|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הפליק פלאק לאחור של מזוז

"הסדר הטיעון", כפי שהוצג ע"י מזוז, הוא סטירת לחי מצלצלת למשטרה, לפרקליטות, לתקשורת ומעל כולם ליועץ המשפטי לממשלה. לא התוצאה הסופית היא בעייתית - אלא ההתנהלות, ההצהרות, ההדלפות, ההכפשות, האשמות שהפכו את הנשיא לאנס ועבריין מין סדרתי ואת מוסד הנשיאות לבית רדוף רוחות רעות. המסקנה: כישלון תפקודי ומקצועי של אדם שלא מתאים לתפקיד
02/07/2007  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות

מסיבת העיתונאים שבה הסביר היועץ את הנימוקים ל"הסדר הטיעון" בפרשת הנשיא, היתה בבחינת הופעה אפורה, כמו הנואם בעצמו, לא משכנעת לא מגלה את הנימוקים האמיתיים והתשתית שהביאה אותו להחלטה הסופית.

לפי דבריו - צוות של 12 פרקליטים בכירים, טיפלו בתיק ויש להניח שהיו ויכוחים סוערים ביניהם על הסעיפים והמהות - אך השאלות והתהיות מבחינה עובדתית משפטית נשארו בעיניהם - מה חבל.

השאלה העיקרית, עליה לא נתנו תשובה לציבור, לא בהצהרה ולא בהודעה כתובה, היתה: "איפה הייתם כל השנה - כאשר כל חומר הראיות כבר היה מונח לפניכם. וכיצד אם כן הוכנה טיוטת כתב האישום החמור והמפחיד.

האם "שימוע" וכישרון הפרקליטים המובילים כמו ציון אמיר ואביגדור פלדמן, פתחו את עיניכם, האירו בפנס אולטרה סגול על הבעייתיות של הראיות, על הסתירות, על הראיות הנסיבתיות, על השקרים, הסתירות וחשש לנקמה מצד מתלוננות מתוסכלות, מלאות שנאה ונקמה אישית, מתלוננות שאסור לסמוך עליהן ושלא יעמדו במבחן החקירה הנגדית.

יאמר מיד, "הסדר הטיעון", אינו מחמיא במיוחד לנשיא, שהרי יש בן הודאה והרשעה בעבירות מין וכתם נשיאותי שילך עם קצב להמשך דרכו. אבל אם נתייחס פרופורציונאלית למה שהיה לפני שנה ובמהלכה לסיום הדרמטי, הדבר דומה לאדם שמאיימים לדחוף אותו מקומה 15 - ולבסוף דוחפים אותו מקומה 1, או כמו בסרטי המערב הפרוע, כשהחבל כבר סביב צווארו של הפושע, ואז מגיע רוכב נועז יורה בחבל - קורע אותו ושניהם דוהרים מחוץ לעיירה.

ליד הרשלנות והכשל המקצועי יש גם כשל ציבורי תקשורתי, בו לקה היועץ המשפטי, בטיפול בפרשה לאורכה. ההדלפות המאסיביות מחקירות המשטרה, מהפרקליטות ומנגד מצד הסניגוריה המתגוננת, בגיבוי ובלהט התקשורת החוגגת את הסיפור העסיסי עברו כל גבול אתי מקצועי ומוסרי.

התקשורת - בגיבוי מספר פרשנים, עיתונאים ובמיוחד עיתונאיות, ח"כים, ח"כיות, הרשיעה את הנשיא מבחינה ציבורית, חברתית, מוסרית - ובמהלך המעשה פגעה פגיעה אנושה ב"מוסד הנשיאות" ובתדמית מדינת ישראל.

אל יהיה הדבר קל בעיניכם - בהסדר הטיעון" הספציפי יש גם משום פגיעה במתלוננות העכשוויות ובמתלוננות עתידיות אבל בעיקר במערכת אכיפת החוק, בפרקליטות ובחוסר אימון במערכת המשפט, וכל זאת לא בשל ההחלטה הסופית, אלא בדרך העקלקלה בה הגיע היועץ להחלטה הסופית הדרמטית.

