|   15:07:40
דלג
  משה גולדבלט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

השוחד הסמוי מהעין

האם לא ניתן לחשוד שהגנה עיתונאית נמרצת, מהסוג המוענק לראש הממשלה, אינה ניתנת בחינם וקיימת מצד בעלי העיתונים והעיתונאים ציפייה לתמורה מוגדרת?
29/09/2007  |   משה גולדבלט   |   מאמרים   |   פרשת אולמרט - כרמיה   |   תגובות

לשחקנית חנה רובינא יוחסה האמירה כי "מי שיש לו קשרים אינו זקוק לפרוטקציה". אמירה זו עוררה בשעתו הערות עוקצניות מצד אלו שסברו שקשרים ופרוטקציה הם הינו הך. שלא במתכוון קלעה השחקנית הדגולה לחוט השערה. מי שיש לו קשרים באמת אינו נזקק לפרוטקציה. מי שיש לו קשרים אף אינו נזקק, בדרך כלל, למתן שוחד, או לקבלתו. הרשתות החברתיות, הכלכליות והפוליטיות, בהן הוא ארוג יעשו עבורו את המלאכה, ללא כל צורך במאמץ מיוחד, או בתגמול נוסף ומוגדר עבור אותו המאמץ.

כאשר אנו מדברים על עבירת השוחד אנו רואים לנגד עינינו את איש הציבור המקבל טובת הנאה מוגדרת תמורת הפעלת השפעתו השלטונית, באופן שלא היה נעשה אלמלא התמורה. די לצורך התגבשות העבירה שאיש הציבור מודע לטובת ההנאה ולסיבת נתינתה ולא נמנע מלקבלה למרות שאין לו כל כוונה לספק את התמורה. המשפט הפלילי מחפש טובת הנאה גלויה תמורת ציפייה לתמורה מוגדרת מאיש הציבור.

החיים מורכבים הרבה יותר ומאפשרים גיוון רב מאוד במתן טובות הנאה ובדרכים להעניקן וכן גיוון ביחס לתמורה המצופה בשל קבלתן. כאשר התפרסמו סיפורי מעטפות המזומנים בקשר לפרשה הידועה [ואין לי כל מידע זולת מה שהתפרסם בתקשורת] לא ניתן היה שלא לזקוף גבה ולתמוה. האמנם יש עוד מי שמקבל טובת הנאה באופן ישיר כל כך ובמזומנים, או בהפקדה לחשבון בנק? האם שנים של הכשרה בפעילות ציבורית לא מקנות הכשרה נאותה כיצד יש לקבל שוחד?

באופן פרדוכסלי לשוחד ישיר נזקקים יותר אלו שאין להם דרכים אחרות להשגת טובות הנאה מאנשי הציבור, מאחר שאין הם חברי קבע ברשתות המאפשרות להם לתת תמורה לאיש הציבור, או לבעל ההשפעה, באופן עקיף ולקבל התמורה בנסיבות בהן לא ניתן יהיה לעולם להראות קשר בין המשחד והמשוחד. הרשת החברתית מאפשרת העברת חבות וזכויות באופן שנותן התמורה כלל אינו קשור למשחד והוא יודע, גם ללא כל ביטוי מילולי לעסקה, שאת ההשפעה שהפעיל עבור אלמוני יוכל לגבות תמיד מפלמוני בעיתוי המתאים. מי שאינו מקושר באופן זה ייזקק לפעולה ישירה יותר ועל כן גם מסוכנת יותר.

ליואב יצחק יש אינסטינקטים עיתונאיים ומקורות מידע מעולים ובצדק גמור הוא משוכנע כי פרשת הבית ברחוב כרמיה היא פרשה חמורה. בניגוד להערכתו אני מעריך כי הפרשה לא תוליד כתב אישום ואם כן לא תושג בעקבות הגשת כתב אישום הרשעת ראש הממשלה. הטעם לכך אינו נובע מכך שאין מדובר בפרשת שחיתות. די בעובדות שנחשפו על-ידי יואב יצחק, לרבות ההסברים שפורסמו על-ידי ראש הממשלה ומטעמו כדי לשכנע, לכאורה, שאכן מדובר בפרשה חמורה. למרבה הצער, ככל הנראה, הדברים נעשו שוב באופן שימנע השגת ראיות מעבר לכל ספק סביר להוכחת עבירת השוחד כפי שהיא מוגדרת בחוק העונשין.

