|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

האזנות הסתר לאייכמן ולפרקליטו

גנזך המדינה חושף למעלה ממאה מסמכים סביב משפט אייכמן, במלאת יובל לפתיחתו. לצד ההליך ההיסטורי ורב החשיבות, מסתבר שהיו גם בחישות פוליטיות בהכנות לקראתו, האזנות סתר לשיחות בין אייכמן לסניגורו וגירסה כוזבת על החטיפה שנמסרה הן לציבור והן לממשלת ארגנטינה
03/04/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
אדולף אייכמן במשפטו לפני 50 שנה

המשטרה שתלה מיקרופונים בחדר בו נפגש אדולף אייכמן עם סניגורו, רוברט סרבציוס, והשיחות ביניהם הוקלטו ותומללו. כך מגלים מסמכים שמפרסם (א', 3.4.11) גנזך המדינה במלאת יובל לפתיחתו של משפט אייכמן.

הגנזך העלה לאתר האינטרנט שלו למעלה מ-100 מסמכים העוסקים בהיבטים שונים של המשפט, אך לא במשפט עצמו: יחסי ישראל-ארגנטינה בעקבות חטיפתו של אייכמן, שאלות הנוגעות ליחס כלפי ההגנה, התגובות בארץ ובעולם למשפט ולתוצאותיו, איסוף הראיות וההכנות למשפט ועוד.
פרוטוקול ישיבת הממשלה, 4.12.1960
דיון בממשלה האם לאפשר לאדולף אייכמן להיפגש בארבע עיניים עם סניגורו
טדי קולק לאיסר הראל, 2.11.1960
התייחסות לספרו של משה פרלמן על חטיפת אייכמן
מזכר של רמי זלינגר, 22.11.1960
דרישות של שרי המשפטים והחוץ מהתובע גדעון האוזנר לקראת משפט אייכמן
פגישות סרבציוס-אייכמן, דצמבר 1960
תמלול שיחותיו של אדולף אייכמן עם סניגורו, רוברט סרבציוס
אריה לבבי למשרד החוץ, 7.6.1960
דיווחו של שגריר ישראל בארגנטינה על האיגרת שמסר לשר החוץ המקומי בעקבות חטיפתו של אייכמן
הודעת גנזך המדינה: יובל למשפט אייכמן
הודעת גנזך המדינה על העלאת למעלה ממאה מסמכים הנוגעים למשפט אייכמן

"מצפונו נקי לגמרי, הוא לא הרג אף אחד"
איסר הראל

בפגישתם ב-20.12.60 אמר אייכמן, כי "אין לו כל שמץ של ספק באמיתות המסמכים" שהוצגו לו בחקירתו "ואין כל חשש בליבו שמסמך זה או אחר אינו אמיתי". בעדותו במשפט, לעומת זאת, טען אייכמן שחלק מן המסמכים המרשיעים ביותר נגדו הם מזויפים.

עוד אמר אייכמן, כי "ביקר פעם בחדר גזים קטן אך לא באולמות הגדולים ששימשו למטרת השמדה. כן ראה ערימת גופות שכנראה הורעלו". סרבציוס שאל את אייכמן על קטע משיחותיו עם העיתונאי ההולנדי הניאו-נאצי וילם זאסן, בו אמר שאינו מתחרט על מעשיו.

אייכמן השיב [התשובה בגוף שלישי מתוך התמלול]: "מצפונו נקי לגמרי, הוא לא הרג אף אחד והגורל [הביא אותו] לשרת ב-4BIV [המחלקה היהודית בגסטפו שבראשה עמד] מבלי שביקש זאת. לפניו רק עוד מטרה אחת... לגלות להיסטוריה את העובדות האמיתיות בצורה כנה ומבלי להסתיר דבר ולא חשוב לו תוצאות משפטו, בין שיסתיים בעונש מוות, מאסר או זיכוי".

אייכמן פרס כבר בשיחה זו את קו ההגנה שלו: "מילא רק אחרי הפקודות שקיבל מדרג הגבוה ביותר ואשר לפי דעתו היו חוקיות. בשעת מלחמה לא היה לאיש זמן לחשוב על טיב פקודות כאלה. כן ברור לו שלאחר שחלף לו ההלם, אחרי התמוטטות הרייך השלישי, מסתכל על העבר בעיניים אחרות לגמרי".

