|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מדיניות - אייך?

05/05/2003  |   דוד בוקעי   |   מאמרים   |   תגובות


פוחד לבד בחושך

שתי עובדות ברורות עלו בעקבות הבחירות בישראל, והאחת קשורה בשנייה: ראשית, ניצחון הימין היה חד-משמעי ומוחלט, והוא יכול להרכיב ממשלה חזקה לבדו, והשנייה, השמאל הפסיד בצורה נחרצת. המסקנה המתבקשת היא - העם אמר את דברו בבירור נגד הסכמי אוסלו, נגד התרפסות השמאל בפני הרשות הפלשתינית ונגד בריחה מבוהלת מיש"ע, על-פי הדגם הלבנוני.

למרות זאת, ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון ממשיך להתנהג כאילו הליכוד הפסיד בבחירות, ומחזר על הפתחים כקבצן. אכן, הליכוד נמצא כמעט 25 שנה בשלטון, ו"עדיין פוחד ללכת לבד בחושך", כדברי העיתונאי נחום ברנע. בכירי הליכוד עדיין סובלים מדימוי עצמי נמוך ועדיין נוהגים עם שלט מנטליות של 'נהג חדש', כהגדרת העיתונאי אורי אורבך.

הבעיה העיקרית היא שישראל מרובה בפוליטיקאים, אך חסרה באופן קריטי מדינאים. המציאות הקיומית של מדינת ישראל מחייבת שיהיו לה מדינאים המסוגלים להתמודד עם המציאות ולקבוע מדיניות ברורה ללכת בה. במָקום בו הפוליטיקאים מתעטפים בעמימות, מתגאים בחוסר החלטיות ומסרבים לקבוע מדיניות, מדינאים חייבים ליטול אחריות לאומית אשר משמעה הוא התמודדות עם הבעיות בנחישות, ללא בריחה והתעלמות.

למדינת ישראל אין מדיניות מסודרת כמעט בכל התחומים, כולל בתחום הביטחון. ישנם נושאים שניתן אולי לדחותם, אך ישנם אחרים שחייבים לטפל בהם בדחיפות, וכל דחייה רק תחמיר את המצב ותביא להתמודדות אקוטית יותר בהמשך. אחד הנושאים האלה, מהחשובים ביותר לקביעת מדיניות, הוא סוגיית ערביי ישראל.

בצורה זו או אחרת ניתן לומר, כי ישראל מפסידה מול ערפאת, ומנהלת קרב מאסֵף, בו היא מנסה למזער את הנזקים. ככל שניצחון ערפאת יהיה ברור יותר, ויסתמן הֶסדר כזה או אחר עִמו, כך תעלה במלוא חומרתה "השאלה הנעלמה", הבעיה שהפוליטיקאים בישראל כה רוצים להתעלם ממנה ולהדחיקה - שאלת ערביי ישראל. אנו טוענים כי חייבת להיקבע מדיניות ברורה ונחרצת בשאלה זו, כי מחר היא תתפוצץ לכולנו בפרצוף. הפוליטיקאים, כרגיל, ירחצו בניקיון כפיהם, והעם ישלם את מחיר מלחמת האזרחים שתפרוץ, הקשה בכל מלחמות ישראל.

המֶטר הראשון במרתון לקראת הֶסדר מדיני

חלק מהותי בקביעת מדיניות בנושא זה, נוגע לערביי יהודה ושומרון: יש לומר ברורות: מדינה פלשתינית ביש"ע - לא! זה יהיה סיוט בלתי-נסבל ואתגר יומיומי לקיום מדינת ישראל. קיימת כבר מדינה פלשתינית בהתהווּת בירדן, וניתן יהיה להגיע לכל הסדר פדרטיבי או קונפדרטיבי עם ערביי יש"ע רק בעוד מספר שנים רב. אך בשום אופן לא עוד מדינה פלשתינית.

מי שסבור כי כשתהיה להם מדינה הם יתמתנו משום שיהיה להם מה להפסיד, חי לו אי-שם באירופה - איננו מבין דבר בתרבות הפוליטית הערבית-אסלאמית ולא הִפנים את מטרותיהם הטוטליות. מדינה פלשתינית בלִבה של ארץ ישראל תהווה, ללא כל הגזמה, סכנה ברורה ומיידית לישראל ולירדן: מסגרת מרדנית ולוחמנית, אשר תפגע ביציבות המערכת הבינערבית, ובעיה קבועה שתאיים על סדר-היום הבינלאומי. יתר על כן, סילוק ערפאת הוא התנאי לסיכוי כלשהו לנורמליזציה. זהו המֶטר הראשון בריצת המרתון המתישה לקראת הֶסדר מדיני.