לגבי התנהלותו של היועץ מזוז מאז כניסתו לתפקיד, כתבתי כאן מספר פעמים ולאחרונה במאמר: "לאן פניך מועדות - מזוז". ניתוח התקופה של היותו בתפקיד בהחלטות שלו, ההצהרות שלו, הכישלונות, הנפילות שמובילות למסקנה עגומה - האיש לא מתאים לתפקיד מבחינה מקצועית, למרות היותו אדם מוכשר, ישר, הגון, ביישן, נאיבי במקצת. אין לו ידע בסיסי פלילי במקצוע ומכאן עיקר כישלונו. על כל אלה עליו לבקש סליחה מהציבור, מהמערכת, מהמתלוננות והנשיא קצב.

כדי להבין את המהות והפרוצדורה של עסקות הטיעון, ההסבר להלן: "העיקרים בהסדר הטיעון" - לאחר שנים שההסדר פעל בלי מסגרת מנחה ומחייבת, הוציא היועץ המשפטי לממשלה הנחיות בנושא - שקובצו בקובץ הנחיות היועץ המשפטי לממשלה מס' 15.015. בהנחיה המעודכנת, שהיא תוצאה של ניסיון השנים ופסיקת בג"צ, נקבעו הכללים המנחים הבאים:

הנחיה 51.015: "בטרם ניתנת החלטה להעמיד לדין, יש לעתים מקום ליתן הזדמנות לחשוד או לעורך דינו, המבקשים זאת, להציג טענותיהם ולשכנע כי אין חומר הראיות, או אינטרס הציבור, מצדיקים הגשת כתב אישום פלילי. זהו יסודו של מוסד השימוע באשר הוא".

האם יש זכויות מוקנות לשימוע - בעבר לא, כיום המצב שונה כמוסבר לעיל: לחשוד/נאשם זכות ל"שימוע", אך אין חובה בכל מקרה ובכל תיק להיעתר לבקשתו למתן הזדמנות כאמור, אלא אם תוצג בקשה עם נימוקים משכנעים. כיוצא בזה, גם אין חובה ליתן למתלונן אפשרות לטעון טענותיו באשר להגשת כתב האישום. דברים ברוח זו נאמרו בבג"צ 844/86 דותן נ' היועץ המשפטי ואח' פד"י מא (3) 219.

בהתאם לעיקרון זה, דחה היועץ המשפטי, יוסף חריש, את בקשתו של החשוד וינברג, מקורבו של השר דרעי, להעניק לו שימוע. בתשובתו לעו"ד וינברג אמר היועץ המשפטי כי זכות השימוע אינה זכות מוקנית, ואין חלה על היועץ המשפטי להעניק "שימוע" לכל אחד. זה היה המצב המשפטי לפני התיקון, כיום יש לשמור על שוויון בפני החוק, ויש להניח כי וינברג היה מקבל "שימוע".

עיקרון השוויון בפני החוק: יחד עם העקרונות והחריגים יש להקפיד על קיום העיקרון של שוויון לפני החוק ולפני הרשויות המופקדות על אכיפת החוק. ובייחוד שלא יהא "נכר שוע לפני דל" (איוב ל"ד), וכן דברים שנאמרו בבג"צ 47/91 און ניימן נ' פרקליטת המדינה: פר"י מה (2), עמודים 872, 876.

לפני מי מתקיים שימוע?

ככלל, ראוי כי כל בקשה תמוען אל מי שאמור להחליט על הגשת האישום. הכל לפי העניין: היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטת המדינה, פרקליט המחוז, ואם התביעה מסורה בידי רשות תובעת אחרת - האחראי על התביעה באותה רשות.

מה ניתן להשמיע ב"שימוע"?

כעניין שבעיקרון וכהגיון, לא ישמש ה"שימוע" להשמעת גירסה שבעובדה, שלגביה בחר הנאשם בזכות "השתיקה" כמגן בפני הפללה עצמית. יתירה מזו, שתיקה יכולה לשמש עילה שלא להיעתר לבקשת ה"שימוע". הבקשה או הטיעון יכולים להיעשות בכתב או בעל פה, לאחר שהובאו עיקרי החשדות לידיעת החשוד או סניגורו.

עיון בחומר הראיות: עיון בחומר הראיות, כולו או חלקו, יתאפשר אם יראה לגוף הקובע שאליו פנו, ראוי והוגן בנסיבות העניין. לעניין זה, ראה בג"צ 47/91 הנ"ל 872, 876, 877. העיון לא יתאפשר אם עשוי הוא לפגוע בעניינם של מעורבים אחרים או להפריע להכנות למשפט, או לגרום נזק אחר.

