|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

כישלון מנהיגותי

מבחנו של מנהל, כמבחנו של מפקד, הוא במבחן התוצאה, בעמידה ביעדים; במלחמת לבנון השנייה כשלו בניהול ובפיקוד הן הדרג המדיני הבכיר והן הדרג הצבאי הבכיר. התוצאה המתבקשת: עליהם לפרוש ולהניח לאחרים לתקן את הנזקים שגרמו
27/09/2006  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   כשלי המלחמה בצפון   |   תגובות

השוואה בין מפקד למנהל, כפי שהציג אותה גיא רפאלי במאמרו, אינה רלוונטית משום ששני התפקידים האלה שונים באורח מהותי זה מזה. ההבדל היסודי בין האיכויות הנדרשות משני בעלי תפקידים אלה נעוץ בשתי עובדות: המפקד מוליך את אנשיו לקרב שבו הם נדרשים לסכן את היקר להם מכל - את חייהם. ולצורך מילוי המשימה הזו המשמעת בצבא היא אבסולוטית, בעיקר בעת לחימה. נכון כי מפקד נדרש לעיתים קרובות להיות גם מנהל, אבל מנהל אינו נדרש להיות מפקד.

מנהל, שתפקידו האחד והיחיד הוא לנהל אינו נשאר זמן רב בתפקיד אם הוא בינוני ברמתו; מפקד טוב, גם אם הוא מנהל בינוני, יכול להמשיך ולפקד, משום שניהול אינו משימתו הראשונה במעלה. למנהל סמכויות רבות, אבל אין הוא מוליך את עובדיו במודע לסיכון חייהם ואין הם נדרשים לציית לו ציות מוחלט. בכל מקרה שמורה להם הדרך להתפטר, לערוק, להשתמט או להתפרפר, ולכל היותר יפסידו את הבונוס או התוספת, ובמקרה קיצוני - את הפנסיה.

אין זה סוד שרבים מהגנרלים של צה"ל לא הצטיינו כגנרלים בביצועיהם בעיתות מלחמה. שמם בא להם מביצועים בתפקידים נמוכים במספר דרגות מן השיא שאליו הגיעו. תוצאות המלחמות שלנו נקבעו בד"כ על-ידי המח"טים, המג"דים והכפופים להם. דומה ש"מסורת" זו שררה גם במלחמת לבנון השנייה.

ישראל הקימה בצה"ל מסגרות אוגדתיות ועל-אוגדתיות (גייסות), אבל מיעטה לתרגל אותן ומיעטה עוד יותר לתפעלן בקרב (בעיקר ברמת הגייס) כעוצבה אינטגרטיבית, שבה באים לידי ביטוי הערך המוסף של ממדי הגודל - ריכוז השליטה והכוח, כושר התמרון המשולב והאש. רוב הגנרלים שהם גם פרשנים שבהם נתקל הציבור בתקשורת בעת לחימה, לא היו מפקדי עוצבות-על ולא הוכיחו הבנה אופרטיבית או אסטרטגית ברמה זירתית ומעבר לכך.

אין קשר הכרחי בין יכולת להפעיל אוגדה לבין הבנתה השלימה והמורכבת של מערכה כוללת. עצם העובדה שאדם נושא דרגת תא"ל או אלוף ואפילו רב-אלוף, אינה מעידה על יכולותיו ותובנותיו האמיתיות, ובמציאות שלנו גם אינה מעידה על נסיונו. (הדבר נכון גם לגבי ראשי ממשלה ושרי ביטחון, ולפעמים גם לראשי שירותי ביטחון). יתכנו, כמובן, הפתעות לטובה (למשל: אשכול ורבין במלחמת ששת הימים).

תפקיד המנהיגות המדינית הוא לנהל: להתוות את הכיוון ואת נורמות הפעולה, לקבוע את המטרות המדיניות, להגדיר את סדר העדיפויות ולעשות את כל אלה נכון בזיקה ל"תמונה הגדולה", האסטרטגית, ולדחוף את הכפופים להם לבצע את ההחלטות. תפקיד המנהיגות הצבאית הוא לפקד על המסגרת הצבאית: לבחור את דרכי הפעולה, את האמצעים ואת תמהיל הכוחות שיביאו להשגת היעדים הצבאיים שהם תנאי למימוש המטרות המדיניות, לקבל את אישור הדרג המדיני לבצוע התוכנית שעיצבו ולהוביל את אנשיהם להוציא לפועל בהצלחה את התכנון.

תוצאות המלחמה האחרונה לא הוכתבו על-ידי חוסרי ציוד שהתגלו במחסני החירום, מידת התיישנות הציוד, או העובדה שהיחידות היו מאומנות טוב יותר או טוב פחות, משום שזו היתה מלחמה מוגבלת מכל הבחינות. החוסרים והליקויים גבו מחיר גבוה יותר באבידות, אבל לא קבעו את התוצאות. אילו היתה המלחמה מתפתחת להיקף מלא (כניסת סוריה ללחימה, למשל), היו המשמעויות של הליקויים שנתגלו חמורות הרבה יותר.

