|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

הרכב שבעה שופטים קבע: עונשו של ישראל פרי לא יקוצר

הרכב מורחב של שבעה שופטים בראשות אילה פרוקצ'יה קבע כי עונשו של עו"ד פרי בפרשת הפנסיה הגרמנית לא יקוצר והוא ירצה את עשר שנות המאסר שנגזרו עליו "העותרים, בהתנהלותם התרמיתית המתוחכמת, נטלו מרכוש לקוחותיהם לכיסם, והאדירו בכך את רווחיהם...פגעו העותרים בערכים חברתיים חשובים, שעליהם מבקשות הנורמות הפליליות להגן"
23/05/2011  |   איציק וולף   |   חדשות   |   תיק ישראל פרי   |   תגובות
ישראל פרי [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון בהרכב שבעה שופטים דחה את בקשתו של עו"ד ישראל פרי לזיכויו מגניבה ולקיצור עונשו בפרשת הפנסיה הגרמנית.

פרי הורשע באוקטובר 2007 בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, בשתי עבירות של גניבה בידי מורשה, בתיווך ובעיסוק בביטוח בלא היתר, בהדחה בחקירה ובשיבוש הליכים. הוא הורשע בגניבת כ-320 מיליון מארק גרמני (כ-2.5 מיליארד שקל במונחים של היום), מפרמיות ביטוח ששולמו מראש לחברות בשליטתו, ובקבלת שכר טירחה במרמה בגובה של כ-150 אלף מארק.

הרכב של שבעה שופטים בראשות השופטת אילה פרוקצ'יה קבע כי עונשו של פרי יישאר על-כנו והוא ירצה מאסר למשך עשר שנים כפי שנגזר עליו בפסק הדין בערכאת הערעור בבית המשפט העליון.

הרכב השופטים שקבע את פסק הדין היה: השופטים אילה פרוקצ'יה (אב"ד), מרים נאור, אשר גרוניס, אסתר חיות, יצחק עמית, סלים ג'ובראן ויורם דנציגר.

"העותרים [ישראל פרי והארגון למימוש ההגנה על ביטחון סוציאלי, א.ו.], בהתנהלותם התרמיתית המתוחכמת, נטלו מרכוש לקוחותיהם לכיסם, והאדירו בכך את רווחיהם. מעשיהם מקיימים את יסודות העבירות של גניבה בשליחת יד וגניבה בידי מורשה. במעשיהם, פגעו העותרים בערכים חברתיים חשובים, שעליהם מבקשות הנורמות הפליליות להגן", ציינה השופטת פרוקצ'יה בפסק הדין.

לדבריה, על יסוד העובדות והממצאים שנקבעו על-ידי הערכאות הקודמות, ובעקבות הניתוח המשפטי שהובא, אין מקום להתערב במסקנות פסק הדין בערעור, ויש להותיר בעינה את הרשעת העותרים בעבירה של גניבה בידי מורשה ביחס לפרמיות הביטוח. "משלא נמצא מקום לשנות מהכרעת הדין, ממילא לא קמה עילה להתערב בעונש שנגזר", ציינה.

"מצגי שוא כלפי הלקוחות"

השופטת פרוקצ'יה הוסיפה בפסק הדין כי על-פי מסמכי ההתקשרות בין הלקוחות לבין העותרים, היה על העותרים לקבל את כספי הלקוחות מתוך הרנטות, ולהשתמש בהם לצורך עריכת ביטוח חיים ללקוחות, אשר יבטיח את נותן האשראי מפני אפשרות של מות לקוח לפני פרעון מלוא ההלוואה.

על-פי תנאי ההתקשרות, היה על העותרים לבצע את ביטוחי החיים בחברת ביטוח חיצונית, כאשר תנאי הביטוח מיטיבים עם הלקוחות, בעקבות ניהול משא-ומתן עם מבטח חיצוני, ובמסגרת תנאי השוק המקובלים. כנגד ביטוח חיים זה, ניתן ללקוחות "פטור" מפרעון יתרת ההלוואה במקרה של פטירת הלקוח, כאשר נטל תשלום היתרה מוטל על חברות האשראי.

פרוקצ'יה קבעה כי העותרים הפרו את תנאי ההתקשרות במובנים הבאים: בניגוד למצג שהציגו כלפי הלקוחות, כי יפעלו לבטחם במסגרת חברת ביטוח חיצונית, כספי הלקוחות שנועדו לביטוח נלקחו לכיסם של העותרים ולא הועברו לחברה חיצונית; יתר על כן, הסכומים אותם שלשלו העותרים לכיסם בעבור עריכת הביטוח, כביכול, חרגו מהסכומים שהיו רשאים לגבותם מהלקוחות, שנועדו לשקף דמי ביטוח בגין סיכון של פטירת הלקוח בטרם נפרע מלוא סכום ההלוואה – זאת, ותו לא. במקום זאת, שללו העותרים מהלקוחות סכומים גדולים בהרבה, ששקפו, כביכול, גם לדבריהם-הם, סיכונים נוספים, שכלל לא נכללו במסגרת הביטוח הנדרש על-פי מסמכי ההתקשרות.

