|   15:07:40
דלג
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

בחזרה לאוסיראק

מאמר אמריקני ממכון למחקרים אסטרטגיים של הארווארד טוען כי היכולת לתקוף את מתקני הגרעין באירן קיימת והמגבלה היא הרצון
03/07/2007  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות

בשנת 2002 הודיעה אירן באופן רשמי כי היא מפתחת יכולות גרעיניות, תחת המטריה של הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית International Agency for Atomic Energy (IAEA) בראשותו של מוחמד אל ברדאעי.

לאחר מספר רב של ביקורות חוזרות ונשנות דיווח יושב-ראש הוועדה לאומות המאוחדות כי אין באפשרותו להבטיח כי מתקני הגרעין של אירן מיועדים לצרכי שלום בלבד. במקביל חזרה אירן על הודעותיה הרשמיות כי אין בכוונתה לציית להוראות של הוועדה, וכי מבחינתה ישראל צריכה להימחק ממפת העולם. הגדיל הנשיא לשעבר חתאמי ואמר כי אירן מוכנה לשלם מחיר כבד תמורת מחיקתו של הגמד הציוני.

ההיתכנות של מניעת הפצתו של נשק גרעיני באמצעים צבאיים נדונה פעמים רבות. ארצות הברית אף שקלה להפציץ מטרות גרעין של סין בשנות השישים, והחליטה שלא לעשות זאת. הדוגמא היחידה לשימוש בעצמה אווירית כדי לאכוף הפסקת פיתוח נשק גרעיני היא זו של ישראל. ביוני 1981 המריאה שמיניית מטוסי קרב-הפצצה מישראל בחיפוי של מטוסי קרב, חצתה את המרחב האוויר העוין ופגעה בכור שבנתה צרפת עבור סדאם חוסיין באוסיראק. הכור נהרס לחלוטין. למרות המשובים הדיפלומטיים הלא-נעימים הוכרה הפשיטה על האוסיראק כאחד המבצעים המוצלחים שנעשו אי פעם.

לנוכח כוונותיה המעשיות של אירן לפתח נשק גרעיני, נשאלת השאלה האם יכול כוח צבאי כלשהו, ובמקרה זה ישראל, לעצור או להאט את התגרענותה של אירן. במאמר מפורט בהוצאה של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס המסונף לאוניברסיטת הרווארד בבוסטון, ארצות הברית, נשקלים הסיכויים והסיכונים של ביצוע התקפה שכזו בעיקר על סמך מקורות גלויים. המאמר מפורט מאוד ורק תקציר ממנו יובא לפניכם. התרגום המלא צפוי להופיע בדו ירחון "נתיב" בהוצאת מרכז אריאל.

בחירת חימוש


לאחרונה הצטיידה ישראל בפצצות מונחות שתפקידן העיקרי הוא חדירה לאתרים מוקשחים וממוגנים היטב החבויים במעבה האדמה. מדובר בפצצות מדגם BLU-113 בנות שתיים וחצי טון, ופצצות BLU-109 של טונה אחת. הראשונה מיועדת לפיצוח של אתרים בעומק שלושים מטרים באדמה, ושישה מטרים של בטון מזוין. השנייה, שאיננה חודרנית באותה מידה, היא הרסנית באותה מידה.

על-פי ראיון עם איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר לשעבר, לחיל האוויר היכולת לחדר כל מבנה ממוגן אפשרי על-ידי הטלה מדויקת של פצצות עוקבות על אותה נקודה. חיל האוויר האמריקני כבר הוכיח את הרעיון של פצצות עוקבות בהפצצות על מתקנים ממוגנים בסרביה. מבין שלושת הצמתים החיוניים רק נתאנז ממוגן באופן המחייב שתי פצצות עוקבות או יותר. המחברים מבצעים חישוב מדוקדק המתווה צורך בשלושה צמדי חימושים שיפגעו בכל אולם סרכזות כדי להרוס אותן לחלוטין.

יתר על כן, הסרכזות הן פיסת ציוד כה רגישה עד כי אין צורך להשיג הרס מוחלט על-מנת להביא את המתקן לקריסה תפקודית. כוח משימה של חמישים מטוסים המצוידים בפצצות אלו, באמצעי לוחמה אלקטרונית ויכולת ליירט מטוסי הגנה ישיג את היעדים גם אם ארבעים אחוז מן הפצצות לא יגיעו ליעד. המתקן בעראק הוא עדיין בתהליך בנייה, איננו מוקשח ולכן רגיש להרס. המתקן באיספהאן מוקשח חלקית אך כל אירוע של פיצוץ יגרם לזיהום אימתני של גזי אורניום, פלואור, ויהפך אותו לבלתי שמיש.

