|
רמטכ"ל שנבחר לכהונה חייב להשלים את משמרתו
|
|
|
|
|
מעניין לקרוא את ההתבטאויות של עיתונאים ופרשנים פוליטיים בקשר למינוי הרמטכ"ל. רובם המכריע שיבח את מינוי גבי אשכנזי לרמטכ"ל וכן את העובדה שלמרות "הפוזות" של ראש הממשלה ושר הביטחון ההליך היה קצר כמתחייב מהמצב. למרות זאת נטען שהיה צורך להמתין עם המינוי עד למסקנות הביניים של וועדת וינוגרד, אם כי מוסכם שהסיכוי שהרמטכ"ל הנבחר ייפגע מהן קלוש. על-פי הנטען עד לקבלת מסקנות ועדת וינוגרד אסור בעצם לעשות כלום. מה יקרה אם הוועדה תחליט להשהות הסקת מסקנות פרסונאליות לתום עבודתה, נפסיק לתפקד? מה נעשה אם הוועדה לא תמליץ לפטר אלא רק לשקול את המשך הכהונה בלבד?
מעניין שביחס לעמיר פרץ רוב הפרשנים סבורים "בעקביות" מרשימה שהוא חייב לפרוש לאלתר, בטרם יתפרסמו מסקנות וועדת וינוגרד למה? ככה!! מי ימלא את מקומו? האם ראש הממשלה שהוכיח את כישוריו? האם נמתין עד לבחירות המוקדמות במפלגת העבודה? האם נמנה באופן זמני את ברק ?[שאלו נא את עמי איילון] או שמא נפרק את הקואליציה כבר כעת ונקים ממשלה חלופית?
כך גם הטענה של ה"עמותה לאיכות השלטון" כי לא ראוי שראש ממשלה ושר ביטחון שעלולים להימצא אחראיים לכשלים ימנו רמטכ"ל. כאן כבר באמת חצינו את כל הגבולות. ועדת וינוגרד יכולה להמליץ המלצות אישיות, אין היא מוסמכת לפטר ראש ממשלה ושרים ובוודאי לא להגביל אותם במילוי תפקידם כל עוד הם מכהנים כדין. עצם העובדה שעו"ד שרגא אליעד מעז בחוצפתו להעלות טענה נפסדת ואנטי דמוקרטית מעין זו ועצם העובדה שזכה לצו המורה לראש המשלה ולשר הביטחון לנמק את המינוי מעידה רק דבר אחד שהכנסת חייבת לצמצם מיד את סמכות הבג"צ ולעגן בחוק את דרישת זכות העמידה כתנאי לפניה לבג"צ.
זה לא מתחיל ולא נגמר כאן. איני חסיד כלל של ראש הממשלה המכהן ועזה תקוותי לראות אותו מוחלף בדרך דמוקרטית, אבל מחול השדים של חקירות משטרתיות וטענות ההבל המושמעת לפיה ראש הממשלה צריך להשעות עצמו עד לסיום החקירה [ראה דברי ח"כ שלי יחימוביץ אתמול] מעידים כאלף עדים שמדינת ישראל אינה ניתנת יותר לשליטה ולהנהגה וכל עיתונאי בסיוע יועץ משפטי החושש מדעת הקהל יכול לשתק את מנהיגיה הרבה בטרם ייעשה זאת כדור של מתנקש פוטנציאלי.
אין מנוס מלהפסיק את מחול השדים הזה ולקבוע כי חקירה נגד ראש ממשלה ושרים מכהנים, אם לא כרוכה בהשעייתם סכנה ברורה לניהול המדינה, יש להשעותה עד לסיום תפקידם ולקיימה לאחר סיום תפקידם. יש לעגן קביעה מפורשת בחוק שקיומה של חקירה כלשהי אין בה כדי לגרוע מסמכותם של נושאי משרה שנבחרו כדין,למעט סמכויות העלולות לפגוע בחקירה עצמה. יש להגביל את סמכויות הבג"צ להוציא צווים ואפילו צווי הנמקה ביחס למינויים שנעשו בתחום סמכותם של שרים ואשר אין ראיות ברורות לכאורה כי המינוי לא חוקי או שנשקלו שיקולים פסולים ובלתי חוקיים בקשר אליו.
גורמים פוליטיים יגלו בעתיד כי השימוש בהליך הפלילי הוא חרב פיפיות
רק השעיה של ביצוע חקירות פליליות בנושאים שאינם מכריעים לתפקוד השלטון, עד לסיום הכהונה של נושא המשרה הנחקר יש בה כדי להבטיח שחקירות פליליות לא ישמשו אמצעי חלופי לשינוי שלטון והדחת ממשלה שלא באמצעות פתק הבוחר. עלי לציין כי מבול החקירות נגד ראש הממשלה מעורר יותר מחשד כי הגורם להן הוא גורם פוליטי מובהק המנצל להנאתו את התחרות הפרועה בין אמצעי התקשורת ואימת מערכות השלטון מהבג"צ. גורמים פוליטיים אלו יגלו בעתיד, כשיחזרו לשלטון כי השימוש בהליך הפלילי הוא חרב פיפיות.
איני יודע אם ראש הממשלה קיבל מחיר מופרז עבור ביתו שנמכר ומחיר זול במיוחד עבור הבית שקנה אבל זהו נושא שללא ספק יכול להמתין לסיום כהונתו וכך גם החשדות בקשר למכרז בנק לאומי. המתנה בביצוע חקירה עד לסיום הכהונה אינה מקנה חסינות לנבחר, להיפך היא גורמת לכך שהחקירה עצמה תתנהל בעתיד ללא לחצים ומאידך לא תסכל את עצם היכולת להנהיג את המדינה. אין אנו יכולים להרשות לעצמנו את המשך האנרכיה השלטונית הזו, היא מסכנת את עצם קיומנו והיא יכולה לעלות לנו בדם.
פה ושם עדין נשמעים קולות אמיצים ושפויים המסבירים לנו את מהותה של הדמוקרטיה. קול צלול כזה היה קולו של פרופ' אמנון רובינשטיין בכנס הרצליה שהזהיר אותנו מפני שלטונם של פקידים ממונים ונטילת סמכותם של אלו שנבחרו בבחירות דמוקרטיות. בהיותי מאמין גדול בשיטה הדמוקרטית אני מתנגד להעברת סמכויות שלטון שנבחר על-ידי העם, או לנטילתן בכל דרך שאינה דמוקרטית על-ידי בתי המשפט, העיתונות, פקידים ממונים וחוקרי משטרה.
ולבסוף, דווקא התפטרותו של הרמטכ"ל באופן מכוון לפני פרסום מסקנות הביניים של וועדת וינוגרד היא המעוררת אצלי קושי. לדעתי רמטכ"ל שנבחר לכהונה חייב להשלים את משמרתו, אלא אם יוחלף, או אם נבצר ממנו למלא את תפקידו מחמת מצב בריאותו. אין הוא רשאי להתפטר רק מפני שמועד מסוים נוח לו באופן אישי וציבורי. מעניין שאיש מבין הפרשנים לא התייחס כלל לנקודה זו, הסמכות למלא תפקיד כמו תפקיד הרמטכ"ל היא גם החובה למלאו, גם בתקופה בה מילוי התפקיד אינו נוח לך.