קיים יחס ישיר בין הצלחות ערפאת, בין מדינה פלשתינית שעלולה לקום, לבין בעיית ערביי ישראל. כשם שערפאת קלט והִפנים את המנוסה המבוהלת של ישראל מלבנון, כדי לפתוח באינתיפאדת אל-אקצה, כך יבינו ערביי ישראל כי הדרך לשחרורם מ"עול הכיבוש הציוני" עוברת באינתיפאדת פלשתין: אם יהיה הֶסדר כלשהו בנוגע ל"זכות השיבה" (החלטה מס' 194 של האו"ם), תעלה במלוא עוצמתה זכות השיבה של ערביי ישראל לבתיהם, בתוך ישראל - והם מדברים על חזרה למאות יישובים (שאלו נא את עורך-הדין ואקים ואקים, שהקים עמותות בנושא).

ככל שתוכח הצלחת אלימות הטרור של ערפאת, כך תופנם הדרך להצלחת ערביי ישראל במאבקם הלאומי נגד ישראל.

כל המתבונן במפת הכבישים של מדינת ישראל, רואה כי מדובר בעצם באפשרות חסימה של כמעט כל ציר בינעירוני ברחבי ישראל, שלא לדבר על הדרכים דרומה ומזרחה מבאר-שבע. כבר עתה קיים כביש אורך מרכזי דוגמת כביש נחל עירון, שכַּמות הנוסעים היהודיים בו פחתה פלאים (לבטח בלילות), ושירות הביטחון הכללי ממליץ לאישים מהממשלה ומהכנסת שלא לנסוע בו. סימן לבאות.

עושקים ובוכים

המציאות היום היא שאזרחיה הערביים של מדינת ישראל עושקים את הכסף היהודי, בצורה חוקית. כאשר מדברים על אבטלה ומביאים כפרים ערביים אשר עומדים בראש הרשימה, צריך לדעת כי אין עיוות גדול מזה. מנהיגיהם למדו לרשום את כל האוכלוסייה הבוגרת בלשכת העבודה כמובטלים, גם את אלה שמימיהם לא עבדו, גם נשים מוסלמיות נשואות, שלגביהן לא קיימת מסורת עבודה, וכך אנו מקבלים אחוזים מבהילים של מוקדי אבטלה בסקטור הערבי.

אך אלה שעובדים, עובדים; אלה שמתפרנסים, מתפרנסים - ואנו משלמים להם דמי אבטלה. מי שמבקש לדעת את המציאות האמיתית - שיטריח עצמו אל הבתים המפוארים בכפרים הערביים בישראל. כל אחד בונה לו בית פרטי, ריהוט יקר, חיים טובים. אמנם הביוב זורם בחוץ חופשי, אך זה משום שלאף אחד לא איכפת מהתשתיות, וכל אחד בונה כאוות-נפשו, ללא חשיבה סביבתית ואקולוגית, כולל בנייה ציבורית ותשתית כבישים. היהודים, לעומת זאת, נדחקים בצפיפות הערים, ברבי-קומות ובאין חנייה.

אזרחיה הערביים של מדינת ישראל עושקים את הכסף היהודי בביטוח הלאומי שהם מקבלים, בצורה חוקית. הדיווחים השקריים, ההתחזות, אי-תשלום מס-הכנסה (כמתבקש מהסעיף הקודם של מובטלים) - מגיעים לשיאים ללא תקדים. והעושק נמשך, כשאנו מקפידים לעצום עינינו היטב-היטב.

אך מה שמדהים הוא כי למרות כל אלה ותופעות דומות נוספות, כמו הבנייה הבלתי חוקית וההשתלטות על קרקעות המדינה - זעקתם הקולנית על קיפוח מחרישה אוזניים. טובלים - ושרץ בידם. אכן, זוהי דוגמה נוספת לתרבות הערבית-אסלאמית, לעומת היהודית והנוצרית. בעוד אלו מפנימות את האשמה, במובן של "חטאנו, עווינו, פשענו", ו"מיאה קולפה", בתרבות הערבית הכלל הקובע הוא: "יש לי בעיה? אתה אשם!" וגם אם אין לי.

ב"קליפת-אגוז" ניתן ללמוד על הסוגיה מן הנעשה באוניברסיטת חיפה: הערבים מקבלים הרבה יותר מִסך מספרם כסטודנטים - מלגות ומקומות במעונות, והם זועקים בחרי-אף, בהפגות סוערות, שהם מקופחים, וכי הקריטריונים הם לטובת היהודים. מהסקטור שלהם לא תורמים למלגות ולמעונות (כמתחייב מהסעיף הראשון לעיל), אך תובעים לקבל עוד ועוד, בנוסף למלגות ייחודיות שרק הם מקבלים, ממקורות עוינים המגיעים מחו"ל.

