|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כוכב הצפון

קסיופיה - הדובה הגדולה שעליה יושב כוכב הצפון, היא הבסיס ללימודי הניווט הלילי הבסיסי בים וביבשה. האמרה העממית הוא "איבד את הצפון" אינה תלושה מהמציאות. אירועי מלחמת הלבנון וחטיפת החיילים עומדים במרכז החקירות של צוותי צה"ל ובוודאי גם יהיו במרכז ועדת וינוגרד. הכשלים, הטעויות, חוסר ההכנה, חוסר ההבנה - על כך יש לקחת אחריות כי כל הדרכים מובילות לרומא
19/11/2006  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   כשלי המלחמה בצפון   |   תגובות

"מלחמת הגנרלים" - החלה. הדוח שהגיש האלוף יורם יאיר (יאיא) על תפקוד אוגדה 91 בפיקודו של תא"ל גל הירש ובמיוחד הדוח של האלוף אלמוג - על הקטע של חטיפת החיילים בלבד, שקרתה בגזרה ובאחריות של תא"ל גל הירש, הפכו אותו שלא ברצונו ל"כוכב הצפון", אבל לצערנו, במובנו השלילי בלבד.

האם רק גל הירש טעה וכשל, בוודאי שלא. האם יש אחריות פיקודית מיניסטריאלית למערכות מעל האוגדונרים של לבנון - בוודאי שכן.
האם גם עליהם, מהרמטכ"ל ומטה - לקחת אחריות? זה מה שהציבור וצה"ל על מפקדיו לאור החינוך רב השנים מצפה ממפקדיו והאזרחים ממנהיגיו הפוליטיים.

החינוך הצבאי, המסורת הלחימתית של יחידות העיליות של צה"ל, משך השנים מאז היווסדו, שהתבסס על דוגמה אישית, מנהיגות (ראה המאמר "מנהיגות ודוגמה אישית"), בו נשמעה הקריאה שהפכה לסמל - "אחרי": ליד הסיסמה "לא משאירים פצועים בשטח", פועלת לשני הכיוונים. כלומר: לא עמדת באתגר, לא מילאת המשימה כמתוכנן, לא העזת, לא הסתערת כשהדבר נחוץ, אתה מצופה לשאת בתוצאות.

צודקים אלה שטוענים שגם אם המשימה לא נראית, או מסובכת, או לא בהירה, יש לנסות לבצעה ולא "להניח את המפתחות על השולחן", כדרישת חלק מהפרשנים והמומחים, אבל יש מקום לנסות ולשכנע את הממונים ואת המפקדה שמעל ולהעמידה על המסוכנות והתכליתיות של המשימה.

אם בכל זאת מקבלים פקודה לביצוע, יש להשתדל מקסימאלית לבצעה, פרט למקרים חריגים שבהם יש סכנה ממשית, מיידית וודאית לשלום החיילים, ועל מפקד היחידה לעמוד על דעתו ולסכן את דרגותיו ולא להתפתות להיכנס לקרב אבוד מראש.

כמו כן, שבכל המקרים שתיארתי לעיל, על המפקדים שמעל לקחת אחריות אישית ופיקודית במידה שעמדו ולחצו על ביצוע המשימה. כאשר קוראים את הפרסומים מדוח שהגיש האלוף יורם יאיר (יאיא) ואלוף אלמוג, על ביצועי אוגדה 91, אין מנוס מלהגיע למסקנות אישיות כלפי האוגדונר גל הירש (אסור לשכוח ולהתעלם מן העובדה שחטיפת החיילים והסיבוכים מסביב הביאה בעקבותיה את מלחמת לבנון 2).

התקשורת הכתובה והאלקטרונית נותנת זמן מסך מכובד, לחברים של גל הירש, המתארים אותו כקרבן מלחמת לבנון, כטרגדיה אישית של קצין מצטיין, כאחד שנשכב על הגדר בעוד אחרים ממנו ומעלה מתחמקים מלקחת אחריות ופיקוד על מחדליהם וכשליהם.

בדרך שוכחים להזכיר, כי בחטיפה הקודמת נתגלו בדיוק אותם הכשלים כמו בחטיפה הנוכחית, כלומר האחראי על הגזרה ועל אוגדה 91, לא למדו כלום מהעבר.

הטעות הבסיסית, בטעונים האלה, היא בכך שמנסים ללמוד על דרכו, ערכיו וכישוריו של הירש מן העבר על ההווה. נצא מהנחה כנה שגל הירש עד לדרגתו ותפקידו הנוכחי היה קצין מצטיין, בצנחנים בשלדג וביחידות אחרות, אבל הביקורת היא על כישוריו ותפקודו באוגדה 91 - החל מאחריותו על חטיפת החיילים ועד לפעילות האוגדה במלחמת לבנון 2 (לציין גם את דבריו של מח"ט השריון שאמר למצלמה "גל הירש "אאוט" לגמרי, לא יודע ומבין מה קורה בשטח").