"במקום לנהל משא-ומתן עם חברת ביטוח חיצונית, ולבטח את הלקוחות בחברה כזו בתנאים האופטימליים עבורם על-פי תנאי השוק, ניהלו העותרים, למעשה, משא-ומתן עם עצמם לקביעת תנאי פרמיות ביטוח החיים, ופעלו בניגוד עניינים עמוק, תוך הפרת חובות האמון והנאמנות שהם חבו כלפי הלקוחות. הפרת האמון התבטאה בכך שבניגוד להתחייבותם לערוך את הביטוח בחברה חיצונית, תוך דאגה לתנאי ביטוח מיטביים עבור הלקוחות, פעלו העותרים לעשיית ביטוח פיקטיבי עם עצמם, באמצעות חברת ביטוח השייכת לעותר, תוך ניכוי סכומי פרמיות ביטוח מכספי הלקוחות בהיקפים חריגים בשים לב לאופי הסיכון שבגינו נדרש הביטוח, והכנסת כספים אלה לכיסם", ציינה.

עוד קבעה כי מצגי העותרים כלפי הלקוחות היו מצגי שוא, שבאמצעותם האמינו הלקוחות כי תנאי עסקות ההלוואה והביטוח ייקבעו לא על-ידי העותרים עצמם, כי אם במשא-ומתן חופשי עם גורמי חוץ ועל-פי תנאי השוק.

"בתוך כך האמינו הלקוחות כי שעורי הפרמיות בעבור ביטוח החיים ייקבעו על-פי המקובל בשוק ביטוח החיים. בפועל, העותרים הסתירו מהלקוחות את עובדת היות העותר הבעלים ובעל השליטה בכל החברות. פרמיות הביטוח שהלקוחות חוייבו בהן היו גבוהות ביחס למקובל בשוק, ונועדו לכסות, כביכול, סיכונים שונים שלא ממין הענין, אשר לא נכללו כלל בין תנאי ההתקשרות. כתוצאה מכך, החלק הפנוי מכספי הרנטה שהגיע לידי הלקוחות היה קטן באופן ניכר מכפי שהם היו זכאים לו אילו נעשה הביטוח על-פי תנאי שוק מקובלים, כמתחייב מההסכמים. כספים אלה שלשלו העותרים לכיסם", לשון פסק הדין.

"לעותרים היה ברור שהם לוקחים את כספי לקוחותיהם"

השופטת פרוקצ'יה ציינה עוד כי העותרים החזיקו בכספים שנתנו בידיהם הלקוחות לצורך הגשמת מטרה מוגדרת – עשיית ביטוח בחברת ביטוח חיצונית בתעריפי ביטוח הוגנים.

לדבריה, כאשר נטלו העותרים את כלל כספי הפרמיות לכיסם, ונהגו בהם מנהג בעלים, תוך הפרת התחייבויותיהם כלפי הלקוחות. הם בצעו בכך מעשי שליחת יד בכספים.

"מעשי העותרים נעשו במודע ובכוונה, והם נעשו במרמה, הן במובן היסוד הנפשי והן בהקשר הנסיבתי. שליחת היד בכספים נעשתה לצורך שימושם של הנאשמים; היא נעשתה בלא תביעת זכות בתום לב בכספים, שכן לעותרים היה ברור כי במעשיהם הם נוטלים את רכוש הלקוחות. ולבסוף, שליחת היד נעשתה בכוונה לשלול את הכספים מהלקוחות שלילת קבע, ולא להחזירם", ציינה.

עוד הוסיפה כי בעותרים מתקיימים גם יסודות העבירה של גניבה בידי מורשה: מתקיים בהם יסוד הגניבה בדרך של שליחת יד בנכס שהופקד אצלם כדי שישתמשו בו למטרה פלונית, קרי – לצורכי ביטוח בחברה חיצונית ועל-פי תעריפי שוק מקובלים לסיכון המבוטח.

"נהיר, שלא רק יסודותיה של העבירה, כהגדרתה בחוק, התקיימו בעותרים, אלא גם הערכים המוגנים הטמונים בעבירה מתקיימים בהם: העותרים נטלו מרכוש לקוחותיהם, אגב פגיעה הן באינטרס הרכושי שלהם והן ביחסי האמון המיוחדים שנוצרו בין הצדדים בעקבות מערכת ההתקשרויות החוזיות שנקשרה ביניהם", לשון פסק הדין.

