|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

חשד לשוחד של חברת סימנס

חשד לפרשת שוחד בהיקף ענק: סימנס שיחדה דירקטור בחברת החשמל במיליוני שקלים ­וזכתה במכרזים סימנס: חשד לפרשת שוחד בהיקף ענק: סימנס שיחדה דירקטור בחברת החשמל במיליוני שקלים ­וזכתה במכרזים
07/09/2007  |   TheMarker TheMarker   |   תחקירים   |   תגובות

   רשימות קודמות
  תוכנית החלוקה של אדלסון

בית משפט השלום בתל אביב התיר היום לפרסם, לבקשת TheMarker, חקירת חשדות נגד קונצרן הענק הבינלאומי סימנס, בנוגע למתן שוחד לכאורה בהיקף מיליוני שקלים לשופט המחוזי לשעבר דן כהן, ששימש דירקטור ויו"ר ועדת נכסים בחברת החשמל. השוחד ניתן לכאורה לכהן בתמורה לקידום רכישה של שתי טורבינות מסימנס ב-2004-2003 ­בלא מכרז.

הדבר נחשף בחקירה שניהלה מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך, בניהולה של עתליה ארד, ­חקירה הנחשבת לאחת המסועפות והמורכבות שניהלה הרשות אי פעם.

כהן עזב את ישראל לפני כשנתיים וחצי, לאחר כמה ימי חקירה בפרשה אחרת חשד למתן שוחד מחברת רוגוזין. כהן נמצא כיום בפרו, שעמה אין לישראל הסכמי הסגרה.

שופט בית משפט השלום ציון קאפח דחה את הטענות של נציגי הרשות, באמצעות עורכת הדין אילנה מודעי, בנוגע לאיסור הפרסום, וקבע כי האינטרס הציבורי והפגיעה האפשרית כתוצאה מהסתרת פרשת שוחד בסדר גודל כזה ­ גוברים על החשש מפני פגיעה בחקירה המתנהלת זה יותר משנתיים.

צו איסור הפרסום הוסר לבקשת TheMarker, שיוצג בידי עורכי הדין זאב ליאונד וודים גומנובסקי. באי-כוח העיתון טענו בדיון כי איסור הפרסום מונע מהציבור מידע חיוני בשעה שחברת החשמל מגייסת הון מהציבור. לטענתם, לא ייתכן כי בשעה שנחקרים חשדות חמורים מסוג זה, שאינם ידועים לציבור וספק אם ידועים לכל חברי דירקטוריון ולהנהלת החברה, ממשיכה חברת החשמל בהתנהלות רגילה עם סימנס.

החקירה החלה כתוצאה מהסתעפות של חקירה אחרת שניהלה הרשות ב-2003. בעקבות המידע שאספו חוקרי הרשות הפך כהן לחשוד מרכזי בפרשה. מממצאי החקירה של הרשות עולה כי דן כהן קיבל לכאורה במשך השנים שוחד ותשלומים אסורים בהיקפים המגיעים למיליוני שקלים מסימנס, שזהותה נחשפה היום.

מהחקירה עולה לכאורה כי כדי להסתיר את הכספים, בנה כהן מארג מורכב ומסועף של חברות וחשבונות במדינות שונות, חלקן משמשות מקלטי מס בינלאומיים, תוך שימוש באנשי קש ובמקורבים. חקירת הרשות חשפה את קיומם של אותם חשבונות.

חברת החשמל רכשה בשנת 2002 שלוש טורבינות גז מסוג מחזור גז משולב (מחז"מ) מחברת סימנס, לאחר שזו זכתה במכרז. ב-2004-2003 רכשה חברת החשמל עוד שתי יחידות מסימנס ­בלא מכרז. הנימוקים לרכישות בלא מכרז היו, כפי שהוצגו לדירקטוריון: "דחיפות למניעת נזק של ממש", הצגת העסקה כהזדמנות עסקית ויתרונות הגלומים ברכישת יחידה נוספת הזהה ליחידות הקודמות. עלות כל טורבינה נאמדת ב-100 מיליון יורו.

עד היום הקימה חברת החשמל שלוש טורבינות גז מתוך החמש בשני אתרים: תחנת גזר ותחנת חגית. שתי היחידות הנוספות מאוחסנות עד היום במחסני חברת החשמל בחיפה, מכיוון שרק באחרונה החלה חברת החשמל בהליך קבלת האישורים להתקנתן. לא ידוע עדיין מתי יגיע גז לתחנה בחיפה, ולכן עלויות המימון ואובדן האחריות מוערכות בעשרות מיליוני דולרים בשנה.

ואולם למרות החוסר ודאות לגבי מועד התקנת הטורבינות והעובדה שלא היו בידי חברת החשמל ההיתרים להקמתן ולא היה ידוע מתי יסופק הגז­ הוזמנו שתי היחידות הנוספות מסימנס באישור ההנהלה והדירקטוריון.