אין בהערכה זו כדי לגרוע במאום מערך ההישג העיתונאי. נחשפה כאן פרשה חמורה הראויה לחקירה מעמיקה ביותר. על-מנת להעריך את חומרת הפרשה ניתן להסתפק בעובדות הידועות. ראש הממשלה, שהיה ראש עיריית ירושלים רכש דירה בבית לשימור בהנחה של 33% לפחות. החברה המוכרת את הבית נזקקת להתרי בנייה מיוחדים מעיריית ירושלים, כי מדובר במבנה המיועד לשימור.

ניתן להוסיף כמה עובדות משנה, לפיהן היה לראש הממשלה בית נאה ברחוב יוקרתי בירושלים לדור בו וכי בוודאי יכול היה למצוא דירה בבית ירושלמי ברחוב יוקרתי לא פחות, שאינו נזקק להתר מיוחד. גם מבלי לגלוש לקטנוניות, ראש הממשלה חשוד בעיני משתי סיבות. הסיבה הראשונה הוא רכש בית בהנחה משמעותית. הסיבה השנייה, היזמים, מוכרי הדירה, זקוקים לאישור מיוחד ולקונה המפורסם יש אי אלו קשרים למי שיכול לתת את האישור. גם אם אשתכנע שראש הממשלה לא נקף אצבע אצל רשויות התכנון באופן ישיר או עקיף, לא סביר שצירוף שתי העובדות הוא מקרי או תמים, גם אם לא ניתן להוכיח כוונה או עשייה פלילית.

הנחות במחיר לאיש ציבור הן בעייתיות תמיד. הן מצריכות הערכה בדבר שווי ההנחה ומעוררות את השאלה האם היתה ההנחה ניתנת לכל אדם אחר. כך למשל, כללי האתיקה לשופטים קבעו כי "שופט לא יקבל הנחה ברכישת מוצר או בקבלת שירות, אלא אם כן ההנחה ניתנת על-פי הֶסְדֵר כללי שאושר בידי מנהל בתי המשפט או שההנחה ניתנת לשופט עקב הימנותו עם הזכאים לאותה הנחה בלא זיקה להיותו שופט;".

כלל זה נקבע ככלל של התנהגות לצורך מראית עין. ברור ששופט לא יישב בדין כאשר חברה ממנה רכש מוצר בהנחה מיוחדת באה להתדיין בפניו. מתקיני הכללים ידעו כי הנחות הניתנות לשופט משום שהוא שופט לעולם לא יוכלו להתקבל כהנחות תמימות. אם מלון מציע לשופט הנחה גדולה במחיר חופשתו רק מפני שהוא מעוניין שיתפרסם בטור זה או אחר שכבוד השופט שהה אצלו, אזי ברור שהשופט לא נדרש לכל מתן תמורה לא חוקית בשל אותה הנחה, אלא רק ניצל, באופן פסיבי, את מעמדו הציבורי להשגת דבר שאדם רגיל לא היה זוכה לו וזו התנהגות הנחשבת ובצדק כלא ראויה לשופט.

על-מנת לשכנע כי עסקת הבית ברחוב כרמיה הינה עסקה זכה וטהורה זה נדרש ראש הממשלה להרבה יותר מאשר להוכיח ספק סביר באשמה פלילית. ייתכן שראש הממשלה יוכל לשכנע אותנו שאדם רגיל הרוכש בית, שאין לו עדיין התר בנייה והמשלם מראש ובמזומן, היה מקבל, לאור הסיכון בעסקה, הנחה דומה. קשה להאמין כי אדם רגיל היה נכון לקבל על עצמו סיכון כזה, כאשר אין לו שמץ של השפעה על הליכי הרישוי.

כאן אני מגיע לנורמת התנהגות החייבת לשלוט בחיינו. אנשי הציבור חייבים להבין כי נמאס לנו להניח הנחות לטובתם. עייפנו מהתנהלותם על גבול הספק הסביר. מאיש ציבור אשר ברור כי יש לו קשרים ענפים עם רשויות הרישוי יש לצפות כי יתרחק ת"ק פרסה מעסקה כשרה שבה נדרשים רישוי מיוחד והנחות משמעותיות בתנאי הרישוי.

