|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

גם אני פמיניסטית

התנועות הדוגלות בעצמאות, חופש ושחרור נשי חילוניות ברובן, בעוד בעולם הדתי דוחקים חזרה את האישה למקומה המסורתי אבל מי שרוצה בתיקון העולם, מחובתו המוסרית לתקן את העונשים על חטא גן עדן, ולהחזיר לתקנם את יחסי האישה והאיש
25/01/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

פעם כשהיו קוראים לי "פמיניסטית" הייתי נעלבת, מתווכחת ומנסה להוכיח שזה לא כך. היום אני עצמי מעידה על עצמי שאני "פמיניסטית". ויותר מזה. כל אישה שקוראת שורות אלה נהנית מפירות הפמיניזם, כל אישה שיודעת לכתוב, נהנית ממלחמה שעשתה פעם אחותה הלוחמנית. כל אישה שלמדה מקצוע שאינו אחד מהמקצועות הנשיים המסורתיים, עושה זאת בזכות מלחמתן של נשים אחרות למענה, ולכן כשהיא יוצאת למלחמת חורמה בפמיניסטיות, היא בעצם יורקת, אם תודה בכך ואם לא, לבור שהיא עצמה שותה ממנו.

הפמיניסטיות הראשונות לחמו על זכותן של נשים לצאת בחופשיות מהבית, להתהלך בחופשיות ברחובות, ללמוד לקרוא, ולהצביע. כל גבר שנהנה מזוגיות שיתופית ושוויונית, נהנה מחברה, וחברותא, ומשותפה לדרך, נהנה גם הוא מפרותיה של אותה מלחמה. בעקבות יציאתה של האישה מהבית, התפנה מקום לגבר לקשר אינטימי מחודש עם ילדיו, וכל גבר שנהנה מהקשר המתחדש עם ילדיו, כשהוא יוצא בשצף קצף נגד הנשים הלוחמניות הפמיניסטיות, גם הוא יורק לבור שהוא עצמו שותה ממנו. אם יודה בכך ואם לא.

אז אני עוף מוזר. מצד אחד ימנית רדיקאלית, כמו שנהוג לכנותנו בסלנג המקומי, ומצד שני פמיניסטית. אצלי בנפש אין בין שני הדברים סתירה. בדיוק להיפך. הם יונקים בדיוק מאותו ייסוד נפשי. המלחמה והרצון לשחרור ועצמאות העם, דומה בדיוק לרצון לשחרור ועצמאות הנשיות, מתוך הבנה שרק ממקום עצמאי יכולה להתרחש גאולת העולם, כי זה החידוש בבריאה. אם לפני הבריאה הייתה אחדות, הרי החידוש שאחרי הבריאה הוא עצמאות האדם, והדו שיח שהוא מנהל מתוך עצמאותו עם הא-לוהים. לכן ייעודינו כעם הוא לייסד מדינה עצמאית - "ממלכת כהנים וגוי קדוש" ודווקא מתוך העצמאות לעבוד את הא-לוהים. וגם זוגיות בריאה נבנית ממקום עצמאי של נשים וגברים.

בדברי ימי העולם, הסיפור המקראי הראשון אודות הזוגיות בין אישה לאיש הוא שיתופי ושוויוני. "זכר ונקבה ברא אותם ויקרא את שמם אדם" ובהמשך: "פרו ורבו מילאו את הארץ וכיבשוה ורדו בדגת הים ובעוף השמים" ציווי משותף לשניהם להתעסק בעולם הפנימי וגם בחיצוני. חטא גן העדן הוא סיפור השבר והקלקול בין האישה והאיש, והעונש הוא חלוקת תפקידים, והפרדת רשויות.

הוא: ביגיע כפיך תאכל לחם.
היא: בעצב תלדי בנים.
ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך.
הגברים שלטו בעולם כעונש על חטא גן העדן.

למרות שהקול המוביל בעולם, על-פי הסיפור המקראי, היה אמור להיות דווקא הקול הנשי. האישה אקטיבית ופועלת מרגע בריאתה ועד סוף סיפור חטא גן עדן. הרבי מאישביצא בעל "מי השילוח" מביא פרשנות מיוחדת ל"תירוץ" של האיש: "האישה אשר נתת עימדי". על-פי האישביצר, טענת האיש היא שהיה אמור בעצם לשמוע בקול האישה, מתוקף בריאתה כ "עזר כנגדו" כמו שנאמר מאוחר יותר לאברהם "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה". "והוא ימשול בך" התבטא לאורך ההיסטוריה בתופעות רבות, שונות ומשונות. נשים לא הורשו לקרוא, ללמוד. לגעת בקודש, ונשים רבות שהיו משכילות הועלו על המוקד בטענה שהן "מכשפות"..

