|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

אסיר בורח: מאבקי יוקרה וכוח

08/12/2006  |     |   מאמרים   |   פרשת בני סלע   |   תגובות
בגדי המלך החדשים. המלך הוא עירום

   רשימות קודמות
  הסתבכות בפרשת הסנגורית
  שערוריית האבטחה במגרשים
  הכזבים והנזקים שגרם אהרונישקי
  חשיפה: העדויות של אהרונישקי
  חשיפה: כיצד נגזלו כספי גמלאי חברת החשמל

באגדת הילדים הידועה של הנס כריסטיאן אנדרסן "בגדי המלך החדשים" צעק הילד על פנס הרחוב "המלך הוא עירום". אף לא אחד מהקהל שעה לקריאותיו של הילד אשר על פנס הרחוב, אבל המלך כידוע היה באמת עירום.

כך גם נראים הארגונים הביטחוניים הכי משמעותיים בישראל. אנס אחד משחק עבורנו את תפקיד המלך העירום, שני שוטרי הליווי שיחקו בסיפור שלנו את הקהל שממאן להאמין כי אכן המלך שלנו הוא עירום ומי ישחק עבורנו את תפקיד הילד הקטן שרואה את המלך עירום? הילד הקטן הוא לא אחר מאשר אנו, ציבור האזרחים, שצריך - או ליתר דיוק צריכות - היום להסתובב בחוצות הערים כשהמלך העירום שלנו מסתובב חופשי, ורק בגלל שני שוטרים זוטרים שנהגו בטיפשות, אשר מה שהם יכולים לעשות לא יוכלו כנראה לתקן גם לא 3,000 שוטרים מחפשים במשך שבועיים, ואולי יותר.

מערכות אכיפת החוק בישראל ידועות מזה שנים כמערכות שנלחמות האחת ברעותה. משטרת ישראל נאלצת לבצע מטלות שבמדינות נאורות ומתוקנות עושות אותן מערכות הכליאה, או בעברית ברורה יותר - שירות בתי הסוהר. רק בישראל צריך לברוח אסיר מסוכן כדי שתבוא לאחר מכן ועדת בדיקה ממונה, שתגלה את "הסוד הגדול": אין מקום ששוטרים אשר תפקידם הברור הוא אכיפת חוקי המדינה, יתעסקו בשמירה ובשינוע של אסירים שנמצאים רוב ימות השנה באחריות השב"ס. מערכת אחת מנסה (ולעיתים קרובות גם מצליחה) להסתיר מידע חיוני מהמערכת השנייה. כך היה גם בפרשת שינועו של האנס המסוכן ביותר במדינה - בני סלע. את מה שהשב"ס ידע, לא ידעו מי שהיו צריך לדעת במשטרת מחוז תל אביב, ומדוע? כי זה ממש לא משנה למערכת השב"ס מה יקרה לאסיר מהרגע שהוא יעבור לאחריות המשטרה. מרגע זה הבעיה היא של שניים או יותר שוטרי ליווי שיחתמו על חתיכת נייר סתום וייקחו על עצמם את כל האחריות, הם והמפקדים שמעליהם. הצלע השלישית "במשולש הרומנטי" הזה היא מערכת בתי המשפט. אותה מערכת שאמורה לסנכרן בין שתי המערכות החשובות הללו - משטרה מול שב"ס. מה שקורה בפועל זו העובדה שמערכת בתי המשפט יודעת לנפק רק זימונים לדיונים, כשעל-פי ועדת האלוף ב(מיל.) עמוס ירון: הגיע הזמן שמערכת בתי המשפט תתייעל ותנסה לקיים דיונים לאסירים באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת שנקראת "וידאו קונפרנס". התשובה במקרה זה או ליתר דיוק האשמה כמו במקרים אחרים מצידה של המערכת המשפטית מונחת על ידם לפתחו של התקציב השנתי.