על היטלר אמר אייכמן: "respect בפניו מפני הישגיו בשטח הפוליטי. respect בפניו בפני הישגיו בשטח המדיני. respecrt בפניו בפני הישגיו הכלכליים. לעומת זאת היה היטלר ה-Marionattenpuppe [בובה על חוט] בידי החוגים הפיננסיים הבינלאומיים". יצויין, כי כינוי זה הדביקו הנאצים והיטלר עצמו דווקא ליהודים.

גולדה רצתה לגזור קופון ביחסים עם אפריקה
גולדה מאיר

המעורבות הפוליטית בהכנות למשפט לא הסתכמה בכך. בן-גוריון דרש מהתובע, גדעון האוזנר, לוודא שהוא מבחין בין גרמניה הנאצית לבין מערב גרמניה של הקנצלר קונרד אדנאואר, עימה טיפח בן-גוריון קשרים טובים. מזכר של מפקד לשכה 06 (שהופקדה על חקירת אייכמן), ניצב רמי זלינגר, מ-22.11.60 מספר על פגישתו של האוזנר עם שר המשפטים, פנחס רוזן, ושרת החוץ, גולדה מאיר, אשר "יצוו לעמוד" - כך במקור - על מספר נקודות.

גולדה ביקשה להדגיש את המדיניות והאידיאולוגיה הגזענית של הנאצים, על-מנת לשפר את יחסיה של ישראל עם מדינות אפריקה. זלינגר רשם בסוגריים: "דעתי לא נוחה". לעומת זאת, הוא קיבל את הבקשה "להקטין ככל האפשר" את תיאור מה שקדם לשואה. בקשות נוספות של השרים:

  • "אי הדגשה של חלקן של בעלות הברית".

  • "לסבך ניאו-נאצים, ולעמוד על אלה אשר נמצאים עתה בארצות ערב".

  • "המופתי [חאג' אמין אל-חוסייני] - שרת החוץ מעוניינת ביותר להדגיש את חלקו, אף על-פי שרואה אותו כגווייה מהלכת".

  • "שבחים לגויים טובים ולארצות ידידותיות. שרת החוץ רוצה להראות שלא כולם היו כאלה".

מסמך זה ודומיו מגלים, כי האוזנר לא דייק - בלשון המעטה - כאשר כתב בספרו "משפט ירושלים" שלא הייתה התערבות של הדרג המדיני בהכנות למשפט. הם מאוששים את מחקרה של פרופ' חנה יבלונקה ("מדינת ישראל נגד אדולף אייכמן"), אשר כבר הצביע על המעורבות הפוליטית.

הגירסה הרשמית: מתנדבים פרטיים חטפו את אייכמן

מסמכים אחרים עוסקים כאמור בתסבוכת שנוצרה ביחסי ישראל-ארגנטינה בעקבות החטיפה. שגריר ישראל בבואנוס איירס, אריה לבבי, מסר ביוני 1960 לשר החוץ הארגנטינאי גירסה כוזבת על נסיבות החטיפה, ולפיה היא בוצעה בידי "קבוצות מתנדבים" שחטפו את אייכמן על דעת עצמם, ורק לאחר שהסכים לעמוד למשפט בארץ. - העבירו אותו לידי שירותי הביטחון של ישראל.

טענה אחרת הייתה, שממשלת ישראל לא ידעה דבר על הנושא עד שפנתה לשירותי הביטחון בעקבות תלונתה של ארגנטינה על החטיפה ב-2.6.1960. ואולם, בהמשך השיחה אמר לבבי, כי שירותי הביטחון דיווחו לממשלה כבר ב-23.5.1960 - היום בו הודיע בן-גוריון לכנסת על לכידתו של אייכמן.

