|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

"אורות אדומים" באוקטובר: שיפור במרבית התחומים

תשעת המדדים הכלכליים אותם בוחן האוצר לקבלת תמונה על בריאות המשק הצביעו על המשך השיפור בפעילות הכלכלית באוקטובר שיפור חל בעיקר ביצוא, בשוק העבודה ובביצועי שוק ההון מנגד, האינפלציה הראתה כי היא "מרימה ראש" ומצב הכלכלה העולמית המשיך להיות בלתי יציב
06/12/2010  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
[צילום: יח"צ]

ההתפתחויות בפעילות המאקרו כלכלית בחודש אוקטובר הצביעו על שיפור במרבית התחומים - כך עולה (יום ב', 6.12.10) ממסמך "אורות אדומים" של האגף לכלכלה ומחקר באוצר, בראשותו של ד"ר אלדד שידלובסקי, ושל מנהל הכנסות המדינה בראשותה של רו"ח פרידה ישראלי, המנתחים את ההתפתחויות השוטפות במשק הישראלי.

בסחר החוץ של ישראל נרשם שיפור קל, כאשר ביצוא הסחורות חלה עלייה קלה, לאחר חודשיים של ירידות חדות. עלייה נרשמה גם ביבוא הסחורות. בשוק העבודה נמשכה המגמה החיובית כאשר ברבעון השלישי נרשם גידול מהיר בשיעור ההשתתפות ובמספר המועסקים ובעקבות זאת, נרשמה עלייה מתונה בשיעור האבטלה לרמה של 6.6 אחוזים. לו היה שיעור ההשתתפות נותר זהה לרמתו ברבעון הקודם שיעור האבטלה היה יורד לרמה של 5.5 אחוזים.

שיפור חל גם בשוק ההון, כאשר מדדי המניות והאג"ח הקונצרני רשמו עליות. בהלכי הרוח של הציבור חל שיפור משמעותי, אשר בא לידי ביטוי בעלייה באופטימיות של התעשיינים.

בתחום הפעילות הריאלית פורסמו מדדים מעורבים. מנתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי של השנה עולה כי נמשך קצב הצמיחה הגבוה במשק. גידול חל גם בתוצר העסקי ובצריכה הפרטית. מנגד, בספטמבר חלו ירידות במדדי הייצור התעשייתי והפדיון. בשוק הנדל"ן נתוני המגמה מצביעים על התייצבות בהיקף העסקות, לאחר ירידה הנמשכת מאז הרבעון השלישי אשתקד, וירידה קלה במחיר הדירות החציוני. בגביית המיסים חלה ירידה בחודש אוקטובר, עם זאת, הירידה הושפעה מדחיית החזרי מע"מ מחודש ספטמבר לחודש אוקטובר.

בכלכלה העולמית נמשכה מגמת הדשדוש. באירופה הואט, כצפוי, קצב הצמיחה ברבעון השלישי וניכר כי חלה החרפה מסוימת במשבר החובות של מדינות ה- PIIGS. בארה"ב נמשכה המגמה השלילית בשוק הנדל"ן והקיפאון בשוק העבודה, כאשר שיעור האבטלה במשק נותר על רמתו הגבוהה. ביציבות המחירים נרשמה הרעה מסוימת בחודש אוקטובר. במהלך החודש הגביר בנק ישראל באופן משמעותי את היקף רכישות המט"ח וחלה עלייה בציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, אשר בחודש אוקטובר היו מצויות בגבול העליון של היעד ובחודש נובמבר אף חצו אותו.

תחומי הסיקור במסמך

  • מדדי הפעילות הריאלית בחודש אוקטובר הראו נתוני מאקרו מעורבים. מחד-גיסא, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את אומדני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי של השנה, מהם עולה כי התוצר ברבעון השלישי צמח בשיעור שנתי של 3.8 אחוזים. קצב צמיחה זה עקבי עם תחזית האוצר לצמיחה שנתית של 3.6 אחוזים. עם זאת הרכב הצמיחה היה מעודד פחות, שכן הגידול בתוצר נבע מעלייה בצריכה הציבורית (בפרט ייבוא ביטחוני) ועלייה בהשקעות (בעיקר בבנייה). בנתוני הייצוא והייבוא נרשמה ירידה. עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי ברבעון השלישי צמח התוצר העסקי של 3.9 אחוזים (בקצב שנתי). מנגד, במדדי הפעילות הריאלית נרשמו ירידות חדות ובכלל זה במדד הייצור התעשייתי (העדכני לחודש ספטמבר) ובמדד המכירות ברשתות השיווק (העדכני לחודש אוקטובר). במדד פדיון ענפי המסחר והשירותים נרשמה ירידה אם כי בשיעור מתון יחסית.

