|   15:07:40
דלג
  עומר כרמון  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

צורן - קמפיין כשר?

29/05/2003  |   עומר כרמון   |   מאמרים   |   תגובות

הישוב צורן הוא ישוב יפה. נופים קסומים, שקט פסטורלי.
5400 איש מתגוררים בישוב המבוסס, לקראת ערב ניתן לראות רבים מהם יוצאים להליכה או ריצה בכבישי היישוב, ילדים מאושרים מתאמנים באולם המתנ"ס. במועדון המרכז המסחרי רוקדים ההורים לצלילי הטנגו, וחבורת ילדים אחרת יושבת סביב שולחן ליד הפיצרייה. מדברים ברוגע, צוחקים, ממש ישראל אחרת.

הרחובות קרויים על שמות עצים, והבתים הם תמצית החלום הישראלי הממוצע: בתים בני שתי קומות, אמנם צפופים כך ששכן יכול כמעט לגעת מחלון ביתו בחלונו של השכן, אך בכל זאת: כניסה מוריקה וקוביית דשא בכניסה לכל בניין.

אך למרות הכל ישנו אי שקט באוויר: בכיכר בכניסה לישוב, בסמוך לבית הספר תלויים שלטים: "ילדי צורן לא רוצים סרטן", "הילדים מוכנים לקרון, אבל רק מאושר", בכיכר המרכז המסחרי שלטים גדולים המפרסמים את מספר הפקס' וכתובת הדואר האלקטרוני של שר התמ"ת, אהוד אולמרט, ומבקשים מהתושבים לשלוח לו את הדרישה: "לסלק את האנטנות".

כשתושבי צורן אומרים אנטנות, הם מתכוונים לתחנת השידור הלל אשר הוקמה בשנות החמישים על שטח שגודלו 900 דונם ועליו ארבעה משדרים ואנטנות רבות המגיעות עד לגובה של 220 מטר. המשדרים והאנטנות משמשים את רשות השידור ומופעלים בידי בזק: שני משדרי FM, משדר AM, המשמש את רשת א' ומשדר המשמש את רשת ד'- הסברת ישראל בעולם הערבי.

בימים אלו מגיע מאבקם של תושבי צורן לשיא: "אנחנו מסירים את הכפפות" אמרה השבוע למעריב, פנינה קנטי, חברת מטה המאבק. תושבי צורן נערכים באקט הפגנתי לנטוש את היישוב ולהתיישב במאהל מחאה שיוקם בצומת בני דרור. "אנחנו נסגור את התחנה הזאת, בין אם במלחמה ובין אם במחאות. יש לנו כאן ילדים, ואנו נלחמים על בריאותם" אמר ציון מיכאלי תושב הישוב.

בתחילת שנות התשעים, הייתה עלייה גדולה מארצות חבר העמים. משרד השיכון בראשותו של אריאל שרון, חיפש מקום בו יוכל ליישב את העולים ובחר באתר בצורן. האתר היה מאוכלס תחילה בקרוואנים אולם הם פונו עקב התנגדות תושבי האזור שחששו מירידת ערך נכסיהם בשל התושבים הזרים והלא מבוססים.

במקום זאת יזם משרד השיכון עם מנהל מקרקעי ישראל ומתכננים פרטיים את הקמתו של יישוב מבוסס, "סביון של השרון". המכרזים שווקו לעמותות וליזמים פרטיים שבנו את צורן.

המשרד לאיכות הסביבה, בזק ומשרד התקשורת התנגדו להקמת היישוב סמוך כל כך לאתר האנטנות, אולם למרות כל האזהרות אוכלסה צורן החל משנת 1994.

תושביה קנו את בתיהם בקרבתה של חוות אנטנות הקיימת שם כבר 40 שנה.

בתחילה שויכה צורן למועצה האזורית לב השרון, אולם מאוחר יותר מינה משרד הפנים מועצה מקומית במקום בראשותו של יצחק אגסי, מאוחר יותר נבחר מחליפו, יוסי מלכה.

לתושבי צורן יש טענות קשות כלפי המועצה האזורית. לטענתם נאמר להם על-ידה, כי "אין שום סכנה בחוות האנטנות, האתר אושר בידי המשרד לאיכות הסביבה, וכי מדובר באנטנות קולטות ולא משדרות". לטענתם, המועצה האזורית לב השרון מסתירה בכספות עד היום את ממצאי בדיקות הקרינה שנעשו באתר לפני הקמת היישוב.

