|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
[צילום: פלאש 90]

העליון החמיר: אסי אבוטבול ל-18 שנות מאסר

השופט לוי דחה את ערעורם של אבוטבול וחבריו להנהגת ארגון פשיעה שעסק בסחיטת אנשי עסקים והחמיר בעונשיהם
02/02/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות

ביהמ"ש העליון החמיר היום (ד', 2.2.11) בעונשיהם של אסי אבוטבול וחבריו להנהגת ארגון הפשיעה שעסק בסחיטה של אנשי עסקים. אבוטבול נשלח ל-18 שנות מאסר בפועל, וחבריו - לתקופות של 11-7 שנים.

בכתב האישום נטען, כי המערערים נמנו עם ארגון פשיעה שפעל בתבנית מאורגנת, היררכית ושיטתית בשנים 2007-2005. הארגון שם לו למטרה לסחוט אנשי עסקים בישראל ומחוצה לה, וביניהם אזרחים צרפתים שנהגו לעיתים להתגורר בישראל.

באשר לתפקידם של המערערים בארגון נטען, כי אסי אבוטבול עמד בראשו. אלברט סיטבון הוגדר כמי ששימש עוזרו של אבוטבול, וכאיש השטח של הארגון שהעביר לאחרים את הוראותיו של אבוטבול והשתתף ברוב פעולות הארגון.

גבריאל עשור הוגדר כמי ששימש מכוון ומפקח על הפעילות הפלילית של הארגון, ומאחר שהוא גם בעל אזרחות צרפתית, תפקידו היה לאתר קורבנות לסחיטה - בעלי ממון ואזרחי חוץ. עו"ד ברק בופמן כיוון אף הוא את פעילות הארגון ופיקח עליה, וגם איתר מועמדים פוטנציאלים לסחיטה.

דוד זוארץ טיפל, בין היתר, בפתיחתם של חשבונות-קש אליהם נותבו חלק מהכספים שהגיעו לידי הארגון שלא כדין. מרק קימרון שימש כנהגו ועוזרו האישי של בופמן, וכן נטל חלק בפעילות הפלילית של הארגון. עידן זוארץ היה אחד מ"חיילי" הארגון.

ע"פ 6785/09 ועוד: דוד זוארץ נ' מדינת ישראל ועוד
דחיית ערעוריהם של אסי אבוטבול וחבריו לארגון הפשיעה + החמרת עונשיהם

"גידול פלילי ממאיר"

כתב האישום כלל 22 אישומים, ובראשון שבהם יוחסה לאבוטבול עבירה של עמידה בראש ארגון פשיעה, בעוד שלסיטבון, עשור וזוארץ יוחסה עבירה של מנהל בארגון פשיעה. גם בופמן הואשם בעבירה של מנהל בארגון פשיעה, ויוחסה לו עבירה נוספת - מתן שירות ייעוץ לארגון פשיעה, אך הוא זוכה מחמת הספק. ארבעת האחרים הורשעו.

כתב האישום כולל כאמור 21 אישומים נוספים, מרביתם עוסקים בפרשיות סחיטה פרטניות, ואישום נוסף בו יוחסה לאבוטבול עבירה של מתן שוחד לד"ר ג'קי סרוב מבית החולים איכילוב. המערערים הורשעו ברבים מהאישומים שיוחסו להם וערערו בעיקר על הרשעתם בסעיף האישום הראשון.

במסגרת פסק הדין, סוקר השופט אדמונד לוי באריכות את חוק המאבק בארגוני פשיעה וקובע הלכות לגבי תכליתו ואופן הוכחת העבירות על פיו. לדבריו, יש לברך על כל שהחוק העניק לרשויות את הכלים החיוניים הדרושים למלחמה בארגוני פשיעה, אותם הוא מגדיר כ"גידול פלילי ממאיר, השולח גרורות אשר מתפשטות ונעשות אלימות יותר ויותר, ומעת שנשלחו הן אינן מגיבות עוד לאמצעי הטיפול הקונבנציונליים".

לוי מדגיש, כי מאחר שרוב הסמכויות שבחוק נתונות לבית המשפט ולא לרשויות המנהליות, הוא מהווה איזון ראוי בין רשויות השלטון ואת ההקפדה בזכויות הפרט. זהו מודל מרוסן יחסית, שביסודו כוונה לצמצם את הפגיעה הכרוכה בהפעלתם של אמצעים מיוחדים נגד גורמי הפשיעה המאורגנת, והדבר ניכר בפרט בהשוואה להסדרים שאומצו במדינות אחרות, מוסיף לוי.