אמנם נכון, כסף הוא בהחלט פקטור חשוב בהתייעלות, אבל האם חשב מישהו במוסד המסואב שנקרא מערכת בתי המשפט כי המילה הנרדפת להתייעלות היא גם צמצום כוח אדם למשל או צעדים ארגוניים ישנים ולא יעילים אשר מזמן עברו מן העולם?!

האם יכולה ועדת בדיקה, תהיה רצינית ככל שתהיה: לחקור, לבדוק, להסיק מסקנות מערכתיות ואישיות רציניות, לרצות את מי שמינה אותה ולהגיש מסקנות כבדות משקל; והכל תוך שבוע וחצי?! ספק! זה בהחלט נראה ונשמע לא רציני כמו הרבה דברים לא רציניים, שקורים בישראל הקטנה והבעייתית.

גורמים במשטרת ישראל יודעים לומר כי הוועדה הזו היא ועדה שבאה בסופו של דבר להוציא אל הפועל ובעיקר להוציא ולרצות את הציבור במה שהוא רוצה לשמוע: קצת דם, עריפת ראשים וטחינת מים במילים גבוהות ויפות, שינסו להסביר את מה שהכל יודעים: שלושת המערכות הללו אינן מסונכרנות ביניהן, ובעיקר נלחמות ומסתירות מידע חיוני אחת מרעותה.

חלק מההמלצות המערכתיות, שכתבה ועדת עמוס ירון בדוח, נותנות למעשה כלים וסמכויות אותם ביקש מלכתחילה השר דיכטר לקחת לעצמו, וזה בסדר. אבל למה צריך לחכות שיברח אנס מסוכן דוגמת בני סלע, שיגרום להקמת ועדה כזו שתגיש המלצות שהשר דיכטר רוצה לשמוע?! לא יותר פשוט היה להוציא הנחיות והוראות ברורות מלכתחילה, ואז אולי לא יהיה סיכוי שבני סלע יברח, לא יתבזבזו כספי ציבור יקרים מאד בחיפושים לא יעילים אחריו ולא יצטרכו לחכות למסקנות ועדת בדיקה שתרצה את השר הממונה?! (אפשר אולי לחשוב כאן על איזה סוג של מניפולציה או קונספירציה).

בהמלצות המערכתיות כותבת הוועדה: "הוועדה ממליצה על הקניית סמכות לשר ולמשרד לביטחון פנים להכריע בסוגיות עקרוניות, כאשר מתעוררים חילוקי דעות בין משטרת ישראל והשב"ס. הוועדה ממליצה שהמשרד לביטחון פנים יכוון וינחה את משטרת ישראל ושב"ס להגברת פעילות משותפת בתחום המודיעין. הוועדה ממליצה שהמשרד לביטחון פנים יקדם החקיקה בעניין הוידיאו קונפרנס ואת הפרויקט עצמו וניתן לשקול להרחיבו גם בתוך השב"ס לגבי עתירות אסירים, כשלהבנתנו פעולה זו תצמצם בצורה משמעותית את כמות הליוויים במשטרת ישראל ובשב"ס. הוועדה סבורה שניתן להעביר בתוך חודשים ספורים תוך הקצאת האמצעים הנדרשים את ביצוע משימת הליווי מתחילתה ועד סופה כדי לצמצם תקלות ועלויות. יש לקיים דו שיח בין הנהלת בתי המשפט ומשטרת ישראל, בסיוע המשרד לביטחון פנים, לשיפור התשתיות בבתי המשפט בלוח זמנים מיידי".