בגמרא מסופר למשל על יהודה בן פפוס שהיה נועל את אשתו בבית כשיצא, וישנו דיון האם לנהוג כמותו, או שמספיק לצוות עליה שלא תצא. אבל בבדיקה של היחס המקובל לנשים בחברה הסובבת, מסתבר שחכמינו היו דווקא פמיניסטים.

סיפור מוסלמי מספר על אישה בשם פאטמה שבעלה נסע לעסקיו וציווה עליה לא לצאת מהבית. אביה שגר קומה אחת מתחתיה חלה, והיא שולחת אל מוחמד פתקה ומבקשת לצאת לבקר את אביה החולה. מוחמד אוסר עליה לצאת בטענה שמחובתה למלא אחר מצוות בעלה. האיסור נמשך גם כאשר האב גוסס, וגם ללוויתו אוסר מוחמד על פאטמה לצאת.

הרמב"ם כתב גם הוא שאישה תצא פעם או פעמיים בחודש מהבית, ושאר הזמן תשב בזווית ביתה, אולם הוא מציין שאל יהא אדם אכזר כי הרי עליה לבקר את אביה ואימה ואת חברותיה. ומכאן ברור מה הייתה עמדתו של הרמב"ם לו הייתה פונה אליו אישה המבקשת לצאת לבקר את אביה החולה. כלומר, היחס של חכמים יחסית למקובל בחברה הכללית היה דווקא טוב והומני יותר.

כיום לעומת זאת, התנועות הדוגלות בעצמאות חופש ושחרור נשי חילוניות ברובן, בעוד בעולם הדתי טורחים לשמר ולדחוק חזרה את האישה אל מקומה המסורתי. אבל מי שרוצה בתיקון העולם, מחובתו המוסרית לתקן את העונשים על חטא גן עדן, ולהחזיר לתקנם את היחסים בין האישה והאיש. מי שרוצה להשאיר את "והוא ימשול בך", כמוהו כמי שרוצה להשאיר את עמינו בגלות או את המקדש חרב.

אז למה להלחם? האם אי אפשר להשיג את התיקון בדרכי נועם?

במניפסט שלו על חובת ההתנגדות לחוקי מדינה לא מוסריים כותב מרטין לותר קינג: ידידיי, אני חייב לומר לכם שלא השגנו אפילו הישג אחד בתחום זכויות האזרח בלי להפעיל לחץ החלטי משפטי ובלתי אלים. ההיסטוריה מספרת את הסיפור הארוך והטראגי על העובדה, שרק לעיתים רחוקות קבוצות בעלות זכויות יתר מוותרות מרצונן החופשי על זכויות היתר שלהן. יחידים עשויים לראות את האור המוסרי ולוותר מרצונם החופשי על מעמדם הלא צודק, אבל קבוצות, כמו שהזכיר לנו ריינהולד ניבור, הן בלתי מוסריות יותר מאנשים יחידים. מתוך ניסיון כואב אנחנו יודעים שלעולם אין המדכא נותן את החירות מרצונו החופשי. חובה על הנדכאים לתבוע אותה בפה מלא.

המצב לגבי הנשים עדיין מחפיר במובנים ובתחומים רבים. ויש עוד על מה להלחם ומה לתקן. נכון שהפמיניסטיות הראשונות חיקו את העולם הגברי, אבל זה היה אך טבעי, בדיוק כמו ילד קטן שמתחיל לדבר, ומחקה את הסובבים אותו, ורק מאוחר יותר מפתח עצמאות ,וממציא עולם ומשפטים משלו, או הופך אפילו למשורר.. החקיין הקטן יכול להפוך למשורר.

כך גם טבעי הוא שבהתחלה נשים חיקו את העולם הגברי ורק בשלב השני התפתח הפמיניזם הליברלי. זרם זה נוטה לפתח ולטפח את רעיון הנשיות כהגדרה המייחדת את האשה מהגבר, אך אינה מציבה אותה במעמד חברתי נמוך ממנו בשל נשיות זו. וגם לא בהכרח מקבל את הגדרות האישה והאיש כהגדרות המסורתיות המקובלות.

הטענה, למשל, על פאסיביות האישה לקוחה מייחסי אישות. אבל הרי האיש מוציא לעולם טיפת זרע, ואילו האישה מוציאה לעולם תינוק שלם. ומניקה. ואולי יש לבדוק מחדש את הגדרת הפאסיביות הנשית.

אז למה הימניים הם לרוב שוביניסטיים והשמאלנים פמיניסטים?

