|   15:07:40
דלג
  ראובן לייב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

אין קמצנות סקוטית

תושבי אדינבורו, בירת סקוטלנד, מקבלים את הבאים אליהם בפנים מאירות ומציעים להם ברוחב-יד מכל טוב: שפע מעדנים, מופעים בינלאומיים, מוזיאונים יפים והדר היסטורי
25/02/2007  |   ראובן לייב   |   מאמרים   |   תגובות

מי שסבור לתומו כי הסקוטים הם קמצנים, עשוי מהר מאוד להתבדות. למיתוס המקובל והנפוץ פשוט אין שום אחיזה במציאות. יתר על כן: במו עינינו נוכחנו לדעת שהסקוטים הם אפילו נדיבי-לב.

המיתוס נשבר כבר ברכבת, שעשתה את דרכה מלונדון לאדינבורו. האגדה על קמצנותם הנוראית של הסקוטים פשוט התנפצה לה לרסיסים. במהלך שיחה שגילגלנו, באקראי, עם הישיש הסקוטי שישב לצידנו. כאשר גילינו את אוזנו כי זהו לנו ביקורנו הראשון בארצו, שלף הלה, לפתע, מכיסו שטר-כסף, נושא דיוקנה של מרי, מלכת הסקוטים, והפקידו בידינו. "שתהיה לכם מזכרת מהיכרות ראשונה עם מולדתי" - חייך בלא מעט גאווה.

היה זה על כן סמלי, כאשר בשטר בן הלירה הסקוטית - שווה-ערך ללירה האנגלית - שילמנו תמורת כוסית הוויסקי שנמזגה לנו במזנון הרכבת.

סימפטיה מיוחדת

מפי הסקוטי החביב הזה גם למדנו כי בני ארצו רוחשים סימפטיה מיוחדת לישראלים: ראשית - משום דבקותם המופלגת בתנ"ך, ושנית - משום שהם מעריכים מאוד את העובדה שעלה בידינו לגרש את האנגלים מארץ ישראל. אלא שלמרות הפטריוטיזם הצרוף שלו, היתה לסקוטי הגזעי שלנו גם עצה ידידותית: לא לשכוח להמיר, בתום ביקורנו בסקוטלנד, את כל הכסף הסקוטי, שיוותר ברשותנו, בכסף אנגלי.

ואומנם, ערב שובנו ללונדון נתגלתה העצה הזאת כשימושית מאוד. משביקשנו להבהיר את הדברים אצל פקיד הבנק באדינבורו, הודה הלה: "לנפנף בפני אנגלי במטבע סקוטי - זה כמו לנפנף בפני שור בסמרטוט אדום".

ואם לא די היה במחווה הג'נטלמנית של הסקוטי הישיש מהרכבת, זכינו עד מהרה בעדות נוספת לגדלות-ליבם של הסקוטים. בחדר המלון באדינבורו, שאליו הגענו לעת ערב, קידמו את פנינו סלסלת-פירות ומיני רקיקים. למחרת, בחדר האוכל, מצאנו ארוחת-בוקר כיד המלך: בצד הקפה, הלחמניות והריבות, הוצעו לנו גם מאכליה הלאומיים של סקוטלנד, כמו ה"אגיז" (בשר קצוץ-מבושל עם בצלים וקמח-שיפון, מתובל היטב), אילתית ושלל-גבינות עתירות-טעם, נוסח מקומי.

עוד אנו דוחסים לקירבנו את המטעמים, וכבר ניצב עלינו המלצר עם תוספות "און-דה-האוז" כאוות-נפשנו, וגם קפה מהביל. מחיר הלינה וארוחת הבוקר הסתכם במחצית מן הסכום הנקוב בבית-מלון זהה בלונדון.

המייל המלכותי

עם הדלק הזה בעצמותינו יצאנו להתבשם מנופיה ואתריה הקסומים של אדינבורו, שגם בהם לא נתקמצה. אלה מצויים בה כמעט על כל צעד ושעל. רק נופיה המרהיבים של שוויץ משתווים, אולי, למראותיה היפהפיים של בירת-סקוטלנד, ולא בכדי אומרים עליה שהיא "שווייץ של בריטניה".

על פיסגת-גבעה, בלב העיר, מתנוססת לתפארת טירה ששימשה ארמון מלכי סקוטלנד ומבצר בימי המלחמות באנגלים. הטירה, השולטת על העיר זה אלף שנים, היא לא רק מוצג היסטורי ופאר הארכיטקטורה הסקוטית של ימי הביניים - אלא גם סמל לאומי. בקצה השני של הדרך המובילה לטירה, מצוי ארמון הולירוד. זהו משכנה של מלכת בריטניה כאשר היא באה לבקר אצל נתיניה בסקוטלנד. בארמון ניתן לבקר בחדרים המלכותיים, המרוהטים בסגנון המאות ה-17 וה-18, ולצפות בתמונות המרהיבות של בית המלוכה, המקשטות את הקירות.