נו באמת,מה חדש במסקנות הללו? הרי הכל ידוע,הכל ברור ובכל זאת ולמרות זאת - ברח, בורחים ועוד יברחו אסירים בשלב זה או אחר בדרכם מבית המעצר/בית הכלא לבית המשפט, וחזרה. שום דבר לא חדש. זה בעצם מה שהשר אבי דיכטר רצה לשמוע ושמע! לא יותר פשוט היה להשקיע גרוש וחצי ולמתוח רשת גדר פשוטה מעל חצר רחבת החנייה של רכבי האסירים (ה"זינזנות"), כדי שאף אסיר - גם לא בני סלע - יחשבו לברוח בדרך מי ואל הזינזנה? [חוסר תקציב כבר אמרנו? הבעיה והתשובות מונחים אצל הנהלת בתי המשפט].

כנראה שגם במקרה הבריחה של סלע, אלת המזל שלחה נציג מטעמה לפקח על המתרחש, שכן במקרה לגמרי - בזמן שבני סלע עשה את דרכו מרצפת החנייה אל הגגון שיוביל אותו לחופש הזמני, באותו הזמן בדיוק ניקה אסיר עבודה מוכר בשם ניב חי, אסיר מפרשת "הסוס הטרויאני", שחושיו החקירתיים עדיין לא כהו. ניב מיודענו, היה חוקר פרטי בחברת החקירות של "מודיעין אזרחי", והוא זה שהבחין בסלע מטפס על החומה, הזעיק את הזקיף ועדכן אותו על כך שכלוא ברח.

נשער בנפשנו מתי היו מגלים שני מיודענו שוטרי הליווי את העובדה שהאסיר הידוע לנו (אבל לא להם) ברח? כנראה שהיו חולפות מספר שעות טובות, ואולי אף ימים. כך או כך, שווה לשירות בתי הסוהר/הנהלת בתי המשפט/משטרת ישראל לשקול בכובד ראש לשחרר אולי את ניב חי ממאסרו כאות הוקרה על אזרחותו הטובה.

באופן מסורתי ולאורך שנים, קיימת חלוקת עבודה בין השב"ס לבין משטרת ישראל בנושא ליווי אסירים לבתי משפט. ככלל, שב"ס מלווה באמצעות יחידת "נחשון" אסירים מבתי הכלא לאגפי המעבר הארציים של השב"ס, הסמוכים לבתי המשפט. מהמעברים הללו מובלים האסירים לבתי המשפט השונים על-ידי יחידות ליווי משטרתיות. יחידת "נחשון" מלווה אסירים ישירות מבתי הסוהר לבית המשפט העליון ולבתי משפט צבאיים. באופן חריג מלווה יחידת "נחשון" אסירים "מיוחדים" ליווי "מלא" מבית הכלא ועד לבית המשפט. ההחלטה בדבר ביצוע הליווי נעשית בתיאום בין משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר. כך למשל לוו האסירים זאב רוזנשטיין וירון סנקר.

עד כמה שידוע, יחידת "נחשון" של שירות בתי הסוהר לא מתעסקת בחיפוש אסירים בורחים או פושעים ברחובות. תפקידה מוגדר וחד-משמעי: ליווי אסירים. אם כך הוא הדבר אזי נשאלת השאלה: מדוע עד היום לא היה שר חכם אחד, שיחליט להעביר את השליטה באופן מלא ליחידת הליווי של השב"ס ולהשאיר את משטרת ישראל שתתעסק במה שהיא יודעת להתעסק, וזה תפיסת פושעים, גנבים, רוצחים ואנסים דוגמת בני סלע.

גם ועדת ירון כתבה בדוח כי: "קיימים פערים משמעותיים בין יחידת נחשון של שב"ס לבין יחידות הליווי המשטרתיות, בכל הרבדים: פערים ביחסי העוצמה בין מספר האסירים לבין מספר הסוהרים, שוטרים מלווים, פערים בתורות לחימה, באיכות כוח האדם, באמצעים העומדים לרשות היחידות, בהכשרות ואפילו בסוג האזיקים ואיכותם".

