|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

לשונות של גאולה

אקטואליה בפרשת השבוע
30/12/2002  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
 שמות קשורים
  דת
  גאולה
  אור ישראל

(שמות ו) ג וָאֵרָא אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקב בְּא-ֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם: (כלי יקר): התחיל בלשון ראיה וסיים בלשון ידיעה; כי היה לו לומר וארא אל אברהם... ושמי ה' לא נראתי להם; או היה לו לומר ואוודע אל אברהם... ושמי ה' לא נודעתי להם.

לקראת הגאולה לא די בראיה וצריכים גם מודעות, מסביר הכלי יקר; את המודעות רוכשים על-ידי התבוננות במסרים הנשלחים מלמעלה, מכות מצרים למשל. אלה מלמדות את המתבונן כי ה' הוא בעל הבית על העולם ועל-כן בכוחו להוציא אותנו משעבוד מצרים ואף לתת לנו את הארץ הזאת "על חשבון" עמים אחרים.

ו לָכֵן אֱמר לִבְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדלִים: ז וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם:

ארבע הלשונות מתייחסות לארבעה שלבים בגאולת מצרים.

(רבנו בחיי) וצווהו שיבטיח אותם בארבע לשונות של גאולה. והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי. ובִשר אותם בהם בד' בשורות, האחד שיהיו נפטרים מן השעבוד והם עומדים ברשות עצמם, השני שיהיו נפטרים מהם לגמרי מתחת רשותם, השלישי שהבטיחם בקריעת ים סוף, הרביעי שהבטיחם במתן תורה.

(אור החיים): והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים שהוא תוקף השעבוד; וזה היה תכף ומיד, לאחר מכת הדם נחלש השעבוד, אבל ישראל, אימת המצריים היתה עליהם ומעצמם היו עובדים עבודה קלה. וכנגד זה אמר "והצלתי אתכם מעבודתם" שתֵעָקֵר עבודה מהם כל עיקר; ואחר כך "וגאלתי אתכם" היא יציאתם מארץ מצרים; ובכלל פרט זה היא קריעת ים סוף שאם לא כן זו גאולה שאחריה כלייה כי המצרים עלולים להשיבם לעבדות;

ארבע כוסות בפסח

ואחר כך "ולקחתי אתכם לי לעם" שהוא מתן תורה כי שם נתייחדנו לו לעם וייחד שמו עלינו והוא אומרו "והייתי לכם לאלקים".

כבר בתחילת התהליך, בפרשה הקודמת אומר ה' למשה כי תכלית היציאה ממצרים היא: (שמות ג, יב) ...בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת-הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת-הָאֱלֹקִים עַל הָהָר הַזֶּה:

ההבטחה האחרונה, "ולקחתי..." מתייחסת להשלמת תהליך הגאולה במתן תורה;

(במדרש): וכנגד ד' לשונות אלו (והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי) תקנו לנו חכמים ארבע כוסות בפסח.

אבל מה עם ההמשך? הרי התהליך לא נעצר במתן תורה. ההמשך הוא:

ח וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת-יָדִי לָתֵת אתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקב וְנָתַתִּי אתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה':

זה הרי העיקר, לא? אז למה רק ארבע כוסות, למה לא חמש? כי לפני הלשון החמישית מופיע תנאי (בפסוק ז): "וידעתם כי אני ה' המוציא אתכם..."

(אור החיים): וקודם אומרו והבאתי אתכם וגו' אמר וידעתם כי אני ה' המוציא וגו'; פירוש: תנאי הוא הדבר; ובזה (בקיום תנאי המודעות), והבאתי אתכם אל הארץ... וזולת זה, אם תנאצו ה', אין כאן הבטחה זו; ואשר על כן כתב פרט זה של ידיעת ה' באמצע הבטחות הטובות ולא איחר ולא הקדים; לומר: עד כאן הוא בשבועה בלא תנאי; אבל פרט זה של הבאתם לארץ, תנאי הוא הדבר: וידעתם - אז 'והבאתי', וזולת זה (אם לא תעמיקו המודעות) יידחה מימוש ההבטחה:

אולי מכאן שורש המנהג להניח על שולחן הסדר בליל פסח כוס חמישית לאליהו הנביא, מבשר הגאולה; להזכיר לנו כי עדיין לא נתקיימה בשלמות ההבטחה "והבאתי אתכם אל הארץ".

גאולה זו, שלמות הביאה לארץ, מותנית במודעות שה' מנהל את העולם ולא אנחנו.