ההתמודדות עם גירוש גוש קטיף חשפה הלכי נפש וזרמים תודעתיים בקרב "הימניים". מסתבר שרובם אכן הירראכיים בייסודם- קוראים למלא כל פקודה, או לשמוע ללא עוררין בקול הרב, גם כאשר הוא מצווה דבר הנוגד את התורה. הרצון לשמירת העולם המעמדי ההירארכי שמקובלת במשטרים דיקטטורים, ובעצם מתקיימת גם במדינת ישראל המחופשת לדמוקרטיה, נשמרת אצל אותם ימניים גם בתוך התא במשפחתי. מי שדוגל בנאמנות ללא עוררין למשטר, דוגל מאותו ייסוד נפשי רעוע שמביא גם לשמירת הירארכיה המשפחתית המסורתית, במקום לפעול לתיקון העולם.

אז נכון שיש פמיניסטיות שמאלניות מעוותות הקוראות לשחרר את הפושעת טלי פחימה חברתו של המרצח זביידי. אז מה? האם בגלל זה הפמיניזם פסול? האם כאשר רבנים מעוותים את התורה, אנחנו פוסלים את התורה כולה? או מבינים שהאידיאה והתורה הם קודש קודשים ואילו אותם רבנים מעוותים את הקודש? אותן נשים פמיניסטיות הן סלפניות ומעוותות, וזה לא הופך את הפמיניזם לכזה.

ולפני "כל אשר תאמר אליך שמע בקולה" אסתפק בשלב זה שקולה בכלל ישמע. גם בכל מה שקשור לקודש, ולעולם הרוח, ולחידושי תורה, ולהנהגה. מתוך הבנה שדווקא מחמת ההבדלים הברורים בין הנשי לגברי, ברור שחידושיי התורה הנשיים, או ההנהגה הנשית, יהיו מקוריים ואחרים, והרווח של כל העולמות יהיה עצום ונקי. והגברים ירוויחו וכבר מרוויחים מחדש גם את האינטימיות הבייתית ואת עולם הרגש האבוד.

תאריך:  25/01/2007   |   עודכן:  26/01/2007
שושי גרינפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פוליטיקאים מקצוות הקשת הפוליטית הצטרפו למפלגת השלטון החדשה שהקים ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון תוך רמיסת כל זכר לאג'נדות, לאידיאולוגיות ולהשקפות העולם שהנחו אותם בעבר תמורת הבטחה או סיכוי לתפקיד זה או אחר. מסביב לשולחן אחד עם עוגיות רוגלך פריכות ביד אחת ובקבוק מיץ תפוזים בידם השנייה, התקבצו להם יחדיו שר לשעבר שבשנת 1982 התבצר על האנדרטה בפינוי ימית כשלצידו "יונת השלום" מאדריכלי והוגי "הסכם אוסלו". ממולם, חובש כיפה שחורה וחובש כיפה סרוגה יחד עם חברת כנסת התומכת בהפרדת דת ממדינה.
25/01/2007  |  דניאל בר  |   מאמרים
אדונים נכבדים,
25/01/2007  |  אבי הלוי  |   מאמרים
כנס הרצליה הפך עם השנים לבמה, בה מועלות על סדר היום הציבורי, סוגיות מהותיות ומשמעותיות לעתידה של מדינת ישראל. אני רוצה להודות לכם, מארגני הכנס והמשתתפים, על שאתם טורחים באופן כה יסודי וענייני, להעלות על סדר היום נושאים הרי גורל, שבהמולת היום יום אינם זוכים להתייחסות לה הם ראויים.
25/01/2007  |  אברהם הירשזון  |   מאמרים
למרות שזה היה צפוי, עדיין גרם הדבר זעזוע. החלטת היועץ המשפטי לממשלה בפרשת הנשיא גרמה לרעידת אדמה, כשגל הצונאמי המלווה אותה יימשך עכשיו חודשים. מרגע שהחליט הנשיא על השעייתו, החל הקרב האמיתי של השנה, הקרב על הנשיאות.
25/01/2007  |  מתי טוכפלד  |   מאמרים
הרב גולדברג, בספרו "מספרא לסייפא", כתב כך: "הייתה תקופה שלרבנות הראשית הייתה אפשרות להעלות אדם לארץ, אם הרב קוק היה מאשר שהעולה הוא רב. שמעתי מאדם נאמן, שיצחק גרינבוים, מנהיגה של התנועה הציונית, חבר הסיים (=פרלמנט) הפולני, ולימים שר הפנים הראשון במדינת ישראל - הלשין על הרבנים שהם משקרים, ומאשרים סרטיפיקט של רב גם למי שאינו רב. הוא צדק: היו מקרים שאישרו לאנשים שאינם רבנים סרטיפיקט של רב, כדי להצילם".
25/01/2007  |  חנה אייזנמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il