הסחטנות הייתה משלח יד

אבוטבול נדון במחוזי ל-13 שנות מאסר וקנס בסך 500,000 שקל; סיטבון - 11 שנות מאסר וקנס בסך 150,000 שקל; עשור - שמונה שנים וקנס בסך 150,000 שקל; בופמן - חמש שנים וקנס בסך 150,000 שקל; דוד זוארץ - שבע שנים וקנס בסך 150,000 שקל; עידן זוארץ - שנתיים מאסר וקנס בסך 25,000 שקל. כאמור, לוי החמיר בעונשם של כל הנאשמים למעט האחרון.

לוי מדגיש: "אין מדובר במעשה סחיטה יחיד אותו יזם פלוני נגד אלמוני, אלא בקבוצת אנשים שמעשי הסחיטה היו עבורם 'משלח יד' ודרך חיים. הם הטילו את אימתם על סביבתם, וגם מבלי שנדרשו להפגין אלימות חריגה די היה באזכור שמו של העומד בראשם כדי להניע קורבנות בעלי ממון למלא אחר הדרישות שהופנו אליהם. חייהם של האחרונים, הקורבנות, הפכו לסיוט מתמשך וחלקם אף נאלצו לנטוש את עסקיהם או לנסות להעתיקם לארץ אחרת. בדרך זו גרפו המערערים במשך תקופה לא מבוטלת סכומי עתק, וקרוב לודאי שהיו ממשיכים בכך לולא יוזמתם של גורמי האכיפה להילחם ביתר שאת בהתארגנויות הפשע.

"...היקף הפשיעה של הארגון עימו נמנו המערערים, התקופה הממושכת במהלכה בוצעו המעשים, מספרם הגדול של הקורבנות, השלל הרב בו זכו אנשי הארגון שלא כדין ואופייה התקדימי של הפסיקה בפרשה זו - כל אלה חייבו ענישה חמורה במידה ניכרת מזו שנקט בית המשפט המחוזי". לפיכך, דן לוי את אבוטבול ל-18 שנות מאסר; סיטבון - 16 שנים; עשור - 11 שנים; בופמן - שבע שנים; ודוד זוארץ - עשר שנים. לעומת זאת, הקל לוי בעונשו של עידן זוארץ והמירו ב-15 חודשי מאסר בפועל.

להתבונן באורח הפעילות

"אין לך תחליף למבחנו של השכל הישר. לא אטעה אם אעריך, כי את מרביתם של ארגוני הפשיעה הבאים בגדרו של החוק, ניתן יהיה לזהות באמצעות התבוננות באורח פעולתם", הוא מוסיף.

"תחת פנייה לרשימה סגורה ומתחייבת של תכונות, נכון יהיה לדבר ב'מתחם' של מאפיינים, אשר כל התארגנות הבאה בגדרו - לארגון פשיעה תחשב. במרכזו של מתחם זה מצוי ארגון הפשיעה 'הקלאסי', ובו מכלול התכונות שעיקרן הוזכר כבר, כשהן בצורתן המובהקת ביותר. כל התארגנות תסוּוג על-פי המידה בה מתגלה בפעולתה, אם בכלל, כל אחת מתכונות אלו כשהיא לעצמה, וכן על-פי בחינתו של המכלול. ככל שהתארגנות פשיעה, על צבר מאפייניה, תהא קרובה יותר למרכזו של המתחם, כך תגבר הנטייה לסווגה כארגון פשיעה ולהכפיפה למצוותו של החוק הנדון".

לוי ממשיך ומונה את מאפייניו של ארגון פשיעה: מסגרת לה קיום מעבר לכל אחד ממעשי הפשיעה בהם שלחו אנשיה את ידם, ההמשכיות בפעילות המשותפת (שלשיטתו חיוניים בכל ארגון פשיעה), סוג העבירות ובעיקר חתירה לרווח כספי ממקורות בלתי חוקיים והסתייעות בבעלי תפקידים ציבוריים.

במקרה הפרטני אומר לוי, כי הוכח שהנאשמים עסקו בצורה מאורגנת ושיטתית בסחיטתם של אנשי עסקים, מקומיים וצרפתים, ולפיכך מדובר בארגון פשיעה. הוא מדגיש, כי מספר החברים אינו אינדיקציה לקיומו של ארגון פשיעה, ומכל מקום - לרשות אבוטבול עמדו עשרות בני אדם, שרק מקצתם (מדרג השטח) נחשפו.

פגיעה בערך המוסף של הארגון

לוי מציין: "ערב כניסתו של החוק לתוקף, הייתה תוחלת הסנקציה הפלילית על פעילות במסגרתו של ארגון פשיעה דומה בשיעורה לתוחלת הסנקציה על עבריינות-יחיד, או אף פחותה ממנה. האפשרות להניח, לראשונה, יד על בעלי תפקידים בארגוני פשיעה וקביעתה של עבריינות במסגרתם כנסיבה מחמירה, שינו תמונה זו. כלי החילוט שבחוק אפשרו, אף זאת לראשונה, להניח יד לא רק על רכוש שהושג בעבירת יחיד, כי אם גם על רכוש הארגון בכללותו.