דרכי גישה אפשריות


המחברים מתווים שלוש גישות מישראל אל היעדים בעיקר בתלות בחובה לתדלוק אווירי. האחת מחייבת תדלוק מעל לצפון ים התיכון וחדירה לאורך גבול טורקיה-אירן. השנייה טיסה מעל ירדן וסוריה שתיתקל כנראה באש סורית. השלישית בטיסה מעל סעודיה ותדלוק אווירי מעל למפרץ הפרסי, בשחזור של הפשיטה על האוסיראק. לכל אחד מן המסלולים יתרונות וחסרונות דיפלומטיים וצבאיים, כולל הצורך בתאום עם מדינות שאינן ידידותיות במיוחד (ירדן טורקיה וסעודיה) ועם חיל האוויר האמריקני השולט בעירק. החלטה איננה טכנית, אלא בעיקרה מדינית.

יכולות ההגנה האווירית של אירן


אירן מצוידת בכ-40 מטוסי מיג 29, שהם מיושנים ואינם מתאימים ללחימה בחיל אוויר מודרני. בנוסף מצוידת אירן בטילי קרקע אוויר מדגם הוק, גם הם משנות השבעים, המוכרים היטב לישראל. בנוסף חתמה אירן על עסקת רכש לטילי קרקע אוויר מדגם SA-15 מרוסיה. אלו אכן טילים חדשים אך המעטפת שלהם מצומצמת למדי, גובה עד 6 קילומטרים, מרחק עד עשרה קילומטרים. מערכת ההגנה האווירית איננה אחידה אלא מבוזרת בין שלושה גופים, חיל האוויר, צבא ומשמרות המהפכה. ההגנה האווירית של אירן לא הוכיחה יכולת מול חיל האוויר של סדאם, שגם הוא היה חיל אוויר בעל ביצועים מפוקפקים. תותחי נ"מ יעילים בטווחים קצרים, ולכן לא יספקו מעטפת הגנה נגד חיל אוויר מודרני התוקף ממרחק. לדעת הכותבים, לא תציב מערכת ההגנה האווירית של אירן אתגר של ממש לחיל האוויר הישראלי, או האמריקני, אם יוחלט על התקפה.

יכולות חיל האוויר הישראלי


כדי לדון בכך נשוב לאוסיראק. שמיניית מטוסי F16 המריאה מבסיס עציון שבסיני, חצתה בגובה נמוך את המרחב של ירדן וסעודיה, ובהתקרבה ליעד בצעה נסיקה חדה וצלילה לעבר היעד. הפצצות מדגם MK-84 ללא הנחיה עצמית, הוטלו באופן מדויק ושש מתוך שמונה, לפחות, פגעו בכור והרסו אותו עד היסוד. הטייסים נמלטו מאש קרקע-אוויר ללא פגע ושבו לבסיסם.

מאז השתפרה יכולתו של ח"א ישראלי לחדור חדירה עמוקה מאוד, ולפגוע במדויק, עד מאוד. ח"א הצטייד מאז שנת 2004 בדגמי מטוסי F16, F15 מדגם I, דהיינו ישראל, שנועדו מלכתחילה למשימות עומק ארוכות טווח. הטווח המבצעי של מטוסים אלו, כולל חימוש מתאים, הוא כ-1,700 קילומטרים ללא תדלוק אווירי. יכולת התדלוק האווירי של ישראל מדווחת באופן חלקי אך ניתן ללמוד משהו מן ההתקפה על תוניס בטווח של 4,000 קילומטרים בשנת 1985.

מבחינת יכולת הפצצה, החימוש החדיש של ישראל כולל פצצות מונחות לווין, ומונחות לייזר. לאלו דיוק של מטרים ספורים, ויכולת הטלה ממרחק של כעשרה קילומטרים מן היעד בגובה רב. היכול של ישראל להפצצות מדויקות הודגם היטב במערכה בלבנון בקיץ 2006. בנוסף יש לישראל יחידות תמיכה מן הקרקע לצורך סימון המטרות, (שלדג) וכן יחידה להערכת נזקי הפצצה.

מתקני הגרעין


אירן למדה מן האוסיראק וביזרה את מאמצי הגרעין שלה. ובכל זאת אפשר למקד את המאמץ הגרעיני בשלושה אתרים. האחד, מתקן עיבוד האורניום באיספהאן. השני, מתקן העשרת האורניום בנתאנז, והשלישי מתקן ייצור הפלוטוניום בעראק. הראשון תפקידו להפיק מעפרת האורניום הגולמית גזים של אורניום-פלואוריד ואורניום דו חמצני. השני משתמש בסרכזות רבות עצמה להפריד בין גזי האורניום, הבלתי בקיע שמשקלו האטומי 238 לאורניום הבקיע במשקל 235. זה אחרון משמש כדלק גרעיני וכבסיס לחומר נפץ אטומי. המתקן השלישי הוא למעשה שניים: מתקן להפקת מים כבדים, ולידו שני כורים המשתמשים במים הכבדים להפקת פלוטוניום מדלק גרעיני שסיים את מחזור פעילות.

