|   15:07:40
דלג
ראובן ימרום   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

שלום, שלום ואין שלום

שלום החברה, שהוא שלום המדינה ושלום העולם - תלויים זה בזה לגמרי. מהם התנאים שחייב לקיים האדם בכדי שסוף סוף יבוא שלום עלינו?
28/07/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

החלום לשלום כולל לא הומצא על-ידי השמאל הישראלי. ישעיהו התנבא " לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב,ד), בזמן שבספרטה עוד חונכו האזרחים להיות, בראש ובראשונה, חיילים המקדישים חייהם למלחמה. חזון השלום הכולל נהגה עוד בתקופה שהמלחמה הייתה בגדר "פאר האומות" ומוקד תרבותי של עמים שלמים.

אולם בחלוף אלפי שנים, חזון השלום בעולם עודנו רחוק. אדרבה במאה העשרים טפחה על פנינו המציאות, כפי שכתבתי בהרחבה במאמר הטוב הרע ו... המתוקן.

ברוח הנחמה שאחרי האבל של ט' באב אנסה לברר מהם התנאים שהאנושות צריכה לקבל על עצמה סוף - סוף, בכדי לאפשר את בוא השלום בעולם.

יחידות האדם מול יחידות הבורא

ראשית, ברצוני לבחון את מידת היחידוּת המצויה בלב כל אדם, כפי שמבאר אותה בעל הסולם במאמר השלום בעולם.

מטבעו, האדם שם את עצמו במרכז הוויתו. ברצונו האגואיסטי למלא את צרכיו, הוא גורם עוול לזולתו, ובלבד שיספק את מלוא יצריו.

הסיבה לטבע זה של האדם היא דווקא מידת היחידות הנובעת מן הבורא, מעצם היותו "אחד, יחיד ומיוחד". תכונת יחידותו של הבורא ית' נמשכת אל בני האדם, שנבראו "בצלמו וכדמותו" ית'.

אולם כאן מתעוררת מיד השאלה, מדוע מתגלה בנו מידת היחידות בצורה כל כך מקולקלת, עד שהיא הופכת להיות הבסיס לכל הדברים המזיקים והמחריבים בעולם? איך ממקור כל החיים, היא הופכת למקור כל ההרס והרע בעולם?

במאמר השלום בעולם, כותב הרב יהודה לייב אשלג, "בעל הסולם", כך: "... והגם שבארנו בה טעם יפה וגבוה, מאד נעלה, אשר מדת היחידות הזאת נמשכת לנו ישר מהבורא ית', יחידו של עולם, שהוא שורש כל הבריות, עם כל זה מתוך שהרגשת היחידיות התיישבה בתוך האגואיזם הצר שלנו, נעשתה פעולתה הרס וחורבן, עד שהיתה למקור לכל החורבנות שהיו ויהיו בעולם.

וכאמור, אין לך אף אדם אחד בעולם שיהיה בן-חורין ממנה, וכל החילוקים המה רק באופני ההשתמשות עמה, אם לתאוות לב, אם לממשלה, אם לכבוד, שבהם נבדלים הבריות זה מזה.

אבל הצד השוה שבכל בריות העולם הוא, שכל אחד מאתנו עומד לנצל לכל הבריות לתועלתו הפרטית, בכל האמצעים שברשותו, ומבלי לקחת בחשבון כלל שהולך להבנות על חורבנו של חברו".

תכלית הבריאה

כפי שכבר דיברנו פעמים רבות, תכלית הבריאה היא להביא את הנבראים לשלמותם, בסוד "רצונו להיטיב לנבראיו". תכלית זו מושגת על-ידי השתוות הצורה המלאה בין הנבראים ובין יוצרם, כמו שכתוב בהלכות דעות פ"א להרמב"ם, "מה הוא רחום אף אתה הייה רחום, וכו'..."

ויש להבין כי כל ההתפתחות של האנושות חלה בין שתי נקודות. הנקודה הראשונה, השפלה ביותר, היא תכונת היחידות האגואיסטית של האדם - מצבו ההתחלתי, משם מתחילה צמיחתו.

הנקודה השנייה, היא התכלית הגבוהה שנקבעה מראש, אליה ראוי האדם להגיע. לפי תכלית זו תישאר הבריאה לנצח, תואמת את מידת היחידות בצורתה האלטרואיסטית בדומה לבורא ית'.

ביארו לנו חז"ל כי הבורא הינו בשלמות, ואינו נצרך למי שהוא שיתן בידו - להיותו קדמון לכל דבר, א"כ ברור, שאין לו שום "רצון לקבל" וממילא אין לו שום בסיס להרע למי שהוא.

ולא עוד, אלא שמקובל שיש לו "רצון להשפיע" טוב אל זולתו, דהיינו לנבראיו, שזה מוכח לנו מכל הבריאה הגדולה שברא וערך לעינינו.