בין הטירה לארמון משתרע "המייל המלכותי" - סידרת רחובות קטנים, שהם לבה של אדינבורו: העיר העתיקה, על סימטאותיה הצרות והקסומות. בתווך מצוי מגדל-תצפית מרשים, שממנו ניתן להשקיף על העיר. ממרומי המגדל נפרשים לעיניך בניין הפרלמנט הסקוטי, קתדרלת סנט גילס, שהיא מרכז הכנסייה הסקוטית, והמוזיאון העירוני, שבו נפרשת מסכת-חייה של סקוטלנד לאורך השנים - בפריטי-לבוש, פסלים ותמונות, מטבעות, מדליות וכלי-נשק. כאן ניצב בכל הדרו גם הפסל הגדול ביותר בעולם שהקים עם כלשהו למושך-בעט: סופרה הלאומי המהולל של סקוטלנד, סיר ולטר סקוט.

חוות הפרפרים

אתרים מושכים אחרים שאין לפסוח עליהם: מוזיאון הילדות - הראשון מסוגו בעולם שייחד את כתליו למעגל-חייהם של בני הנעורים: יש בו צעצועים מקוריים, בובות, משחקים ותחביבים למיניהם; גן החיות העירוני ובו אוסף מרשים של 2,000 בעלי-חיים; וחוות הפרפרים, שבה אוסף אקזוטי ועשיר של 1,000 פרפרים מרהיבים ביופיים.

לא בכדי מכנים את רחובה הראשי של אדינבורו - רחוב פרינסס - ה"שאנז אליזה" של בירת-סקוטלנד. בצידו האחד של הרחוב נטוע גן, במקום בו היה פעם אגם, שיובש. בצידו האחר - חנויות יפהפיות, המייצגות נאמנה את בתי הכלבו הגדולים של לונדון ואת הבוטיקים היוקרתיים שלה.

לאורך הרחוב ניצבים בנייני ציבור מפוארים, ובתים הבנויים במיטב הסגנון הפריזאי של המאה ה-18. הבתים, בני 200 שנה, הם העיר החדשה. העיר העתיקה, העולה ומשתרעת מעברו השני של רחוב פרינסס, עתיקה בהרבה: רחובות צרים, בתים מטים-ליפול, חנויות ובתי-מלאכה במרתפים, ולצידם פונדקים חשוכים. ובלבו של רחוב פרינסס המפואר שוכן, במשטח תת-קרקעי ענק, מרכז "וורלי" ובו עשרות חנויות, בתי-קפה ומסעדות, שתעריפיהם שווים לכל כיס.

פסטיבלים וירידים

אבל מעל לכל - אדינבורו היא עיר של פסטיבלים וירידים. בשלהי אוגוסט נפתח בה הפסטיבל האמנותי הבינלאומי, המרתק אליו, עם ספיחיו, תיירים מכל קצווי תבל עד לראשית אוקטובר. את הפסטיבל פותח, מדי שנה, מצעד ה"טאטו" הצבאי המסורתי, עם רדת הלילה, למרגלות הטירה המלכותית שבמעלה רחוב פרינסס. במצעד המרשים משתתפות תמיד תזמורות חמת החלילים של אדינבורו ותזמורות כלי-נשיפה של צבאות זרים. למחרת מתקיים ברחובותיה המרכזיים של העיר קרנבל עליז וססגוני של משתתפי הפסטיבל, נוסח ה"עדלאידע" אצלנו, אבל בממדים הרבה יותר גדולים. הקיצור: שיפעת מראות, מופעים ואטרקציות, שפשוט אסור להחמיץ.

איכסון וקניות

תעריפי בתי המלון וההארחה באדינבורו נמוכים (עד למחצית) מאלה הנהוגים בבתי-מלון בלונדון וברובם מגישים, כלול במחיר, ארוחות-בוקר דשנות ולא קונטיננטליות כמו ברבים מבתי המלון בלונדון.

הדרך הזולה ביותר היא להתאכסן באכסניית-נוער. המחיר לאדם נע סביב 4 לירות סקוטיות (כ-35 שקל) ללילה. מגורים אצל משפחה ללילה, עם ארוחת בוקר, לא יותר מ-7 לירות סקוטיות לנפש. תעריפי בתי המלון, ללילה בחדר זוגי, עם ארוחת בוקר, נעים מ-12 לירות סקוטיות לאדם, במלון בן שני כוכבים, עד 50 לירות סקוטיות למלון מפואר, חמישה כוכבים. את המידע המלא וההכוונה למגורים המתאימים ניתן לקבל בלשכת התיירות העירונית. היעילה ביותר נמצאת ברחוב הראשי - רחוב פרינסס.

המסעדות הזולות ביותר באדינבורו הן אלה של השרות העצמי. ארוחה בת שלוש מנות: 4-5 לירות סקוטיות. יקרות מעט יותר הן המסעדות הצמחוניות. נפוצות וזולות מאוד הפיצריות, המצויות על כל צעד ושעל. מנת פיצה דשנה: 1 לירה סקוטית.

