|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"גורל התוכנית - כגורל תוכניות קודמות"

איש נדל"ן בכיר: "במבחן הביצוע נדמה שאין ברעיונות שום פתרון לזוגות הצעירים" תנועת דרור ישראל: "לא ניתן יהיה להשקיט את המחאה בעזרת חלוקת הבטחות להטבות והקלות למגזר כלשהו, חשוב ככל שיהיה" האופוזיציה: "נתניהו שולף מהמותן - פניקה היא לא מנהיגות"
26/07/2011  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   המחאה החברתית   |   תגובות
מפגינים מאחת האוהלים, הלילה [צילום: פלאש 90]

עופר וולפסון, איציק וולף
"שלוש מהפכות בתחום הדיור"

הגופים המקצועיים, הפוליטיקאים והתנועות המפגינות בשטח הגיבו (יום ב', 26.7.11) למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה הציג את תוכניתו להוזלת הנדל"ן. רובם ביקרו אותה.

"הרעיונות שהעלה נתניהו חשובים אך במבחן הביצוע נדמה שאין בהם שום פתרון לזוגות הצעירים"- הגיב יו"ר "קרן פייר" שלמה גרופמן, למסיבת העיתונאים שכינס נתניהו. גרופמן, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר כי הוא מכבד מאוד את מאמציו של ראש הממשלה לפתור את בעיית הדיור באופן מהיר במדינת ישראל, "לצערי הרב, מתוך ניסיון רב, צריך לזכור כי דירה היא מוצר שלייצר אותו דרוש זמן רב ואין אף פתרון קסם שיכול לשנות עובדה זו".

"הפתרונות שהציע ראש הממשלה אין בהם חדש, הביורוקרטיה בכל נושא הבנייה היא כבדה ביותר וגם הרצון לשחרר חסמים על-ידי ודל"ים אינני מאמין שיפעל במהירות. על הרפורמה במינהל מדברים כבר תקופות ארוכות ולא ברור לי גם היכן מצויה קרקע פנויה מתוכננת לבניית - 10,000 מעונות סטודנטים", ציין גרופמן. יו"ר 'קרן פייר' הוסיף כי "נכון שיש בעיות זוגות צעירים כבדה במדינת ישראל אבל היא יכולה להיפתר רק על-ידי כך שגם יזמים ישבו עם נציגי הממשלה. הם המכירים בצורה הטובה ביותר את הבעייתיות הקיימת בביורוקרטיה ואנחנו היזמים נלחמים יום יום ושעה שעה להשגת היתרים בכל רחבי מדינת ישראל ופרוצדורה זו נמשכת לעיתים שנים".

אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כוח האדם באיגוד לשכת המסחר, אמר בתגובה למסיבת העיתונאים: "במקום שנתניהו יכנס עוד מסיבת עיתונאים רוויות סיסמאות, מוטב שיקרא לסדר את פקידי משרד הפנים שמעכבים החלטת ממשלה על הבאת אלפי עובדים זרים לענף הבנייה ומנסים לעשות עם גבם של האזרחים ניסיונות הזויים וחסרי אחריות של ייבוא עובדים לא מקצועיים מסרי לנקה, בניגוד לעמדת הקבלנים". הוא הוסיף: "מצד אחד נתניהו מתהדר ברפורמות חדשות, מצד שני פקידים שלו אינם מבצעים החלטת ממשלה שכבר התקבלה ולא פחות חמור רוצים גם להיות אחראים על גיוס העובדים, מבלי שיש להם ניסיון או הכשרה מתאימה. אם נתניהו לא יתערב, מסיבת העיתונאים הבאה שייכנס, תהיה להסביר לאומה מדוע מערך הבנייה בישראל קרס ושותק".

ערן רולס, יו"ר מרכז הבניה הישראלי, אמר כי תוכנית נתניהו, כביכול, הינה בבחינת "לחפש את האור מתחת לפנס". רולס ציין כי "התוכנית, לצערי, לא תייצר בשנה שנתיים הקרובות רבבות דירות למגורים. שתי האפשרויות היחידות לייצר תוך שנים ספורות מספר משמעותי של 60-50 אלף דירות בשנה, הינן או באמצעות תוכניות פינוי בינוי באזורי ביקוש במרכז הארץ ובד בבד קידום מאסיבי של בניה בפריפריה. הצלחה זו מותנית כמובן בשיפור משמעותי של אמצעי תחבורה, נגישות ותעסוקה. אחרת, כל הסעיפים היפים לא יהיו רלוונטיים כלל ועיקר".

עו"ד דוד בסון, ממשרד עו"ד הרטבי בורנשטיין בסון ושות', העוסק בנדל"ן, אמר כי הפתרונות שמציע נתניהו לא פותרים את הבעיה. לדבריו, "אנו אוכלים היום את פירות הבאושים של פסה"ד הקשת המזרחית שגרם למצוקת הקרקעות שאנו חווים היום".

