|   15:07:40
דלג
ראובן ימרום   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תורת המוסר מול מוסר התורה

לאורך הדורות ניסו הפילוסופים להגדיר את מהות ה"רע" ו"הטוב", לקבוע אמות מידה למוסר והאתיקה. מהו ההבדל בין גישתה של היהדות לגישה של תורת המוסר ומה היא הסיבה לחולשותן של תורות פילוסופיות למיניהן אל מול המציאות?
09/07/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

שיטת התועלתנות

לאורך הדורות ניסו הפילוסופים להגדיר את מהות ה"רע" ו"הטוב", לקבוע אמות מידה למוסר ואתיקה. במהלך המאה השבע עשרה והמאה השמונה עשרה, הגו ג'רמי בנתם וג'ון סטיוארט מיל - ממשיך דרכו, את תורת התועלתנות. ביסודה של השיטה עומדת הטענה שהכאב והעונג הם אמות מידה המוחלטות היחידות, וכי יש לחתור למצב של השפעת עונג מרבי (הדוניזם) וסבל מזערי לכלל האנושות.

על אף שהתפיסה המחשבתית, התרבותית והפוליטית של שתי המאות האחרונות מתבססות על פילוסופית התועלתנות, זאת לא הפריע לדמויות השררה והשלטון לחולל את עוולותיהם ופשעיהם כלפי האנושות בשם התועלתנות עצמה. (על טעותם של "מתקני העולם" כתבתי בהרחבה בחלק הקודם של המאמר, "הטוב הרע ו... המתוקן"). הליברליזם והדמוקרטיה שגדלו על ברכי תורת התועלתנות לא הצליחו לעמוד על משמר המוסר, ודומה כי תכופות התועלתנות עצמה הפכה "לקרדום לחפור בה".

הטוב והרע נמדדים לפי פעולות הפרט ביחס לחברה

אם כן מהו הטוב והרע לפי הגדרת היהדות? המושגים "טוב" ו"רע" הינם מושגים מופשטים, על כן עלינו לקבוע את ערכם תחילה. במלים אחרות, כאשר אנחנו מגדירים את פעולותיהן או את תכונותיהן של מידות כמו טוב ורע, עלינו לברר ביחס למי הן נמדדות. כדי להבין זאת, יש לדעת היטב מה ערכו של הפרט ביחס לכלל, כלומר, את ערכו של היחיד ביחס לציבור שבו הוא חי, אשר ממנו הוא ניזון, גם חומרית וגם רוחנית.

המציאות מראה לנו, שאין ליחיד שום זכות קיום כפרט המבודד מן החברה שאין לו חברה גדולה דיה, שתשמש אותו ותסייע לו בסיפוק צרכיו. האדם נברא מלכתחילה בכדי להשתייך לחברה וסביבה מסוימת. כל יחיד בחברה הוא מעין גלגל קטן אך חיוני במנגנון אחד. אין לגלגל בודד שום חופש תנועה כשלעצמו, אלא הוא מתואם עם התנועה הכללית של כל ייתר הגלגלים במערכת, על-מנת להכשיר את המנגנון לתפקידו המיועד. אם יישבר גלגל אחד, הנזק יהיה ניכר בהתאם לתפקידו ולייעודו של הגלגל במנגנון השלם ולא רק כלפי עצמו.

כותב על כך הרב יהודה אשלג, "בעל הסולם", במאמר השלום בעולם: "... וכמו כן בעניינינו. מדת טובו של כל יחיד ויחיד בתוך הציבור שלו, נערכת לא לפי טובת עצמו, אלא לפי מדת שירותו את הציבור בכללו. וכן להיפך, אין אנו מעריכים את מדת הרע של כל יחיד ויחיד - אלא לפי מדת הנזק שמזיק את הציבור בכלל, ולא לפי ערכו עצמו הפרטי...

אין בכלל אלא מה שבפרט, וטובת הכלל היא טובת כל יחיד ויחיד. המזיק לכלל נוטל חלקו בנזק. והמטיב לכלל נוטל חלקו בהטבה. כי היחידים הם חלק מהכלל. ואין לכלל ערך כלשהו והוספה כלשהי יותר מסכום היחידים שבו".

בין תורת המוסר ל"תורת אמת"

לכאורה רואים אנו כי יש דמיון רב בין גישת היהדות בנוגע לטובת היחיד והכלל, לבין גישתה של הפילוסופיה. אם כן מדוע לא התקיימו כוונותיהם של הוגי תורת התועלתנות בפועל? מדוע לא נמצאה האנושות כשירה לקיים במלואם את היסודות עליהם הושתתה הדמוקרטיה הליברלית?

במאמר "מהות הדת ומטרתה" מתייחס בעל הסולם, לשוני בין הפילוסופיה ובין הדת.

"רבים טועים ומשווים את תורתנו הקדושה לתורת המוסר, אולם זה הגיע להם משום שלא טעמו טעם הדת מימיהם וקורא אני עליהם את המקרא טעמו וראו כי טוב ה'.

