|   15:07:40
דלג
  יוסי עבדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

משרד (בלי) חוץ

במשרד החוץ גיבשו אסטרטגיה הסברתית "חדשה": במקום שיפיקו דפי מסרים, מידע ונתונים, אתר משרד החוץ מפנה את הגולש לכתבות מאתרי חדשות: 1120 כתבות נלקחו מאתר "ויינט"; 1610 כתבות נלקחו מאתר הארץ - וזו רק ההתחלה אם כן, מה עושים שם בדיוק הפקידים בירושלים? ומדוע הם לא ניצלו השבוע שני אוצרות הסברתיים? כישלון ההסברה - מאמר שביעי בסדרה
14/06/2007  |   יוסי עבדי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ליבני, תעירי את החבר'ה

גברתי שרת החוץ, שלום רב
יוסי עבדי
יוסי עבדי במכתב אישי לשרת החוץ, על-רקע "הפקרת זירת ההסברה באינטרנט" * הטענה המרכזית: האתרים השונים אינם מספקים כל נתון רשמי מסכם ביחס למלחמה, ועל כן ארגוני הסברה ברחבי העולם נאלצים להסתפק באיסוף נתונים, מפות, וגרפים - מאתרי החדשות
לרשימה המלאה

יוסי עבדי
צה"ל: כלב חשוב מחייל

השבוע האחרון היה רווי אירועים מסעירים: בחירתו של נשיא מדינה חדש, ניצחונו של אהוד ברק בפריימריז לתפקיד יו"ר מפלגת 'העבודה', הכאוס המוחלט בשטחים. היה זה שבוע של תקשורת, שבוע של אקשן ודרמה פוליטית.

אולי בגלל זה, אולי בגלל כל אלה, לא שמענו מספיק על שני אירועים ביטחוניים חשובים, אירועים המהווים נקודת עוצמה בהסברה הישראלית:

1. ארבעה מחבלים פרצו את גדר המערכת באזור כיסופים בחסות רכב אשר סומן באותיות TV - אותיות המשמשות לזיהוי עיתונאים. המטרה: לחטוף חיילים. התכנון היה מדויק, החדירה הייתה כמעט מושלמת, אבל התזמון מבחינתם - לא טוב: העמדות היו ריקות מאדם.

2. ב-13.06.2007 הותר לפרסום כי שתי קרובות משפחה פלשתיניות, בת 39 - אם לשמונה בחודש התשיעי להריונה, ובת 30 - אם לארבעה - התכוונו לבצע פיגוע התאבדות כפול בתל אביב ובנתניה, ונעצרו בחודש שעבר במעבר ארז. הן הודו שפעלו מטעם הג'יהאד האיסלאמי וניצלו את המדיניות ההומניטארית לטובת קבלת אישור כניסה לישראל. הפיגועים היו אמורים להתרחש במסעדה, באולם אירועים או בריכוזי חיילים. לצורך כניסתן לישראל, השיג להן אחד מפעילי הג'יהאד האיסלאמי אישור כניסה אותנטי על-רקע מקרה רפואי כוזב. הפעיל אף הנחה את השתיים להגיע לבית החולים על-מנת לעבור את הבדיקה לטובת מימוש סיפור הכיסוי שלהן.

שני האירועים הללו הם נכס הסברתי-לאומי לכל דבר. מבחינתה של ישראל, הם אוצר תקשורתי. לאחר שנים שנשמעת ביקורת נגד חיילי צה"ל על פגיעה בעיתונאים וחפים מפשע, חודרים הפלשתינים ברכב עיתונאי מסווה ומערימים על כוחות הביטחון. ואם לא די בכך, הנה להן שתי פלשתיניות, אמהות לילדים, עושות שימוש ציני ביחסה ההומאניטארי של ישראל במעברים. אחרי מקרה שכזה, הרי שתקל עלינו מלאכת ההסברה מדוע מתעכבות נשים הרות במחסומים, מדוע אמבולנסים נעצרים לבדיקה, מדוע הטור הארוך, מדוע השעות תחת השמש.

רק שותים קפה?

על הטיפול ההסברתי הכושל שעשה צה"ל באירועים הללו - הרחבנו את הדיבור גם מעל במה זו. הפעם, ראוי כי נתמקד דווקא בתפקודו של משרד החוץ, המראה של ישראל בתפוצות, הקול הרשמי בתקשורת הזרה, וננסה להבין מה בדיוק עושים שם הפקידים היושבים בירושלים.

ניתוח האתר הרשמי של משרד החוץ מעלה אפוא מציאות קשה מאוד, אולי אף מפחידה. בעמוד הראשי, תמצאו שלל כתבות באנגלית, אך מעט מאוד תוכן הסברתי. ואולם, עיון מעמיק מעט יותר, חשף בעיניי התנהלות תמוהה בעליל. הכתבות, רובן ככולן, מועתקות מאתרי חדשות ישראלים. תופעתו לראות עד כמה אוהבים במשרד החוץ את אתר Ynet, ועד כמה יודעים לעשות שימוש בכתבות המתפרסמות באתר הארץ.