תוצאות מלחמה זו נקבעו על-ידי ההיסוסים וההחלטות השגויות (או חוסר החלטות) של המנהיגות הצבאית והמדינית. ברמות אלה כשלו הפיקוד והניהול גם יחד. עובדה זו תתברר לאשורה לאחר שתסתיים בדיקת-אמת של האירועים.

המנהיגות המדינית היתה מנותקת מרחשי לב הציבור. הציבור נתן למדינאים אשראי בלתי מוגבל, והם בקלות ראש ובטיפשות בזבזו אשראי זה. מתוך אי הבנה וחוסר מודעות, הכתיבה המנהיגות המדינית למנהיגות הצבאית דרכי פעולה שמתאימות אולי לפוליטיקה הפנימית של ישראל אבל לא לניהול מערכה שתשומת-לב הקהילה הבינלאומית ממוקדת בה. המנהיגות הצבאית, מתוך אופורטוניזם, חוסר ניסיון וידע וחוסר נחישות, לא העמידה את המנהיגות המדינית על מלוא המשמעויות הצבאיות של תכתיביה. התוצאה: נתק כמעט מוחלט בין הציבור למנהיגות ותלת-שיח של חרשים.

גזירת מסקנה, כפי שעושה רפאלי, שניהול בנוסח חיל האוויר טוב כפשוטו למציאות של כוחות היבשה, היא לא רצינית ולא אחראית. תפקודו של רב-אלוף דן חלוץ במלחמה זו לא הוכיח את הטיעון של רפאלי. תוצאות המלחמה, לא הוכיחו זאת. תרבות הניהול של הצבא הירוק לא הוכיחה זאת. אם כך יתכן אחד משניים: העתקה קונפורמית של המתודה החיל-אווירית לכוחות היבשה לא בוצעה. ואם לא בוצעה לשם מה נחוץ לנו רמטכ"ל "כחול"? או, העתקה קונפורמית כלל אינה אפשרית.

דהיינו: צריך לבצע טרנספורמציה של הניהול החיל-אווירי לתנאי כוחות היבשה, אם רוצים להפיק ממנו תועלת. ואם כך, מה מכשיר את הקצינים "הכחולים" להיות מובילי הטרנספורמציה? איזו הבנה יש להם בתנאי החיים ובמושגי הלחימה של כוחות היבשה?

כשם שאינך לוקח מנהל כספים טוב והופך אותו למנהל היצור או ההנדסה במפעל, אינך יכול לקחת טייס טוב ולהסב אותו לשריונר או חי"רניק, ללא אימון ולימוד ראויים. בשיטות הסמוך והחפיף הרגילות שלנו, הכל אפשרי; אבל האם בכדי להמשיך בשיטה הקלוקלת מהעבר מונה לצה"ל רמטכ"ל "כחול"? איזה שעור ניהולי ביקשו ממניו להעניק לכלל הצבא? אם לא לשם שיפור הצבא בוצע המינוי, כי אז למינוי זה ולמינוים של "כחולים" נוספים במסגרות "יבשתיות" מובהקות, יש רק חסרונות.

שגיאה מכרעת שגתה המנהיגות המדינית כשנתנה למנהיגות הצבאית להבין שלרשותה זמן בלתי מוגבל וחופש פעולה מלא להשגת היעדים בשטח. עובדה זו מנוגדת לניסיון הישראלי בכל המלחמות מאז מלחמת ששת הימים (ומלחמה זו הסתיימה בטרם הספיקו ההפרעות הבינלאומיות להתערב במהלכיה ולהשפיע על התוצאות).

ההססנות הישראלית לא נעלמה מעיני ארה"ב, והשפיעה גם על מהלכיה. ממדיניות של תמיכה בלתי מסויגת בישראל, נטרול הלחץ של האו"מ ושל מדינות אירופה ומדינות מוסלמיות, עברה ארה"ב למהלך של "כפיית הפסקת-אש" על ישראל, דווקא כאשר ישראל החלה סוף-סוף במהלך רחב היקף שיכול היה להביא להכרעה ברורה בלחימה. ארה"ב שאיבדה אמון בישראל ובנחישות הנהגתה, לא היתה מוכנה עוד לשאת בכל הנזקים המדיניים שתמיכה מתמשכת בישראל היתה עשויה לגרום לה. ישראל שוב הצליחה לתמרן את עצמה ממעמד של נכס למעמד של נטל.