והן אמת ששניהם: האתיקה והדת, לדבר אחד מתכוונים, שהוא לרומם את האדם מזוהמת האהבה העצמית הצרה ולהביאו על מרומי הפסגה של אהבת זולתו, אולם עם כל זה רחוקים הם אחד מהשני כרחוק מחשבת הבורא ית' מן מחשבת הבריות...

הכרת הרע והטוב המתפתחת בנו ע"י תורת האתיקה, יש לה יחס רלטיבי להצלחת החברה, מה שאין כן הדת, אשר דבר הכרת טוב ורע המתפתחת בנו מתוך שמושה, יש לה יחס רלטיבי אל השי"ת לבדו, דהיינו עד להשוואת הצורה אליו ית' שנקראת דביקות".

כל ההגות היהודית מושתתת על מרכזיותו של הבורא במערכת הערכים. יהיו המטרות יפות ונעלות ככל יהיו, בהינתק קשר הדביקות שבין האדם ליוצרו, לא יעמדו העקרונות אף לא דור אחד.

כל האמור פשוט ומוכח רבות על-ידי ההיסטוריה. טבע האדם האגואיסטי אינו יכול לבוא בד בבד עם הרעיונות המוסריים. אפילו אם במרכזה של תורת התועלתנות עומדת הנאת הרבים (הדוניזם) ומיעוט סבלם, תמיד יחפש האדם להשלים את סיפוק טובתו על גבם של רעיו.

ממשיך בעל הסולם במאמר השלום ואומר, "אין להאריך יותר בדבר שידוע ומפורסם, והאמור עד כה אינו אלא להראות את נקודת התורפה, כלומר, המקום התובע את תיקונו. והוא שכל יחיד יבין שטובתו וטובת הציבור אחד הוא ובזה יבוא העולם על תיקונו המלא".

מדינה יהודית
תאריך:  09/07/2007   |   עודכן:  09/07/2007
ראובן ימרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תורת המוסר מול מוסר התורה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס
10/07/07 06:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה קורה שם? משרד הביטחון ידוע כמי שמשקיע מאמצים רבים בפיתוח תוכניות החלל, ונראה כי כל-כך מרובים מאמציו הכנים, עד כי מחלקת האינטרנט של המשרד עזבה יחד עם האסטרונאוטים את תחומי כדור הארץ והצטרפה ליחידת הלוויינים - אי שם חיצונית לאטמוספרה. אחרת, לא מובן מדוע היא מנותקת לחלוטין מהמתרחש כאן, על פני כדור הארץ ממש.
09/07/2007  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
פרשת חטיפתו ושחרורו של העיתונאי הבריטי, אלן ג'ונסטון, חשפה את עומק הקשרים בין תנועת החמאס לבין "צבא האיסלאם", שלוחת אל-קאעידה ברצועת עזה. בהודעה רשמית שפרסם ארגון "צבא האיסלאם" (4 ביולי 2007), נמסרו פרטים על העסקה שגובשה עם החמאס, שהובילה לשחרור של ג'ונסטון משבי "צבא האיסלאם".
08/07/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
הקשר הישיר שנוצר בין משבר כלכלי לבין מצב בריאותי ירוד אינו דבר שכיח, המשבר הכלכלי יכול להשפיע ישירות על מצבנו הבריאותי.
08/07/2007  |  ד"ר אבולפיה מיכאל  |   מאמרים
משהו מדהים קורה באזורי התגובות (טוקבק) באתרי האינטרנט. לפעמים כותבי-כל-העולם בעברית מתאחדים שם לפרץ עצום של יצירתיות. אלו פניה האמיתיות של המדינה. למשל, הדוגמה, שהגיעה אלי, לצערי, רק עתה - לידיעה, שפורסמה בתחילת נובמבר 2006 באתר Ynet - ובחרתי לשתף אתכם בה.
08/07/2007  |  אביתר בן-צדף   |   מאמרים
אני לא משתחרר מהטראומה הקשה שעבר העם היהודי בזמן מלחמת העולם השנייה, כאשר העם הזה נדרס למוות, נרצח ונשחט כפי שנשחטים העופות לפני מריטת הנוצות האחרונה. נזכר אני ולא יכול להשתחרר מהמחשבה כיצד כל העולם ראה ושתק. אנו תמיד שאלו את עצמנו כילדים הכיצד זה קרה. איך השכנים המשיכו את החיים ראו ושתקו. לא ראו את אלפי בני עמנו מובלים ככבשים ברחובות הערים עד אשר מוכנסים למפעלי ההשמדה. חשבתי עשרות פעמים על מסעה של אניית הפליטים היהודיים ושמה סט לואיס שיצאה באישורו של גבלס מראשי המפלגה הנאצית של גרמניה ועל סיפונה היו 937 יהודים אשר יצאו מגרמניה וביקשו מקום מקלט.
08/07/2007  |  אלכס לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il