עסקים קטנים נלהבים להשתמש ב"מחשוב ענן" כדרך להפחתת עלויות, כך עולה ממחקר חדש שנערך בבריטניה. עורכי המחקר מציינים כי המגמה של עסקים קטנים ובינוניים לעבור ל"מחשוב בענן" צפויה אף לגדול במידה והתחזיות השחורות על מיתון עולמי אכן יתממשו.
עוד לפני החשש ממיתון עולמי סומן "מחשוב בענן" כהבטחה הבאה של עולם ה-IT. כך למשל, אמר מייקל דל, מייסד חברת דל לאחרונה כי "עכשיו מחשוב בענן הוא עסק של מאות מיליוני דולרים, בעוד כמה שנים הוא יהיה עסק של מיליארדי דולרים". חברת מריל לינץ מעריכה כי עד סוף השנה 12% מכל שוק התוכנות העולמי ימצא בתוך 'עננים'. וחברת גרטנר מנבאת כי "עד 2012, 80 אחוז מהחברות המובילות בארה"ב ישלמו עבור שירותים מבוססי ענן, ו-30 אחוז מהם ישלמו על תשתית של "מחשוב בענן".
מדוע "מחשוב בענן" כל כך חשוב לעסקים קטנים ובינוניים?
בפעם הראשונה בהיסטוריה של עולם המחשוב עסקים קטנים ובינוניים יכולים לקבל יכולות מחשוב שהיו בעבר רק נחלתן של חברות גדולות. ב"מחשוב בענן" העסק משלם רק עבור זמן השמוש במשאבי המחשוב (לדוגמא: שעת שרת ב-Amazon עולה רק 10 סנט!!! ואין צורך לדאוג לשום דבר שקשור לשרת: חשמל, קירור, תחזוקה, עידכונים, אבטחת מידע, גיבויים...). חברות צעירות, הפועלות בתבונה, בנו מראש מערך מחשוב רזה וחסכוני וכל פעם שהן צריכות עוד עוצמת מחשוב או עוד תוכנה עסקית, הן פשוט שואבות אותו מ'הענן', בעלות מצחיקה.
גיימס המילטון, יועץ מחשוב ובלוגר ידוע בתחום ה-IT, סיפר לאחרונה בבלוג שלו, כיצד החברה המפעילה את רשת בלוגים בה הוא כותב, הקטינה את העלות החודשית שלה מ-1,700 דולר לדולרים בודדים. זאת על-ידי העברת הפעילות שהתבצעה על-גבי תשעה שרתי blade ל'ענן' של Amazon.
העסקים בישראל מגלים 'עננים'
כמעט כולנו עושים שימוש בישום כזה או אחר משירות 'ענן'. למשל בשירות הדואר המקוון Gmail. שגם עסקים קטנים ובינוניים משתמשים בו יותר ויותר ככתובת המייל העיקרית שלהם. בין הישומים הנפוצים הנוספים ניתן למנות: דואר אלקטרוני, גיליון אלקטרוני ויומן פגישות. אחד היתרונות בשירותי 'ענן' אלה, מעבר לעלותם הנמוכה, הינה הקישוריות הגבוהה שהרי הם נגישים לכולם 24 שעות דרך האינטרנט. כך שאנשים שעובדים מהבית או מחו"ל יכולים לגשת בקלות לשירותים אלה ולהמשיך לעבוד עם עמיתיהם כאילו הם נמצאים עדין במשרד. בין החברות הנוספות שמספקות שירותי 'ענן' ניתן למנות למשל את Salesforce.com המציעה בנוסף לפתרון כולל לניהול קשרי הלקוחות, גם מודולים לניהול הזדמנויות מכירה חדשות, ייזום וניהול קמפיינים שיווקיים, מעקב אחרי בקשות תמיכה של לקוחות ועוד.
ל-Salesforce.com, יש 47,000 לקוחות, יותר ממיליון ומאה אלף רשומים, (לפי האתר של - One1) למעלה מ-22,000 לקוחות ברחבי העולם וכ-400,000 מנויים ויותר מ-200 לקוחות בישראל.
עסקים בישראל משתמשים לא רק בשירותי תוכנה על-גבי 'עננים', אלא גם בשירותי חומרה. אבנר אלגום מנכ"ל האיגוד הישראלי לטכנולוגיות גריד (
www.Grid.org.il), מסביר כי יותר ויותר חברות צעירות בונות מראש מערך מחשוב רזה וחסכוני ומסתמכות על שירותי 'ענן' בכל פעם שהן צריכות עוד עוצמת מחשוב.
אודות איגוד הגריד הישראלי
האיגוד הישראלי לטכנולוגיות גריד (IGT), הינו עמותה, מלכ"ר, שהוקם בשנת 2004 במטרה לקדם את הידע הטכנולוגי בתחום טכנולוגיות הגריד ,הוירטואליזציה ומחשוב עננים (cloud computing), ולשפר את יכולת התחרות של החברות בישראל. האיגוד הינו בבעלות החברות החברות באיגוד, ופעילותו ממומנת בעיקר על-ידי דמי החבר וכן על-ידי תוכנית מגנ"ט של לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ס.