|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

למען נחדל מעושק ידינו

"למען נחדל מעושק ידינו". זוהי העבירה היחידה המוזכרת במפורש בתפילת נעילה כולה. אומנם יש בתפילה זו ביטויים כלליים של וידוי על חטאים, אך אין בה פירוט כמו ביתר תפילות יום הכיפורים
20/09/2007  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

היום הקדוש ביותר בלוח השנה העברי הוא כידוע יום הכיפורים. השעה הקדושה ביותר ביום הכיפורים היא שעת תפילת נעילה, בסמוך לסיומו של הצום. השכינה, אשר כביכול ירדה ארצה למשך היום כולו, נפרדת מאיתנו ושבה אל מקומה ברקיע. שעת נעילה - נעילת שערי רקיע - היא ההזדמנות האחרונה לקיים את הפסוק "דירשו ה' בהימצאו, קראוהו בהיותו קרוב". שעת הקבלה, שנמשכה יממה שלמה, עומדת להסתיים; מהרו להגיש את בקשותיכם.

אם נבדוק נראה, שנעילה היא דווקא התפילה הקצרה ביותר בין חמש תפילות יום הכיפורים. היא מעין ריכוז וסיכום של תפילות הימים הנוראים כולם - סליחות, ראש השנה, עשרת ימי תשובה, יום הכיפורים. מאחר שהזמן קצר, יש לבחור מה לומר בדקות האחרונות של קירבה אינטימית כל כך לבורא עולם, ולכן כל מילה בה שקולה היטב.

בתפילת נעילה כמעט ואין קטעים מקוריים שנאמרים רק בה. הקטע המרכזי היחיד בנעילה שנכתב במיוחד לתפילה זו, הוא זה הפותח במילים "אתה נותן יד לפושעים", העוסק בחשיבות החזרה בתשובה. וכך נאמר בו: "אתה נותן יד לפושעים וימינך פשוטה לקבל שבים. ותלמדנו ה' אלקינו להתוודות לפניך על כל עוונותינו למען נחדל מעושק ידינו, ותקבלנו בתשובה שלמה לפניך כאישים וניחוחים" וכן הלאה.

"למען נחדל מעושק ידינו". זוהי העבירה היחידה המוזכרת במפורש בתפילת נעילה כולה. אומנם יש בתפילה זו ביטויים כלליים של וידוי על חטאים, אך אין בה פירוט כמו ביתר תפילות יום הכיפורים. העושק - הגזל, הגניבה - רק אותו אנו מזכירים בשעה הקדושה ביותר של היום הקדוש ביותר.

לכאורה, הדבר תמוה. וכי אין עבירות חמורות יותר? אם נבחן את חומרת העבירות הדתיות לפי חומרת העונשים עליהן, נגלה שהעושק נמצא במקום נמוך יחסית, רחוק מעניינים כמו שמירת שבת או טהרת המשפחה. ובכל זאת - רק עליו אנו מבקשים מחילה בשעה עליונה זו. מדוע?

העושק הוא עבירה נפוצה ביותר, ובשל כך - גם קשה ביותר לחזרה בתשובה. אנו רגילים לחשוב שגניבה היא כזו המוכרת לנו מהתחום הפלילי: שליחת יד לכיסו של אחר, שוד באקדח שלוף, תרמית מיסים בוטה וכדומה. אך למעשה, אנו נכשלים כמעט מדי יום בגניבה כלשהי.

נסענו במונית לענייננו הפרטיים והגשנו את הקבלה להחזר הוצאות מן המעביד - זוהי גניבה. העלמנו כמה שקלים מרשויות המס - זוהי גניבה. המוכר טעה לטובתנו ולא העמדנו אותו על טעותו - זוהי גניבה. חנינו בלא לשים תו חניה - זוהי גניבה. וכך הלאה וכך הלאה; ניתן למצוא עשרות דוגמאות המוכרות היטב לכולנו מנסיוננו האישי.

ולא רק גניבה מוחשית. גרמנו למישהו להמתין לנו מעבר למועד שקבענו - גנבנו את זמנו. שעשענו את פקיד הבנק בסיפורים בעוד לקוחות אחרים ממתינים - גנבנו את זמנם. הנחנו ללקוח לחכות עד שנסיים את כוס הקפה - גנבנו את זמנו. וזוהי אולי הגניבה החמורה ביותר, משום שרכוש מוחשי ניתן להשיב, אך זמן שאבד - אין לו תחליף.

ובכלל, כאמור, קשה מאוד לתקן גניבה. ניקח לדוגמא את תחום המס. נניח שהעלמנו סכום מסוים מקופת המדינה, התחרטנו והחזרנו אותו. שילמנו ריבית והצמדה, אולי אפילו שילמנו קנס. האם באמת החזרנו את כל הגניבה לכל מי שנפגע? הרי מדובר בקופת הכלל, השייכת לכל אחד מאזרחי המדינה. אם מישהו מהם הלך לעולמו בין מועד ההעלמה לבין מועד ההחזרה - וסביר מאוד להניח שכך היה - הרי שאת חלקו כבר לא נחזיר לו.