"ההחמרה עם יועצים לארגון פשיעה ועם עובדי ציבור המסייעים לו, פגעו בערך המוסף שיכול הארגון לספק לחבריו. היכולת ללכוד בכף את מנהלי הארגון אף בלא קשירתם למעשה עבירה מסוים (זולת העבירות שבחוק), מפחיתה מעלותה של מלאכת האכיפה. יעילות מושגת גם באמצעות כינוסם תחת קורת גג אחת, היינו, בהליך משפטי אחד, של סוגיות ושל נאשמים שאחרת היו נדונים בנפרד".

עם זאת, לוי מביע את החשש, שהחוק עלול לגרום להגברת תחכומם של העבריינים שיתמודדו עימו: "לא אטעה אם אעריך, כי במרוצת הזמן, ולא בעשורים מדובר כי אם בתקופה קצרה בהרבה, יוביל הדבר להחמרה מהותית במאפייני הפשיעה בישראל".

מכאן עובר לוי לדיון בשאלה מהו "ארגון פשיעה" בציינו, כי ליבת ההגדרה שבחוק - "חבר בני אדם שפועל בתבנית מאורגנת, שיטתית ומתמשכת לעבירת עבירות" - נותרה עמומה והיא דורשת פירוש.

לדעת לוי, העדרה של הגדרה דווקנית ונוקשה של המונח "ארגון פשיעה" או של יסודות אחרים בחוק מאבק בארגוני פשיעה, אינו מכשול. אדרבא, היסוד הפתוח מכשיר את הקרקע להפעלתו של שיקול דעת באכיפה - מצד גורמי החקירה, התביעה והשפיטה כאחד, והוא כלי חיוני ביישומו של החוק.

תאריך:  02/02/2011   |   עודכן:  02/02/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון החמיר: אסי אבוטבול ל-18 שנות מאסר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישמע
2/02/11 13:57
2
מתמחה
3/02/11 09:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בישראל מאובחנים מדי שנה כ-28 אלף חולי סרטן וכ-11 אלף נפטרים כתוצאה מהמחלה. חדשות רעות נוספות הן כי 1 מתוך 2.5 גברים ו-1 מתוך 3 נשים עלולים לפתח סרטן במהלך חייהם. אלו חלק מהנתונים העולים מדוח על תחלואה בסרטן שפורסם על-ידי משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן לרגל היום הבינלאומי למניעת סרטן, שמצוין מדי שנה ב-4 בפברואר.
02/02/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
חוסיין סאלם, אחד השותפים הגדולים במיזם שיתופי הגז והנפט EMG, מקורבו של נשיא מצרים חוסני מובארק ואחד האנשים העשירים במצרים, נמצא בז'נבה מאז ברח ממצרים בתחילת השבוע - כך טענו אתמול מקורות זרים המקורבים לסאלם.
02/02/2011  |  מיכל רמתי, ליאור זנו  |   חדשות
"לך", צעקו המפגינים בכיכר א-תחריר בקהיר ונופפו בנעליהם כשהם צופים בנאומו של מובארק על מסך גדול. המפגינים סירבו להקשיב לנאומו של נשיא מצרים בו אמר כי לא יתמודד שוב בבחירות הבאות בספטמבר, אך גם כי אין בכוונתו לפרוש עכשיו מתפקידו.
02/02/2011  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בעקבות סאגת המינוי הכושל של אלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל יוצגו המועמדים באופן פורמלי לציבור בטרם יובא מינויים לאישור הממשלה. זאת, על-מנת שאם ישנן התנגדויות וטענות נגד המועמדים הן יעלו זמן רב בטרם המינוי יאושר. בין היתר יישמעו התנגדויות של מבקר המדינה, אם יהיו כאלה.
02/02/2011  |  איציק וולף  |   חדשות

בגיל 22 אחרי המשחקים האולימפיים באתונה, איאן ת'ורפ הפתיע כשהודיע על פרישה מוקדמת משחייה. הפרשנים אמרו עליו שהוא בכלל לא אוהב שחייה ושאין לו את הכוחות כדי להישאר בצמרת. אז היום (רביעי), 6 שנים לאחר הפרישה, הודיע הת'ורפדו האוסטרלי: "אני כאן, חזרתי".

"אני כאן כדי להתחרות ברמות הכי גבוהות שיש", אמר איאן ת'ורפ, במסיבת עיתונאים באוסטרליה, "לא חזרתי כדי להיכנס לכושר או מכל סיבה אחרת. אני אוהב לעבוד קשה ואני אוהב להתחרות. בזמן שהייתי מחוץ למים ניסיתי לחיות חיים נורמלים, אבל משהו כל הזמן הציק לי ולאחרונה הבנתי שאני עדיין יכול לעשות קאמבק".


בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il