בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
סימבוליקה של פירות באמנות
|
לאורך ההיסטוריה של האנושות, פירות היו תמיד מוטיב חוזר ונשנה בכל תחומי ההבעה האנושית- אמנות, דת ומיתולוגיה. פירות בדרך כלל מתקשרים בתודעה, וכך הם גם מוצגים, כאלמנטים של שמחה, יופי, חיות, ויטליות, שפע, בריאות, מלאות, חוזק, בשלות, יסוד האדמה, חושניות. במאמר זה אתרכז בשני פירות עיקריים: תפוח ורימון
בפרי התפוח יש פן מאוד ראשוני ומסתורי, ככתוב: "ותיקח מפריו ותאכל ותיתן גם לאישה עמה ויאכל" (בראשית פרק ג', פסוק 6). זיהוי התפוח כפרי גן העדן התחיל בתיאורים המיתיים-ויזואליים של סיפור הבריאה, כאשר ברובן הוא נראה אחוז בידי חווה או בפי הנחש. כך הוכתר התפוח כפרי הפיתוי והחטא. בגן העדן המקראי מתואר התפוח כפרי תאווה לעיניים, כאשר צורתו החזותית מושכת את העין ביופיה ומדיחה את המחשבה. בנוסף, לתפוח דימוי חזק ביותר של דעת, חוכמה, מודעות. לא בכדי עץ הדעת במיתוס גן העדן הינו עץ תפוחים... פה התפוח בא לסמל דיעה וגם ידיעה, המשמעויות הנגזרות מהבנה זו בהקשר של סיפור הבריאה. גם במיתולוגיה היוונית קשור התפוח לעיסוק ביופי. במשפט פאריס הידוע, נדרש בן האנוש פאריס לשפוט מי היא האלה היפה ביותר, ולהעניק לה את תפוח היופי העשוי זהב. ישנו איקונין מפורסם אשר מראה את פאריס מציג את התפוח לאלות אתנה, אפרודיטה והרה. איקונין זה בדרך כלל מפורש כ"השיפוט של פאריס", ההנחה היא שהוא מנסה לקבוע מי מהן הכי יפה. הפירוש האלטרנטיבי הוא שפאריס מוצג כמקבל את מתנת החיים והדעת, התפוח, משלוש האלות. באמנות, מוטיב הפירות הופיע אצל ציירים רבים, בעיקר בציור דומם. ניכר כי הסימבוליות הרבה של התפוח, אם כפרי הדעת ואם כפרי החטא, בולטת במיוחד. למשל, אצל האמן רנה מגריט מוטיב התפוח מופיע באופנים שונים: ביצירתו המפורסמת "בן האדם" (Son of Man, 1964) ניתן לראות דמות של אדם, אשר תווי פניו מוסתרים על-ידי תפוח ירוק עסיסי, הנראה כ'צף' מול פניו, או שמא הוא חלק מפניו. מגריט, מזרם הסוריאליזם, ידוע כאמן שתהה על פשרם של פרדוקסים ואמנותו ייצגה את הפן האשלייתי של המציאות. יצירה חזקה זו מעלה פרדוקסים רבים בנוגע למשמעות סמליות התפוח בקונוטציה זו- האם הדעת מונעת מבן האדם מלראות את המציאות והאמת כמות שהן? או- האם האדם הוא הדעת? ביצירה מפורסמת אחרת של מגריט, "חדר האזנה" (Listening Room, 1952), מופיע התפוח כשהוא ענק ממדים, ממלא את החדר כולו עד אפס מקום, ומותיר את הצופה בתחושה של מסתורין. בבתים בורגניים רבים במרכז אירופה ובמערבה היו חדרי מוזיקה שהכילו בדרך כלל פסנתר וכלים אחרים (יותר מאוחר גם פטיפון וכונו 'חדר המוזיקה' או 'חדר האזנה'. חדר זה נועד בדרך כלל לרגיעה ומנוחה מהעבודה הביורוקרטית והמייגעת של היום והיה 'עד' לסצנות הקשורות לצד הזה של החיים. מגריט תוקע לתוך החדר הזה תפוח ענק מידות הממלא אותו עד להתפקע וזוהי דרכו לרמז כי חדר זה, מה שבתוכו ומה שהוא מסמל, עולה על גדותיו ומאיים להתפרץ. גם הרימון נחשב לפרי בעל מוטיבים מרכזיים באמנות, בדת ובמיתולוגיה. ביהדות, לרימון חשיבות רבה מאוד והוא נתפס כפרי מלכותי ביותר. האמנות היהודית משופעת בתיאורי רימונים על גבי מטבעות, רצפות פסיפס בבתי כנסת, רימונים לספר התורה ואף קני המנורה המעוצבים לעיתים בדמותו. מכל שבעת המינים נבחר דווקא הרימון לקשט את בית המקדש וגם את שולי מעילו של הכהן הגדול, אולי משום ה'כתר' המעטר את קדקודו. משורר שיר השירים מביא את הרימון כמשל ליופיה של אהובתו: "כפרח הרימון רקתך מבעד לצמתך". אמנים קשטו חפצי מלכות ופולחן במראהו של הפרי הנחשק. אם נבחן את הופעתו של הרימון בתיאורי האמנות לאורך התקופות נמצא תמיד את העיסוק בשני פניו של הפרי: המסורת ראתה בו את