אזרחי מדינת ישראל הם ממשלמי שיעור המס מן הגבוהים בעולם. אולם, כשזה מגיע לזכויות האזרח במדינה בתחום זה, לא תמיד נשמר חוק חופש המידע - המאפשר לאזרחים ללמוד על המגיע להם. כך קרה, כאשר סטודנט למשפטים המתגורר בתל אביב, ביקש לדעת את זכאותו לקבלת הנחות בגביית הארנונה.
לשם כך הוא פנה ביום 30.10.02 לאגף הגבייה בעיריית תל אביב. על הקו - היתה אחת מפקידות האגף, אשר ענתה לו, כי עליו להגיש בקשה שתיבדק ולאחר מכן, יקבל תשובה לביתו. הסטודנט ביקש לדעת מה הם סיכויו לקבל את ההנחה, ועל-פי אילו קריטריונים הוא נבדק. בתשובה, ענתה הפקידה, כי הקריטריונים הינם חסויים. היא טענה, כי אם ידעו הסטודנטים את הקריטריונים ינצלו אותם, ויעשו בהנחה שימוש לרעה.
הסטודנט החליט שלא לוותר. הוא פנה עוד מספר פעמים אל העירייה. נזכיר ונאמר כי עיריית תל אביב, כמו כל שאר העיריות במדינה, היא רשות ציבורי, ומחובתה למלא אחר חוק חופש המידע ולספק לתושביה מידע על זכויותיהם כמו גם על חובותיהם.
ואולם, רק כאשר פנה בכתב והתריע כי יפנה לערכאות משפטיות, זכה הסטודנט להתייחסות אגף הגבייה. ב-10.12 חזר נציג האגף אל הסטודנט עם התשובה שלהלן:
על הסטודנט ללמוד לפחות 40 שעות באוניברסיטה, להמציא אישור מהאוניברסיטה, כי הוא תלמיד מן המניין ואסמכתה למערכת השעות שלו (יצוין, כי אישור זה עולה כסף - מ.ל.), ולשלוח 3 תלושי משכורת או הצהרה, כי הוא נתמך בידי הוריו. עליו לציין בפנייה את גובה התמיכה הכספית שהוא מקבל. בכל מקרה, לא הסכימה הפקידה להעביר הקריטריונים בכתב.
בעקבות פנייה שנעשתה על-ידי Nfc בנושא, עולה, כי הקריטריונים שהוצגו לסטודנט שונים מאלו שקיבלנו אנו: מתשובת עיריית תל אביב ל-Nfc עולה, כי לצורך בדיקת זכאות הסטודנט להנחה בארנונה עליו להמציא את הנ"ל:
1. אישור על לימודים באוניברסיטה. לא צוין שום סעיף לגבי מספר שעות הלימוד שעליו למלא על- מנת להיות זכאי להנחה.
2. אישורים על הכנסות מכל מקור שהוא.
3. על המבקש להיות רשום בספרי העירייה כמחזיק בנכס (באמצעות חוזה שכירות או קניה) - קריטריון זה לא צוין בפני הסטודנט.
4. אישור מביטוח לאומי או מס הכנסה שאין לו הכנסות נוספות.
עוד צוין, כי במקרים בהם קיימים מספר שותפים בנכס אחד, תינתן הנחה על חלקו של הזכאי בנכס בלבד. כמו כן, ואולי החשוב ביותר, תדורג זכאותו של הסטודנט להנחה על-פי מבחן ההכנסה. זאת בהתאם לקריטריונים הקבועים בסעיף 2 (8) לתקנות ההסדרים במשק המדינה, התשנ"ג - 1993.
ממבחן ההכנסה עולה, כי סטודנט וכל אזרח אחר, המרוויח 17,40 ש"ח בחודש זכאי להנחה בארנונה של עד 80%. לעומת זאת, מי שהכנסתו החודשית נעה בין 1741-2001 זכאי להנחה של עד 60%, ואילו הכנסה שבין 2000 ש"ח ל-2262 ש"ח תזכה להנחה של עד 40%.
להלן הדרוג המלא לזכאות להנחה בארנונה על-פי מבחן ההכנסה:
מספר נפשות: 1; הכנסה חודשית ממוצעת: 1,740; שיעור ההנחה: עד 80%. הכנסה חודשית ממוצעת: 1,741-2001; שיעור ההנחה: עד 60%. הכנסה חודשית ממוצעת: 2,002-2,261; שיעור ההנחה: עד 40%.
מספר נפשות: 2; הכנסה חודשית ממוצעת: 2,611; שיעור ההנחה: עד 80%; הכנסה חודשית ממוצעת: 2,612-3,003; שיעור ההנחה: עד 60%. הכנסה חודשית ממוצעת: 3,004-3,394; שיעור ההנחה: עד 40%.
מספר הנפשות: 3; הכנסה חודשית ממוצעת: 2,857; שיעור ההנחה: עד 80%. הכנסה חודשית ממוצעת: 2,858-3,286; שיעור ההנחה: עד 60%. הכנסה חודשית ממוצעת: 3,287-3,714; שיעור הנחה: עד 40%.
מספר נפשות: 4; הכנסה חודשית ממוצעת: 3,104; שיעור ההנחה: עד 80%. הכנסה חודשית ממוצעת: 3,105-3,570; שיעור הנחה: עד 60%. הכנסה חודשית ממוצעת: 3,571-4,035; שיעור הנחה: עד 40%.
מספר נפשות: 5; הכנסה חודשית ממוצעת: 3,800; שיעור ההנחה: עד 80%. הכנסה חודשית ממוצעת: 3,801-4,370; שיעור הנחה: עד 60%. הכנסה חודשית ממוצעת: 4,371-4,940; שיעור הנחה: עד 40%.
מספר נפשות: 6; הכנסה חודשית ממוצעת: 4,496; שיעור ההנחה: עד 80%. הכנסה חודישת ממוצעת: 4,497-5,170; שיעור הנחה: עד 60%. הכנסה חודשית ממוצעת: 5,171-5,845; שיעור הנחה: עד 40%.
מספר נפשות: 7; הכנסה חודשית ממוצעת: 5,192; שיעור הנחה: עד 90%. הכנסה חודשית ממוצעת: 5,193-5,971; שיעור הנחה: עד 70%. הכנסה חודשית ממוצעת: 5,972-6,750; שיעור הנחה: עד 50%.
מספר נפשות: 8; הכנסה חודישת ממוצעת: 5,888; שיער הנחה: עד 90%. הכנסה חודישת ממוצעת: 5,193-5,971; שיעור הנחה: עד 70%. הכנסה חודשית ממוצעת: 5,972-6,750; שיעור הנחה: עד 50%.
מספר נפשות: 9; הכנסה חודשית ממוצעת: 6,584; שיעור הנחה: עד 90%. הכנסה חודשית ממוצעת: 5,889-6,771; שיעור הנחה: עד 70%. הכנסה חודשית ממוצעת: 7,573-8,559; שיעור הנחה: עד 50%.
מספר נפשות: 10 ומעלה; הכנסה חודשית ממוצעת: 731 לנפש; שיעור הנחה: עד 90%. הכנסה חודשית ממוצעת: 841 לנפש; שיעור הנחה: עד 70%. הכנסה חודשית ממוצעת: 951 לנפש; שיעור הנחה: עד 50%.