צריך לצאת גם מהנחה, למען הביקורת ההוגנת והכנה - שיש קצינים מוכשרים בצה"ל שמגיעים לדרגות ולפיקוד שהוא מעבר ליכולתם והכשרתם, ואז אם הם כושלים עליהם לשאת באחריות. בנקודה זו - דבריו הברורים והסדורים של דוח אלמוג, מדברים בעד עצמם.

ניקח את האוגדונרים האחרים של מלחמת לבנון 2 - שגם לגביהם יש ביקורת קשה על תפקודם, שיבוצם בשלב זה נעצר, גם עליהם מוטלת אחריות וגם עליהם מוטלת חובה אישית צבאית ופיקודית. אבל נכון טוענים אלה, שלא יכולים לעצור בביקורת רק בדרג האוגדונרים ויש להסתכל כלפי מעלה - כפי שרומז גם האלוף אלמוג בדוח שלו - וכפי שרומז בצורה ברורה גם תא"ל הירש במכתב ההתפטרות שלו.

צריך להוסיף על כך גם את הסוגייה שלא נדונה מספיק, בשלב זה, בכל נושא הביקורת והוויכוח הציבורי צה"לי לגבי מלחמת לבנון 2, והיא סוגיית השיבוצים לתפקידים הבכירים ובמיוחד הכשרתם לתפקיד הנבחר.

באשר לשיבוצים: אין זה סוד בצה"ל, שהשיבוצים העיקריים והמהותיים, לא נעשים תמיד לפי עיקרון של הקצין המוכשר והמתאים ביותר לתפקיד, אלא פעמים רבות, לפי הקרבה למשבצים, לובי שהופעל למענם וגאוות יחידה. לאמור: הצנחנים מושכים צנחנים וחיל האוויר מעדיף את הכחולים, והשריונרים את חבריהם.

היו ימים - בהם המטכ"ל, היה ברובו מקצינם בעלי כומתה אדומה, במשך הזמן הצטרפו אליהם גם אנשי שריון, ולאחרונה גל של אנשי חיל האוויר. האם זה טוב לצה"ל ולמדינה? רק בתנאי, שהאנשים שמונו הם באמת הטובים ביותר, המוכשרים והמתאימים לתפקיד. מלחמת לבנון 2 - נדמה לי לא הוכיחה את התזה הזאת.

הכשרה לתפקיד: מקובל בצבאות העולם שקצינים שעולים בדרגה ובתפקידי פיקוד, במיוחד ביחידות שדה או יחידות ייעודיות או מקצועיות, הקצינים המועמדים עוברים הכשרה מתאימה ובחינות התאמה.

כאשר מפקד אוגדה משוריינת במלחמת לבנון 2 שהיה בעברו קצין מצטיין ונועז ביחידתו הקודמת, שאינה שייכת לשריון, מתמנה לתפקיד הדורש הכשרה וידע בתחום - לא מוכשר לתפקיד וכושל בקרב, האחריות אינה רק עליו אלא גם על אלו שמינו אותו.

במאמרי: "נכשל בקרב וקודם בשלום" - תיארתי את ההכשרה הרחבה שעברו קציני חי"ר לשריון - כמו האלוף טל - מר שריון לעתיד, האלוף - צ'יץ, תא"ל צפורי ורבים אחרים.

כך גם לגבי תפקיד אלוף הפיקוד, קצין מודיעין ויתר הזרועות והתפקידים בפיקוד, כפי שלמדנו במלחמת יום הכיפורים - והכשלים של אלוף הפיקוד גורודיש וקציני המודיעין בפיקוד. הפרשנים הצבאיים, כמעט מאוחדים בדעה שעל הרמטכ"ל האלוף דן חלוץ, לקחת אחריות ולהתפטר, ואם לא יעשה זאת בהתנדבות, כנראה שהדוחות ועדת וינוגרד על ממצאיה יכריחו אותו לעשות זאת.

נקודת המוצא לנושא זה פשוטה והגיונית - אם קו האוגדונרים - לא עמד במבחן התוצאה והביצוע, הרי גם המטכ"ל וראשו לא עמדו בציפיות. "מלחמת הגנרלים", כפי שראינו וחווינו ממלחמת יום הכיפורים, מתחילה לקבל תאוצה. אלופים במילואים החופשיים יותר בקשר להעברת ביקורת פומבית ציבורית, יורים אש וגופרית על המלחמה, על הכישלון הצבאי ועל האחראי עליו, הרמטכ"ל דן חלוץ, כאשר בראשם האלוף יאנוש בן גל.

מאידך יש גם אלופים ביניהם מכוחות היבשה ומחיל האוויר, שיוצאים להגנתו של דן חלוץ או לפחות, לא ממהרים, לפני תום החקירות כולן, להסיק מסקנות, ראה תא"ל רן פקר, אלוף רן גורן ואחרים.

באשר להנחה, שאיש חיל האוויר לא יכול להיות רמטכ"ל של צבא שעיקרו חילות יבשה, עיקרון זה - לא מקובל עלי. אין כל מניעה או פגם במינוי רמטכ"ל שלא צמח מכוחות היבשה. כבר אמרתי בעבר, הרמטכ"ל לטעמי, דומה למנצח תזמורת, שלא חייב לנגן על כל הכלים, אבל חייב להרגיש, להבין ולחיות את היצירה, את המוזיקה, כדי שיוכל לנצח היטב על התזמורת ולהוציא ממנה את מיטב הצלילים.

