|
אור-לי הופמן בר [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
אור-לי הופמן בר, הידועה כמאמנת בתוכנית "לרדת בגדול" המשודרת בערוץ 10 וכפרזנטורית של קפה "באלאנס" של שטראוס, הגישה (ב', 20.6.11) כתב תביעה נגד שטראוס בבית משפט השלום בתל אביב, בסכום של חצי מיליון שקלים, בגין פגיעה במוניטין, אובדן אפשרויות עבודה במקומות אחרים, וכן בגין עוגמת נפש.
התביעה שהוגשה על-ידי עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, היא ככל הידוע התביעה הראשונה המוגשת בישראל על-ידי פרזנטור שהוביל מסע פרסום נגד יצרן המוצר.
תחילת הפרשה בחודש מרס השנה, אז השיקה שטראוס את קפה "עלית באלאנס". מדובר באבקה להכנת משקה קפה, המכילה סיבים תזונתיים (אינולין) וחלבונים המסייעים בעיכוב תחושת רעב. שטראוס טענה, כי עמלה על ייצור ופיתוח המוצר במשך שנים, תוך השקעת מיליוני שקלים, וכי אבקת הקפה האמורה הינה בבחינת "חידוש עולמי".
בעקבות פרסומה של אור-לי הופמן בר, ששימשה כמאמנת הראשית של התוכנית "לרדת בגדול" ארבע עונות ברציפות, פנתה אליה חברת שטראוס והציעה לה לשמש כפרזנטורית מטעמה לפרסום הקפה האמור. אלא שפחות מחודש לאחר מכן, ב-1 באפריל 2011, קראה שטראוס לצרכנים לחדול מצריכת המוצר, והורידה את המוצר מהמדפים.
שטראוס פירסמה, שבעקבות תלונות צרכנים על תחושה רעה לאחר שתיית הקפה, החליטה לעצור את שיווק המוצר, להוריד את המוצר מהמדפים, ואף קראה לרוכשים לחדול מצריכתו. שטראוס הודיעה שתערוך בדיקה כדי לאתר את מקור הבעיה בעקבות התלונות שקיבלה.
כתב התביעה טוען: שטראוס ידעה על הבעיות טרם ההתקשרות
בכתב התביעה טוענים באי-כוחה של הופמן-בר, כי שטראוס ידעה, קודם לשיווק המוצר, על הבעיות הבריאותיות שעלולות להיגרם מצריכתו. עוד נטען בכתב התביעה, כי על-מנת לקבל את הסכמתה של הופמן-בר לשמש כפרזנטורית למוצר, הציגה שטראוס בפניה מצגים שונים. כך למשל, נטען כי שטראוס לא גילתה להופמן-בר על הפגם במוצר, ונמנעה מליידע את הופמן-בר לעניין האפשרות לנזקים בריאותיים של צרכנים בגין השימוש במוצר. בנוסף, נטען כי לא ניתן לשטראוס רישיון של משרד הבריאות למכירת המוצר, למרות שמדובר במוצר חדשני, השונה מהותית מהמוצרים אותם נוהגת שטראוס לייצר. לבסוף, נטען כי שטראוס לא טרחה לשווק את המוצר בלויית אזהרות מתאימות, לא סימנה את המוצר באופן ראוי, ולא העמידה את צרכניה על דבר הסכנות הנובעות מהשימוש במוצר, והמגבלות בשימוש במוצר.
בכתב התביעה אומנם נטען כי שטראוס ציינה על גבי אריזת המוצר, שכמות הסיבים התזונתיים המומלצת ליום היא 25 גרם, ומנת קפה מכילה כחמישית מהצריכה היומית המומלצת למבוגר, אבל לדברי התובעת, "אין בכך כדי להזהיר את הצרכן הסביר מפני הסכנה הטמונה שבצריכת יתר של סיבים תזונתיים".
בכתב התביעה מוסבר כי "צריכת סיבים תזונתיים בכמות גדולה מהמומלצת, עלולה לגרום לאי נחת במערכת העיכול בטווח הקצר, ולמחסור במינרלים בטווח הארוך. נוכחות מוגברת של סיבים תזונתיים בגוף מפחיתה את ספיגת הברזל, המינרלים והויטמינים החיוניים לגוף, יוצרת מצב של חסר, ואף עלולה ליצור חסימת מעיים. בנוסף, מקורו של סיב האינולין, שהוא פחמימה, בשורש צמח העולש. בקרב אנשים הסובלים מרגישות יתר לאינולין, עלולות להתפתח תופעות לוואי שונות, כגון נפיחות בגרון, גירויים באף וקשיי נשימה".
למרות כל האמור לעיל, נטען בכתב התביעה כי הנתבעת נמנעה מלפרסם אזהרות מתאימות, לעניין צריכת יתר של סיבים תזונתיים, ולו כפועל יוצא מצריכת הקפה בתוספת לסיבים התזונתיים שמקורם בתזונה היומית.
עורכי הדין בר-און וכהן טוענים כי תדמיתה של הופמן-בר נפגעה קשות, בעקבות כך ששימשה פרזנטורית של מוצר פגום, אשר הורד בבהילות מהמדפים. "כשם שנפגעה, קשות, תדמיתו של המוצר, כך נפגעה קשות תדמיתה של הופמן-בר, שנשאה על גבה את פרסום המוצר הפגום, מבלי לדעת על פגימותו", נאמר בכתב התביעה.
בכתב התביעה מוסבר כי תדמיתה המקצועית והציבורית של התובעת הייתה כזו, ש"לא הייתה מפרסמת משהו סתם כך", במיוחד כאשר עיני ציבור הנזקקים להפחתת משקל נשואות אליה כ"גורו" בתחום זה. "לכן", נטען, "כגודל השפעת הקמפיין בכיכובה של התובעת על צריכת המוצר - כך גודל הפגיעה הקשה באמינותה המקצועית של התובעת בעיני הציבור. התובעת נתפשת כמי שהטעתה את הציבור, וכמי אשר עבור בצע כסף, כביכול, נתנה ידה לפרסום מוצר המזיק לבריאות!".
כתב התביעה טוען כי מאז ההודעה על הפגם במוצר, נאלצת הופמן-בר להתמודד עם שלל פניות, מכל קצווי הקשת - החל בפניות ברשת האינטרנט, עובר דרך פניות אלפי המתאמנים והמאמנים עימם נפגשת התובעת במסגרת עבודתה, וכלה דרך פניות "אנשים ברחוב", המלינים בפניה על כי שוכנעו לנסות את המוצר רק משום שסמכו עליה, ומתריסים בפניה על המוצר המטעה, אשר גרם לנזקים בריאותיים, עד כדי כך ש"הורד מהמדפים".
"עבדנו עם הופמן בר בשיתוף פעולה מלא"
מחברת שטראוס נמסר בתגובה: "חברת שטראוס מחויבת למצוינות מוצריה ולשקיפות המידע אל מול לקוחותיה, ולכן, כאשר היה מקום לבדוק בשנית את המוצר ולהורידו מהמדפים לצורך בדיקה, פעלה החברה במידית בצעד אחראי כיאה לחברה הפועלת לפי סטנדרטים בינלאומיים מחמירים. לכל אורך התהליך, עבדנו בשיתוף פעולה עם הגברת הופמן, לה הוצג כל מידע שהתקבל בחברה - כולל ממצאי המחקרים וחוות הדעת של מומחי התזונה שליוו את תהליך הפיתוח ותמכו בשימוש ההרכב התזונתי הטבעי של משקה הקפה".