מודל השעבוד והגאולה

את סיפור השעבוד ויציאת מצרים אנו קוראים בכל שנה לפחות פעמיים, פעם אחת בסדר פרשיות התורה ופעם נוספת בפסח; בנוסף לכך קובעת לנו התורה כי מצווה לזכור יציאת מצרים בכל יום ועל כן מזכירים יציאת מצרים בפרשה שלישית של קריאת שמע פעמיים ביום לפחות; לשם מה? מה התועלת בזכרון זה? כתשובה נביא ציטוט מפירושו של רבנו בחיי בסוף פרשת שמות, המתייחס לפן אחד של התועלת המופקת מן הזכירה:

ודע כי עניני הגלות הזה הראשון רמז לעניני גלותנו זה האחרון שאנו עומדים בו בשעבוד ויסורין ברשות מלכות אדום, ואנו מצפין לישועת ה' יתברך; כענין שאמר דוד ע"ה על הענין הזה (תהלים קל) 'נפשי לה' משומרים לבקר שומרים לבקר', (הבוקר מתאר את הגאולה בניגוד לגלות המשולה ללילה) ממתינים וחוזרים וממתינים; ואם תתאחר הגאולה לבא - הכל להוסיף לנו שכר טוב ולהטיב אותנו באחריתנו, וכדי להוסיף פורענות ועונש לאותם המשתעבדים בנו;

וכשם שמצינו שנדחקה להם השעה לישראל במצרים מעת בא הגואל הראשון לפני פרעה ואמר לו בדבר הש"י (ה' יתברך): 'שלח את עמי ויחוגו לי במדבר', ואחרי זאת כבדה עליהם העבודה ונתעוררה עליהם השנאה ונתוספה ביניהם מאד על מה שהיתה, כן בגאולתנו זאת העתידה, בהגלות הגואל האחרון, תתעורר השנאה בין הגויים לישראל ויוסיפו שעבוד על שעבודם; ויהיה הגואל נגלה וחוזר ונכסה כדי להתעות את הגויים ולהקשות את לבם; שכן מצינו בגאולת מצרים שנגלה להם משה וחזר ונכסה מהם; וזהו שדרשו רז"ל: "ויפגעו את משה ואת אהרן" (שמות ה, כ), אחר ששה חדשים נגלה הקב"ה במדין ואמר לו לך שוב מצרימה; בא משה ממדין ואהרן ממצרים ופגעו בהם שוטרי ישראל כשהם יוצאים מלפני פרעה;

וכן דרשו במדרש (רבה ושמעוני שיר ב) 'דומה דודי לצבי, מה צבי זה הוא נראה ונכסה וחוזר ונראה - כך גואל הראשון נראה להם וחזר ונכסה מהם וחזר ונראה להם; וכמה נכסה מהם? רבי תנחומא אומר ג' חדשים זהו שכתוב: 'ויפגעו את משה ואת אהרן'. וכן הגואל העתיד יהיה נגלה וחוזר ונכסה, שהרי גאולה זו עתידה להיות כדמיון גאולת מצרים בהרבה ענינים וכן אמר הנביא (מיכה ז) 'כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות'; וכאשר יתקרב הקץ תהיינה צרות רבות ומתחזקות והוא סימן הישועה לישראל; וכן אמרו במדרש (ישעיה נט) 'כי יבא כנהר צר רוח ה' נוססה בו, אם ראית דור שצרות באות עליו כנהר - חכה לו, שנאמר: 'כי יבא כנהר צר רוח ה' נוססה בו' וסמיך ליה (שם) 'ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב נאם ה'':

מכאן אפשר להבין את כל אותם מחשבי קיצין וחוזי אפוקליפסה עתידית; הם רק שוכחים כי כבר סבלנו די והותר, וכבר הגיע הזמן לגאולה השלמה שתבוא מיד בלי סבל נוסף מכל סוג. פשוט גאולה.

ושיהיה רק טוב ליהודים

תאריך:  30/12/2002   |   עודכן:  30/12/2002
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מצעד הנחקרים מקרב חברי מרכז הליכוד והמועמדים לכנסת, בימים האחרונים ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה כחשודים בקבלת ונתינת שוחד בחירות, העלה מחדש על סדר היום הציבורי את השחיתות הפוליטית במלוא עוצמתה.
30/12/2002  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
נייר עמדה - מרכז אריאל למחקרי מדיניות
הבחירות המקדימות בליכוד ובעבודה, הציגו בפנינו תמונה רחבה ועמוקה יותר על אופייה של מערכת הממשל הישראלית. הדברים האמורים הן לגבי הדרג הפוליטי הנבחר, והן לגבי הדרג הבירוקרטי. הבעיה העיקרית טמונה בהשפעת קומץ גורמים אינטרסנטיים ופליליים.
29/12/2002  |  ג'ונתן סבג  |   מאמרים
הרבה אנשים, הקשורים בדרך זו או אחרת לבחירות האחרונות במרכז הליכוד, לא ישנים טוב בלילה. הם לחוצים. הם מתחמקים. הם לא עונים לטלפונים בלתי מזוהים. אם על הצג הסלולרי מופיעה הכתובת "מספר חסוי", הם לא יענו, כי אולי חוקר מיאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה) מתקשר להזמין אותם לחקירה. מה להם ולביקור בבת ים, מקום מושבה של יאח"ה. זה הדבר האחרון שהם צריכים. הם לא יתנו לחקירת משטרה, כך הם חושבים, לקלקל להם את תחושת האופוריה בה הם שרויים, מאז שהובטח מקומם ברשימת הליכוד או העבודה לכנסת.
29/12/2002  |  אוריאל שטרית  |   מאמרים
לאחר מלחמת לבנון החל תהליך חשיבה מסודר שנמשך כמעט כעשור שלם. בתהליך הזה שותפו דרגים פוליטיים, יועצים ומפקדי צבא בסדיר ובמילואים. התפיסה ההגנתית שגובשה התבססה על שני מרכיבים עיקריים: עדיפות טכנולוגית ועומק אסטרטגי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il