  • סך ההכנסות ממיסים, בניכוי עונתיות ובמחירים קבועים, ירד בחודש אוקטובר בשיעור של 1.9 אחוזים, לאחר עלייה ניכרת בחודש ספטמבר. הירידה בסך הגבייה נבעה מירידה בגביית המיסים העקיפים, אשר הושפעה מדחיית החזרי מע"מ מחודש ספטמבר לחודש אוקטובר. בגביית מיסים ישירים נרשמה עלייה בשיעור של 5.0 אחוזים. סך הגבייה מתחילת 2010 הסתכמה ב-163.1 מיליארד ש"ח, עודף של כ-9.7 מיליארד ש"ח לעומת תחזית התקציב לשנת 2010.

  • בגזרת סחר החוץ, לאחר חודשיים בהם חלו ירידות משמעותיות ביצוא הסחורות במונחים דולריים, נרשם בחודש אוקטובר גידול מתון בהיקף היצוא. בתוך כך, חל גידול ביצוא מוצרים ברמת הטכנולוגיה העילית, בעיקר בשל גידול ביצוא של רכיבים אלקטרוניים. כמו-כן, חל גידול ניכר בתיירות וביצוא השירותים (נתון לחודש ספטמבר). ביבוא הסחורות חל גידול בשיעור גבוה, לאחר האטה שנרשמה באוגוסט וקיפאון בספטמבר. גידול זה השתקף בכל הרכיבים המרכזיים, יבוא מוצרי צריכה, מוצרי השקעה ויבוא של חומרי גלם. שער החליפין הריאלי האפקטיבי של השקל תוסף בחודש אוקטובר, זאת בהמשך לתיסוף שנרשם בחודשיים הקודמים.

  • ברבעון השלישי נרשם שיפור משמעותי בשוק העבודה אשר השתקף בגידול מהיר בשיעור ההשתתפות לרמת שיא של 57.8 אחוזים, זאת בהמשך לשיפור שנרשם ברבעון הקודם. הגידול החד בשיעור ההשתתפות תורגם ברובו אך לא במלואו לגידול במספר המועסקים ובעקבות זאת, נרשמה עלייה מתונה בשיעור האבטלה לרמה של 6.6 אחוזים. לו היה שיעור ההשתתפות נותר זהה לרמתו ברבעון הקודם שיעור האבטלה היה יורד לרמה של 5.5 אחוזים. כמו-כן, נמשכה בחודשים האחרונים הירידה במספר התביעות לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי. בחודש אוגוסט נמשך הגידול שהחל בחודשים האחרונים בשכר הממוצע בסקטור העסקי במונחים ריאליים.

  • בתחום יציבות מחירים יש לציין כי בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש נובמבר ללא שינוי על רמה של 2 אחוזים (הריבית לחודש דצמבר הושארה ללא שינוי). הבנק נימק את החלטתו בהימצאות האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בתוך יעד האינפלציה, החשש מפני האטה בצמיחה במשק עקב נתוני ייצוא נמוכים והריביות הנמוכות במשקים מפותחים אחרים. הריבית נותרה ללא שינוי למרות שהציפיות לאינפלציה נמצאו בגבול העליון של היעד. הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עלו במהלך חודש אוקטובר (ובחודש נובמבר אף חצו את הגבול העליון של יעד האינפלציה). עם זאת, הריבית הריאלית בחודשים אוקטובר ונובמבר נותרה שלילית וכמעט ללא שינוי. מדד המחירים לצרכן רשם בחודש אוקטובר עלייה בשיעור של 0.3 אחוז, שיעור גבוה במקצת מהערכות החזאים. על-פי ההערכות, צפוי המדד להיוותר ללא שינוי משמעותי בחודש נובמבר. במהלך חודש אוקטובר גדלו יתרות המט"ח של בנק ישראל בכ-3.4 מיליארד דולר. עלייה זו נבעה מרכישות מט"ח ישירות של בנק ישראל, בהיקף של 3.4 מיליארד דולר, הסכום השני בגובהו מאז תחילת התערבותו של בנק ישראל במסחר. במהלך חודש אוקטובר נרשמה עלייה גם בכמות הכסף במשק.