עץ החיים, סימן המלכות והדעת - חז"ל המשילו את האנשים הממלאים אחר המצוות ואת לומדי התורה לרימון המלא גרגרים - אך נמצא אותו גם על גבי סרקופגים, מצבות קבורה וחפצי לוואי בקברים. בכך נסגר מעגל החיים והמוות בידי הרימון. הפרי המלכותי ביותר אינו רק סמל החיים והפריון, הוא גם מרמז על המוות והלידה מחדש. הרימון הופיע בתרבויות שונות ולאורך ההיסטוריה - החל במיתוסים קדומים מתקופת בבל ואף לפניה, דרך המיתולוגיה היוונית והרומית. במיתולוגיה היוונית, במיתוס סיפור חטיפתה של פרספונה על-ידי האדס, אל השאול, מוטיב הרימון כמייצג המוות והלידה מחדש הינו מרכזי ביותר - לפני חזרתה של פרספונה לפני האדמה, מאכיל אותה האדס בגרעינים בודדים של רימון. גרעינים אלה מייצגים את פירות השאול ובשל אכילתם נאלצת פרספונה לשוב לשאול לארבעה חודשים מדי שנה בשנה. בזמן שהותה של פרספונה בשאול האדמה מתעטפת בעצב וגוזרת על עצמה כליון, אך כששבה פרספונה, האדמה מתנערת מעיצבונה ומאפשרת לתבואה לפרוח ולהבשיל. כך מסבירה המיתולוגיה היוונית את קיומן של עונות השנה- חורף, עונת המוות והדעיכה לעומת האביב-עונת הפריחה וההתחדשות. מוטיב הפירות שימש תרבויות שלמות לאורך ההיסטוריה בכל אספקט אפשרי- דת, אמנות או מיתולוגיה, כדרך של ביטוי עצמי וכלי אפקטיבי להעברת דימויים שונים, הן מחיי היומיום והן מחיי הרוח. מתוך כך ניתן להבין את עוצמת החשיבות של סמל הפירות, השזור כחוט השני לאורך שנות קיום התרבות האנושית.
|
|
כותב המאמר הוא מאיר טרוסמן, פסל היוצר אמנות אורבנית. הוא יוצר פסלי פירות ענקיים, המוצבים במרחב הציבורי של ערינו בין השאר לשם שיפור האסתטיקה ומצב הרוח הציבורי. ניתן לראות את הפסלים בערים כגון הוד השרון ועפולה.
|
|
תאריך:
|
04/01/2007
|
|
|
עודכן:
|
10/06/2009
|
|
מאיר טרוסמן
|
סימבוליקה של פירות באמנות
|
|
לכל חברה שיש לה רעיון או מוצר שהיא רוצה לקדם יש צורך באירוע תדמיתי. הגדרה של אירוע תדמית ביחסי ציבור היא - אירוע יצירתי המפגיש קהל מטרה מסוים סביב נושא המקדם את מטרותיו התדמיתיות והשיווקיות של הלקוח. כל אירוע נבנה סביב קונספט ומכיל תוכן בהתאם למטרות הלקוח.
|
|
|
אין מדינה שהיתה כה שנואה ומאויימת על-ידי סדאם חוסיין כמו המדינה הציונית, ישראל. ובכל זאת, ראש הממשלה והממשלה לא הגיבו על הוצאתו להורג אף במילה אחת. לא שאנחנו בדרך כלל שתקנים כאלה, הרי הפטפטת שלנו היא שם דבר בעולם, ולא - שלא היה מקום שמדינת היהודים תאמר את דברה, לא פחות מפינלנד הרחוקה, למשל.
|
|
|
אחד ממאפייני המלחמה היתה ההיעדרות מעבודה עקב הוראות פיקוד העורף לשהות חלק ניכר מהזמן במקלטים. מאחר שעיקרון פיצוי בגין נזק עקיף לגבי חודש יולי 2006 ניתן, בין היתר, בהתבסס על מספר ימי היעדרות, נוצרה מחלוקת סבוכה בין תובעי הפיצויים ובין מס רכוש, הכרוכה בפרשנות באשר לחישוב של אותם ימי ההיעדרות.
|
|
|
לפני זמן לא רב למדנו להוציא את הכעס על משטרת ישראל ומפקדיה, אז היתה לנו סיבה טובה להבין שהמשטרה לא פועלת נכון ואין לה מנהיג אמיתי. נכון שרק בטאנו את התסכול שקיים בתוכנו וסוף סוף הוא יצא, אלא שרק חיכינו להזדמנות לשחרר את הר הגעש שמבעבע בתוכנו כבר תקופה ארוכה.
|
|
|
עיתון הארץ, הבמה לאנשים חושבים, הכה לפני כמה ימים בפעם המי יודע כמה שוב. דף הבית לקורא הלבן, הגזען והחושב קפיטליסטי. סוף סוף יצא גם המרצע מן השק וניתנה הבמה לגזען, שיכול היה להשתלב לא רע במפלגתו הפשיסטית של לה פן. כן, וחוץ מזה, איך שכחנו, נמצא גם הגורם, שמסכן את ביטחון ישראל - הסכין בגב האומה - ולא אלה אינם הפלשתינים או אזרחי ישראל הערבים: "ישראל השנייה" - המזרחיים למי שעדיין לא הבין -"מקלקלת את איכותו של צה"ל". היא ורק היא גרמה להפסד המביש במלחמת לבנון השנייה.
|
|
|
|