כהן עצמו כיהן כיו"ר ועדת נכסים וחבר ועדת מכרזים בדירקטוריון חברת החשמל במשך 9 שנים, עד זמן קצר לפני אישור העסקה. לפני כשנה פנה גורם משפטי בחברת החשמל לראש מחלקת אכיפה ברשות ני"ע, עו"ד פנינה גיא, בבקשה לקבלת פרטים על החשדות נגד סינמנס והאם מדובר בחשדות נגד בכירים בחברה המכהנים בה גם כיום; ברשות סירבו להגיב לפנייתו. באחרונה פנו דירקטורים בחברת החשמל ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לקבל הנחיות כיצד לפעול במגעי חברת החשמל עם סימנס­ לאור החשדות נגד החברה, שנודעו להם כשמועות.

חקירת כהן:­ מרוגוזין ועד סימנס

בחקירת פרשת רוגוזין ב-2003 גבתה מחלקת החקירות של רשות ני"ע עדות מדן כהן. בין השאר נחקר החשד כי בעל השליטה לשעבר ברוגוזין, עזרא הראל, העביר לדן כהן מיליוני שקלים­ ובתמורה הפעיל כהן את השפעתו בחברת החשמל, כדי לשכנע את החברה לרכוש מידי רוגוזין נדל"ן באשקלון (באמצע שנות ה-90) תמורת עשרות מיליוני דולרים­ מחיר שנחשב גבוה במאות אחוזים מערך הקרקע.

כהן והראל חשודים כי משכו במירמה מיליוני שקלים מקופת רוגוזין, שהיתה אז חברה ציבורית. השניים ביצעו לכאורה עסקה פיקטיווית עם חברה שכביכול סיפקה שירותים לרוגוזין תמורת תשלום ­ ובפועל הכספים הועברו במירמה לידי כהן.

קונצרן הענק הגרמני סימנס פעיל בישראל זה עשרות שנים בתחומי האנרגיה, הנדסת החשמל, התחבורה והתקשורת. משרדיו הראשיים ממוקמים באזור התעשיה של ראש העין.

בשנות ה-90 הואצה פעילות התאגיד בישראל בעקבות תהליך השלום, ובנוסף על פעילות מכירה ושירות, החלה סימנס להשקיע בחברות ישראליות באופן ישיר או דרך קרנות הון סיכון. בפעילותה בישראל ב-2005-1995 השקיעה סימנס כ-500 מיליון יורו בחברות ישראליות. ואולם עיקר פעילותה הוא בתחומי האנרגיה והתחבורה.

בתחום האנרגיה משמשת סימנס "One Stop Shop". היא מציעה בישראל אספקת יחידות ייצור חשמל לגוניהן, החל בטורבינות גז, דרך טורבינות סילוניות וטורבינות במחזור משולב (מחז"מים), וכלה בגנרטורים, תחנות השנאה ומיתוג. הלקוח המרכזי של הקונצרן הוא כמובן חברת החשמל (שרכשה לפחות 17 יחידות כאלו בשנים החולפות), אך גם יצרני חשמל פרטיים, כגון דלק IPP (הסמוך למתקן ההתפלה באשקלון), מפעלי נייר חדרה, פטרוכימיים ודליה אנרגיות.

סימנס אף שותפה עם האחים עופר בחברת O.P.C, שזכתה בעבר במכרזים (שבוטלו) להקמת תחנות כוח במישור רותם וברמת חובב. בתחום המים חתמה סימנס לפני כשנה עם מקורות על הסכם לשיתוף פעולה בפיתוח טכנולוגיות מים, ובאחרונה גם עם תאגיד המים של ירושלים ­ הגיחון.

בתחום התחבורה זכתה סימנס בינואר 2006 במכרז הענק לאספקת קרונות חד קומתיים לרכבת ישראל. המדובר במכרז לאספקה מיידית של 86 קרונות בכ-700 מיליון שקל, עם אופציה לאספקת 585 קרונות בהיקף מוערך של 4 מיליארד שקל. סימנס אף מתמודדת בימים אלה יחד עם חברת הרכבות הסינית במכרז החשמול של מסילות הרכבת בהיקף כ-1.3 מיליארד שקל.

מכרז ענק נוסף שבו זכתה סימנס הוא להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, שבו היא שותפה לקבוצת MTS יחד עם אפריקה ישראל, אגד, CCECC הסינית וסוארס דה קוסטה הפורטוגזית.

במכרז להקמת הרכבת הקלה בירושלים הפסידה סימנס, כשגם שם חברה לאפריקה ישראל. מכרז נוסף שבו היתה מעורבת סימנס הוא זה של סלילת הנתיב המהיר לתל אביב. סימנס תספק לזוכה במכרז (קבוצת שפיר) את מערכות הגבייה וויסות התנועה האלקטרוניות.

