רכבת ישראל מפרסמת הבוקר (יום ה', 21.1.11) את ממצאי דוח הביניים באשר לשריפת הרכבת שהתרחשה בחודש שעבר (28.12.10) ובד-בבד מפרסמת את המועד בו ישובו הקרונועים לפעילות סדירה.
כפי שפרסם News1, לפני עשרה ימים, תשוב תנועת הרכבות לסדרה במוצאי שבת הקרובה,
22 בינואר.
הממצאים שמפרסמת הנהלת הרכבת מדברים על כך שהדליקה פרצה בשל תקלה מבנית הקשורה בקרונוע ספציפי.
עוד נאמר כי כשל מבני באחת מקורות הקרונוע, אשר עברה תיקון שבוצע אצל היצרן בדנמרק בשנת 2001. לאור ממצא זה, פנתה ועדת הבדיקה אל היצרן על-מנת לקבל פרטים נוספים באשר לאופי התיקון.
ממצאים אלה תמוהים, ומעלים כמה שאלות:
- אם הייתה תקלה בקרונוע שהוחזר מתיקון, כיצד זה שהרשויות בדנמרק אישרו להשתמש בו וקבעו שמדובר בקרונוע תקין?
- חמור מכך: מדוע הסכימה רכבת ישראל לקבל את הקרונוע בעיניים עצומות ללא בדיקה נאותה וכיצד חתמה, אם בכלל, שהתיקון בוצע כנדרש?
- כיצד ניתן לקבוע בפסקנות כי זהו מקור הכשל, לאחר שהקרונוע הספיק לנסוע מאז התיקון השני בשנת 2005 (כחמש שנים!) מעל מיליון קילומטר (קרונוע ממוצע נוסע כ-200,000 קילומטר בשנה)?
תדריך של רכבת ישראל שנועד להתקיים הבוקר בלשכת מנכ"ל הרכבת
יצחק הראל כדי להשיב על התמיהות שמעלים ממצאי התחקיר בוטל. מדוברות רכבת ישראל נמסר כי התדריך נדחה עד לפרסום ממצאי הדוח הסופי. נמסר כי יפורסם בשבועות הקרובים.
יצוין כי הרכבת רק מסרה הודעה לעיתונות, אך נמנעה מפרסום דוח הביניים! כמו-כן, צפוי להתפרסם דוח הוועדה שהקים משרד התחבורה.
תחקיר News1 שפורסם ב-10 בינואר הצביע על האופן המוזר בו מתנהלות ועדות הבדיקה לחקר השריפה. כבר אז הועלה החשש כי ייעשה ניסיון לגלגול האחריות מעובדי הרכבת לגורם חיצוני שאינו נמנה על עובדי הרכבת בישראל.
בהודעת הרכבת נאמר כי במהלך הזמן שחלף מאז אירוע הדליקה, עברו הקרונועים בדיקות מקיפות, על-פי הנחיות המומחים החיצוניים ובהתאם להתקדמות ולממצאי החקירה. בשלב הראשון יוחזרו לשימוש 30 קרונועים, אשר בהם הושלמו הבדיקות (הכוונה היא לקרונות בהם אף פעם לא בוצע תיקון שלדה, ע.י.].
בתקופה הקרובה תשלים רכבת ישראל את בדיקת שאר קרונועי IC3, במקביל להמשך הבדיקה. מדובר ב-16 קרונועים (מתוך 18 - שניים נשרפו), ובעוד תשעה קרונועים שוודיים מאותו דגם שנקנו מיד שנייה, ולהם אין היסטוריית תיקונים. בקרונועים אלה יידרשו בדיקות יסודיות יותר.