הגשת כתב אישום: אין מקום להשהות הגשת כתב אישום בשל בקשות ל"שימוע" שלא הוגשו בעוד מועד, או בשל התמשכות טיעון ה"שימוע" מעבר למה שנראה סביר. יש למנוע ניצול לרעה של הסדר ה"שימוע", אם יש בו חשש לפגיעה בהכנות למשפט או השפעה על עדים.

האם ההסדר חל על מכובדים וחשובים


כפי שצוין לעיל, העיקרון הוא שוויון לפני החוק ושוויון לכל. המציאות מראה כי מכובדים בעלי עמדות ציבוריות ופוליטיות פונים יותר ו/או מנצלים יותר אם זכותם לשימוע, ובמקביל העיתונות נותנת כיסוי והד רחבים יותר לפניות אלה, ומכאן עלול להיווצר הרושם כי מי שזכאי ל"שימוע" הם רק מכובדים, ולא היא. ניתן להבין שיש הרגשה בציבור שבתחום זה יש איפה ואיפה, אך זהו אפקט פסיכולוגי ותקשורתי שאינו עומד כמבחן המציאות.

האם יש סכנה לחשוד כי ב"שימוע" יגלה ראיות ומסמכים הפועלים לטובתו, ובכך הוא עלול להזיק להגנתו: התשובה לכך היא חיובית. אך השיקול מה לגלות, באיזו מידה ומתי, הוא תמיד זכות השמורה לסניגור. עליו להחליט אם להסתפק בגילוי כמהלך ה"שימוע" או לחכות למשפט. שיקולים אלה שייכים לחוכמת "ניהול המשפטי", ומסורים בלעדית לסניגור.

מאידך, יש בגילוי הראיות מצד התביעה כדי לתת לסניגור תמונה כללית על קו התביעה וראיותיה, ולהזהירו ו/או להכינו בצורה טובה יותר לקראת ניהול המשפט.

לסיכום, בנקודה זו אפשר לומר כי בהליך ה"שימוע, יש יתרונות וחסרונות לשני הצדדים, אך השליטה, הפיקוח והיתרון נשארים בידי הסניגור. ומכאן, שאם החליט הסניגור לבחור בהליך ה"שימוע", יוכל להשיג ממנו יתרונות לא מעטים, אם יידע איך לנהלו.

הסדר ה"שימוע" בשלב שלאחר הגשת כתב האישום

מי שסבור כי הסדר ה"שימוע" נועד לשלב שלפני הגשת כתב האישום בלבד. טועה, לדעתי, בהבנת מוסד זה והנוהג שהתפתח במשך השנים. הסדרי הטיעון, עיכוב ההליכים, מחיקת כתבי אישום, תיקון כתבי אישום - כל אלה הם הליכים של "שימוע" שלאחר הגשת כתב אישום. וכך יש לפרש את ההסדר.

הליך מקובל, הנוהג זה שנים, הוא שלאחר הגשת כתב האישום, ולאחר שקיבל הסניגור לידיו את כל ראיות התביעה, הוא פונה אל פרקליט המחוז/התובע המנהל את התיק ומנסה לבוא לידי "עסקת טיעון" או תיקון כתב האישום על סמך ראיות וטענות שהוא מביא ושלא היו בידי התביעה.

בא הסניגור לידי עסקת טיעון או לידי תיקון כתב האישום - שיש בו כדי להקל עם מרשו - הרי הסדר ה"שימוע" שניהל בעניין זה הצליח.

סיכומו של עניין, עסקות הטיעון הרבות, ועיכוב הליכים בידי היועץ המשפטי לממשלה, שהשיגו הסניגורים באמצעות הצגת ראיות חדשות, הם תוצאה ישירה של "שימועים" לאחר הגשת האישום, והם פועלים בעיקר לטובת הנאשמים ולכן קיומם חשוב וחיוני.