בתחום התקשורת מפעילה חטיבת התקשורת הממוזגת של סימנס ונוקיה מרכז פיתוח בהוד השרון, שבו מועסקים כ-350 עובדים. לפני כחודשיים פורסם ב-TheMarker כי בכוונת החברה המאוחדת להשקיע מיליוני דולרים בהרחבתו ובגיוס 60 עובדים נוספים. לפני כשלוש שנים נכנסה סימנס לישראל גם בתחום המכשור הרפואי, ואף ניהלה מגעים לשיתוף פעולה עם טבע ומכון ויצמן.

החשדות באשר לשוחד שנתנה סימנס אינם נוגעים רק לישראל. לפני כחודש פירסם העיתון הגרמני "סוד-דויטשה צייטונג" כי חקירה פנימית של סימנס גילתה תשלומים מפוקפקים של יותר ממיליארד יורו (1.4 מיליארד דולר) בחטיבות הטלקום והטורבינות של ענקית התעשיה הגרמנית. תשלומים אלה גבוהים בהרבה מההערכות הראשוניות. החשש הוא שאותם תשלומים היוו שוחד לחברות כדי לזכות במכרזים.

"אנחנו מדברים על סכומים עצומים", ציטט העיתון את אחד מבכירי החברה, שהוסיף כי 900 מיליון יורו מהסכום היו בחטיבת הטלקום לבדה. העיתון דיווח כי דובר סימנס סירב להגיב על העניין.

סימנס, שסופגת באחרונה חקירות פליליות ופנימיות באשר למעשי שוחד שהוסוו כתשלומים ליועצים עסקיים, הודיעה בחודש שעבר כי היא מרחיבה את החקירות הפנימיות שלה. החברה הודיעה כי היא בוחנת בצורה יסודית חטיבות נוספות ותשלומים נוספים לייעוץ עסקי, וכי היא בודקת אם אותם תשלומים קיימים בחטיבת הטורבינות, החשמל, התעבורה, הבריאות והשירותים התעשייתיים.

סימנס הודיעה בעבר כי היא חוקרת אם תשלומים בסך 420 מיליון יורו שולמו בתור שוחד לחברות טלקום כדי לזכות בחוזי ייצור ציוד. שערורייה זו הביאה לפני ארבעה חודשים להתפטרותם של קלאוס קליינפלד מתפקיד מנכ"ל החברה, ושל יו"ר החברה היינריך פון פיהרר.

תגובות

מחברת סימנס נמסר בתגובה: "במסגרת חקירה שענייינה אינו חברת סימנס, התבקשה החברה למסור פרטים. החברה שיתפה ומשתפת פעולה עם רשויות החוק. מעבר לכך, ובשלב זה, אין באפשרותנו להתייחס לפרטים".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החשדות הובאו לידיעת חברת החשמל על-ידי רשות ניירות ערך, אשר ביקשה מהחברה לסייע לה במסירת חומר ועדויות רלוונטיות. בכירי החברה העידו ברשות ושיתפו פעולה באופן מלא, ככל שהחברה נדרשה. בדיקת הליכי ההתקשרות העלתה שהם נוהלו כדין, בהתאם לכל דיני המכרזים ובאותם הליכים הספק הזול ביותר זכה. חברת החשמל מגנה בכל דרך התנהלות בלתי חוקית מצד מי מחברי מועצת המנהלים שלה, ככל שיוכח שאכן היתה התנהלות שכזו. כאשר יגיעו לידי החברה ממצאי תיק החקירה ומסקנות הפרקליטות, החברה תשקול את צעדיה בהתאם.

"באשר לטורבינות שנרכשו ועד היום לא הותקנו, חברת החשמל יצאה למכרז לרכישת הציוד עבור מחז"מ חיפה על-פי לוחות הזמנים שנקבעו על-ידי הממשלה, שטענה אז, שבשנת 2003 יגיע גז טבעי לחיפה ודרשה מחברת החשמל להיות ערוכה לכך. העובדה שעד היום אין גז טבעי בחיפה אינה באחריות חברת החשמל. החברה מחכה לאישורים להתחיל ולהקים את מחז"מ חיפה.

"החברה מוסיפה ומדגישה שהמחז"מים האחרים שנרכשו, פועלים ומספקים חשמל למדינת ישראל, כולל בקיץ החם האחרון. למותר לציין את חשיבות הדבר לאור הרזרבות הנמוכות של חשמל שיש למדינת ישראל.

"יו"ר הדירקטוריון, מוטי פרידמן, פנה בעקבות הידיעה ליועץ המשפטי של חברת החשמל וביקש ממנו הבהרות והמלצות באשר להמשך התקשרויות החברה עם סימנס".

