|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

"משרד הפנים אינו יכול לקיים הפרדה על-בסיס אתני"

כך טען עו"ד עודד פלר מן האגודה לזכויות האזרח בעתירה שהוגשה לבג"צ כנגד ההפרדה האתנית בלשכת משרד הפנים בבאר שבע השופטת פרוק'ציה: יש לגבש נוהל חדש
27/01/2010  |   ענבל בר-און   |   חדשות   |   זכויות אדם   |   תגובות
כך תתיש את הערבי ותייאשו

בדיון שנערך (יום ג', 26.01.10) בבג"צ בעתירת האגודה לזכויות האזרח נגד ההפרדה האתנית בלשכת משרד הפנים בבאשר שבע, קבעה השופטת פרוקצ'יה כי על משרד הפנים לגבש וליישם נוהל חדש, אשר יחול על כל לשכות משרד הפנים, ויגדיר את המקרים שיצריכו מבחינה עניינית טיפול בבקשות למעמד על-ידי פקידים בעלי מומחיות (למשל: בחינה של חשד לריבוי נישואין; שימוע שנערך לא בעברית; בחינת מסמכים שאינם בעברית; וכו'). הנוהל, לפי הוראת השופטת, ייושם בחודשים הקרובים, והאגודה לזכויות האזרח תבחן את יישומו.

בעתירה, שהגישה האגודה לזכויות האזרח ב 2.11.08 מבקשת בין היתר האגודה להקל על ערבים אשר מבקשים הסדרת מעמדם בישראל, באמצעות פתיחת לשכות נוספות, הקצאת עובדים דוברי ערבית ללשכות אלו, איחוד המחלקה המטפלת בבקשות למעמד של ערבים בלשכת משרד הפנים בבאר-שבע עם מחלקת האשרות ה'רגילה' בלשכה, תוך מניעת הפרדה פיזית בין ערבים ללא-ערבים בלשכה.

כן מבקשת האגודה לזכויות האזרח להקל את הנגישות למשרד הפנים. האגודה קובלת לא רק על ההפרדה הפיזית בין ערבים ללא ערבים אלא גם על התנאים הפיזים הגרועים שבלשכה המיועדת לערבים בלבד, הכל כפי שהיא מתארת בציוריות בעתירתה:

"בעוד שמבקשי המעמד שאינם ערבים מתקבלים באולם מרווח ומואר, מתקבלים מבקשי המעמד הערבים בחדר הביטחון האטום של הלשכה, שמסדרון צר מוביל אליו. במחלקת האשרות, בה מטופלים מי שאינם ערבים, יש ארבעה עמדות לקבלת קהל. במחלקה המטפלת במבקשי מעמד ערבים יש שתי עמדות בלבד, המאוישות, בדרך כלל, על-ידי פקידה אחת. אין כל דרך מעשית וזמינה לתיאום תור לצורך קבלת שירות ואין כל דרך לברר מה עלה בגורל הטיפול בבקשה, אלא על-ידי התייצבותם הפיזית של מבקשי המעמד הערבים - מכל רחבי הדרום- בלשכה".

עד כאן תיאור האגודה על הקשיים הפיזיים והביורוקרטיים אשר מוערמים על ערבים מבקשי מעמד.

לאחר שמתארת האגודה במבוא לעתירתה את התנאים הקשים בלשכות משרד הפנים ואת הקשיים בנגישות ללשכות אלו, אשר כמו לקוחים מתיאור ובריאני על האופן שבו בכוחה של ביורוקרטיה להשפיע לשלילה על הקצאת זכויות מהותיות דה-פקטו, היא עוברת בפירואט של "מן הכלל אל הפרט", לתיאור סיפור חייו של העותר, "בדואי מחוסר אזרחות, כבן שישים, הסובל ממחלת ריאות, ומשתכר בצמצום מעבודתו כאיש אחזקה בבית הספר", ואשר "נסיעות חוזרות ונשנות לבאר-שבע לצורך קבלת טפסים, תיאום תור, הגשת בקשה, בירור מה עלה בגורל הבקשה וקבלת רישיון ישיבה חדש- מקשות עליו מאוד. כל נסיעה לבאר-שבע ובחזרה לאילת בתחבורה ציבורית משמעה מאמץ, הוצאה כספית, ויום עבודה שהלך לאבדון".

האגודה ממשיכה ומתארת בעתירתה את ההשפלה שהיא מנת חלקם של תושבים ערביים אשר נאלצים להרחיק לכת עד לבאר-שבע בכדי לקבל שירות ממשרד הפנים, כמו גם את אי התוחלת בכך, שכן רבים מהם דוברי עברית שוטפת, ויכולים לקבל שירות בכל לשכה באזור מגוריהם. היא שבה לתאר את המשוכות הביורוקרטיות בסעיף 10 לעתירתה:

"המועד לקביעת הפגישה בטלפון הוא בימים א', ג', וה', בלבד בין השעות שתיים לשלוש בצהריים. אין מענה לטלפון בשעות אחרות, ובשעה היעודה הסיכוי להשיג את הלשכה קלוש".