צוות ההגנה: הלם מפסק הדין

צוות ההגנה של ישראל פרי קיבל בהלם ובכבוד את החלטת ערכאת הדיון הנוסף להותיר את ההרשעה של על-כנה. שופטי בית המשפט העליון דחו את מרבית הטענות של ההגנה, ובכללן ש"אדם אינו יכול לגנוב מעצמו" וש"הפרמיות היו הוגנות".

לב ליבה של הכרעת בית המשפט הנו באימוץ הקביעה העובדתית של בית המשפט המחוזי, שהפרמיות בהם חייב פרי את לקוחותיו היו גבוהות מן הפרמיות אותם הייתה גובה חברת ביטוח חיצונית. בית המשפט אף קבע שהסכום הנגנב הנו ההפרש בין הפרמיות שנגבו על-ידי מר פרי לבין הפרמיות אותם הייתה גובה חברת ביטוח
חיצונית.

בעניין גובה הפרמיות, השופטים הנכבדים דחו את בקשת ההגנה להציג בפני בית המשפט ראיות חדשות: חוות דעת אקטוארית אובייקטיבית, אשר הוכנה על-ידי אקטוארית של משרד האוצר על-פי בקשת הפרקליטות וחוקרי המשטרה, ואשר בה נקבע כי הפרמיות הוגנות; והצהרה של היועץ המשפטי לממשלה, אשר ניתנה לבית
הדין לחוזים אחידים, ואשר בה נאמר כי הפרמיות נבחנו ונמצאו הוגנות.

על-פי קביעת כבוד בית המשפט, חוות הדעת האקטוארית אינה יכולה להוות ראייה מספקת להוגנות הפרמיות משום שהיא נסמכה על ההנחה שהפרמיות חושבו לשם כיסוי סיכון הפטירה בלבד. על-פי קביעת שופטי בית המשפט העליון, האקטוארית שהכינה את חוות הדעת לא הייתה מודעת לכך שהביטוח כיסה גם סיכונים נוספים, עליהם העיד האקטואר שיצר את התוכנית עבור פרי. כמו-כן קבעה כבוד השופטת
פרוקצ'יה כי ראייה חדשה כזו אינה יכולה להיות מוגשת במסגרת בקשה לדיון נוסף, אלא במסגרת בקשה למשפט חוזר.

צוות ההגנה לומד את הכרעת הדין ושוקל את צעדיו.

תאריך:  23/05/2011   |   עודכן:  23/05/2011
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרכב שבעה שופטים קבע: עונשו של ישראל פרי לא יקוצר
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן הארץ
23/05/11 10:04
 
בטטה
23/05/11 10:15
 
בניין של רמאויות
9/07/11 12:30
 
חגא
23/05/11 19:16
2
חיגז
23/05/11 10:13
3
פרוף פלור
23/05/11 10:18
4
מקיאוולי
23/05/11 10:18
5
יהושוע בן-נון
23/05/11 11:27
6
123w
23/05/11 11:37
 
מכיר את הבת שלו..
9/07/11 12:37
7
מעניין למה
23/05/11 12:01
 
יהושוע בן-נון
23/05/11 14:36
8
דינו
23/05/11 17:27
9
איתן בן חמו
23/05/11 19:07
10
אכל אותה
23/05/11 21:49
11
פרו קצ'קה
24/05/11 08:03
12
עידן סובול
24/05/11 08:50
13
הייתי שם
24/05/11 08:51
14
ירון7972395
18/06/11 11:30
15
מה חדש?
25/06/11 13:30
פורום: תיק ישראל פרי כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חוקרים מאוניברסיטת מיזרי גילו כי ארוחת-בוקר, במיוחד כזו העשירה בחלבון, מגבירה את תחושת השובע ומפחיתה את הרעב לאורך היום כולו. בנוסף, בעזרת שימוש בסורק תהודה מגנטי תפקודי (fMRI) הם גילו גם כי ארוחת-בוקר עשירה בחלבון הפחיתה את האותות במוח השולטים במוטיבציה לאכול ובהתנהגות האכילה הקשורה לגמול.
23/05/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות

23/05/2011  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
בנמל התעופה בן-גוריון נחת בשלום מטוס אל על שהמריא הלילה לארצות הברית והתגלתה בו תקלה. זאת לאחר מספר שעות של חרדה. 269 נוסעי המטוס ימריאו הבוקר ליעדם במטוס חלופי.
23/05/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת "העיר החדשה" תארגן קבוצת רכישה ענקית, שתרכוש מחברת מפעלי תחנות (קבוצת נצבא) 1,162 דירות בצומת קסם, ראש העין. תמורת המכירה של הדירות מוערכת ב-1.6 מיליארד שקל, שהם 1.38 מיליון שקל בממוצע לדירה.
22/05/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב על נאום נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בפני ועידת איפא"ק ואמר כי הוא שותף לרצונו של אובמה לקדם את השלום.
22/05/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il