מחקר חדש מבית הספר לרפואה הארוורד ואוניברסיטת קליפורניה שבסן דיאגו, הראה כי השמחה והאושר שלכם מושפעים לא רק מהאנשים שאתם מכירים, אלא גם מאלו שאינכם מכירים.
המחקר הראה כי האושר מתפשט לאורך רשתות חברתיות כמו וירוס, כלומר שהאושר שלכם יכול אפילו להשפיע על אדם שמעולם לא פגשתם.
עצבות מתפשטת גם היא, אך בצורה הרבה פחות יעילה.
החוקרים ציינו כי ידוע מזה זמן רב כי קיים קשר ישיר בין אושרו של אדם אחד לשני, אך המחקר הנוכחי הראה כי קשר לא ישיר גם הוא משפיע על האושר. החוקרים גילו קשר סטטיסטי לא רק בין האושר שלנו לאושר של החברים שלנו, אלא גם בין האושר שלנו לזה של החברים של החברים של החברים.
חברים של חברים של חברים
החוקרים עוסקים בחקר הרשתות החברתית זה מספר שנים, כשהם מסתמכים על נתונים ממחקר 'פרמינגהם' שבדק גורמי סיכון למחלות לב.
בשנה שעברה, זכו אותם החוקרים לכותרות ענק כשדיווחו על כך שהשמנה מתפשטת דרך קבוצות חברתיות, ולכן הסיכויים שלכם לסבול מעודף משקל גדולים יותר אם החברים שלכם והחברים שלהם עולים במשקל.
[
זהירות: השמנה היא מחלה מדבקת]
מחקר דומה, שפורסם בתחילת השנה, גילה כי אנשים מעשנים נוטים לוותר על הסיגריות אם משפחתם, חבריהם ואנשים אחרים שהם במגע איתם מפסיקים גם הם לעשן.
המחקר האחרון, שפורסם במהדורה המקוונת של העיתון BMJ, תוכנן לבדוק אם האושר מתפשט דרך רשתות חברתיות בדרך דומה.
החוקרים הצליחו לשחזר רשתות חברתיות של 4,739 משתתפים שלקחו חלק במחקר פרמינגהאם, שרמת האושר שלהם נמדדה בין השנים 1983 עד 2003. החוקרים השתמשו בבדיקה סטנדרטית להערכת האושר, שכללה שאלות כמו "אני חש יאוש לגבי העתיד", ו"אני מרגיש שמח".
שינויים משפחתיים חשובים של כל משתתף - כמו לידה, מוות, נישואים או גירושים - תועדו גם כן. המשתתפים נתבקשו גם לציין שמות של בני משפחה, חברים קרובים, עמיתים לעבודה ושכנים.
בגלל שרבים מקשרים אלו היו למעשה עם משתתפים אחרים במחקר, החוקרים יכלו לזהות יותר מ-50,000 קשרים חברתיים ומשפחתיים ולנתח את התפשטות האושר דרך קבוצות אלו.
חברים רבים - גם הם חשובים
הם הגיעו למסקנה כי האושר של אדם עימו יש לנו קשר חברתי קרוב, מעלה את הסיכויים שלנו לאושר ב-15%.
האושר של אדם מקשר ברמה שנייה, כמו בן זוג של חברה לדוגמא, מעלה את הסבירות שלנו לאושר ב-10%, והאושר של אדם מקשר ברמה שלישית - של חבר של חבר של חבר - מעלה את הסבירות לאושר ב-6%.
הקשר לא זוהה בקרב אנשים ברמת קשר רביעית (חברים של חברים של חברים של חברים).
מספר רב יותר של חברים גם הוא העלה את הסבירות לאושר, אך לחברים מאושרים הייתה השפעה גדולה הרבה יותר על מידת האושר.
החוקרים הדגישו כי הממצאים אינם מרמזים על כך שיש להימנע מקשר עם אנשים לא מאושרים, אלא לעשות מאמץ להפיץ אושר בקרב הסביבה שלנו.
עלינו לחשוב על אושר כתופעה קולקטיבית, כתבו. אם מגיעים הביתה עם מצב רוח רע, הרי שמאבדים הזדמנות לא רק לגרום לאושר לאשה ולילדים, אלא גם לחברים.
מומחים שהגיבו לממצאים ציינו כי מנקודת המבט הציבורית, המחקר מדגיש את הצורך לבחון את ההשפעה החברתית של האושר, או ההשמנה, או העישון, מאחר והוא מוכיח כי רשתות חברתיות משפיעות על נושאים אלו הן לטוב והן לרע.