עד לשעה זו לא ניתן היה להשיג את תגובת בא כוחו של דן כהן, עו"ד אלי זהר.

בהכנת הידיעה השתתפו אבי בר-אלי ואמנון בן-יאיר
תאריך:  07/09/2007   |   עודכן:  07/09/2007
גיא לשם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשד לשוחד של חברת סימנס
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מכיר אישית לוחצת
7/09/07 00:47
 
תוספת
7/09/07 01:09
2
שכנה
7/09/07 01:10
3
דובר
7/09/07 03:28
4
rrr
7/09/07 06:03
5
יודע
7/09/07 09:03
6
למה?
7/09/07 11:00
7
מיכל מירושלים
7/09/07 11:24
 
לא להתרגש
7/09/07 14:27
8
גדי .ל
8/09/07 03:03
9
קורא
8/09/07 06:25
10
שלום קמחי
8/09/07 21:36
11
מלקוחאי ושלמונאי
8/09/07 22:12
12
זעקי ארץ אבודה
8/09/07 22:14
13
1+1 = 10
8/09/07 22:16
14
צבירר
7/12/07 11:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחום ברנע, חתן פרס אולמרט, מכה שוב. הפעם בחשב הכללי במשרד האוצר, ירון זליכה - שקיבל הודעה משר האוצר, רוני בר-און, לפיה חוזה העסקתו לא יחודש והוא יסיים את תפקידו באוקטובר 2007. ברנע מתגייס לצד אולמרט-בר-און, כדי להכשיר את הפסקת כהונתו של זליכה - שנודע בזכות מאבקו נגד אולמרט בפרשת הפרטת בנק לאומי.
01/09/2007  |  יואב יצחק  |   תחקירים
הורים לילדים שאינם מסוגלים לנשום באופן עצמוני טוענים כי מחוז חיפה והצפון בקופת חולים כללית מפלה אותם לרעה ואינו מוכן לספק מכשור מציל חיים, שבלעדיו לא ניתן לטפל בילדיהם בבית. כמו כן טוענים ההורים כי המחוז מסרב להעניק את מלוא העזרה הנדרשת לטיפול ביתי בילדים.
26/08/2007  |  איילת פישביין  |   תחקירים
עמותת אומ"ץ פנתה השבוע לניצב יוחנן דנינו, ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, בבקשה לבדוק חשד כי אחיו של יצחק אוחיון ראש עיריית פתח תקוה קיבל זיכיון ממפעל הפיס לכאורה על-מנת ליצור רצון טוב מצד עיריית פתח תקוה כלפי חברת הבנייה אולימפיה של אוסקר כצנלסון, אחיו של יו"ר מפעל הפיס שמעון כצנלסון. חברת אולימפיה ניהלה מאבק משפטי עם עיריית פתח תקוה סביב מיזם של 4 בנייני דיור מוגן ברחוב המכבים. לפני כשנה וחצי היא רכשה יחד עם שותפים חטיבת קרקע לבנייה בת 45 דונם בסמוך לשכונת יוספטל, שעל-פי התב"ע המאושרת, ניתן לבנות בה 230 יחידות דיור. בעת הרכישה הודיע אוסקר כצנלסון שהיה אז מנכ"ל אולימפיה, כי בכוונתו לבצע שינוי בתב"ע ולהעלות את מספר הדירות במתחם ל-300. שינוי תב"ע מחייב רצון טוב מצד ראש העיר ואומ"ץ מבקשת לבדוק אם מתן זיכיון פיס לאחיו של ראש העיר אינו מהווה אמצעי שוחד לכאורה, שבא ליצור את הרצון הטוב המבוקש.
25/08/2007  |  איילת פישביין  |   תחקירים
משרד הביטחון מנע מכירת בית הנופש לחיילים בעכו במחיר נמוך בהרבה משוויו לאברהם בורג, למרות שהנהלת האגודה למען החייל בראשות אלוף (מיל.) יצחק איתן נענתה להצעה והעלתה אותה לדיון בוועד המנהל.
24/08/2007  |  איילת פישביין  |   תחקירים
שרת החינוך, יולי תמיר, נחשבת במערכת הפוליטית לחברת כנסת מוכשרת ומצליחה. במיוחד במפלגת העבודה. לא בכדי היא מונתה לחברת ממשלה כנציגת מפלגה זו - בעיקר בזכות הליכתה עם יו"ר המפלגה דאז, ח"כ עמיר פרץ; ולא במקרה היא ממשיכה בכהונה זו, למרות שהמלך הקודם הובס, ואהוד ברק, שבו אומנם תמכה בעבר, ניצח בבחירות לראשות העבודה.
18/08/2007  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il