בקיצור, שוטרי הליווי של משטרת ישראל לא מוכשרים וכשירים מספיק לבצע את המשימה ה"קשה" הזו של ליווי אסירים, ומוטב יהיה שכל המטלה הכבדה הזו תעבור סוף-סוף למי שיודע לבצע את העבודה.

כדי לחזק את הנתק הארגוני בין המערכת המשטרתית לזו של בתי הסוהר, די אם נאמר כי גם ועדת ירון אומרת כי אין מפגשי עבודה קבועים וסדירים בין מפקדי יחידת הליווי המשטרתית ומפקדי כלא "ניצן" לתיאום ושיפור הליכי עבודה, ובמקומות אחרים יש קשר עבודה רציף?! כדאי היה שוועדת ירון הייתה נותנת את דעתה גם במקומות אחרים.

דוח ועדת ירון מסכם באופן חד-משמעי את העובדה שמערכת יחסי הגומלין בין מערכות אכיפת החוק בישראל היא מערכת רופפת בלשון המעטה: "במהלך עבודתנו ופגישותינו עם הגורמים השונים, נוצר הרושם שכל גוף עסוק בענייניו, כך שנוצרים למעשה ניגודי אינטרסים שהנפגע העיקרי מהם בסופו של דבר הוא הציבור. התרשמנו שהסיבה העיקרית לחוסר שיתוף הפעולה היא חשדנות רבת שנים בין הגופים".

בסופו של עניין, ספק אם הציבור יוכל גם הלילה לישון בשקט שכן לא רק מערכות אכיפת החוק בישראל "ברוגז" האחת עם רעותה, אלא חמור מכך: גם מערכות המודיעין של ישראל -מוסד, שב"כ, קהילת המודיעין של צה"ל ואחרות, נמצאות כולן בדיוק באותו המצב שבו נמצאות מערכות אכיפת החוק במדינת ישראל.

תאריך:  08/12/2006   |   עודכן:  08/12/2006
מוטי אקסמיט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסיר בורח: מאבקי יוקרה וכוח
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צומי
8/12/06 11:05
2
ע.ג1
8/12/06 16:00
פורום: פרשת בני סלע כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה עלה על-סדר היום עתיד יחסינו עם ארה"ב. לא מדובר בך ובי באופן אישי, אם כי יתכן שגם אנחנו נושפע בסופו של דבר; מדובר ביחסים בין המדינות.
08/12/2006  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הממשל האמריקני החל בקמפיין לתקיפת אירן. בוושינגטון לא פוסלים גם שימוש בטילים גרעיניים, דבר שעלול לסבך את האזור כולו (ואותנו) להרפתקה מסוכנת והרת-אסון.
07/12/2006  |  ליאת טמנג  |   מאמרים
הטור של ניר
07/12/2006  |  ניר יהב, עידן יוסף  |   מאמרים
פגז תועה שנורה בידי צה"ל ב-8 בנובמבר במהלך פעילות שוטפת לסיכול ירי רקטות קסאם מן הרצועה לנגב המערבי, גרם להרג עשרים ושלושה תושבי בית-חנון. האסון, שהמחיש את מצוקת החיים ברצועת עזה בצל הסלמה מתמדת בעימות, דרבן את חידוש המגעים בין ראש הממשלה איסמעיל הנייה והנשיא מחמוד עבאס בדבר עקרונות לממשלת אחדות.
07/12/2006  |  ענת קורץ  |   מאמרים
"שתי מדינות לשני עמים, בגבולות הקו-הירוק", זה מה שאמר בכנסת לאחר מלחמת ששת הימים, הקומוניסט, מנהיג רק"ח ח"כ מאיר וילנר ז"ל. עוד כשהיה בדרכו לדוכן, ח"כים יהודים, היו יוצאים החוצה במחאה. לא יכלו לשמוע אותו. 99% מאזרחי ישראל היהודים, חשבו באותה תקופה, שרעיון כזה, ועוד מפיו של יהודי, גובל בבגידה. עד כדי כך.
07/12/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il