|
ליד מי הילד יושב? [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
האם משתלם להידבק בשפעת החזירים?
|
יפעת גדות
|
אנשים שחלו בשפעת והבריאו יכולים להילחם בווירוסים של שפעת יותר מכל אחד אחר מפני שהגוף שלהם למד לייצר נוגדנים שמסוגלים לחסל סוגים רבים אחרים של שפעת * חוקרים ינסו לנצל את הידע לגבי נוגדנים אלו ולפתח חיסון אוניברסלי שיגן מפני כל סוגי השפעת
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
מחקר שנעשה על הדרך בה הווירוס עובר בין תלמידים בבתי ספר, הראה כי שיעור ההידבקות בין בנים לבנים ובין בנות לבנות היה גבוה פי שלושה, לעומת שיעור העברת הווירוס בין המינים.
נתון קצת פחות מפתיע היה ששיעור ההידבקות היה גם גבוה פי חמישה בין תלמידי אותה כיתה בהשוואה לתלמידים מכיתות שונות. ולמרות זאת, הישיבה ליד ילד החולה בשפעת לא העלתה משמעותית את הסיכויים להידבק במחלה.
התוצאות מגיעות ממחקר בריטי ואמריקני שבחן את הדרך בה שפעת החזירים מתפשטת בבתי ספר יסודיים בפנסילבניה, ארצות הברית.
המחקר, שפורסם היום (ג', 1.2.11) בכתב העת "Proceedings of the National Academy of Sciences", כלל 370 תלמידים מ-295 בתי-אב. המדענים השתמשו בנתונים שכללו את סדר הישיבה בכיתות, לוחות זמנים של שיעורים, זמני נסיעה באוטובוס, תיעוד של אחיות בית הספר, תיעוד נוכחות ושאלונים, כדי להעריך את שיעור העברת השפעת בסביבות שונות.
עורכי המחקר, מהמרכז למחקרים רפואיים באימפריאל קולג' לונדון, אמרו כי מדובר באחד המחקרים המקיפים ביותר שנעשו עד כה על הדרך בה מתפשטת מגיפת השפעת בין ילדים בבתי ספר, והוא מגלה הרבה על הדרך בה רשתות חברתיות משפיעות על העברת המחלה.
נתוני המחקר יעזרו ליצור מודלים מדויקים יותר שיוכלו לעזור לגורמים רשמיים בתחום לטפל במגיפות בצורה יעילה. לדוגמה, מודלים חדשים כאלו יוכלו לעזור להבין טוב יותר אם ומתי ראוי לסגור בתי ספר והאם עדיף לסגור רק כיתות מסוימות או כיתות של שכבת גיל מסוימת.
בתי הספר שנכללו במחקר נסגרו למשך 18 ימים לאחר התפרצות שפעת החזירים, בשלב בו 27% מהתלמידים כבר סבלו מהתסמינים. על-פי ניתוח הנתונים החדש, שיעור ההידבקות ירד בשלב זה ולסגירת בית הספר הייתה השפעה מעטה בלבד.