  • בשוק ההון רשמו מדדי המניות בארץ רשמו עליות חדות בחודש אוקטובר בדומה לעליות במרבית המדדים המובילים בעולם. במקביל, נרשמו עליות גם במדדי שוק האג"ח הקונצרני. התשואה הממוצעת על כל סדרות האג"ח הסחירות הצמודות נותרה ללא שינוי משמעותי , זאת בדומה להתפתחויות בתשואות בשוק האג"ח הממשלתי. במהלך חודש אוקטובר היקף ההנפקות של הסקטור העסקי רשם ירידה. היקף הנפקות המניות רשם עלייה לעומת החודש הקודם, זאת לאחר היקפי הנפקות נמוכים בשלושת החודשים הקודמים. יש לציין, כי היקף ההנפקות של המניות חזר לרמה שאפיינה את המחצית הראשונה של השנה. לעומת זאת, בשוק האג"ח הקונצרני נרשם היקף ההנפקות הנמוך ביותר מאז תחילת 2009. בקצב הגידול השנתי של סך האשראי למגזר העסקי נרשמה התייצבות בחודשיים האחרונים.

  • האינדיקאטורים העולמיים הרלוונטיים לישראל הצביעו בחודש אוקטובר על הימשכות מגמת הדשדוש בכלכלה העולמית. שיעור הצמיחה ברבעון השלישי (לעומת הרבעון השני) בארה"ב עמד על 2.5 אחוזים בקצב שנתי. מנגד, מנתוני חודש אוקטובר עולה כי שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ונמשכה המגמה השלילית בשוק הדיור. במקביל, בחודש אוקטובר נרשם שיעור אינפלציה נמוך, אף מתחת לתחזיות המוקדמות. עקב מגמת ההאטה בכלכלה האמריקנית, החל הפד בביצוע תוכנית הרחבה מוניטארית נוספת (QE2) עליה הכריז בתחילת נובמבר (בסכום של כ-600 מיליארד דולר). בהתאם להערכות המוקדמות, נרשמה ברבעון השלישי האטה בצמיחת התוצר באזור האירו לשיעור של 1.6 אחוזים (בקצב שנתי), זאת לאחר שברבעון השני עמד שיעור הצמיחה על 3.9 אחוזים. נתוני הצמיחה באירופה ממשיכים להצביע על פערים בין המדינות המובילות למדינות עם בעיות החוב, מדינות ה-PIIGS. במדינות אלה, ניכרו בחודשים האחרונים סימנים להחרפת משבר החובות. בתוך כך, ביוון עודכן כלפי מעלה הגרעון כאחוז מהתוצר לכדי 15.4 אחוזי תוצר. כפועל יוצא מכך, נשמעו קולות הקוראים להשהיית הסיוע למדינה. באירלנד הוחלט על קבלת סיוע בינלאומי בעקבות לחץ שהופעל מצד קרן המטבע ומדינות אזור האירו. שיעור הצמיחה בסין ברבעון השלישי הואט במקצת, והוא עמד על 9.6 אחוזים ביחס לרבעון השלישי של 2009. במקביל, בחודש אוקטובר חל גידול בעודף במאזן הסחר של המדינה, אף מעבר לצפוי. שיעור האינפלציה בחודש אוקטובר עמד על 4.4 אחוזים לעומת החודש המקביל אשתקד. בעקבות התגברות הלחצים האינפלציוניים העלה הבנק המרכזי של סין את הריבית. ביפן לעומת זאת, נרשם ברבעון השלישי שיעור צמיחה גבוה של 3.9 אחוזים (בקצב שנתי) ביחס לרבעון הקודם.

