כפי שפורסם ב-TheMarker בשבוע שעבר, הודיעה היום החברה הלאומית לדרכים כי בחרה בשיכון ובינוי (5.23%, 636.0) במכרז לאחזקת כבישים בהיקף של 1 מיליארד שקלים.
מכרז האחזקה הוא פרויקט P.F.I ראשון מסוגו לשיקום, תפעול ואחזקה כוללת 270 ק"מ של כבישים בין-עירוניים בידי המגזר הפרטי למשך 20 שנה, תמורת תשלומים תקופתיים ממעצ. במסגרת המכרז יועברו לידי הזכיין הפרטי: קטע כביש בין נחל חדרה לבין צומת בנימינה (כביש 4); קטע כביש בין צומת פרדיס לבין צומת אורן; קטע כביש בין עמק חפר לבין כיכר משטרת חדרה (כביש 65); קטע בין מחלף קיסריה לבין צומת מגידו (כביש 66); וכביש 70 שבין מחלף זיכרון יעקב לבין צומת התשבי. עבודות השיקום ימשכו עד שלוש שנים - כשהזכיין יתפעל את הכבישים ויתחזק אותם למשך 17 שנים נוספות. הצעות המתמודדות נבחנו משיקולי איכות ההצעה (30%) וסך התמלוגים המבוקשים (70%). חברת הדירוג מעלות S&P העניקה לפרויקט דירוג אינדיקטיבי בטווח AA - AA מינוס.
את שלב המיון המוקדם (P.Q.) של הפרויקט עברו שבע קבוצות - אך רק שתיים ניגשו לבסוף למכרז. זאת, כאשר דניה סיבוס, קבוצת אלקטרה וא. ארנסון, מלרג הנדסה, אשטרום ו-COLLOSA הספרדית - אשר עברו כולן את שלב המיון המוקדם - החליטו לבסוף שלא לגשת לבסוף למכרז.
היום נפתח עידן של סטנדרט חדש ברשת הכבישים הבינעירונית בארץ ובמערכת היחסים שבין המדינה לבין הסקטור הפרטי", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר. "השיטה החדשה קובעת אמות מידה מדויקות, המתייחסות לאיכות הדרך. החברה סיימה הליך יסודי, שבו הוענק ציון לכל מטר ומטר ברשת הכבישים. לכל קטע דרך יש ציון מדויק הקובע את איכותו, מתוך מטרה לשפר את איכות הכבישים בכל הארץ".