היקף האשראי הבעייתי של ענף התיירות, הסתכם בסוף 2002 ב-5.71 מיליארד שקל, מתוך סך אשראי כולל למלונאות בהיקף של 15.6 מיליארד שקל. המדובר באשראי בעייתי בשיעור של כ-35% מסך האשראי לענף, וזהו שיעור חריג בקרב ענפי האשראי הפועלים עם המערכת הבנקאית.
כך נקבע בבדיקה שנערכה על-ידי בית הספר למנהל תיירות של אוניברסיטת דרבי, בהסתמך על נתוני בנק ישראל.
מהבדיקה עולה, כי 13.7 מיליארד שקל ניתנו כאשראי מאזני, וסך של 1.9 מיליארד שקל מוגדר כאשראי חוץ מאזני (ערבויות ומכתבי אשראי). בדרבי מציינים, כי מתוך 5.71 מיליארד שקל אשראי בעייתי, כ-2.3 מיליארד שקל הינו אשראי שאינו נושא הכנסה, והיתרה מוגדרת כאשראי בפריסה מחדש, אשראי בבחינה, אשראי שרק תשלומי הריבית עליו נפרעים וכו'.
אנשי דרבי ביקשו להדגיש, כי השפל המעמיק בענף התיירות ברבעון הראשון של 2003, במהלכו התפוסה במלונות צנחה לשפל חסר תקדים, כאשר התפוסה הממוצעת על-פי נתוני התאחדות בתי המלון עמדה על כ-28% בלבד, רק החמירה את מצב האשראי הבעייתי של ענף המלונאות.
מבדיקות עם מלונאים ובנקים עולה, כי מספר רב של מלונאים החל באחרונה להתקשות בפירעון תשלומי הריבית על האשראי, זאת בעקבות השפל בתיירות הפנים והחוץ שגרם לפגיעה חמורה בתזרים המזומנים של המלונאים. אנשי בית הספר למנהל עסקים של דרבי מעריכים כי הפרשות הבנקים לחובות בלתי מסופקים, כבר ברבעון הראשון של 2003 וסביר להניח שגם במחצית הראשונה של 2003, יגדלו באופן משמעותי וצפויות לעמוד על סכום של כחצי מיליארד שקל.
סך הלינות שנרשמו ברבעון הראשון של 2003 עמד על כ-2.3 מיליון לינות, ירידה של 21% בהשוואה לרבעון הראשון של 2002. ירידות בולטות בהיקף הלינות נרשמו גם באתרים שהיו מבוקשים בעבר כמו: אילת, ים המלח, הרצליה ונוספים. מצב זה, לדעת אנשי אוניברסיטת דרבי, גם בהתחשב בעלויות פרסום ומבצעי הוזלה משמעותיים, גרם לפגיעה חריפה בתזרים המזומנים וביכולת הממונית של המלונאים, לעמוד בפירעון אשראים. תזרים המזומנים והיקף התפוסה מהווים מרכיב מרכזי בביטחונות האשראי הבנקאי ולפיכך הבנקים, בעיקר לאומי והפועלים, לא יוכלו להתעלם ממצב הענף ויאלצו לבצע הפרשות בהיקף משמעותי.
מנתוני בנק ישראל שנבדקו על-ידי אנשי דרבי, עולה נתון מעניין. אשראי בסך 3.4 מיליארד שקל הוענק לגורמים ישראלים שהשקיעו במלונאות בחו"ל. באשראי זה לא קיים פיגור בפירעון, ואין בו שום בעיה בתשלומי הריבית. דבר זה מעיד, לדעת אנשי דרבי, על השפל החמור בתיירות המקומית בגלל המיתון במשק ועקב בעיות ביטחוניות שהוסיפו כידוע לפגיעה בתיירות ובמלונאות. רק שינוי באקלים הפוליטי כלכלי באזור, עשוי לשנות את תמונת המצב העגומה בענף המלונאות.