ניתן לצפות גם, כי כאשר איש ציבור כראש הממשלה המוכר בית שלא ימכור אותו לתומך פוליטי ולאיש עסקים הקשור עמו בדרכים נוספות. אפשר בירושלים לקנות ולמכור בתים רבים ללא היזקקות להסברים כלשהם לאחר העסקה. משום מה עסקות המקרקעין של ראש ממשלתנו כולן טעונות הסבר ולכולן הוכנו מבעוד מועד הסברים מזכים.

נראה לי שבכל הנוגע לאנשי ציבור הגיע העת להפוך את נטל ההוכחה. כאשר זוכה איש ציבור להנחה משמעותית מאוד בעסקת רכישה כלשהי או כאשר הוא מקבל תמורה מופלגת תמורת נכס שמכר וכאשר קיימות נסיבות נוספות המעוררות סימני תמיהה, על איש הציבור רובץ הנטל לשכנע מעל לכל ספק סביר כי העסקה כשרה למהדרין.

גם הציבור חייב להפסיק לחפש את ההבט הפלילי בכל פרשה ועליו להתייחס למשמעות האתית של התנהגות אישי הציבור. אם אמן ידוען כלשהו מקבל הנחה במחיר ברכישת בית ומעבר לפרסומו אין הוא תורם דבר אין בכך פסול כי מדובר באנשים פרטיים ובקופה פרטית. כאשר איש ציבור מקבל תמורה ואפילו רק בשל ערכו כידוען הוא מנצל משאבים ציבוריים למטרה פרטית ומהווה דוגמא להתנהגות פסולה.

דעתי אינה דעתם של העיתונים הנפוצים במדינה העושים ככל יכולתם לטשטש את חומרת פרשיותיו של ראש הממשלה ולו גם במשמעות האתית שלהן. הגדילה לעשות הרכילאית הפוליטית, סימה קדמון, שהגדירה את החלטת היועץ המשפטי לחקור את ראש הממשלה בכינוי "ענני נוצה". במוסף אותו עיתון התפרסמה עוד כתבת צבע [צהוב] על טוב לבם של ראש ממשלתנו ורעייתו ובכלל די ברור שידיעות אחרונות ומעריב עברו לעבוד במשרה מלאה בלשכת ראש הממשלה- אפילו נשיא רוסיה יכול רק לחלום על עיתונות כל כך אוהדת ומשתפת פעולה.

בנסיבות אלו אינך יכול שלא לתמוה על ההתגייסות הטוטלית הזו של ידיעות ומעריב לצד ראש הממשלה. האם מדובר רק בתמורה לחבר נאמן ברשת החברתית של עיתונאי הצמרת וזאת ללא כל תמורה מיידית או ממשית? האם שולחים בעלי העיתונים את לחמם על פני המים? האם לא ניתן לחשוד שהגנה עיתונאית נמרצת, מהסוג המוענק לראש הממשלה, אינה ניתנת בחינם וקיימת מצד בעלי העיתונים והעיתונאים ציפייה לתמורה מוגדרת?

אם העיתונות מצפה לתמורה מוגדרת, הרי שקיימת פרשת שוחד חדשה חמורה הרבה יותר שעל היועץ המשפטי להורות על חקירתה והיא פרשת השוחד העיתונאי לראש הממשלה. אל דאגה, היועץ המשפטי לממשלה אינו מתאבד והוא לא יורה לחקור חשד שמא העיתונות משחדת את ראש הממשלה במאמרי תמיכה לוהטים, תמורת טובות הנאה. כמי שכבר למד דבר או שניים על האתיקה העיתונאית בישראל, ברור לי שהחשדות כלפי העיתונות אינם פחותים מהחשדות בפרשיות האחרות.