לבבי סיים: "במידה שקבוצת המתנדבים הפרה חוק ארגנטינאי או פגעה בזכויותיה הריבוניות של ממשלת ארגנטינה, הרי ממשלת ישראל מביעה צערה על כך. ממשלת ישראל מבקשת לקחת בחשבון המשמעות היוצאת מן הכלל של הבאתו לדין של איש הנושא באחריות לרצח של מיליונים מבני עמנו ולשים לב לכך שהמתנדבים מבין ניצולי השואה העמידו שליחות היסטורית זו מעל לכל שיקול אחר. ממשלת ישראל סמוכה ובטוחה כי ממשלת ארגנטינה תגלה הבנה לערכים היסטוריים ומוסריים אלה".

אותה גירסה חזרה בספר הראשון על חטיפת אייכמן - ספרו של משה פרלמן, לשעבר איש השב"כ. מכתב ששיגר טדי קולק, שהיה ראש לשכתו של בן-גוריון, להראל בנובמבר 1960 - ערב פתיחת המשפט - מגלה שהדרגים הבכירים ביותר היו מעורבים בכתיבת הספר:

"על סמך הערותיך שינה מויש [פרלמן] את הסיפור הנוגע לבעיות היסודיות... אין הוא מזכיר את הממשלה ולא את השירותים. האנשים הם מתנדבים אשר בעבר עברו בש"י [שירות הידיעות של ההגנה] ובשירות [השב"כ], אחר כך חזרו למשק. אולם לקחו את עניין אייכמן כמשימה אישית שעליהם לבצע". בן-גוריון אישר לפרלמן לפרסם גירסה זו, וכך גם להימנע מעירובה של חברת אל-על, שבמטוסה הועבר אייכמן ארצה. קולק סיים: "כדאי שהספר יופיע ויופץ לפני המשפט כדי שזה יעזור לעצב דעת קהל לקראת המאורע".

החשש: אייכמן יזהיר פושעים דרך סרבציוס
גדעון האוזנר (עומד) ורוברט סרבציוס (משמאל)

השאלה האם סרבציוס יורשה להיפגש ביחידות עם אייכמן, נדונה באריכות בישיבת הממשלה ב-4.12.60. ראש המוסד והשב"כ, איסר הראל (אשר פיקד אישית על חטיפת אייכמן), ציין שאנשי הביטחון עקבו אחרי סרבציוס וגילו שהוא "עומד בקשרים הדוקים עם כמה קבוצות ניאו-נאציות וחבריו של אייכמן".

הראל הוסיף: "מצאנו אותו במגע עם קבוצה מאוד מסוכנת, מסוכנת ושפלה, אנשים שיש להם אומנם לא דעות אחידות על היהודים, אבל הם מפיצים הרעל האנטישמי הנאצי בעולם". הראל העריך, שמגעים אלו של סרבציוס נועדו להשיג את המימון להגנתו של אייכמן.

הראל התנגד לפגישות בארבע עיניים בין אייכמן לסרבציוס, בנימוק שבחקירתו נשאל אייכמן גם על גורלם של פושעים נאציים אחרים "שהעם היהודי מעוניין לגלות אותם". הוא הביע חשש, ש"אם תהיה לו [לאייכמן] אפשרות של שיחה חופשית עם איש שיחן של כנופיות נאציות, עם נאצים שבחוץ, ביניהם כמה אנשים שאנו מחפשים אותם, זאת תהיה עזרה בעקיפים לנאצים".

חשש נוסף שהביע הראל היה, שמא סרבציוס יעביר לאייכמן מסר שיקרא לו להתאבד. בהקשר זה אמר ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, כי סרבציוס אף עלול להעביר לאייכמן רעל, כפי שהועבר להרמן גרינג ושאיפשר לו להתאבד שעות ספורות לפני מועד הוצאתו להורג בנירנברג.

באותה ישיבה החליטה הממשלה שלא לאפשר פגישות בארבע עיניים בין אייכמן לסרבציוס, אך לאחר זמן קצר שונתה ההחלטה. ואולם, כאמור, השיחות בין השניים הוקלטו ותורגמו.