לאחרונה בשל החזית המשותפת שנוצרה במאבק עם המועצה האזורית, נגנזו הטענות כלפי המועצה, וכרגע תושבי היישוב מפנים את כל טענותיהם כלפי ממשלת ישראל ורשות השידור. "יד פושעת", הגדיר את התנהגות הממשלה, ראש המועצה הראשון, יצחק אגסי.

אך למרבית הפלא, בשנת 1997, כ-200 מטר בלבד מן האנטנות נפתחו בצורן בית ספר ומתנ"ס.

בחודש יולי 1999, החלו תושבי צורן במאבק: יחד עם מועצת צורן הם עתרו לבג"צ נגד רשות השידור והמשרד לאיכות הסביבה כדי לקבל דיווח מלא על עוצמת הקרינה המשודרת.

בעקבות נתונים הקובעים לטענת התושבים, כי הקרינה מן האנטנות עלולה להיות מסוכנת. הם השביתו בחודש יוני 2000 את בית הספר ביישוב ואיימו שלא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה.

פרסום נרחב בעיתונות של תחקירים הטוענים כי עשרות מתושבי המושב פורת המרוחק כקילומטר מהאתר חלו בסרטן, הקפיץ את חברי הכנסת והלחץ של חברי צורן מתחיל לתת את אותותיו.

מנהל רישום סרטן במשרד הבריאות קבע כי הסטיסטיקה של מוות מסרטן במושב לא חורגת מעל הממוצע, אך זה לא השפיע כהוא זה על כדור השלג שהחל לנוע.

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה לישיבת חירום והציעה לתושבים לשקול העברה של בית הספר, לו רק באופן זמני, כדי לא לסכן את התלמידים. אולם התושבים מסרבים. "בית הספר לא יזוז, האנטנות הם אלה שיזוזו" הם אומרים.

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה כדי לדון בנושא ב-25.7.00, מנהל הטלוויזיה ורשות השידור יאיר אלוני אמר בדיון, כי "יש כאן מידה לא מעטה של זעקת הקוזאק הנגזל, כשהוקם היישוב התריעו בפני מקימיו שיתרחקו למרחק מאוד מסוים מהגדר ואף על-פי כן הקימו את היישוב. ואז גם עשו "הבה נתחכמה", במקום להקים שם בית מגורים, הקימו שם בית ספר ועכשיו רעשה הארץ".

ואכן, יו"ר הוועדה עוזי לנדאו שלא הסתיר בתחילת הדיון כי הוא תושב האזור ו"אם אני רוצה לשוב הביתה בשלום, אני מוכרח לשים לב גם למה שכותבים אצלנו בסביבה" יעץ לראש המועצה כיום יוסי מלכה: "הנוח ביותר זה לדבר על בית הספר, כי הרגישות לגביו היא הגבוהה ביותר. למי שהלך לגור בקוטג' יגידו: אדוני, הלכת לגור בקוטג'? היית צריך לדעת איפה אתה הולך לגור. בתי ספר הם סיפור אחר. אני מציע לכם להתרכז בבתי הספר. קל יותר לקדם את כל הנושא הזה". ואכן זאת הייתה הטקטיקה בה נקט גם יוסי מלכה, ראש המועצה.

בשנת 2002 החליטו במועצת צורן להקים בית ספר נוסף, אפילו קרוב יותר לאנטנות. מלכה אף לא הסתיר כשאמר לעיתון זמן השרון: "אני רואה בהקמת בית הספר החדש, אמצעי לחץ נוסף על מקבלי ההחלטות, שיורידו עוד יותר את רמת הקרינה".

מלכה התכוון בדבריו להסכם שהושג בין משרד ראש הממשלה ותושבי צורן באוגוסט 2000, שקבע כי תחנת השידור תוכל להמשיך ולשדר בעוצמת קרינה הנמוכה ב 90 אחוזים ממה ששדרה עד אז. במקביל הוקמה ועדה האמורה למצוא אתר חלופי.