והערות לסיום


1) הפנייה לבג"צ - מיותרת וחסרת סיכוי מעשי. בג"צ לא מתערב אלא אם יש שיקולים זרים.
2) הוכחה חיה ש"שימוע" אינו הליך סרק או פרוצדוראלי גרידא, אלא הליך מהותי, שאם נעשה נכון - מביא גם תוצאות.
3) אילו רמון היה מסכים ל"שימוע" - כדברי היועץ עצמו, יתכן שלא היה עומד לדין.
4) אותו יועץ שסגר את התיק היווני" - העמיד את רמון לדין, נסוג בתיק של קצב. כל הכבוד לסנגורים.
5) לאחר ששמעתי את הראיון עם א. - המסקנה שלי היא: בנות אל תתנהגו כמו א. על תתקדמו תמורת יחסי מין - תתלוננו מיד ותפרשו.
6) הראיון של מזוז בפגוש העיתונות, רק העמיק את הפער בין מה שהודלף לעיתונות, בין מה שדווח לציבור על-ידי היועץ והפרקליטים, לבין התוצאה הסופית, שאולי צודקת משפטית, אבל שגויה ציבורית ולא משכנעת.

סוף דבר


הסדר ה"שימוע" על שני חלקיו - לפני הגשת כתב אישום ולאחריו - הוא מוסד וולונטרי, שנעשה לפי בחירה ולפי שיקולים לטובת הלקוח, ומכאן חשוב שימשיך להתקיים.

אם מתוך עשרה "שימועים" יצליח אחד, ותמנע פגיעה קשה בשמו, בכבודו ובגופו של אדם, רק בשל כך יש הצדקה לקיום מוסד זה. יחד עם זאת, הצפת הפרקליטות עם בקשות "שימוע" יכולה לגרום לסחבת בלתי נסבלת ממנו יפגעו שני הצדדים, ולכן יש למצוא את האיזון הנכון בין הבקשות, ההיענות וזמן הטיפול הסביר - שהרי הסנגוריה/נאשמים מסוימים ימצאו עניין בדחייה ובסחבת, דבר שעלול לפגוע בהליך המשפטי, אך עם זאת יש לכבד את העיקרון שצדק צריך להיעשות ולהראות ורצוי בהקדם האפשרי.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  02/07/2007   |   עודכן:  02/07/2007
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפליק פלאק לאחור של מזוז
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה אידן
2/07/07 12:33
2
עפרר
2/07/07 13:31
3
משועמם
2/07/07 13:53
4
ע. סובול
2/07/07 14:00
 
מקשת הקושיות
2/07/07 15:11
 
קורא מזדמן
2/07/07 19:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכל הסיפורים שמסתובבים סביב פרשת קצב, יש לי משום מה תחושה שאני היחיד במדינה שלא ידע שקצב הינו סוטה מין. מסתובבים סיפורים שחברי כנסת ידעו ושתקו, שלא מעט עיתונאים ידעו ושתקו.
02/07/2007  |  איתן גנור  |   מאמרים
הדברים שיובאו כאן מעוררים שאלה נוקבת, ולכאורה מביכה, באשר לטיבו של המסמך שהעביר היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לעורכי דינו של הנשיא ערב קיום השימוע.
02/07/2007  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
פרשת הנשיא, עם כל כיעורה, חשפה בפנינו כמה עובדות מרנינות. לזכותם של האזרחים ייאמר, שהפעם, לא היו מוכנים לספוג יותר את היריקה בפנים של הממסד. ההפגנה הספונטנית היא סמן ימני לתחילת התבגרותה של החברה הישראלית.
02/07/2007  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
מי שמגיש תביעה או בקשה לבית המשפט חייב לשלם אגרה לפי החוק. האגרה נעה בין מאות שקלים לאלפים ומדובר בסכום נכבד שלא כולם יכולים לעמוד בו.
02/07/2007  |  עו"ד יוסף פנדריך  |   מאמרים
ה"גניקולוגים" של המשטרה, בדקו את התיק של עבריין המין משה קצב. אחרי שהיו בטוחים בתוצאה, העבירו את התיק היקר ליועץ המשפטי, וזה יצא לציבור כדי לדווח. "גבעה", בישר מני מזוז לציבור, "ברחם של ההר(ה), יש גבעה". ח"כ זהבה גלאון ריכזה מניין נשים, ונתנה קולה בתפילה: "זו הקטנה, גדולה תהיה". "אמן", השיבו הנשים.
02/07/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il