דואר אלקטרוני (מעתה דוא"ל) הוא כיום אחד מהכלים השכיחים להעברת מידע וקיום אינטראקציה שוטפת בין אנשים באינטרנט. מיום ליום חברות החלו להכיר את גדולותו של כלי שיווק זה הן לגיוס לקוחות פוטנציאלים והן לשימור הלקוחות הקיימים.
היתרונות אשר גורמים לדוא"ל להיות מהמובילים בכלים השיווקיים :עלות תועלת - מחירו זול, הוא קל לשימוש והפעלה וזמן תגובתו מהירה הן בשליחה והן בקבלה. אישי- נשלח לתיבת הדואר האישית של המקבל ומותאם לצרכיו, העדפותיו, תחומי התעניינות וכד'. ויראלי- ניתן להעברה בקלות לכל משתמש, יתרון המאפשר חשיפה מרובה.ניתן למדידה- ניתן לעקוב אחר משלוח הדואר מרגע השליחה, קבלה, ותגובה. זמינות-ניתן לקבל ולשלוח דואר מכל עמדה המקושרת ל - WEB בכל מקום, בכל עת ומכל העולם. מפולח- ניתן לשליחה בקלות לקהלי יעד מוגדרים.
בשנה האחרונה נשלחו בארה"ב מיליוני הודעות דוא"ל המשתוות לכמות הדואר הנשלחת דרך הדואר המרכזי של ארה"ב ב-4 שנים.
על פי מחקר של חברת IDC בשנת 2000 נשלחו 10 ביליון הודעות דוא"ל ועד 2005 ישלחו 35 ביליון הודעות בעולם. חברת המחקר Forrester Research טוענת כי תקציב השיווק לדוא"ל דרך ה WEB של החברות הוא כ-%5 אך צפוי לעלות ל-%24 עד שנת 2004.
המודעות ליתרונותיו הרבים של דוא"ל הביאו חברות רבות להבין מהר מאוד, כי התקשורת הפכה למקור מידע עיסקי,שיווקי וכלכלי חשוב. כתוצאה מכך חברות רבות החלו לפתח מאגר נתונים פרטי ליצירת E-mail marketing, למטרת שימוש מהיר ויעיל לקמפינים חיצוניים.
בכדי לצבור מאגר מידע (DATA BASE) עדכני ואמין ניתן להשתמש באמצעים הבאים:
איסוף מידע דרך תערוכות ואירועים ע"י טפסי הרשמה, הגרלות וכד',איסוף מידע באמצעות טופס הרשמה באתר האינטרנט של החברה, אירועים אינטראקטיבים באתר האינטרנט, פרסומי באנרים המקשרים פעילות אינטראקטיבית למילוי פרטים ,דיוור ישיר בצירוף שאלון למילוי הפרטים וקניית מאגרי מידע קיימים.
PERMISSION
שליחת דוא"ל היא אחת הפעולות הזולות והקלות בתחום הפירסום, לכן חשוב להבדיל בין שליחת הודעות רצויות שבהן המקבל נתן את אישורו לקבלת הדוא"ל ל SPAM -שליחת הודעת דואר ללא אישור המקבל.
נושא זה הינו רגיש מאוד מכיוון שיש בו נגיעה לפרטים אישיים ולכן יש להקפיד על הפעולות הבאות:
1. בזמן אגירת מידע דרך האתר או כל איסוף אחר יש לציין כי המידע מוגן ונשמר בסודיות.
2. בזמן קניית מאגר מידע יש לבדוק את אמינותו ודרך איסופו.
3. מתן אפשרות למקבלי ההודעה להיגרע מרשימת התפוצה בכל שלב.
4. בזמן איסוף נתוני המקבל יש לבדוק את אופן העדפתו לפורמט קבלת המידע בדואר.
5. אין להוסיף כתובות של צרכנים שביקשו להיגרע מרשימת התפוצה.
6. יש לבדוק האם ההודעה תואמת את הפילוח של מאגר המידע שברשותך
7. אין לשלוח דוא"ל לנענים שאינם נתנו הרשאה למשלוח.
לפני שמתחילים פעילות B-TO-B E-MAIL MARKETING צריך לשאול את עצמנו מי הם קהלי היעד? אילו מסרים אנו רוצים להעביר? מהן המטרות? (חשיפה,תדמית,הגדלת המכירות,גיוס לקוחות חדשים ועוד'), מהו התיזמון הנכון למשלוח? באיזה פורמט לשלוח? (טקסט HTML ועוד').
כיום קיימים מספר פורמטים עיקריים לשליחת דוא"ל, אך חשוב להתאים את הפורמט לקהלי היעד השונים. הפורמטיים העיקריים הנשלחים ברשת: TEXT פשוט כמעט ללא אפשרות עיצוב,
צירוף קובץ WORD ( פורמט זה אינו ידידותי ועלול להיות כבד ומסורבל), HTML (פורמט אשר ניתן לעיצוב רחב עם צבעים ותמונות הנראה כדף WEB רגיל. שליחה בפורמט זו היא נעימה לקריאה ,אך חשוב לזכור שלא כל תוכנות הדואר כיום יכולות לקרוא פורמט HTML) וצירוף קובץ של סרט וידאו או FLASH .
לפני ששולחים דוא"ל יש לבדוק את גודל הקובץ המצורף. במידה והקובץ יהיה כבד עלולים להיגרם מספר אפשרויות:
- מילוי תא דואר המקבל וחסימתו לקבלת מסרים נוספים. מצב זה עלול לגרום למקבל למחוק את ההודעה ואף להירתע מהחברה השולחת,וממסרים שתשלח בעתיד.
- גודל תא דואר המקבל קטן מלקלוט קבצים גדולים ולכן לא תיווצר חשיפה למידע שנשלח.
טיפים לשליחת B-TO-B E-MAIL MARKETING אפקטיבי:
- נושא ההודעה יהיה עד 35 תווים.
- תוכנו צריך להיות מושך על מנת שיגרום למקבל לפתוח את הדואר (חינם, הצלחה, חיסכון, צימצום עלויות ועוד').
- תוכן ההודעה - המסר הפרסומי בגוף המכתב צריך להיות קצר,קולע ומעניין את המקבל. המסרים האפקטיבים ביותר הם הקצרים הפשוטים והישירים. טקסט ארוך עלול להסית את הקורא מהעיקר ולבלבל אותו. לכן המפתח הוא בפשטות.
- מסר חזק וקולע יכול לגרום למקבל להעביר אותו הלאה באירגון ולכן חשוב להזכיר את האפשרות להעברת ההודעה לחברים/עמיתים נוספים.
- ניתן להוסיף לתוכן ההודעה טופס מילוי פרטים אישיים (ליום עיון, הגרלה מעניינת ועוד').
- במידה ויש תגובה מצד המקבל חשוב להגיב במהירות בכדי לשמור על הקשר השוטף עם הלקוח.
- הוספת אפשרות למקבל להיגרע מרשימת תפוצה.
בימים אלו של שוק תחרותי וחוסר יציבות כלכלית של חברות רבות,
ה - E-MAIL MARKETING הוא אחד האפשרויות לצמצום עלויות ואחד הכלים הבטוחים, החזקים ,מהירים וזולים שצופה לנו העתיד.
- * הכותב הינו Manager Custom Solutions בחברת ווב-אימג' (WebImage) המתמחה בפיתוח פתרונות, אתרים, מערכות ואסטרטגיות שיווק באינטרנט.