במהירות שהגיעה עד 160 קמ"ש, דהר שר התחבורה אביגדור ליברמן ברכבת החדשה המוקמת בנתב"ג 2000. מדובר בתוואי המסילתי הראשון הניסלל בארץ ישראל מאז ימי האימפריה האוטומאנית, וביישורת הארוכה המתפצלת לאורך כביש מספר 1. ליברמן, לא התאפק ואמר "זה מזכיר לי את הרכבת הטרנס - סיבירית".
מאוחר יותר, במוסך הענק אליו מגיעים ה-ROLLING STOCK - הקרונות והקטרים, לטיפול 10,000, נשא את נאום האני מאמין שלו לגבי עתיד הרכבת בישראל.
"בניגוד למפת הדרכים, לגבי מפת הרכבת אין מחלוקת. כולם מסכימים. אנחנו רוצים להרחיב את הרכבת, וזוכים לקונצנזוס לאומי רחב. היום אין מחלוקת בעם, וכרגע כל הגופים, הירוקים, הצהובים, הימין הקצוני, השמאל המתון, כולם בעד רכבת".
"אני חושב שגם מבחינת הנהלת הרכבת זו שעת כושר. הזדמנות שצריך לנצל אותה. בדרך לכאן ראינו אמנם אורות אדומים ברמזורים, אבל אני רוצה להראות לכם אור ירוק להמשך הפעילות. נושא התקציב הוא חשוב ומהותי בפרויקט בסדר גודל לאומי, גם בשעת חסכון וקיצוצים."
"הרכבת הופכת ללהיט. קטר שיניע את כל הכלכלה הלאומית. זה אמצעי להפוך את ישראל לחלק מהאיחוד האירופי, גם אם איננו שייכים לו עדיין. אדם נכנס לרכבת בנתב"ג ותוך 10 דקות הוא מגיע לתחנת ארלוזורוב ומשם יוצא לחיפה ולבאר שבע".
בשלב זה נישמעה קריאת ביניים -"ולכפר סבא, לא לקפח את כפר סבא", מפי סלמן ב- ציון, מנכ"ל משרד התחבורה, תושב היישוב, המראה את כברת דרך עברה המדינה מאז נהג פייסי גרופר לקפוץ מהרכבת המאיטה בהתקרבה לעתלית, מקום מגוריו.
"הפעם האחרונה שנסעתי ברכבת היתה ב-1978, כאשר נסעתי מרוסיה לוינה בדרכי לארץ ישראל," הוסיף השר לקול שמחתם של העובדים הרבים מחבר העמים אשר ניצבו סביבו בהנגר הענק. הוא קרא לעובדים לסייע בהקמת חברת הרכבות החדשה, והחל לבנות את "גאוות היחידה", באומרו כי שנים רבות אמרו אנשים רק בלחש כי הם עובדים ברכבת אשר "עתה הפכה למותג."
אלא שליברמן מנסה לבנות את הסעת ההמונים בישראל על בסיס ממלכתי אחיד, וכבר במהלך הסיור הושמעה ביקורת למישנתו. לדבריו "הכי חשוב הוא שלא כל אחד ירוץ במקביל, אלא שצריך לרוץ יחד. כיום מתוכננות מערכות הסעת המונים בתל אביב, בירושלים ובחיפה, וכל אחד בונה טכנולוגיה שונה, מקים מרכזים להכשרת נהגים, מרכזי פיקוד ושליטה, כאשר למעשה צריך לעבוד יחד".
אנחנו מדינה קטנה, ואין טעם לעבוד על ארבע טכנולוגיות שונות. כל אחד יבנה לו אימפריה שלא לצורך, והקווים לא יפגשו לעולם", אמר השר, ובכירי משרדו מיד הזדרזו להסביר למחלקה ראשונה כי הרעיון המיניסטריאלי יפה, אך אינו ישים. אין לדבריהם מקום להקים יישות על - רכבתית משותפת, ובוודאי שאי אפשר להוסיף לה את הקואופרטיבים המסובסדים לתחבורה.
קו הרכבת החדש לנתב"ג יהיה מוכן כבר בחודש יוני 2004, אך הוא יפתח רק בכפוף לפתיחת הטרמינאל החדש. כיוון שמועד פתיחתו של הפרויקט טרם ניקבע סופית, לא ברור גם מתי תחל הרכבת להוציא עשן לבן. נתב"ג 2000 נתון לדחיות תדירות, המודגשות על רקע דו"ח הביקורת של החמור של מבקר המדינה.
ליברמן הוכנס לעומק צמד המנהרות בתוואי המסילה החדש, הנחפרות כל אחת בטכניקת ביצוע שונות לחלוטין. כך הוכנס בסוד הפרויקט שעלותו כ-370 מיליון שקלים, אך התועלת המשקית שלו גדולה פי כמה. אמנם לשאלת מחלקה ראשונה הסכים כי המסילה תשחרר בעיקר את פקק התנועה של הישראלים בדרכם אל ומחוץ לארץ, ובכל אין ספק כי מדובר בשער המייצג של המדינה.
עוד נמסר כי נעשה מאמץ להגיע להבנה עם השרת לאכות הסביבה ושר התשתיות, שניהם ממפלגת שינוי, להובלת גז וחומרים מסוכנים ברכבת. בשנה הבאה יחל לעבוד במלא הקיטור קו הסילוקין לרמת חובב, וליברמן אמר כי "חייבים לפעול לשינוי החקיקה והתקנות, כך שהרכבת תוריד את העומס בכבישים, ובעיקר את עומס התובלה הכבדה." ספק אם לכך היתה כוונת איגוד המובילים עת ערכו את מסעם כנגד עומס היתר.
בסיורו התלוו אל השר כל צמרת משרדו ומספר קרונות של עובדי הרכבת, מדרגת יו"ר חדש (משה ליאון), מנכ"ל (יוסי שניר), והלאה. מדובר באנשיה העתידיים של חברת הרכבות החדשה המשתחררת מחיבוק הדוב של רשות הנמלים והרכבות, להם קורא ליברמן להתאחד עם שאר הגופים הרכבתים העומדים להתגלגל על מסילות ישראל.
במסלול נסיעה זהה נערך לפני כשנה סיור לשר הקודם, ד"ר אפריים סנה. רבים מהמארחים זוכרים את התנהלותו מעוררת הרחמים של מנכ"ל הרכבת דאז, עמוס עוזאני, אשר חש בחרב הפיטורין המתנופפת מעל לראשו.
הגורם האנושי הינו קריטי במערכות תחבורה, מרמת הנהג ועד לרמת השר. משרד התחבורה עבר טלטלות פרנסונאליות בעשור האחרון, ולמעשה מאז ימי משה קצב לא היה שר תחבורה במשרה וקדנציה מלאות. קצב החל במהפכה הרכבתית, המחייבת המשכיות.
"הבוחרים הודיעו חד משמעית כי הם מצדדים במאבק פוליטי מתוך הממשלה ולא מחוץ לה", מרגיע אותי ליברמן בתשובה לתהייה אודות המשך דרכו בלשכה שמעל ככר הדוידקה. מדובר בשינוי גישה לעומת פרישתו מהמשרד לתשתיות לאומיות, אותו הותיר בלא קברניט לתקופה ארוכה וקריטית.
האם אכן יעמוד בהבטחתו?, התשובה תינתן עת תחשף זהות האיש שיגזור את הסרט בטקס חנוכת הקו לנתב"ג 2000.
"מדינת ישראל עלתה על הפסים", אומר שר התחבורה אביגדור ליברמן, בבואו לסכם את המהפך בהקצאת המשאבים לתחבורה המסילתית.