|
מדוע רשמו לכם דווקא תרופה מסוימת? [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
רופאים נוטים לרשום תרופות שחברות התרופות מקדמות ושולחות להם, והדבר מתבטא בסופו של דבר בכך שהחולים משלמים יותר אך לא תמיד מקבלים את התרופות המתאימות ביותר. כך הזהירו אמש (ד', 20.10.10) חוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד שבאוסטרליה.
ניתוח נתונים של 58 מחקרים ממספר מדינות גילה כי מידע מחברות התרופות משפיע על ההחלטות אותן מקבלים הרופאים, ולא בהכרח בדרך חיובית. לדברי החוקרים, לא ניתן לומר כי המידע המגיע מיצרני התרופות מועיל למרשמים אותם מספקים הרופאים, כפי שלמעשה טוענות החברות. לטענתם, רופאים רבים טוענים כי אינם מושפעים מיחסי הציבור שמנהלות החברות וכי סקרו את המידע על התרופות, אך החוקרים לא מצאו לכך תמיכה ועדיין סבורים כי לפחות בחלק מן המקרים הרופאים בהחלט מושפעים מיחסי הציבור של היצרנים.
יצוין, כי מספר חוקרים שהשתתפו במחקר הם חברי "Healthy Skepticism", איגוד בינלאומי למחקר, לחינוך ולתמיכה, שאינו למטרות רווח, שהוקם כדי לצמצם את הנזק מהטעיית הציבור. הדוח שפרסמו הראה כי רופאים שמקבלים תדרוכים קצרים ומידע אחר מחברות התרופות, נוטים גם יותר לרשום תרופות אלו לחולים. 38 מחקרים הראו כי חשיפה למידע מחברות התרופות הביאה למרשמים רבים יותר של התרופות אותן הן מייצרות.
הממצאים פורסמו בכתב העת PLoS Medicine.
אף אחד מהמחקרים לא גילה כי רופאים רשמו תרופה לעתים רחוקות יותר בגלל קידום מכירות או חומרים של מידע שנחשפו אליהם. יותר ממחצית מהמחקרים בוצעו בארצות הברית. מדינות אחרות כללו את בריטניה, קנדה, דנמרק, צרפת, אסטוניה, טורקיה ואוסטריה.
ארוחות צהריים והזמנות לאירועים
החברות לא היו מוציאות את הסכומים הללו על קידום המכירות אם לא היו יעילות, כתבו החוקרים, ורוב הרופאים מקבלים את המידע שלהם על התרופות מתעשיית התרופות. אנשי המכירות של החברות בדרך-כלל מגיעים למשרדו של הרופא עם ארוחת צהריים, או מזמינים אותו לאירועי ספורט או בידור אחרים, תוך כדי שהם מעבירים את התדרוך.
אחד המחקרים שנעשו בבריטניה הראה כי יותר מ-1,000 רופאים כלליים שנפגשו עם אנשי מכירות של חברת תרופות, נטו גם לעתים קרובות לרשום תרופות יקרות יותר, למרות שלא בטוח שהחולים קיבלו את הטיפול המתאים להם ביותר.
מחקרים אחרים גילו כי המרשמים של הרופאים היו באיכות ירודה בהשוואה לקווים המנחים הסטנדרטיים ולאלו המומלצים על-ידי צוותי מומחים. לדוגמה, הקווים המנחים הרשמיים בארצות הברית מייעצים לרופאים להשתמש בתרופות גנריות ישנות יותר וזולות יותר כדי לטפל בלחץ דם גבוה ובסוכרת לפני שפונים לתרופות החדשות, הרשומות ולעתים גם המסוכנות יותר.
החוקרים קוראים להגבלת כמות הכסף שחברות התרופות מוציאות על קידום המוצרים שלהן. בשנת 2004 בלבד, חברות התרופות הוציאו 57.5 מיליארד דולר על יחסי ציבור בארצות הברית בלבד. לכן, יש צורך בתקנים מוסדרים יותר בנושא.
בנוסף, הם מאמינים כי רופאים זקוקים למידע נוסף ממספר רב של מקורות כמו אוניברסיטות או ארגונים המוסמכים לכך. "רופא טוב מתעדכן על-ידי קריאת ספרות מקצועית וכתבי עת רפואיים", כתבו. "ואם אין לו זמן לעשות זאת, והוא סומך על אנשי המכירות של חברות התרופות, הרי שהוא אינו עוסק ברפואה נכונה".
השבוע, קבוצת העיתונות החוקרת ProPublica, יחד עם מספר ארגונים נוספים, דיווחה כי שבע חברות תרופות גדולות שילמו ליותר מ-17,000 רופאים אמריקנים אלפי דולרים כדי לשוחח עם רופאים אחרים על מוצרי החברות.