|   15:07:40
דלג
  ראובן לייב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ההגדה בעלת שלוש הקושיות

מה נשתנה? בין שלל ההגדות של פסח מצוייה אחת יוצאת-דופן במספר קושיותיה זוהי ההגדה העתיקה ביותר ומקורה בתקופת הגניזה המצרית היא כתובה כולה בכתב-יד. ויש עוד הגדות נדירות, שסיפורן מובא כאן
29/03/2007  |   ראובן לייב   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
הגדת סארייבו

סיפור הניסים והנפלאות של יציאת מצרים, כפי שהוא מובא בהגדה של פסח, הינו ללא ספק הביטוי הנשגב ביותר להיסטוריה של העם השואף לצאת מעבדות לחרות. לכל אחת משלל ההגדות המצויות בשוק יש ייחוד משלה: יש הגדה בכתב-יד ויש הגדה שהיא מודפסת; יש כזו שבנוסח בבל ואחרות - בנוסח אשכנז; יש הכתובה בכתיב חסר ולעומתה - הגדה בכתיב מלא; ויש, אפילו, הגדה מוזרה, בעלת שלוש קושיות, לעומת ההגדה המקובלת, בת ארבע הקושיות.

הגדה זו, של שלוש קושיות, היא גם העתיקה ביותר וכתובה בכתב-יד. מקורה בתקופת הגניזה המצרית והיא נמצאה עד סוף המאה הקודמת בבית הכנסת בקהיר. כיום מצויה הגדה זו בספריית דרופסי-קולג' שבפילדלפיה.

לפני כ-50 שנה פירסם מוסד ביאליק "הגדה של פסח - מקורותיה ותולדותיה במשך הדורות". להגדה זו צורף תצלום הנוסח הבדוק של כתב היד מן הגניזה הקהירית. הגדה עתיקה זו מכילה 22 עמודים, בגודל של 12 על 9 ס"מ. מטבע הדברים מעוררת אותה הגדה עניין מיוחד. חלקה הראשון כולל הוראות מפורטות לאכילת פרפראות ב"ליל הסדר". מצויות בה גם ברכות, שבוטלו מאוחר יותר על-ידי ההלכה ולא היו נהוגות עוד לאחר חתימת התלמוד, דבר שיש בו כדי להעיד עד כמה נושנה הגדה זו.

כאמור, מכילה ההגדה שלוש קושיות בלבד של "מה נשתנה", ואלה הן:

  • "שבכל הלילות אין אנו מטבילין אפילו פעם אחת, והלילה הזה - שתי פעמים."

  • "שבכל הלילות אנו אוכלין חמץ ומצה. הלילה הזה - כולו מצה".

  • "שבכל הלילות אנו אוכלים בשר צלי, שלוק ומבושל; הלילה הזה - כלי צלי".

לא זו בלבד שחסרה הקושיה הרביעית, אלא שבקושיות אלה יש משום שינוי הגירסה המקובלת. מסתבר שמקורו של שינוי זה נעוץ בהבדל שבין "תלמוד ירושלמי" לבין "תלמוד בבלי". בעוד שב"תלמוד הבבלי" מופיעות ארבע הקושיות בנוסח השגור בפינו, הרי שבתלמוד הירושלמי מופיעות שלוש הקושיות בגירסתן הנ"ל. לדעת מדענים שחקרו את העניין, ניתן להסיק מכך שבעל ההגדה העתיקה לא היה אלא יהודי ארץ-ישראלי, שאימץ לעצמו את מנהג התלמוד הירושלמי. פרט מעניין נוסף: בהגדה זו לא מופיע הפסוק הידוע: "הא לחמא עניא"...

המחבר האלמוני

למרות הדיברה המפורשת - "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה" - נהגו במאות ה-14 וה-15 לעטר את ההגדות, ובמיוחד את אלה מביניהן שהיו כתובות בכתב-יד, בשפע של ציורים ססגוניים. עד כה פורסמו וצולמו בדפוס שלוש מהגדות אלה.