להלן סיכום הכתבות באתר משרד החוץ - נכון לתאריך 14, יוני, 2007:

1120 כתבות נלקחו מאתר החדשות Ynet

1610 כתבות נלקחו מאתר החדשות של עיתון הארץ

2420 כתבות נלקחו מהעיתון "Jerusalem-Post"

1200 כתבות נלקחו מאתר דובר צה"ל (הדעות דו"צ)

55 כתבות נלקחו מאתר Palestinian Media Watch

122 כתבות נלקחו מאתר החדשות Israel 21C

כתבה אחת נלקחה מאתר מעריב-NRG


יש לציין: הסיכום אינו מתייחס לכתבות שנלקחו מאתרים שאינם נפוצים, הוא אינו מתייחס להעתקתן של הודעות דובר משרד ראש הממשלה, להפניות למידע מאתר מורשת המודיעין הישראלי, ולשלל סיכומים "מושאלים" אחרים. אגב כך, היום (14.06.2007) - הכותרת הראשית מתייחסת לבחירתו של שמעון פרס לתפקיד נשיא המדינה. לא תופעתו אם אומר כי גם כאן, מצורף קישור לכתבה של אתר Ynet.

COPY-PASTE

הנה כי כן, ההסברה הישראלית בתפוצות מתבססת על רצונו הטוב של כתב Ynet, על ידיעתם המעמיקה ברזי המקצוע של אנשי "הג'רוזלם-פוסט", ועל המסורת הטובה של אתר המודיעין. ומשרד החוץ, תשאלו? הוא, כך נראה, מייצר, אבל בקושי.

אם נחזור לשני האירועים הביטחוניים של השבוע, נראה כי:

1. ההתייחסות של משרד החוץ לחדירת המחבלים בחסות "רכב עיתונאים" - הייתה שערורייתית. אנשי המשרד לקחו את ההודעה של דובר צה"ל, על כל 37 המילים שלה, והוסיפו תמונה אחת. מעבר לזה - כלום. שום דבר. לא מידע רקע, לא נתונים, לא פרשנות, לא מסרים, אפילו לא התייחסות שרת החוץ למקרה.

2. ביחס לעצירתן של המחבלות המתאבדות: אין כל התייחסות, אפילו לא העתקה של פרסום השב"כ.


מה כבר אפשר לומר לנוכח ההתנהלות הזו? כנראה שבמשרד החוץ מיישמים אסטרטגיה תקשורתית שאינה ידועה לכלל הציבור. אסטרטגיה שמשמעותה - שקט מוחלט. חוסר תפקוד. מחלקת ההסברה של משרד החוץ מייצרת, כך לפי ממצאי האתר, לא-כלום. אולי מעט יותר.

קשה להבין: למחלקת ההסברה יש ראש אגף, יש סגן ראש אגף, יש אחראי על האינטרנט, ישנם עובדים ומתרגמים, יש ברשותם נציגים בכל רחבי העולם אשר יודעים לתרגם כל כתבה לכל שפה, לעצב תמונה ולהפיק סרטון. אז מה הם עושים בדיוק? מה אותם עשרות עובדים יודעים לייצר ביממה אחת? בשבוע? לעשות "קופי-פייסט" של הודעות דובר צה"ל? בשביל זה צריך את כל המערכת הענקית, את תקציבי העתק? לו היה תורם כל עובד מילה אחת לכתבה על חדירת המחבלים או לכידתן של המחבלות המתאבדות - היה ניתן לייצר מאמר של מאות ואלפי מילים. אם רק כל אחד היה כותב מילה אחת, אחת בלבד.

אין ספק כי יש מי שעובד במשרד החוץ, יש מי שמגיע מידי בוקר בשעה 8 ועמל עד לשעה 5. אין בכך כדי להטיל דופי על מערכת ביורוקרטית שלמה. אז אם כך, איפה הם נציגי ההסברה? האם הם טרם השכילו להבין את חשיבות האינטרנט כנשק הסברתי? על מה הם עמלים מידי יום? על כתבות לתקשורת הזרה? ואם כך, מה טוב. אז למה בדיוק הם לא מעלים את התוצרים שלהם לאתר הבית.