  • בתחןם הנדל"ן מראים הנתונים כי בחודש אוקטובר נרכשו קרוב ל-8,800 דירות, עליה בשיעור של כ-46% בהשוואה לרמת השפל שנרשמה בספטמבר. רמת המכירות בספטמבר האחרון הייתה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2008, שהתאפיין בפעילות נמוכה במיוחד בשוק הנדל"ן על-רקע פרוץ המשבר העולמי. כמו-כן, בהשוואה בין חודש אוקטובר הנוכחי לתקופה המקבילה אשתקד מדובר בעליה של כ-11% בלבד ברכישות, כאשר יש לזכור שחג הסוכות חל אשתקד בחודש אוקטובר. בממוצע, מספר העסקות בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2010 נמוך בכ-8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. משקל המשקיעים בשוק הנדל"ן התייצב על רמתו מחודש ספטמבר, לאחר ירידה רצופה מאז חודש פברואר. עלייה חריגה במשקל המשקיעים נרשמה באזור באר שבע, אולם יש לציין כי במקביל נרשמה באזור זה האצה במשקל המשקיעים המוכרים את דירתם. ניתוח מאפייני המשקיעים היוצאים משוק הנדל"ו (כלומר, מוכרים את הדירה שרכשו כנכס השקעה) מלמד כי הראשונים לצאת היו בעלי השכר הגבוה יותר, כאשר בחודשים האחרונים הצטרפו בעלי השכר הנמוך יותר. תופעה זו בולטת במיוחד בחיפה, האזור בעל השיעור הגבוה ביותר של משקיעים.

  • בחודש אוקטובר נמשכה מגמת השיפור בהלכי הרוח של הציבור. בתוך כך, מדד מנהלי הרכש, רשם החודש עלייה חדה, זאת בהמשך לשיפור שנרשם בשלושת החודשים האחרונים, והוא ממשיך להצביע על צפי להתרחבות בפעילות המגזר התעשייתי. במדד מנהלי הרכש העולמי נרשמה במהלך החודש האחרון עלייה, זאת לאחר חמישה חודשים רצופים של ירידות. העלייה במדד בלטה במיוחד בארה"ב וסין, אך שיפור נרשם גם במרבית מדינות אירופה. מדד אמון הצרכנים, המשקף את הערכת הציבור באשר למצבו הכלכלי והתעסוקתי, ממשיך להתאפיין בחוסר יציבות. במהלך החודש האחרון רשם המדד ירידה, אך הוא עדיין מצוי קרוב לרמת שיא.

תאריך:  06/12/2010   |   עודכן:  06/12/2010
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אורות אדומים" באוקטובר: שיפור במרבית התחומים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאגף המכס ברשות המיסים יש סמכות לבדוק מטענים הנכנסים ארצה לא רק על-מנת לגבות את המיסים הנובעים מהם, אלא גם לצורכי ביטחון. כך קובעת שופטת בית השלום בירושלים, שירלי רנר.
06/12/2010  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נקרא על-ידי הוועד להצלת יונתן פולארד לעשות כל שביכולתו כדי להביא לשחרורו המיידי.
06/12/2010  |  ראובן לייב  |   חדשות
הורמוז אולו, יועץ בכיר של נשיא טורקיה, עבדוללה גול, אישר (יום ב', 6.12.10) כי מסתמן סיום המשבר המדיני בין ישראל לטורקיה תוך שמירת ערוץ הידברות בין המדינות.
06/12/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
בדיון המשך בוועדת הכספים על בקשת רשות המיסים לבטל את ההכרה בהוצאות האש"ל, חזרה בה הרשות באופן חלקי מכוונתה, ומסרה (יום ב', 6.12.10) לוועדה על כוונתה לקבוע שארוחות ש"כרוכות ושלובות בתהליך הפקת ההכנסה" ייחשבו הוצאה מוכרת. נציגי האוצר ורשות המיסים נתבקשו על-ידי הוועדה לבחון את הנוסח המוצע על-ידה בנושא האש"ל.
06/12/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
"יום המרק" יתקיים השנה, לראשונה, ב-21 בחודש זה (דצמבר), במטרה לעודד ולזרז את בוא הגשם ובה בשעה להעניק מעט חום לנתמכי עמותת "לשובע".
06/12/2010  |  ראובן לייב  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il