|
מסמן את המטרה הבאה [פלאש 90]
|
|
|
|
|
פרסום אחרי הרפורמה בקרקעות, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסמן את המטרה הכלכלית הבאה: משרד ראש הממשלה יוזם תוכנית אב תחבורתית כוללת, אשר תקבע את כל תשתיות הכבישים, הרכבות, נמלי האוויר ונמלי הים של ישראל לעשור הקרוב לפחות.
זוהי הפעם הראשונה שבה תיבנה בישראל תוכנית כוללת של כל תשתיות התחבורה יחדיו, לטווח הארוך. היקפה של התוכנית מוערך בעשרות מיליארדי שקלים, והיא נמצאת בדיונים בין משרד התחבורה למשרד האוצר. התוכנית אמורה לענות על כל צורכי התחבורה של ישראל לעשור הקרוב. בין השאלות העיקריות שהתוכנית תצטרך לתת עליהן תשובה היא אם יש צורך בהקמת נמל אווירי בינלאומי בנוסף לנתב"ג - בשל מגבלות קיבולת בנתב"ג, וכן בשל הצורך לבנות חלופה לנתב"ג במקרה של תקלה או שביתה - והיכן. בין החלופות לנתב"ג שנבחנות הן נבטים, רמת דוד ותמנע.
כל החלטה על נמל אווירי חדש תצטרך להיות משולבת בהחלטה על פרישת רשת הרכבות הארצית. הבחירה בהקמת נמל אווירי בתמנע, למשל, תהיה חייבת להיות משולבת בקבלת ההחלטה על הקמת קו רכבת לאילת. משרד האוצר מתנגד בתוקף להארכת הרכבת עד אילת, בטענה כי מדובר בהשקעת ענק שאין לה צידוק כלכלי. נתניהו, לעומת זאת, הוא תומך נלהב של הקו לאילת - והוא צפוי להכריע בנקודה זו נגד עמדת האוצר. החלטה על הקמת נמל אווירי בתמנע תסייע למצדדים בקו רכבת לאילת. להחלטה כזו תהיה גם השלכה על פיתוחו העתידי של נמל אילת.
החלטה כבדה נוספת נוגעת לצורך בהקמתו של נמל ימי נוסף - מתי יהיה הצורך, והיכן יוקם הנמל, כשהאפשרויות הן חיפה או אשדוד. גם ההחלטה הזו תהיה חייבת להיות משולבת בתכנון מערך הרכבות, והיא מעלה גם את הנקודה הרגישה של הבעלות על הנמל החדש כאשר הוא יוקם. ההחלטה להקים נמל חדש שיימסר לבעלות פרטית צפויה להיתקל בהתנגדות עזה של עובדי הנמלים, שחוששים מכל פתיחת תחרות להם. על-פי הערכות, תוכנית האב לא תיכנס בשלב זה לשאלת הבעלות על הנמל החדש, אלא רק תקבע את מיקומו ותאריכי ההקמה שלו.
תוכנית האב תעסוק גם בשאלה אם יש צורך להאריך את כביש 6, ולאן. היא תעסוק גם במערך הרכבות הקלות בישראל: בתוך הערים, כאשר באר שבע וחיפה הן מועמדות להקמת רכבת קלה; ומחוצה להן, למשל קו כרמיאל-חיפה, שהאוצר תומך מאוד בהקמתו כרכבת קלה, ולא כרכבת כבדה.
וכמובן, חלק גדול מהתוכנית יצטרך לדון בפיתוח הרכבת. ראש הממשלה תומך בפרישת הרכבת מקרית שמונה ועד אילת, עם חיבור במסילה מזרחית (לאורך כביש 6) והזנה של קווי רוחב, כמו עמיעד-עכו ורכבת העמק. משרד האוצר מתנגד למרבית הקווים בפריפריה הרחוקה, בטענה כי אין לכך צידוק כלכלי, וכי מדובר בהשקעת ענק שתניב רכבות שייסעו ריקות בעיקר. על החלק הזה של תוכנית האב צפוי מאבק קשה עם משרד האוצר.