כך פרצה המלחמה - אייכמן משכתב את ההיסטוריה

כעבור יומיים שינה אייכמן במקצת את חוות דעתו, תוך שכתוב מסיבי של ההיסטוריה: "היטלר היה אגיטטור [?] טוב, היה אימפולסיבי ולא היה מדינאי. בקושי ריסן עצמו בפני התפרצויות זעם. היה מוקף לא על-ידי יועצים מקצועיים בכל שטחי משרתו, אלא על-ידי מקבלי פקודות והנחיות, שלא העיזו להתנגד לרעיונותיו.

"...מאידך היו להיטלר תכונות חיוביות ולזכותו יש לזקוף את חיסול אבטלת 7 מיליון פועלים, הגברת הייצור התעשייתי והייצוא. הם אשר הביאו לתחרות רצינית עם ארצות אחרות. וגורם אחרון זה היה אחד המניעים שארצות המערב פתחו במלחמה על גרמניה".

איכמן טען שלמשרדו ולו עצמו לא היה "כל קשר עם המתת אנשים על-ידי גזים". סרבציוס היקשה: "לשם מה העברת היהודים ממערב למזרח, האם תיארת לעצמך שיקבלו אותם במקום החדש בזרי פרחים?" תגובתו של אייכמן מובאת בתמליל בשתי מילים: "לא מגיב".

בסיומה של אותה פגישה דיבר אייכמן על חטיפתו: "התרשם מביצוע פעולת מעצרו. הדבר נעשה בצורה ספורטיבית, הצטיין בארגון ותכנון למופת, תוך הקפדת יתר לא לפגוע בגופו". אייכמן ציין, שהוא מרשה לעצמו לחוות דעה בנושא "מאחר שיש לו ניסיון מה בעניינים משטרתיים ובשטח המודיעין". עם זאת הוסיף, כי לא הייתה זו פעולה יוצאת מגדר הרגיל "וכל שירות מודיעין אחר היה מסוגל לבצע זאת באותה הצלחה".

תאריך:  03/04/2011   |   עודכן:  03/04/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האזנות הסתר לאייכמן ולפרקליטו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משפטן
3/04/11 15:11
2
עובדות לאשורן
3/04/11 15:13
3
קורןנאוה טבריה
4/04/11 06:13
4
קורןנאוה טבריה
4/04/11 10:54
 
רחל חדאיו
28/04/11 13:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מיה פרי-אלתרמן מונתה (יום א', 3.4.11) לתפקיד ראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. פרי-אלתרמן תחליף בתפקיד את עו"ד שי תקן שפרש היום מתפקידיו בהסתדרות.
03/04/2011  |  מירב ארד  |   חדשות
היזם ראול סרוגו מכר פנטהאוז בן 205 מ"ר, ועוד מרפסת בת 64 מ"ר, במגדל בבנייה בהוד השרון. הקונה ישלם 4.4 מיליון שקל. הפנטהאוז נמצא בקומה ה-23 (העליונה) של המגדל, שבנייתו החלה באחרונה.
03/04/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות

למרות ההפסד לאשקלון והמצב הקשה בטבלה, עדיין נמשכים המגעים בין ראשי בית"ר ירושלים לאנשיו של גומא אגייאר. היום (ראשון) נערכה פגישה בין איציק קורנפיין ונציגי המועדון, עו"ד ישראל שלו ורו"ח חיים נבון, לבין דוד ממן, שהוא נציגו של אגייאר בהפועל ירושלים ושלושה עורכי דין מטעמו.


03/04/2011  |  זיו אברג'יל  |   חדשות
גינדי החזקות מכרה עד היום 232 מתוך 360 הדירות שתבנה במערב ראשון-לציון. תמורת המכירות - 561 מיליון שקל. המחירים ירדו ב-15%: גינדי מכרה לפני שלושה שבועות, בבת אחת, 180 דירות ב-2.5 מיליון שקל בממוצע לדירה. בשלושת השבועות האחרונים מכרה 52 דירות נוספות, ב-2.13 מיליון שקל בממוצע לדירה, בגלל הפנטהאוזים.
03/04/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת קו מנחה והעובד לשעבר משה יחזקאל הסכימו על דחיית התביעה שהגישה קו מנחה נגד העובד, בעקבות מעברו לגלובס.
03/04/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il