אך התושבים המשיכו להפעיל לחץ תוך כדי הצגת נתונים המראים כביכול על הפרת ההסכם. ב 24.3.02, החליטה הממשלה על הפסקת פעולת המשדר של רשת ד' באתר וזאת למרות עמדתם של מומחי המשרד לאיכות הסביבה, כפי שהציג אותה בכנסת השר צחי הנגבי בתאריך 13.3.02: "אנחנו נמצאים באיזו שהיא עמדה לא פופולארית, כי העמדה החד משמעית של כל מומחי הקרינה במשרד, והיא לא שנויה במחלוקת פנימית, ויש לא אדם אחד אלא מספר אנשים שמיומנים בנושא שאומרים זאת, היא שאין שום סיבה לבהלה ושום סיבה לדאגה…"

ד"ר מנחם מרגליות, מומחה לקרינה שהוצג שנתיים מוקדם יותר על-ידי ראש מועצת צורן כמומחה לקרינה מספר אחד בישראל, טען בביטחון בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בתאריך 30.10.02, כי כעת לאחר סגירת משדר רשת ד', "רמות הקרינה בצורן נמוכות מאוד". ראש אגף קרינה ורעש במשרד לאיכות הסביבה, ססיליאן גלברג, אמר בישיבה: "אני יכול להגיד לכם בוודאות שאין בצורן ולא יכולות להיות, רמות קרינה שונות מאשר בישוב אחר, אני מתנדב פה בפורום מלא, להחליף את מקום מגוריי עם כל תושב בצורן. אני גר בגילה ואני אשמח לגור בצורן, במקום הכי קרוב לאנטנה".

ד"ר אריה קרסנטי, מנהל המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות אמר: "אנו לא מדברים באוכלוסייה שנמצאת כרגע במצב שאפשר להגדיר אותו כמצב של סכנה". מנכ"ל רשות השידור יוסף בר אל אמר: "נוצר מצב שיכול לקרות בכל מקום אחר שנשים משדר, והוא שהתושבים יתקרבו לאותו משדר, ואז נעים מאד לבוא ולהקים שם בית ספר ולהקים סככה ליד הגדר, והסככה מגבירה את הקרינה… ההוראה שניתנה להפסיק לגמרי את המשדר של רשת ד' היא לא חוקית, השידור בערבית שהיה אמור להקיף את כל ארצות ערב, מהמפרץ עד למרוקו לא מגיע לשום מקום, הוא אף לא מגיע לתוך מדינת ישראל".

אך הפוליטיקאים המבוהלים מלחץ התקשורת והתושבים בשלהם, וממשיכים לדרוש בתקיפות את העברת התחנה למרות העלויות הכספיות האדירות ולמרות קביעות המומחים שאין כעת סכנה מהאתר.

ח"כ רן כהן הגדיל לעשות כשהגדיר בישיבת הוועדה ב 25.3.03 את אי העברת האתר כ "כשלון של הציונות". לא פחות ולא יותר. התחנה גורמת לאנשים "נזק ודאי", אמר. על סמך מה קביעתו של ח"כ כהן? רק הוא יודע.

לראש מועצת צורן, יוסי מלכה הנחוש להראות לבוחריו את הצלחת מאבקו הייתה גם בקשה: את האנטנות שאינן משדרות כרגע, הוא מבקש "לפרק - כצעד בונה אמון". הוא הגיע לישיבה האחרונה של הוועדה לביקורת המדינה עם טיעון חדש ומשכנע מדוע צריך להזיז את חוות האנטנות: "מאז פורסמו הכתבות על פורת ויישובי הסביבה, קיימת אצלנו חרדה עצומה, גם לדברי משרד הבריאות חרדה היא אחד הפרמטרים שגורמים לסרטן…"

על-פי אותו הגיון צריך לפרק בישראל את כל מפעלי התעשיה, לאסור על תנועת מכוניות ומטוסים, נשיאת נשק ולבטל את שידורי מהדורות החדשות כדי למנוע חרדות.

ומדוע בכלל להסתפק רק באנטנות בצורן? במה שונים תושבי צורן מתושבי עכו, יבנה או באר שבע? גם שם סמוכים בתי תושבים לאנטנות של בזק.

פרשת חוות האנטנות בצורן היא מחדל נורא. המחדל הגדול שייך לממשלת ישראל שאישרה הקמת ישוב קרוב כל כך לחוות אנטנות למרות אזהרות המומחים. דבר זה הביא בסופו של דבר לפגיעה קשה בשידורי קול ישראל ולהחלטה על העברת האתר שעלותה עשרות מיליוני דולרים.