לפי האמור לעיל, בכדי להגיע לתכלית הבריאה, צריך האדם לערוך שינוי מהותי בטבעו. מידת היחידות האנושית, חייבת להתממש בנו בצורה של "השפעה לזולת" בדומה לבורא, ולא בצורה אגואיסטית של "קבלה למען עצמנו".

זהו התנאי ההכרחי, יחיד המסוגל להביא להסכמה בין הבריות ולממש את החזון של שלום בעולם. לכשתגיע האנושות לדרגה נעלה זו, אזי לבטח תמצא את עצמה שוויונית ומאוחדת סביב הבורא ית'.
המאור שבתורה מחזירו למוטב

אולם איך ניתן להגיע לדרגה אוטופית זו?

אם נעמיק ונבין היטב את התהליך העומד לפנינו, נראה שכל הקושי הוא בצורך לשנות את הטבע שלנו, מן הרצון לקבל "למען עצמו" אל הרצון "להשפיע לזולת".

הקשו חז"ל על הפסוק מאיוב, "ועיר פרא, אדם יולד", כלומר איך באדם שכל כוונתו היא אך לתועלת עצמו, תיוולד הכוונה להשפיע לזולתו? על כך אמרו רבותינו במסכת קידושין ל', "בראתי יצר הרע בראתי לו תורת תבלין, והמאור שבה מחזירו למוטב".

לימוד התורה עם הכוונה היחידה והחזקה להגיע לתיקון מידת האהבה העצמית, להשתוות ולהדבק בבורא ית', מושך עלינו את המאור המחזיר למוטב שבה. רק הארה זו הכמוסה בתורת האמת מסוגלת להביאנו למטרה הנעלה.

"וכשנגיע לנקודת הגובה העליון של המדרגות, נשמש כולנו ביחידות שלנו רק בצורה של "השפעה לזולתו", ולא יארע אף פעם לשום אדם שישמש עמה בצורות של 'קבלה לעצמו'". "בעל הסולם", מאמר השלום בעולם.

תאריך:  28/07/2007   |   עודכן:  28/07/2007
ראובן ימרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנון דנקנר משמש עדיין עורך מעריב. אמרתי עדיין, מכיוון שלמרבה הצער, כל יום שחולף מדרדר עוד יותר את עיתון מעריב והופכו לעיתון של ביבים. רשימתו האחרונה בטורו האישי (יום ו', 27.07.07), מבטאת את נזקו של האיש המושחת הזה - העומד בראש העיתון השני בגודלו במדינה.
28/07/2007  |  יואב יצחק  |   מאמרים
משפטי עוצמה חביבים על פוליטיקאים משום היותם קליטים ומעבירים את המסר בצורה חיובית לדעת אומרם, תוך שהלה נזקק למאמצי שכנוע מזעריים בעיקבותם. זכורים ולא לטובה אותם משפטים כדוגמת "פינוי גוש קטיף הוא טוב לביטחון ישראל", של מר שרון מאביב 2005. ושוב זכינו למשפט עוצמה ממש כעת, עת התראיינה שרת חוצנו אצל צמד הגריאטרים מערוץ 10, זה מקרוב הפכו אתרוגנים.
28/07/2007  |  אהרון רול  |   מאמרים
מלחמת ארה"ב בטרור הצמיחה עד עתה שתי דמויות גבורה טלוויזיוניות: רב"ט ג'סיקה לינץ' בעירק, ורב"ט פאט טילמן באפגניסטן. טילמן, כוכב פוטבול בקבוצת ה"אריזונה קרדינאלס", החליט לוותר על חוזה של 2.3 מיליון דולר לעונה, והתנדב ליחידת-עילית של הריינג'רס כדי ללחום במה שנותר מצבא הטליבאן המוסלמי. גיוסו זכה לסיקור נרחב במדיה האמריקנית ואת הפוסטרים שלו, בהם חבש כומתת ריינג'ר שחורה, ניתן היה לראות בכל לשכת גיוס. היתה זו הפעם הראשונה, מאז מלחמת העולם השנייה, בה זנח כוכב את קהל מעריציו והתגייס לצבא.
28/07/2007  |  אריק פורסטר  |   מאמרים
לא הבן ולא הנכד
27/07/2007  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
אנשים המכירים והעוקבים מקרוב אחר התנהלות שופטים, בתי המשפט והיעדר בקרה יעילה ופעילה על התנהלותם, לא הופתעו מכך שדליה מארק-הורנצ'יק - שופטת בית משפט השלום בתל אביב, נחשדת בקבלת שוחד מצד שהוא בעל עניין להזיק או לרושש את אחד הצדדים לדיון המשפטי. לא מפתיע שהשופטת מתחלקת עם בעלי המקצוע בשכר הטירחה הנדיב שהיא טורחת לגזול מהצדדים המרוששים המופיעים בפניה.
27/07/2007  |  אריק באך  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il