|
ירידה במספר ההרוגים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
55 עובדים נהרגו כתוצאה מתאונות עבודה בשנת 2008, מתוכם 45 עובדים ישראלים ו-10 עובדים זרים/שטחים. נתון זה משקף שיעור של 1.96 פגיעות קטלניות ל-100,000 עובדים. מדובר בירידה בשיעור ממוצע של כ-2% מדי שנה בממוצע החמש-שנתי של מספר ההרוגים מתאונות עבודה. כך מסר (יום ד', 4.2.09) יורם אלעזרי, מפקח עבודה ראשי במשרד התמ"ת.
הנתונים מראים כי בענף הבנייה ובנייה הנדסית נרשמו מספר מקרי המוות כתוצאה מתאונות עבודה הגבוה ביותר: 23 עובדים נהרגו (42% מכלל תאונות העבודה הקטלניות). עם זאת, הממוצע החמש-שנתי של ענף זה עומד על 23.4 הרוגים בשנה - ירידה קבועה במספר ההרוגים, בשיעור ממוצע של כ-6% בשנה.
ענף התעשיה הינו השני מבחינת שיעור ההרוגים: 20 עובדים נהרגו בתאונות עבודה (36% מכלל תאונות העבודה הקטלניות), כאשר הממוצע החמש-שנתי עומד על 18 הרוגים בשנה - מגמת עלייה במספר ההרוגים, בשיעור ממוצע של כ-11% בשנה.
ענף החקלאות הינו הענף השלישי מבחינת שיעור ההרוגים: 4 עובדים, וביתר הענפים נהרגו 8 עובדים.
סיבת המוות העיקרית - נפילה מגובה
מנתוני משרד התמ"ת עולה, כי 18 עובדים נהרגו כתוצאה מנפילה מגובה (32% מכלל תאונות העבודה הקטלניות), כאשר הממוצע החמש-שנתי עומד על 20.2 הרוגים בשנה - מגמת ירידה קבועה במספר ההרוגים בשיעור ממוצע של כ-4% בשנה. התאונות האופייניות הן: נפילות מפיגומים, נפילות לפירים, נפילות מגגות שבירים, נפילות במהלך התקנות או פירוקים מעמודים וממקומות גבוהים.
11 עובדים נהרגו כתוצאה מפגיעה מכלי רכב, לא תאונות דרכים,
(20% מכלל תאונות העבודה הקטלניות) - כמעט פי 4 מהממוצע החמש-שנתי שהיה עד 2007. התאונות האופייניות הן: פגיעת מלגזות, התהפכות טרקטורים ופגיעה בעת פריקת משאיות.
8 עובדים נהרגו כתוצאה מנפילת עצם, 5 כתוצאה מהתמוטטות וקריסה (מגמת עלייה: הממוצע החמש-שנתי עומד על 6.4 הרוגים לשנה) ו-4 כתוצאה מלכידה. כאשר תאונות קטלניות כתוצאה מלכידה נמצאות במגמת ירידה והממוצע החמש-שנתי עומד על 4.4 הרוגים לשנה. דוגמאות אופייניות לתאונות אלה הן הימחצות העובד או היתפסות בין חלקי מכונה או גלים מסתובבים.
כמו-כן, שני עובדים נהרגו כתוצאה מהתחשמלות, 2 כתוצאה מכוויה/התפוצצות ו-5 עובדים נהרגו כתוצאה מגורמים אחרים.
סיבות המוות בענפים השונים
נמצא כי למעלה מ-50% מהתאונות הקטלניות בענף הבנייה הן כתוצאה מנפילה מגובה. לאחר-מכן התמוטטות או קריסה ונפילת עצם. בענף התעשיה תאונות קטלניות כתוצאה מפגיעת כלי רכב, הן התאונות בעלות השכיחות הגבוהה.
יורם אלעזרי, מפקח עבודה ראשי במשרד התמ"ת, אמר כי הנתונים מצביעים על מאפיינים שונים ומגוונים, אך למרבית התאונות יש מכנה משותף אחד: ליקויים בניהול הבטיחות. בארגונים ובאתרים בהם אירעו תאונות קטלניות, אנו מוצאים חוסר מעורבות של מנהלים ואחראים, ליקויים בתכנון המשימות ובארגון סביבת העבודה.
לדבריו, ב-2009 אגף הפיקוח על העבודה יקדם נושאים הקשורים לניהול הבטיחות כגון: תקנות תוכנית בטיחות, תקנות ממונים על הבטיחות ועוד. כמו-כן, מציין אלעזרי, כי הם ימשיכו להטמיע ולאכוף את תקנות הבטיחות לעבודה בגובה במגמה לצמצם את התאונות במאפיין זה. הפיקוח יתבצע על-פי סדרי עדיפות אשר ייקחו בחשבון את רמת הסיכונים במקומות העבודה, רמת ניהול הבטיחות, היסטוריית תאונות ונפגעים ופרמטרים נוספים.