כבר לא עשבים שוטים

עם זאת, הבעיה המרכזית איננה הכסף היהודי הנעשק. הבעיה העיקרית היא התביעות הפוליטיות שלהם, הקיצוניוּת המפליגה, שמתבטאת בחברי הכנסת הערביים החוגגים בכנסת ישראל. הם זכו ללגיטימיות של בית-המשפט העליון בישראל, ובכך הוכח שוב עד כמה הוא מנותק מההוויה של המציאות בישראל ומן האיומים הקיומיים עליה.

המציאות מבטאת הקצנה לאומנית של ערביי ישראל בשלוש זרועות:
- אסלאמית-פונדמנטלית, בחסות התנועה האסלאמית בישראל, באמצעות עבד אל-מאלכ דהאמשה;
- אזרחית-חילונית, בחסות עזאמי בשארה וחד"ש;
- לאומנית, התומכת בערפאת, בחסות אחמד טיבי.

אלה מקרב ערביי ישראל הפועלים נגד האינטרסים של מדינת ישראל, כולל בתמיכה, עידוד, ובסיוע לטרור, כבר מזמן אינם בגדר "עשבים שוטים". הזרועות המפלגתיות הללו, כולן ביחד וכל אחת לחוד, מהוות, אם לא ירוסנו, איום מהותי על מדינת ישראל. הבעיה איננה של קיפוח כלכלי-חברתי, אלא אידיאולוגיה לאומית-דתית רדיקלית, המנוגדת באופן בסיסי לערכים של מדינת ישראל.

מה יש לעשות?

חיוני לקבוע מדיניות ברורה כלפי הערבים אזרחי מדינת ישראל, כאשר במוקד עומדת הקביעה: אזרחות משמעה נאמנות למדינה וקבלת חובות ואחריות כלפיה. מכל הדמוקרטיות הקיימות בעולם, רק במדינת ישראל קיימת התופעה המדהימה שהמיעוטים הלאומיים מיוצגים על-ידי מפלגות משלהם, ושהאידיאולוגיה שלהם מנוגדת לערכיה הבסיסיים של המדינה.

מכל הדמוקרטיות בעולם, רק במדינת ישראל יש רצועת שידור ישירה בערוץ הראשון, בשעות "פריים-טיים" למיעוט הלאומי הערבי. מי שסבור כי זהו שסתום לשחרור לחצים, פשוט איננו מבין על מה הוא מדבר. אם זה כל-כך טוב ונכון, מדוע זה איננו קיים בשום דמוקרטיה אחרת בעולם, כמו ארצות-הברית או בריטניה או קנדה או אוסטרליה?

יש לנקוט בפעולות הבאות:

- להכריז על חוק רישוי מפלגות קשיח, שימנע את פעילות המפלגות הערביות, שהן אנטי-ישראלית במובהק, וקיימות תחת מַעטה של ייצוג למיעוט הערבי-הלאומני. מי שמסתפק בכך שהם נשבעים בכנסת אמונים למדינת ישראל, פשוט איננו מבין מהי בתרבות הערבית תָקִיֶּיה, וכן מהן משמעויות ותוצאות פעולותיהן של המפלגות הללו ברחוב הערבי-הפלשתיני.

- להכריז, מיד, על הוצאת התנועה האסלאמית מחוץ לחוק. לא ירחק היום והיא תהיה הבסיס למרד הפלשתיני המזוין נגד המדינה היהודית.

- לבדוק מחדש, באופן יסודי, את כל העמותות הערביות הרשומות (שהן כאלפיים במספר) - מטרות מול פעילוּת - ולבטל את אלו החותרות נגד קיום המדינה, ישירות או בעקיפין.

- להכין תוכניות מִתאר יזומות לסקטור הערבי וחקיקה לבניית בתים לגובה, כבסיס למניעת גזל קרקעות הלאום.

הכרזה על מדיניות תואמת צרפת וארה"ב:

מדינת ישראל צריכה לשמור על ערכיה הדמוקרטיים כעל בבת-עינה. עליה להיות כמו צרפת וארה"ב. לא יותר מהן, ולבטח לא פחות. בצרפת יש השתקה של קריאות המואזין. ובישראל? המואזין יכול לשגע את כל העיר התחתית והדר בחיפה, ללא תגובה; בצרפת, התלמידות המוסלמיות הולכות למוסדות החינוך הצרפתיים בלבוש המקובל בצרפת, ולא בלבוש המסורתי. ובישראל? ביקור קצר באוניברסיטת חיפה יבטא את כל התמונה;