רוצה לומר, אם רמטכ"ל ממנה לידו ראשי אגפים ומפקדי יבשה, ים, אוויר - מיומנים ומקצועיים, לרבות סגן רמטכ"ל, תפקידו להציג מטרות, להציג מסגרת, משימות, להיות קשוב לדרג המדיני, לתפקד בשילוב עם שר הביטחון. במקרה כזה - ההצלחה נובעת לא מהיותו איש חיל מסוים, אלא איש מטה מעולה.

אם נכונה הטענה שדן חלוץ חשב והאמין, שחיל האוויר יעשה את עיקר העבודה וחיל היבשה והים יהיו חילות עזר או סיוע, ותזה זו היא ששלטה במטכ"ל - זאת טעות אסטרטגית, והוא חייב לשאת בתוצאות כישלונה. ועדת וינוגרד, כנראה תיתן לנו תשובה גם בנושא זה.

כאשר עושים עכשיו, חודשים לאחר המלחמה סיכום כללי, ניתן לומר: שאם צה"ל השיג את המטרות בתחום הצבאי והמדיני, כמו הוצאת החיזבאללה ממוצבי דרום לבנון ונוכחותם על הגדר ובמקומם הגיע צבא דרום לבנון אחרי 25 שנה של היעדרות, ולצידם כוחות יוניפיל לצד ההישג המדיני במסמך מועצת הביטחון, הרי שהישג הצבאי נראה על-רקע הכשלים והטעויות, כלא רע בכלל. ולגבי כל אלה ש"איבדו את הצפון" מכל הבחינות - הגיע הזמן לאפס אותם.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  19/11/2006   |   עודכן:  19/11/2006
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כוכב הצפון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלי943
20/11/06 16:20
פורום: כשלי המלחמה בצפון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא היה צורך בתחקירו של דורון אלמוג כדי לדעת שמדובר בכישלון מיותר, צורב ומשפיל. במשך שנים, במיוחד בחודשים האחרונים, הכריז חיזבאללה מעל ראשי כל הגגות כי בכוונתו לחטוף חיילים ישראלים. איום החטיפה, שתוצאותיו המדיניות, הצבאיות, המוראליות, הכלכליות ועוד - עד כדי גרירת ישראל למלחמה, כפי שקרה - היה תלוי מעל פיקוד הצפון כולו. זה היה האיום החמור ביותר, שלמניעת מימושו היה על המפקדים לזנוח כל דבר אחר, אפילו תוך ביטול פעולות אחרות. אפילו תוך ויתור על ליווי ביקור של נשות הדסה או ויצ"ו.
19/11/2006  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
בסניף הצפוני של בית הספר Kamin Education Centre פגשנו את עינת כץ (Eynat Katz), סגנית מנהלת בית הספר. עינת, ילידת רמת גן, הגיעה לקנדה בהיותה בכיתה ד' ונשלחה ללמוד בבתי-הספר אסוסיאייטד וצ'אט. לאחר מכן השלימה לימודים אקדמיים בתואר שני בלימודי חינוך ופסיכולוגיה. השיחה עם עינת קלחה והתארכה וניכר בה בעינת כי היא אוהבת את מקצוע החינוך, מחוברת אליו ומקדישה לו את עיקר מרצה בשעות השבוע.
18/11/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
משה כחלון (46) נולד בגבעת אולגה, הסמוכה לחדרה להורים יוצאי לוב. הוא היה הילד השישי מבין שבעת ילדי המשפחה. לפני כחצי שנה הושבע לקדנציה שנייה בכנסת ישראל וכאחד שלא גדל עם כפית של זהב בפה הנושא החברתי קרוב מאוד לליבו.
18/11/2006  |  רונן ליבוביץ  |   מאמרים
בחיים הפוליטיים מנצנצים מדי פעם כוכבי שביט. לרוב, כגודל הציפייה מהם, כך גודל האכזבה. אריה אבנרי מספר ביומנו השבועי על שלושה אישים שזרחו בשמי הפוליטיקה הישראלית ומתגלים יותר ויותר כתקווה שהכזיבה, וגם על מנהלת לשכת ראש הממשלה, שגם התקוות ממנה נגוזו.
17/11/2006  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
איך זה קרה, שהעם הנחשב לחכם ביותר, עם הצבא הטוב ביותר, נוחל מזה שש שנים תבוסה מתמשכת בפני כנופיות פרימיטיביות עם רקטות מתוצרת בית ומערכת תעמולה שפלה, שהפכו את תושבי הנגב המערבי לברווזים במטווח ואת כושר ההרתעה של צה"ל ללעג ולקלס? אחרי התירוץ "כבר ניסינו הכול" קראנו, סוף-סוף, בעיתון רעיון חדש להצלת המצב: לשחרר את תושבי היישובים המופגזים ממסים. כלומר - במקום להיות ברווזים במטווח הם יהיו ברווזים-דיוטי-פרי במטווח. טוב שיש אנשים חושבים.
17/11/2006  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il