ויש לזכור עוד יסוד הלכתי-מוסרי חשוב: יום הכיפורים אינו מכפר, ברמה שבין האדם לאלוקיו, על עבירות שבין אדם לחברו, עד שהפוגע יפייס את הנפגע ויפצה אותו על הנזק שגרם לו. כלומר: עמדנו בתפילה ובצום כמעט יממה שלמה, אנו ניצבים ממש לפני סיומו של יום הכיפורים - וייתכן שעוון העושק עודנו מרחף מעל לראשינו.

באו החכמים הראשונים, מסדרי נוסח התפילה, והציבו בפנינו תמרור בדמות המילים "למען נחדל מעושק ידינו". זוהי תזכורת לעבר ואזהרה לעתיד. תזכורת לעבר - אם אנו נזכרים בגניבה כלשהי שטרם כיפרנו עליה, עלינו להתחייב כאן ועכשיו לטפל בכך מיד מחר בבוקר. אזהרה לעתיד - להזכירנו עד כמה העוון הזה שכיח וחמור.

דווקא כאשר השחיתות הציבורית בישראל הולכת וגואה, על כל אחד מאיתנו לבדוק היטב את עצמו ולא רק למחות על מעשיהם של אחרים. האם אני לא גנבתי משהו מהשכן, מהחנות, מהעיריה, מהמדינה? האם לא נטלתי לכיסי, אולי אפילו בלא יודעין, משהו שאיננו שייך לי? האם לא גרמתי למאן דהוא לאבד מזמנו בשל חוסר אכפתיות מצידי?

נכון, יש בישראל מי שמעשי עושק, הגניבה, שוד הקופה הציבורית, השוחד והשחיתות שלהם גדולים עשרות מונים משל אזרח מן השורה. אך תפילת נעילה אינה מבחינה בין פרוטה לבין מאה. "למען נחדל מעושק ידינו" - כך בדיוק, עושק באשר הוא עושק, ואין זה משנה כמה ולמה וממי ומתי.

הדגל האחרון שמניפים הימים הנוראים הוא במישור היחסים שבין אדם לחברו, שבין אזרח למדינתו. כאשר יש עושק, כאשר רכושו של האחר הוא הפקר - אין תקומה לחברה. אנו יוצאים מיום הכיפורים עם אמירה חד-משמעית: היושר הוא היסוד לכל השאר. יושר בין אדם לעצמו, יושר בין אדם לחברו, יושר בין אדם לאלוקיו.

גמר חתימה טובה.

הכותב הוא מנהל הפרסומים בלשכת רואי חשבון. המאמר משקף את דעתו האישית בלבד.
תאריך:  20/09/2007   |   עודכן:  20/09/2007
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למען נחדל מעושק ידינו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הצדיק מסדום
20/09/07 13:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רצועת עזה ישות עויינת? איזה מזל שזכינו עוד בימינו אלה שייחשפו בפנינו צפונות ונסתרות ואם עד היום חשבנו שרב הגלוי על הנסתר , הנה היום הוסר הלוט ונודע לנו סוף סוף שבעזה מתגוררים עויינים ואוייבים.
20/09/2007  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
מקורות פלשתינים ברצועת עזה מדווחים על סימנים ראשונים של מרי אזרחי נגד שלטון החמאס, שלושה חודשים בלבד מאז השתלט החמאס בכוח הנשק על רצועת עזה. האם אפשר לדבר כבר על אינתיפאדה של תושבי החמאס נגד השלטון האיסלאמי הקיצוני?
20/09/2007  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
הצומח הוא המקור לנייר, שבו אנו אורזים מצרכים או מסרים. בין אם אלה סיבי עץ, כותנה, פשתן, והעתיק שבסוגו- הפפירוס. מכאן השם papyri. העיתונות הכתובה היא, אפוא, מוצר של הצומח. ולא זו בלבד, גם העָלֶה יש לו נגיעה למדיה המודפסת. המילה "עלון" באה מ"עלה".
20/09/2007  |  צבי גיל  |   מאמרים
ב-11.09.2007 היה ליקוי חמה. ליקוי חמה היה עוד אצל הקדמונים, סימן לבאות. ולכן, למרות שהתאריך כבר עבר אני מזכירה אותו בגלל שהשפעתו עדיין מורגשת ברמה הפסיכולוגית על כל אחד.
20/09/2007  |  טובה ספרא  |   מאמרים
"ק.הקישור שלי, אם את קוראת את ההודעה הזאת, אז לכי חפשי גם את. תרימי טלפון לילדים של אולמרט ,למייקל לואיס, לאושרי משהו (ששיחק בשיר של אמא שלו) , למרינה בלומפילד- מולאן, לריקי בליך, לבן של מושונוב ,לבר רפאלי ולכל שאר האפסים ,שיתגייסו קודם ואחר כך אלי\י" (טוקבק מתוך Ynet, 8.9.07).
20/09/2007  |  עומר גרטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il