בארה"ב ובצרפת אין מפלגות מיעוטים לאומיות החותרות תחת קיומן של המדינות ומזדהות בגלוי עם אויביהן הנחרצים והאלימים ביותר. ובישראל? ישנן רבות כאלו, וכולן מתחרות ביניהן, מי קיצונית ואנטי-ישראלית יותר;

בארה"ב אין שעות שידור למיעוטים לאומיים בתחנות הטלוויזיה הארציות. יש שדרנים שהם בני מיעוטים שונים, אשר דוברים אנגלית במסגרת מקום עבודתם, כאזרחים נאמנים של ארה"ב. ובישראל? יש שעות שידור לערבים בפריים-טיים בערוץ הראשון (הממומן מכספי האגרה של אזרחי המדינה !); בארה"ב לא מראיינים את בן-לאדן או את נציגיו, ואיש השנה של השבועון "טיים" היה רודולף ג'וליאני, לא בן-לאדן. ובישראל? הראג'ובים, הדחלאנים והברגותים וחבר מרעיהם מרואיינים חדשות לבקרים, בשעות שידור ארוכות ובראיונות נרחבים, ומעבירים לעם את תעמולתם הארסית, מצופה ציפוי זהב של תקשורת "אובייקטיבית". לא בכדי קבע מתאם פעולות ישראל בשטחים, האלוף עמוס גלעד: "התקשורת הישראלית משרתת את הטרור".

על הרבה פחות ממה שנעשה במדינת ישראל, היו יוצאים במדינות הדמוקרטיות למלחמה כוללת. אך מעֵבר לכמה דמעות תנין, אין לפוליטיקאים בישראל זמן ולא דאגה לשלומם ולביטחונם של אזרחיה. יש להם סדר-יום ועדיפויות שונות לחלוטין.

השאלה הקריטית עומדת בעינה: אימתי יפַנו מנהיגי מדינת ישראל, הפוליטיקאים, את מקומם למנהיגים מדיניים בעלי שיעור-קומה, שיפעלו לשמירת חיי אזרחיה, שלומם וביטחונם? האם תיקבע מדיניות ברורה ואמיצה כלפי אזרחיה הערבים של המדינה, עוד לפני המבול, או כאשר יהיה כבר כאן? אכן, חז"ל קבעו את הכלל החשוב מכל: "סוף מעשה במחשבה תחילה". זאת מבינים רק מדינאים.

___________

כותב המאמר הוא מזרחן המלמד בחוג למדע המדינה באוניברסיטת חיפה ועמית-מחקר במרכז אריאל למחקרי מדיניות.

תאריך:  05/05/2003   |   עודכן:  06/06/2003
דוד בוקעי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כחברה חקלאית, ידעו הסינים שפרנסתם וכל קיומם עלי אדמות תלוי בהבנת חוקי הטבע והכוחות הפועלים בו. הם גם הבינו שבהיות האדם חלק מן הטבע עליו לפעול על-פי חוקיו כדי לחיות בתוכו בהרמוניה.
05/05/2003  |  ד"ר ירון זפרן  |   מאמרים
בטורו בעיתון הארץ (יום א', 4.5.2003), כותב דורון רוזנבלום על "גיבורי יום העצמאות".
05/05/2003  |  עומר כרמון  |   מאמרים
מחקרים הראו כי בישול סוגי בשר מסוימים בטמפרטורות גבוהות, יוצר חומרים כימיים שאינם קיימים בבשר בלתי מבושל. חלק מחומרים כימיים אלה עלול להגביר את הסיכון לסרטן.
05/05/2003  |  NCI  |   מאמרים
פחד הוא כנראה המניע העיקרי ליחס הדו-משמעי של האיחוד האירופי כלפי מלחמתה של ארה"ב נגד הטרור. הפחד מפני אלימות מוסלמית הופך להיות גורם בעל עוצמה נוכח 6 מיליון מוסלמים בצרפת, כ-2 מיליון בבריטניה וכ-17 מיליון באירופה כולה, מה גם שהאלימות הגוברת ניכרת בעליל.
05/05/2003  |  יוחנן רמתי  |   מאמרים
זוכרים את הסיפור על ההוא שהגיע לרופאו ומתלונן על כאב ראש?
05/05/2003  |  איריס רוזנר-טייפר   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
הרצל ובלפור חקק עם הפרופ' נורית גוברין 2024 [צילום: יאיר בן-חיים]
נורית גברון
אין אלה "שירי תשבץ" המורכבים מפסוקים כלשונם המונחים זה ליד זה, אלא התכה חדשה, והרכבה חדשה של שירים שחומרי הגלם שלהם לקוחים מספרות הדורות, ויוצרים יצירה עצמאית ומקורית, אם כי לא פעם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il