תאריך:  29/09/2007   |   עודכן:  29/09/2007
עו"ד משה גולדבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השוחד הסמוי מהעין
תגובות  [ 25 ] מוצגות   [ 25 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אפרי הלפרין
29/09/07 18:05
2
אזרח מודאג
29/09/07 18:05
3
אברום
29/09/07 18:17
4
דורון ט
29/09/07 18:32
5
אזרח כועס
29/09/07 18:34
6
מ. גרייבסקי
29/09/07 20:06
 
אפרי הלפרין
30/09/07 00:52
 
מיכל ומוטי
30/09/07 06:39
 
אפרי הלפרין
30/09/07 09:19
 
שושפ
1/10/07 09:33
7
פנחס
29/09/07 20:12
8
א מ רול
29/09/07 20:38
9
א מ רול
29/09/07 20:50
 
א מ רול
30/09/07 00:54
10
ע.ג1
29/09/07 21:14
11
קשרים במגזר
29/09/07 22:30
12
ירדנה
29/09/07 23:41
 
שובת
30/09/07 09:52
13
פנחס
30/09/07 00:02
14
משה, עורך-דין
30/09/07 00:46
 
אפרי הלפרין
30/09/07 01:24
 
גולדבלט משה
30/09/07 06:52
15
עץ
30/09/07 05:39
16
דיי
30/09/07 09:30
17
qwer
1/10/07 15:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השר החדש עמי אילון הוא איש מטעה. יכולתו להתנסח בבהירות, וחתך הדיבור שלו מרמזים על נחרצות. מאוד קל להתרשם מאנשים כאלה. אבל אם בודקים את מה שיש לו להגיד, מוצאים פוליטיקאי נכלולי, זגזגן ציני, עם חשיבה פרימיטיבית ומסוכנת.
29/09/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מקורות ערביים מדווחים כי חדירת מטוסי חיל האוויר לסוריה הביכה יותר מכל את הגנרל עבד אל-פתאח קודסייה ראש המודיעין האווירי הסורי. זהו מנגנון הביטחון החשוב ביותר בסוריה שאחראי על הביטחון בחיל האוויר, אבטחת מטוסו של הנשיא ופעולות הריגול של סוריה בחוץ לארץ. לגנרל הסורי לא היה שמץ של מושג מה מטרת הפעולה עד שהתבררו תוצאותיה. על-פי אותם מקורות סגן נשיא סוריה פארוק א-שרע הידוע בעמדותיו הקיצוניות רתח מזעם ותמך בתגובה סורית מיידית אך שר ההגנה חסן תורכמאני והרמטכ"ל עלי חביב העדיפו כי סוריה תמנע בשלב הזה מתגובה ואכן הנשיא הסורי בשאר אסד קיבל את עמדתם.
29/09/2007  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
הנה התחילה שנת תשס"ח/ והלב שתש כבר סח/ חלפה שנה, שנת תשס"ז/ ובעיתונות שלנו ריח חנופה מצחין ועז/ מול ענני שחיתויות סדרתיות - ממש חזיז ורעם/ קמה עיתונות של חיפוי, עיתונות מטעם/ לשכות ממשלתיות מייצרות לנו "ספינים" לבקרים/ ויש עיתונים שמסחררים ראשינו בגלים של "סחרירים"...
29/09/2007  |  הרצל חקק  |   מאמרים
רז נפגע בתאונת עבודה ונעדר מעבודתו כשלושה חודשים, במהלכם שולמו לו דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. רז פוטר כחודשיים לאחר ששב לעבודתו. לטענת מעסיקו, התקופה בה נעדר רז מפאת תאונת העבודה לא צוברת ותק לזכויות כגון חופשה, הבראה, פיצויי פיטורים וכו', וכן לא קיימת חובה לבצע הפרשות לקופת גמל בתקופה זו. האם צודק המעסיק בטענתו?
29/09/2007  |  עו"ד הילה פורת  |   מאמרים
בתאריך 23.09.2007 השמש עברה למזל מאזניים, מעבר המסמל את תחילתו של הסתיו. באסטרולוגיה מעבר של השמש לאחד ממזלות היוזמה (טלה, סרטן, מאזניים, גדי), מסמל תחילתו של רבעון חדש שהוא גם אחד מעונות השנה.
29/09/2007  |  טובה ספרא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט - כרמיה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט  /  מי ומי  
בקשת משפחת עמיאל נדחתה; בקשת אלומות-אולמרט אושרה  /  יואב יצחק
נחום לוי בראש חקירת כרמיה  /  עידן יוסף
קדימה מגוננת על אולמרט  /  עידן יוסף
פרשת כרמיה - סיכום ביניים  /  יואב יצחק
עינוי הדין שלנו  /  עו"ד יוסי דר
אוי לנו ואבוי לנו  /  אפרי הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il