יש להדגיש כי אין שום שימוש לכורים של מים כבדים מעבר ליצור פלוטוניום כחומר נפץ אטומי. מן השלושה, המתקן בנתאנז הוא הממוגן ביותר, בנוי בבטן האדמה, מוקשח על-ידי מטרים של בטון מזוין ושטחו הפנימי כ-60 דונם של אולמות המיועדים לסרכזות. חשוב מאוד לציין כי התזמון הנכון להתקפה הוא כאשר אלפי סרכזות מופעלות ועובדות, שכן אלו מייצגות השקעה אדירה, כספית, מדעית טכנולוגית, שקשה מאוד לשחזרה.

המתקן הרביעי בבושהר נחשב בעבר לאיום, אלא שאלו כורים של מים קלים, שאינם מסוגלים לייצר פלוטוניום באיכות נפץ. מתקן זה מצוי בפיקוח הדוק של האום, ואיננו ממוגן. המתקן הבנוי לחוף המפרץ הפרסי רגיש להפצצה על-ידי טילי שיוט משוגרי צוללות, ולכן בו לא נעסוק.

סיכום


המחברים מבססים את המחקר על מקורות גלויים בלבד. למאמר מראי מקום רבים המגבים כל מילה, ושוב מבחינה טכנית בלבד. הכותבים מגיעים למסקנה חד-משמעית. היכולת לעצור או לעכב באופן משמעותי את תוכנית הגרעין של אירן איננה פחותה מתקיפת האוסיראק בזמנה. המאמר איננו מנסה לומר אם כדאי לעשות זאת או לא, או אם תקיפת המתקנים האירניים תחולל תגובה קשה מנשוא.

הוא מדגיש כי יכולתו של סדאם להגיב על הרס האוסיראק היתה מוגבלת למדי, בעוד היום, כאשר ישראל לחוצה בין חיזבאללה (שאיננו אלא ממלא-מקום של אירן) מחד, רצועת עזה מאידך, והיכולת הקונבנציונאלית של אירן לפגוע גם בישראל וגם באספקת הנפט העולמית, עומדים מתווי המדיניות בפני אתגר קשה. השאלה היא שאלה של רצון, שיקולים יחידניים, אך לא של יכולת טכנית.

ולזה אוסיף ואומר את דברי, ואצטט את סנטור מק-קיין, איש האוויריה האמריקנית שנפל בשבי הוויט-קונג ובילה שנים לא מעטות כאסיר. וכך אמר הסנטור המתמודד על ייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות הצפויות בשנת 2008: יש רק דבר אחד גרוע ממלחמה נגד אירן, והוא אירן גרעינית.

המאמר בשלמותו.
חבר בחוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי
תאריך:  03/07/2007   |   עודכן:  03/07/2007
ד"ר יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יום שני, מיד לאחר מהדורת החדשות, אני ממתין כבר לטישירט השחור ומנת הג'ל השבועית, עכשיו אני הולך ליהנות מתוכנית אירוח שתשכיח ממני את טרדות היום, הקסאמים בשדרות, הנשיא האנס, וכמובן את הפוליטיקאים. הנה זה בא. הנה האייקון אליל הנשים תופס מסך. הפעם להפתעתי מכנס שחור, טישרט שחור, ג'ל, קיפוץ בבוני משהו וחיכוך ידיים, הכל ע"פ המסורת. הגידו שלום לתמיר והלהקה - כבר מתחילים...!
03/07/2007  |  אשר גרלר   |   מאמרים
פרשת קצב הסעירה ומסעירה את הציבור ודעת הקהל במדינה. למן תחילתה ועד היום, עברה הפרשה שלבים שונים בהם נגרמה תדהמה לציבור.
02/07/2007  |  שי ברק  |   מאמרים
מסיבת העיתונאים שבה הסביר היועץ את הנימוקים ל"הסדר הטיעון" בפרשת הנשיא, היתה בבחינת הופעה אפורה, כמו הנואם בעצמו, לא משכנעת לא מגלה את הנימוקים האמיתיים והתשתית שהביאה אותו להחלטה הסופית.
02/07/2007  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
מכל הסיפורים שמסתובבים סביב פרשת קצב, יש לי משום מה תחושה שאני היחיד במדינה שלא ידע שקצב הינו סוטה מין. מסתובבים סיפורים שחברי כנסת ידעו ושתקו, שלא מעט עיתונאים ידעו ושתקו.
02/07/2007  |  איתן גנור  |   מאמרים
הדברים שיובאו כאן מעוררים שאלה נוקבת, ולכאורה מביכה, באשר לטיבו של המסמך שהעביר היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לעורכי דינו של הנשיא ערב קיום השימוע.
02/07/2007  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
צפון קוריאה מקדמת בברכה את פקחי האו"ם  /  הדר פרבר
"אירן מעוניינת בפתרון דיפלומטי"  /  הדר פרבר
צ' קוריאה: הכור יסגר בתוך 3 שבועות  /  הילה רפופורט
להתרגל לעולם גרעיני  /  צבי מזאל
אירן פגיעה מאוד  /  אהוד אולמרט
שגרמניה תעמוד נגד אירן  /  הרב ישראל רוזן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il