הסיכוי הקלוש להשיג את הלשכה מוביל את הפונים להגרר שעות בדרכים בכדי למסור את מסמכיהם, המקוריים לעיתים, ללשכה, תוך שזו אינה מספקת להם אישור על עצם מסירתם של המסמכים. האגודה מוסיפה ומציינת בעתירתה כי טיפול נפרד למבקשי מעמד ערבים ולא-ערבים נהוג בכל הלשכות בארץ.

עתירת האגודה לזכויות האזרח נסמכת על איסור ההפליה אשר שב ונשנה בפסיקות בג"צ, על סעיף 3(א) לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים, ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א - 2000, אשר מכוח סעיף 11 לו חל גם על המדינה. האגודה לזכויות האזרח קושרת בסעיף 28 לעתירתה בין המכשולים הבירוקרטיים שתארה בהרחבה לעיל, לבין הפגיעה בעיקרון השוויון ומציינת את ההלכה הפסוקה ולפיה כל עוד התוצאה מפלה, אין נפקא מינה שאין כל כוונה להפלות.

משרד הפנים, בתשובתו, מציין כי ההפרדה הפיזית היא מטעם צודק של צורך בהתמקצעות בכל סוג-טיפול. עוד מציין משרד הפנים מציין בתגובתו כי החלוקה נעשית על-פי ארץ המוצא של בן הזוג, והיות וארץ המוצא של בני זוגם של מרבית מבקשי המעמד הערבים היא 'האזור' (שטחי יו"ש) נוצרת מראית עין של בידולם הפיזי של הערבים דווקא בלשכות משרד הפנים, ולא כך היא; משרד הפנים מסכים לבטל את מראית ההפרדה הפיזית וקובע כי "תבוטל כל חלוקה בקביעת התורים ובקליטת בקשות ראשונות למעמד במסגרת ההליך המדורג", וכן כי "יושמטו כל הסממנים המצביעים לכאורה על ההבחנה או אפליה לכאורה, אף כי נעשו שלא במתכוון, וכי כל אמירה שיש בה להצביע על הבחנה כאמור - תרד". לאחר שמצהיר משרד הפנים על סילוק מראית העין של האפליה, הוא מבקש לדחות את העתירה שכן לשיטתו כל המחלוקות נמוגו.

לא מסתפקים בביטול ההפרדה הפיזית

עם זאת, דומה שהשופטת פרוק'ציה לא הסתפקה בטיפול הקוסמטי של איחוד כל מבקשי הסדרת המעמד באשר הם באולם הגדול, המואחר, בעל החלונות הגדולים ובעל 6 עד 8 עמדות, ונעתרה לבקשת האגודה לזכויות האזרח, להורות למשרד הפנים לשנות נהלים באשר ל'אימתי יקום צורך בטיפול נפרד במבקשי מעמד ערבים' וכיצד, וזאת, לדבריה, "בכדי למנוע שרירות". "הרעיון הוא", לדברי עו"ד עודד פלר מן האגודה לזכויות האזרח, הוא "למנוע הפניה אוטומטית של ערבים לפקידים מיוחדים, ולהחליט האם עושים זאת אך ורק במקרים בהם יש לכך הצדקה עניינית, ועל-פי קריטריונים ברורים ופומביים".

למשרד הפנים נתנו שמונה חודשים, שבהם תסייר האגודה לזכויות האזרח בלשכות ותבדוק אם השינוי המהותי מתרחש.

סוגיות נוספות שהעלתה האגודה לזכויות האזרח בעתירתה, כגון שאלת ה'היגררות' הפיזית של תושבי הדרום דווקא ללשכה בבאר שבע, נפתרו בהסכמה בין האגודה לבין משרד הפנים והדיון בהם התייתר.

סיפור קפקאי

עו"ד עודד פלר אינו מהסס לאמר כי "מזה שנים מתעמר משרד הפנים במבקשי מעמד שאינם יהודים, ובערבים שבהם יותר מבאחרים". בדוח שפרסמה האגודה ([קישור]
), ואשר קרוי, בסגנון אורווליסטי משהו אשר מצלצל כמו 'מיניסטריון האמת' של אורוול, "המינסטריון", האגודה אינה מסתירה את עמדתה כי הנהלים הביקרוקרטיים הקשים והעדר הנגישות ללשכות, הכל בסגנון קפקאי שבו לאזרח לכאורה מוקנות זכויות אך בדרך למימושן הוא נדרש לעבור שבעה מדורי ביורוקרטיה בלתי אפשרית, לא נועדו אלא למנוע זכויות מהותיות מתושבים ערביים, ובין היתר את הזכות לאיחוד משפחות אשר המדינה שללה בחוק האזרחות ומשלימה את עבודתה החקיקתית דרך נהלים, שלכאורה הם ביורוקרטיים אך בפועל, נועדו לקצץ במהות, קרי, בזכויותיהם של הערבים.