אך הפרשה הזאת מאופיינת גם בתרבות של קמפיין המוגדר כ"מוצלח". התרבות הזאת אומרת שכדי להשיג מטרה כמעט הכל כשר. ניתן לקנות בתים ליד אנטנות ורק אז לדרוש את הסרתם. אפשר להשתמש בעיתונאים לפרסום תחקירים סנסציוניים שנועדו להשפיע על דעת הקהל, ואחר כך לטעון שהתחקירים גורמים לחרדות ולכן הממשלה צריכה לפעול. ניתן לסרב לבקשות להזזת הילדים אפילו באופן זמני מבית הספר ואחר כך לזעוק מרה על "הילדים שבסכנה". (אם באמת חשבו אנשי צורן כי ילדיהם בסכנה הם לא היו שולחים אותם לבית הספר, מדובר באוכלוסייה מבוססת שהוצעו לה אלטרנטיבות והיא יכולה גם לדאוג לכך בעצמה).

גם טענתם של תושבי צורן לחוסר מודעות לגבי הסכנה מהאנטנות לא נשמעת אמינה. מדובר באוכלוסייה משכילה ברובה, אשר רכשה את בתיה בשנות ה-90, ולא בשנות החמישים.

בכל מקרה נראה כי בעקבות הסדר הקרקעות שנחתם לפני כשבוע בין מנהל מקרקעי ישראל לבין בזק, תוכל בזק להפשיר את הקרקע בתחנת הלל לבנייה ומגורים. שטח התחנה הוא למעשה שטח ההתרחבות הטבעי היחיד של צורן ויוקמו שם אלפי יחידות דיור.

אם כך יהיה, בקרוב יגיעו בתי צורן לאזור התעשייה של קדימה. מה יקרה אז?

תאריך:  29/05/2003   |   עודכן:  29/05/2003
עומר כרמון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השדרן אברי גלעד אמר בגלי צה"ל: "אם דמות היהודי הוא אמנון יצחק, אז אני יכול להבין מה זה אנטישמיות", וזאת מבלי שמפקדי גלי צה"ל יפעלו להדיח אותו מיידית. במכתב אישי נוקב לקצין חינוך ראשי בצה"ל, תא"ל אלעזר שטרן, פורש ח"כ יצחק ועקנין את דעתו על מערכת הערכים הפגומה של מפקדת קצין חינוך ראשי בצה"ל, אשר נמנעה מלהדיח את אברי גלעד, זאת על אף ההתבטאות החמורה אשר השמיע גלעד נגד הרב.
29/05/2003  |  ח"כ יצחק ועקנין  |   מאמרים
הוועדה הפרלמנטרית בראשותו של חה"כ רן כהן ("דו"ח ביניים של ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא הפערים החברתיים בישראל," www.knesset.gov.il/committees/heb/docs/gap15-4.htm), הקדישה לנושא כשנה, בעקבות החלטת הכנסת מיום 25 ליולי 2001. באורח מפתיע גם הוועדה מדגישה את העובדה שב-20 השנה האחרונות התרחבה אוכלוסיית העניים, והוחמרו הפערים, למרות הגידול הניכר בהוצאה החברתית.
29/05/2003  |  ד"ר דוד סיון  |   מאמרים
השידור המסחרי החל את דרכו מתוך הנחה שהערוצים המסחריים יהיו חלופה הולמת לשידור הציבורי מן ההיבטים השונים, ובהם העברית. הוקמה מִנהלת שידורים ואחריה הרשות השנייה, המפקחת על העברית המשודרת בערוצים אלה.
29/05/2003  |  ראומה יצחקי  |   מאמרים
29/05/2003  |  יוסי מטלון, אדריכל  |   מאמרים
ביקורתו של יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, על התערבות היתר של הרשות השופטת בתחומה של הרשות המחוקקת נתקלה במטר של בליסטראות, כולל מצד מי שבהקשרים אחרים מתיימרים לדגול בחופש הביטוי והדעה. ביקורתו של ריבלין, במקום להיפסל כאסורה, בהיותה מופנית אל הרשות השופטת ומושמעת באוזני העומד בראשה, ראוי שתיבחן לגופה.
28/05/2003  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il