החנויות באדינבורו נפתחות ב-9 בבוקר ונסגרות ב-6 בערב (בימי חמישי - ב-8 בערב). מומלץ מאוד לקנות פריטי-לבוש, הזולים ב-20 עד 30 אחוז ממחיריהם בלונדון.

איזורי הקניות המומלצים: שוק וורלי ברחוב פרינסס והחנויות שבמעלה הרחוב בדרך לטירה. החנויות האלגנטיות והיקרות יותר הן ברחוב פרינסס.

מוזיאונים

המוזיאונים המומלצים באדינבורו (כולם במרכז העיר):
• מוזיאון השעווה, ובו יותר מ-150 דמויות היסטוריות של סקוטלנד לאורך הדורות. למבוגר 2 לירות סקוטיות, לילד 0.70לירות סקוטיות. פתוח בימים שני-שבת, מ-10.00 עד 17.00.
• מוזיאון הילדות - אוסף מגוון של צעצועים, בובות, משחקים ותחביבים של בני הנעורים. הכניסה חופשית. פתוח בימים שני-שבת מ-10.00 עד 18.00.
• המוזיאון המלכותי של סקוטלנד = תצוגה בציורים, פסלים, כלי-נשק, מדליות ומטבעות. למבוגר: 1 לירה סקוטית, לילד -0.60 לירה סקוטית. פתוח בימים שני-שבת מ-10.00 עד 17.00, בימי ראשון: מ-14.00 עד 17.00.
• מוזיאון העתיקות של ג'ון קנקוס: אוסף היסטורי של תכשיטים, כלי-בית ותלבושות של בית המלוכה הסקוטי. למבוגר: 1.50 לירה סקוטית, לילד: 0.70 לירה סקוטית. פתוח בימים שני-שבת מ-10.00 עד 17.00 ובימי ראשון מ-14.00 עד 17.00.

הכותב, ראובן לייב, הוא עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  25/02/2007   |   עודכן:  25/02/2007
ראובן לייב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין קמצנות סקוטית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ושתי
25/02/07 09:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעטות מאוד מהחלטות הממשלה עוברות ברוב כזה, כמעט פה אחד. כל שרי ממשלת ישראל, למעט שר המשפטים החדש שנמנע, החליטו כי עקרונות הדמוקרטיה וזכויות האדם, אינם מספיק דיים מול הצורך הפוליטי של התחנפות למצביעים החרדים.
25/02/2007  |  איתן גנור  |   מאמרים
הייתי מציע למועמדים לראשות לשכת עורכי הדין לשים לב לעו"ד אילן בומבך אם הם מעוניינים בסיכוי כלשהו בבחירות. אין ספק שמדובר בעסקן היודע את מלאכת הבחירות ולא בכדי הוא הצליח להתקדם כל כך במסלול העסקנות בלשכה, למרות גילו הצעיר יחסית. עסקנות היא משהו שכנראה נולדים איתו, או שיש לך, או שאין לך, ויש כאלו שגם בגיל 70 לא יצליחו לגלגל על לשונם את הקלישאות והכזבים שלאחרים אין בעיה לדוש אותן עד לזרא כבר מגיל 20.
25/02/2007  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
נערי האוצר (בשירות קרן המטבע והבנק העולמי) זוממים כבר שנים למכור את הנכס הכמעט הכי חשוב ויקר במדינה, חברת החשמל. הם כבר מכרו בזיל הזול בפריסת הלוואות ל-30 שנה לפחות כמעט את כל שאר הנכסים והחברות של כולנו, ולפני זמן קצר אף את בתי הזיקוק מכרו לאחים בני האלים, יולי וסמי עופר, כדי שייקנו עוד כמה יאכטות ויוכלו לתדלק אותן חופשי.
25/02/2007  |  ליאת טמנג  |   מאמרים
מרבים לדבר על הפרודוקטיביות של החילונים לעומת הטפילות החרדית. הדיבורים הללו כה נגעו ללבי עד שהחלטתי להעלות על הכתב את הגיגי הערצתי לחילוני הפרודוקטיבי. ניקח לדוגמא אחד שלא בזבז את משאבי הציבור בלימוד מדעי הרוח וההבל אלא פנה ללמוד דווקא מדעים מדוייקים. הנדסת אלקטרוניקה למשל. אחרי לימודיו התקבל לעבודה במפעל המייצר טלוויזיות.
25/02/2007  |  שמואל קופר  |   מאמרים
נתבשרנו כי הוריהם של אלדד רגב, אהוד גולדווסר וגלעד שליט הגיעו לדיון מיוחד שנערך בכנסת, במלאת חצי שנה להחלטה 1701 של האו"ם. ההורים מבקשים לסכל את "חוק ברגותי" שהציעה לימור לבנת, לפיו יידרש רוב של 80 ח"כים לשיחרור אסירים ביטחוניים במסגרת עסקת חילופין. נועם שליט: "הצעת החוק הזו עלולה לגזור גזר דין מוות על עסקת השבויים ועל החיילים החטופים".
25/02/2007  |  ניסן יואלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il