הראשונה בין ההגדות האמורות היא הגדת סארייבו, שקרוייה כך משום שלפני 110 שנה נמצאה במוזיאון הלאומי של אותה עיר יוגוסלבית. מקור ההגדה בספרד, ולדעת מומחים נדפסה בשנים שבין 1350-1400. נראה שלאחר גירוש יהודי ספרד הועבר כתב היד לאיטליה ומשם נדד לבלקן.

בשנת 1894 נטל ילד ממשפחת כהן, שהתגוררה אז בסארייבו, את כתב היד של ההגדה, שהיה מצוי בידי משפחתו של והביאו לקהילה היהודית המקומית. הילד סיפר כי אביו מת מספר ימים קודם לכן וכי משפחתו חיה בדוחק ונאלצת בשל כך למכור את כתב היד. ההגדה הנדירה נרכשה, איפוא, על-ידי המוזיאון הלאומי בעיר ועוררה בעקבות פירסומה עניין רב.

כתב-יד אחר מאותם ימים הוא הגדת-דארמשטדט. שמה זה ניתן לה על כי נמצאה במוזיאון העירוני בדארמשטדט שבגרמניה, לשם הועברה בשנת 1805, כעזבון מאוסף של הברון היבש, מקלן. החוקרים העלו כי במאות ה-17 וה-18 היה כתב היד של הגדה זו בידי יהודים. לדעת החוקרים קנה הברון היבש את ההגדה משמעון פנגלדרן, דודו של המשורר היהודי-גרמני, היינריך היינה. בשנת 1907 נמצאו 107 העתקים של הגדה זו במדינות שונות בעולם, בעיקר בספריות אוניברסיטאיות ואף ברשותם של בתי-מלוכה. נראה כי מאז התגלגלו כתבי היד לידיים אחרות.

פירסומה של הגדת דארמשטדט נעשה רק בשנת 1901, כאשר החוקר היהודי-גרמני, ד"ר אדולף שמידט, פירסם מאמר על "כריכות מעניינות של הגדות" באחד מכתבי העת הספרותיים. אגב פרסום המאמר נודע גם דבר קיומה של ההגדה.

האחרון שבכתבי היד שאותו נזכיר כאן הוא ההגדה של פרופ' דוד קאופמן, שנכללה באוסף הפרטי שלו בבודפשט. מקורה של הגדה זו באיטליה. בשנת 1957 פירסמה ספריית מדעי המזרח של האקדמיה ההונגרית למדעים רפרודוקציה של הגדה זו. על עמודה הראשון של ההגדה מופיע פרט מעניין. נאמר בו: "תנו רבנן - לעולם יכתוב אדם שמו על ספרו, שמא בא אדם אחר מן השוק ויאמר: שלי הוא. לכן כתבתי שמי על ספרי". מתחת למלים מופיעה חתימתו של "צעיר" ללא שם.

מה נשתנה?

ההגדה הראשונה שראתה אור בדפוס היתה זו שהופיעה ב-1482, בואדי אל-חג'ארה שבספרד. מהגדה זו, המכילה שישה עמודים, מצוי רק טופס אחד - באוסף העיזבון של זלמן שוקן, אשר בבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים.

מאז הודפסו הגדות מעניינות רבות. בשנת 1515 הודפסה בקושטא או בספרד (?) הגדה מצויירת, שקטע ממנה מצוי בגנזך בית המדרש לרבים בניו-יורק. שלוש שנים קודם לכן הודפסה בפרנקפורט הגדה עם שישה פיתוחי-עץ. אולם, הגדה זו אינה יהודית. היא תורגמה ללטינית ונושאת את השם "חוקת הפסח". מסתבר כי "חוקת הפסח" תורגמה על-פי דרישת הפרנציסקנים בפרנקפורט, כדי שתשמש חומר-רקע לוויכוח בין שני החוקרים הנוצריים, רויכלין ופפרקורן (רויכלין היה גרמני שהגן על היהודים, ואילו פפרקורן היה יהודי משומד, שיצא בגנות היהודים).