החשש מעימות אפשרי עם הסורים והירתעות מופגנת ממנו, הייתה שגיאה אסטרטגית נוספת מצד ישראל. הצטיין בכך שר הביטחון. עמדה זו הקנתה לסוריה מידה רבה של חסינות ואפשרה לה להמשיך ולתמוך בחיזבאללה, לספק לו נשק ואנשים ולמתן את אפקטיביות הפגיעות של ישראל בארגון.

מעמדה של ישראל באזור נפגע וכושר ההרתעה שלה לא רק שלא שוקם, הוא הוכה מכה קשה. אבל לא רק מעמדה של ישראל נפגע, גם מעמדה של ארה"ב באזור נפגע, משום שהסוס הישראלי עליו הימרה הוכיח עצמו כסוס צולע. במצב התלות של ישראל בארה"ב, התיצבותה בעמדת מכשלה בשעה שארה"ב "מחפשת בנרות" הישגים בזירה המזרח-תיכונית, לא יכולה שלא להשפיע על היחסים ההדדיים. המנהיגות המדינית שלנו לא הבינה עובדה זו, משום שאילו הבינה, הכרח היה שתפעל כדי לא להניח למצב להידרדר לשפל שאליו הגיע. אי הבנה זו תגרום לישראל נזקים קשים כבר בעתיד הקרוב.

מבחנו של מנהל, כמבחנו של מפקד, הוא מבחן התוצאה. סביבות הפעולה שלהם שונות, כללי הפעולה שונים, רמות הסיכון שונות, מבחני הכישורים והיכולות שונים, אבל קריטריון ההערכה האולטימטיבי זהה - עמידה ביעדים. במלחמה זו, במבחן התוצאה, כשלו בניהול ובפיקוד הן הדרג המדיני הבכיר והן הדרג הצבאי הבכיר. עליהם לפרוש ולהניח לאחרים לתקן את הנזקים שגרמו.

תאריך:  27/09/2006   |   עודכן:  27/09/2006
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כישלון מנהיגותי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עורית בוגר
27/09/06 14:01
 
ברזילי 8
27/09/06 16:11
 
רפי לאופרט
27/09/06 21:13
 
רפי לאופרט
27/09/06 21:19
פורום: כשלי המלחמה בצפון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שעבר הודיע גמאל מבארכ, בנו של נשיא מצרים, בוועידה השנתית של מפלגת השלטון, כי מצרים תפעל לפיתוח אנרגיה גרעינית לצרכי שלום. אביו החרה החזיק אחריו ומספר ימים לאחר מכן השלים שר החשמל המצרי דר' חסן יונס את התמונה בראיון ל"אל אהראם" 24/9 , בו סיפר על תוכניות מצרים להקים שלושה כורים גרעיניים לצרכי שלום.
27/09/2006  |  שלמה בלס  |   מאמרים
בבוקר יום שני, אחרי ראש השנה, ירו הערבים תושבי עזה רקטות מסוגים שונים לעבר ישראל. רוצחי אם ובתה, ערבים תושבי רמלוד, שוחררו על-ידי עורכי דין ממולחים. שרי ממשלת הרצח הערבית שנעצרו לאחר חטיפת חייל ישראלי, שוחררו ללא תנאי. נציגי הציבור הערבי שבו ממשימתם בארצות מוצאם, לאחר שמסרו מודיעין וקיבלו הכוונה. הרשות הערבית בארץ ישראל (הרש"פ) דורשת שחרור סיטוני של רוצחים ערבים משום היותם ערבים.
27/09/2006  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
המגעים בין החמאס ל'פתח' להקמת ממשלת אחדות פלשתינית שוב עלו על שרטון. שורש המחלוקת טמון באי נכונות החמאס לתת ליו"ר הרשות הפלשתינית, ולו קצה חוט מדיני וירטואלי, שעל בסיסו יוכל אבו מאזן לטעון, כי תנועת החמאס מכירה במשתמע בהסכמים שנתחמו עם ישראל, וראויה להיות מוכרת כ"גורם מדיני לגיטימי". במאמצים של הרגע האחרון מנסה אבו מאזן לשכנע את החמאס להסכים לנוסחה חדשה שתגשר על הפערים בין הצדדים ותסיר את המכשולים להקמת ממשלת האחדות.
26/09/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
ההסכמה על-כך שהנקה חשובה לתינוק וטובה לו יותר מכל אופציה אחרת מתרחבת בשנים האחרונות. חלב האם מותאם לכל הצרכים החיוניים לחיי התינוק הגדל.
26/09/2006  |  פרופ' משה שטרנפלד  |   מאמרים
כאזרח, גם אני כרבים אחרים מודאג מאוד מהתקפות חסרות הרסן על הרמטכ"ל, דן חלוץ, ומהדרישות הבלתי פוסקות מצד אזרחים, אנשי מילואים, אלופים ב(מיל.) ואפילו גם מצד שרים וחברי כנסת - שיתפטר מתפקידו.
26/09/2006  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il