לכתיבת מסרים הסברתיים לאתר באנגלית לא נדרש כסף רב. אדם אחד שיחשוב, שינסח, שיעצב. זה הכל. הפתרון: העתקת הודעות דובר צה"ל? בהעתקת כתבות מאתרי חדשות? אם כך, למה צריך את אתר משרד החוץ בשביל זה? אם גם כך כל החומר מבוסס על הפניות - שישימו את מנוע החיפוש של "GOOGLE" במוקד האתר. לא חבל על תשלום המשכורות? על הפנסיות המנופחות? איפה הם 40 מיליון השקלים המיועדים להסברה הישראלית בעולם?

פתולוגיה של בדידות

מאז ראשית ימיה של ישראל העצמאית, נדחק משרד החוץ ממסגרת מעגל מקבלי ההחלטות. שרי החוץ לדורותיהם אכן הביעו קולם בדיונים המדיניים, אך מי שהוביל את הטון הישראלי במגעים השונים היו באופן מסורתי ראש הממשלה, אנשי הביטחון ונציגי הצבא.

אולי בגלל זה השתכנעו עובדי משרד החוץ כי הם מיותרים; אולי בגלל זה הם הטמיעו את היותם "בלתי נחוצים", עד כדי אימוץ פרקטי של הטענה. אחרת, קשה להבין מדוע הם מובילים מדיניות של שתיקה והעתקת חומרים הסברתיים בלתי ערוכים.

הערה לסיום

הטון הזועם אינו אלא טון של כאב. כמי שמתעסק בהסברה ישראלית בתקשורת הזרה, אני נתקל מידי יום בתופעות דומות: קיים קושי-רב לאתר חומרים, קיים קושי לאתר נתונים, טבלאות, מידע; קושי לאתר תמונות, הודעות ותרגומים. משרד החוץ אמור לסייע לאלה שרוצים להוביל את המערכת ההסברתית של ישראל בתפוצות. מידי שבוע אנו מקבלים פניות מארגונים יהודיים המבקשים חומרים ומצגות עדכניות. והתשובה - תמיד אותה התשובה: "מצטער - אין. המתינו עד לגיבושם של חומרים אלטרנטיביים".

שרת החוץ, לתשומת ליבך.

תאריך:  14/06/2007   |   עודכן:  14/06/2007
יוסי עבדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משרד (בלי) חוץ
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
mamin!
14/06/07 20:35
2
תפוזו
14/06/07 22:25
3
ככה זה בכל מקום
14/06/07 23:12
4
דבורה שלו
15/06/07 11:49
5
תמימה
16/06/07 14:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי נתוני חברת המחקר Cutter, המיוצגת בישראל על-ידי STKI, צפויים מתכנני המוצרים והמערכות מבוססי המחשב לזנוח בשנים הקרובות את ממשקי המשתמש המסורתיים ולאמץ מגוון צורות וגורמים חדשים. תהליך זה מונע על-ידי מגמות מתמשכות של מזעור וניידות המתווספים לעומס מידע הולך וגובר, קבוצות משתמשים מגוונות יותר ורתיעה כללית מממשקים לא-ידידותיים (או "עוינים").
14/06/2007  |  עינת שמעוני  |   מאמרים
הנשיא הנבחר, שמעון פרס, החתרן הבלתי נלאה, הביא לנו את "אוסלו" שעלה כבר בחיי מאות רבות של בני-אדם, ומאיים על עצם קיומנו הפיסי והלאומי. הוא רקח אותו ללא ידיעת ראש הממשלה דאז, ובניגוד לחוק. מאות אלפי הדולרים של פרס נובל לשלום שקבלו הוא ורבין "בזכות" ההסכם שאמור היה לשים קץ לאלימות בין הערבים לבינינו, הם נטלו לכיסם - אף זאת בניגוד לחוק.
14/06/2007  |  שלמה אידן  |   מאמרים
גבירתי נשיאת בית המשפט העליון, שופטות ושופטים נכבדים, עורכות ועורכי דין, חברותינו וחברינו המצטרפים היום לשורותינו ובני המשפחה, ברוכים הבאים.
14/06/2007  |  ד"ר שלמה כהן  |   מאמרים
ארגון מרצים בריטי החליט, זו הפעם השנייה, על חרם אקדמי על ישראל, בשל מדיניות כביכול של "אפרטהייד" והיחס לפלשתינים וסבלם בשל הכיבוש.
14/06/2007  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
על פי סקר מקיף על מערכות מידע ככלי ניהולי, אשר נערך על ידי חברת מטריקס ו-BDI Coface בקרב מנכ"לים, סמנכ"לים ומנהלי מערכות מידע במגוון ענפי המשק, 55% ממנהלי מערכות המידע סבורים כי לאינטרנט היתה ההשפעה הגדולה ביותר על עסקים בשנים האחרונות. רובם מאמינים כי הסלולר יהיה זה אשר יאפשר לקיים מהפכות עסקיות בשנים הקרובות.
14/06/2007  |  מערכת PCאון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
עדנה ויג
עדנה ויג
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני    נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il