בשנת 1952 פירסם החוקר, ד"ר ארנסט וייל, ספר המכיל פיתוחי-עץ, הלקוחים כנראה מההגדה הוונציאנית מהמאה ה-15. שני דפים מהגדה זו, המעוטרים בתמונות, נמצאו בכריכה של כתב-יד איטלקי. פיתוחי העץ הם בגודל 15 על 23 ס"מ והם מופיעים על גבי צידו האחד של הנייר בלבד. אחת משתי התמונות שנתגלו מראה שחיטתו של קורבן-פסח ונזילת דמו על משקוף הבית. התמונה השניה מראה שולחן ערוך ל"סדר הפסח" וילד ניצב ליד השולחן ושואל "מה נשתנה".

הכותב הוא עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  29/03/2007   |   עודכן:  30/03/2007
ראובן לייב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהיותנו מדינה קטנה המוקפת אוייבים, ובתוכנו אזרחים רבים שאינם יהודים, שמנהיגיהם תומכים בפומבי באויבנו, אזי חובה על הציבור היהודי, לכונן מערכת משפט שתשקף ותבטא את האינטרס של העם היהודי. לעניין המשפט הפרטי, כאן - העיקרון המנחה אמור להיות עשיית צדק - וצדק בלבד.
29/03/2007  |  עו"ד דב אבן-אור  |   מאמרים
באחד מימי החופש הגדול יצאו אלי קמיר, אשתו ושלושת ילדיהם לטיול בטורקיה. במהלך הטיול, נפל הבן יואב, בן התשע, על פניו ונפגע בשיניו ובלסתו. יואב נלקח באמבולנס לבית חולים באנטליה. שם קיבל טיפול ראשוני, שכלל תפירה של הלסת והפה. לאחר חזרתו ארצה, המשיך יואב בטיפולים אצל רופאי שיניים שונים. אלה ביצעו שיחזור של השן השבורה והשתלת פלטה זמנית בפיו.
29/03/2007  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
כבר כולם רואים ומבינים כי זה קורה גם כאן, הקוטביות בלב המדינה ממשיכה לפרוח. דוחקים את מעמד הביניים ומעצימים את העצומים. פרויקטים שמיועדים לעשירים בלבד צומחים בכל פינה פנויה. רבים נדחקים לפריפריה, אינם יכולים לרכוש מקום במרכז, חלל לגור בו. מתחמים סגורים נבנים לעשירים בכל מקום שהיזם יכול להרוויח מיליונים ואדריכלי העיר לוקחים חלק בחלוקת השלל.
29/03/2007  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
במסגרת הרפורמות שרוצה גם להנהיג היועץ המשפטי לממשלה נמצא גם מוסד "השימוע" - אשר לפי התוכנית המתגבשת, ירחיב את סמכויותיו וירד אל העם, תרתי משמע, לאמור: החל מעבירות שעונשם מעל 3 שנות מאסר, הדבר יהיה חובה - אם החשוד/נאשם ירצו בכך.
29/03/2007  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
רוח חדשה ונמרצת מנשבת במסדרונות משרד ההסברה הפלשתיני לאחר מינויו של מוסטפא ברגותי לשר הממונה על ההסברה בממשלת האחדות הלאומית. מבחינה פלשתינית מדובר בבחירה של האיש הנכון בזמן הנכון. ברגותי נחשב לאישיות ציבורית ישרה, לדובר רהוט באנגלית ולאישיות המוכרת ומקובלת ע"י מדינאים וארגונים בינלאומיים. הוא צמח פוליטית במפלגה הקומוניסטית הפלשתינית שהפכה ברבות הימים ל"מפלגת העם" לאחר קריסת ברית המועצות. לזכותו נזקפת עשייה פוליטית וחברתית רבה, שהקנתה לו מוניטין בחברה הפלשתינית ובעולם. הוא היה מהפעילים המרכזיים אשר ניהלו גם במהלך האינתיפאדה מאבק לרפורמות פוליטיות מרחיקות לכת, לביסוס משטר דמוקרטי ולבנייתה של חברה אזרחית.
29/03/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il