פלר אינו מסתיר את חששו כי הנהלים שיגבש משרד הפנים "יהיו למראית עין". לגישה זו, לדבריו, היו שותפים השופטים בדיון שבעל פה, ועל כן העתירה נותרה תלויה ועומדת, ונתנו שמונה חודשים לגיבוש נוהל, ליישום ולמעקב. "בתקופה זו", לדבריו, "תוכל האגודה לעקוב אחר הישום בפועל, ובסיומה לדווח לבית המשפט האמנם מדובר במראית עין או בשינוי של ממש. לאחר מכן בית המשפט יתן החלטה נוספת".

תאריך:  27/01/2010   |   עודכן:  27/01/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"משרד הפנים אינו יכול לקיים הפרדה על-בסיס אתני"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצעת חוק חדשה קובעת תגמולים לסופרים מהמחיר המומלץ לצרכן. שרת התרבות, ח"כ לימור לבנת, הציגה (יום ד', 26.1.10) במסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ זבולון אורלב, וח"כ ניצן הורוביץ את החוק להגנת הספרות.
26/01/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
המשטרה תבקש להאריך את מעצרו של ראש ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר. הרב יצחק שפירא נעצר בחשד למעורבות בהצתת המסגד בכפר יאסוף שבשומרון. בבוקר (יום רביעי) הוא יובא להארכת מעצר.
26/01/2010  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלול בקיבוץ עין שמר ליד פרדס חנה, התגלתה מחלת שפעת העופות. סגר הוטל על כל הלולים בקיבוץ, ובבוקר ישמידו צוותים של יחידת הפיקוח על צומח וחי במשרד החקלאות את העופות. כך דווח הערב בקול ישראל.
26/01/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות

אברהם גרנט ופורטסמות' אירחו את ווסטהאם בפראטון פארק כשהם חייבים ניצחון. הכחולים שיחקו טוב, אך יצאו ב-1:1 מאכזב מול הפטישים שמשאיר אותם במקום האחרון בטבלה הפער של 5 נק' מחוף מבטחים. ליברפול, ללא יוסי בניון הפצוע, המשיכה את העונה הבינונית כשסיימה בתיקו חסר שערים אצל וולבס מהתחתית. מקסי רודריגס רשם בכורה בהרכב ולא הרשים.  במשחקים נוספים שנערכו גברה טוטנהאם 0:2 בדרבי לונדוני על פולהאם משערים של פיטר קראוץ' ודייויד בנטלי, ובולטון עם תמיר כהן (90 דקות) רשמה ניצחון ביתי חשוב, 0:1 (לי) על בארנלי.

מהלך המשחק
ברבע השעה הראשונה לא היו אירועים מיוחדים. שתי הקבוצות הניעו את הכדור במרכז השדה ולא הגיעו לאיזור הרחבה. בדקה ה-16 הגיעה פומפי להזדמנות הכיבוש הראשונה בהתמודדות. הריידרסון ספק בעט ספק מסר כדור רוחב למרכז הרחבה ופיקיון פספס את הכדור. 3 דקות לאחר מכן גם ארון מוקואנה כמעט העלה את גרנט לית?ון כשבעט טיל!מ-20 מטר, אך רוברט גרין הדף נהדר. בדקה ה-23 גם הפטישים היו קרובים להובלה. נובל פרץ באגף שמאל, מסר כדור עומק ענק לקוליסון שסחט מבגוביץ' הצלה מרהיבה. מכאן והלאה הקצב ירד והקבוצות ירדו למחצית ב-0:0 מאכזב.


עשרות תיבות הילוכים (גירים) החשודות כגנובות נמצאו (יום ב', 25.1.10) במוסך לרכב בעיר טירה שבמשולש, במסגרת מבצע אכיפה מיוחד שיזם שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, נגד מספר מוסכים שפעלו שלא-כחוק בעיר טירה.
26/01/2010  |  אודי גולן  |   חדשות
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי  
"הפושעת המסוכנת" של המשטרה הצבאית  /  מחלקה ראשונה
אלפים השתתפו בצעדת זכויות האדם  /  עופר וולפסון
אתר אינטרנט חדש לרגל יום זכויות האזרח  /  שמרית בן ארי
מערכת אכיפת החוק זקוקה לטלטלה  /  עו"ד אברהם פכטר
סרבנית גט תפצה את בעלה ב-50 אלף שקלים  /  ענבל בר-און
תור זהב או טיוח?  /  יראון פסטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il