בטקס הענקת תארי כבוד במכללה האקדמית נתניה, הציג מר בנימין נתניהו מתווה לפתרון המשבר במערכת החינוך היסודי והתיכוני. לשיטתו, תוספת שכר, הגם שאינו מתנגד לה, אינה המרפא. בחירה קפדנית של הפונים לאולפנות המכשירות להוראה, הכשרה ברמה גבוהה ומתמשכת של סגל ההוראה, כמו גם סיוע פרטני לתלמידים המתקשים בלימודיהם, עשויים לחלץ אותנו מהמשבר בחינוך, שביטויו ירידה מתמדת בהישגים הלימודיים בארץ.
ברם, צצה ועולה במלוא חריפותה השאלה: מה תועיל הבחירה הקפדנית, אם מאגר המועמדים מורכב מבעלי נתונים נמוכים? בכדי שהבחירה תהיה מועילה, נדרשים, בראש וראשונה, להפוך את מקצוע ההוראה למאוד מושך ומאוד יוקרתי. רק אז מועמדים בעלי הנתונים המיטביים ירצו להתחרות במגמה להתקבל למוסדות המכשירים להוראה. כיצד הופכים את ההוראה למושכת, כמקצועות הרפואה, פסיכולוגיה, עריכת דין, שהוזכרו ע"י מר נתניהו כיוקרתיים?
בחברה חומרנית כשלנו, שבה מעמדו של אדם נקבע על-פי עושר חשבונו בבנק, אין מנוס מהענקת תגמול כספי ההולך וגדל ככל שמצטיינים יותר בתפקיד. יתרה מכך, רמות השכר של מורים, שהישגיהם החינוכיים של תלמידיהם (לא רק הלימודיים, אלא גם הערכיים וההתנהגותיים) יבלטו למדי, ראויות להיות צמודות לשכרם של השופטים והמנ"כלים של משרדי הממשלה.
אולם לא די בכך. מורים מצטיינים צריכים להפוך לדמויות מופת בחברה הישראלית, ולא פחות מסלבריטאים בתחום הספורט והאומנות. הם ראויים להערכה והוקרה חברתיות, שביטויין - הענקת פרסים במעמדים פומביים-לאומיים, כדוגמת "פרס ישראל" המוענק ביום העצמאות. עשייה מתמשכת ומצטיינת בשדה ההוראה צריכה לזכות את בעליה בפרסים יוקרתיים. זאת ועוד, בכל האמצעים העומדים לרשותנו, עלינו לעצב התנהגות של כבוד והערכה כלפי המורים, הן בקרב התלמידים והן בקרב הוריהם. מחובתנו לטפח את המורים כמקורות של סמכות, ידע ודמויות לחיקוי והערכה.
אינני חולק על התביעות להקטין כיתות ולהגדיל מספר שעות הוראה, כאמצעים נדרשים לשיפור המצב, אך אלה תיקונים משניים בחשיבותם בהשוואה לצעדים שפרטתי עד עתה. ומעל לכל: החינוך לערכים של כבוד האדם, אהבת הארץ, גאווה לאומית ושימור הסביבה, צריכים לתפוס מקום של בכורה במורשת החינוכית המונחלת לילדי ישראל. אין ודאות שהדבר מתיישב עם עקרונות של יעילות כלכלית, המנחים את המערכות העסקיות, אולם החינוך, בפרט הערכי, אינו יכול להתנהל על-פי שיקולים שמנחים מערכות עסקיות, מה עוד שלא הכל ורוד במערכות אלה.