"בתקופה ששרון היה שר התשתיות, הוא זרק עצם לחקלאים והביא לדיור מאסיבי בזמנו. מדינת ישראל יישבה מיליון וחצי עולים רק בזכות העובדה שהפשירו קרקעות של חקלאים שקיבלו הטבות מהמדינה בתמורה לכך, אלא שתנופת הבניה הופסקה עם בג"ץ הקשת המזרחית. הקרקעות הכי זמינות לבניה הן קרקעות של חקלאים אבל אין להם שום מוטיבציה לשחרר אותן כי המחיר שמציעה להם המדינה מצחיק. המינהל מצידו לא יוכל לפנות חקלאים בכוח מהקרקע שלהם כי אז צפויה לו אינתיפדה מצידם. הפתרון הנכון להקל על שוק הנדל"ן, אם כן, הוא לתת פיצוי הגון בחוק לחקלאים. כל הפתרונות שמציע ביבי הם רק המשך הביורוקרטיה ולא ישנו את המציאות".

להערכתו של עו"ד בסון, מחירי הדיור לא יירדו כי אנו ישווקו קרקעות רק באזורי הביקוש ולא תהיה הצפה של קרקעות.


"די עם האידיאולוגיה הכלכלית הרומסת אותנו תחתיה!"

תנועת דרור ישראל, ממובילות מחאת הדיור שפרצה בשבועות האחרונים, מסרה: "ראש הממשלה ושריו טרם הפנימו את העובדה שאזרחי ישראל שולחים להם מסר ברור: די עם האידיאולוגיה הכלכלית הרומסת אותנו תחתיה! לא ניתן יהיה להשקיט את המחאה הציבורית בעזרת חלוקת הבטחות להטבות והקלות למגזר כלשהו, חשוב ככל שיהיה. הגיע הזמן שהמדינה תדאג למימוש הזכויות הבסיסיות של אזרחי ישראל: הזכות לדיור, הזכות לתעסוקה, הזכות לרפואה ציבורית הולמת, לחינוך, לביטחון אישי. זוהי השעה שהממשלה צריכה להבין: יש לשנות את המדיניות ב-180 מעלות, במקום לעשירים - לטובת האזרחים.

"נקודת האור היחידה בתוכנית: קיצוץ של 50% במחירי התחבורה הציבורית. פעולה זו יש לנקוט ביחס לכל המשאבים והצרכים האלמנטריים של אזרחי ישראל. אך ניסיון העבר ממסיבות העיתונאים של ביבי (כמו הדלק - שהוכרז על הורדה של 23 אג' ואחרי שבועיים עלה ב-28 אג') גורם לנו לחשוש שגם זה עורבא פרח".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין', מסר: "הניסיון של ראש הממשלה לקנות את הסטודנטים באמצעות הרפורמות בחוק התכנון והבנייה היא לעג לרש. רה"מ ממשיך בשלו ובמקום לקדם רפורמה אחראית במנהל מקרקעי ישראל, מבקש להפריט את קרקעות המדינה לבעלי ההון, אשר לא רק שלא יבנו לזוגות צעירים, אלא יוכלו לבנות בפארקים, בשמורות הטבע ובחופי הים.

"אילו במקום להוציא 400 מיליון שקלים שירסקו את מערכת התכנון המחוזית במדינת ישראל, נתניהו היה משקיע סכום זה לטובת חיזוק הוועדות המקומיות, ניתן היה להוציא במיידי היתרי בנייה ללמעלה-110 יחידות דיור מאושרות ברחבי הארץ שיתנו מענה למצוקת הדיור של הסטודנטים והזוגות הצעירים".

"גורל תוכנית הדיור - כגורל תוכנית הרכבת לאילת"

ח"כ יצחק הרצוג, שהיה שר הבינוי בעבר, מסר בתגובה: "גורלה של תוכנית הדיור של נתניהו יהיה כגורל תוכנית הרכבת לאילת, הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ותוכניות אחרות שהבטיח מזמן, רק ששכח גם ליישם. הסיכוי שבעתיד הקרוב יחול שינוי אמיתי הוא קטן מאוד. הציבור כבר לא קונה את ההבטחות החלולות של נתניהו. רק התערבות ישירה בשוק השכירות והפיכת הממשלה ליזם שבונה 100 אלף יחידות דיור: 50,000 לזוגות צעירים ו-50,000 לזכאים, תביא את השינוי. נתניהו מאשים את הביורוקרטיה ומאשים את הממשלות הקודמות אך, שוכח את חלקו במחדל. ראש הממשלה נבחר כדי להביא פתרונות. לא להסביר את הכשלונות, בנאום עם חיוכים ומצגת יפה".

ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) מסרה בתגובה למסיבת העיתונאים: "העובדה שרוב קרקעות הלאום נמצאות בבעלות המדינה אינה כשל שוק אלא ערך ציוני, חברתי וסביבתי. הניסיון לקשר בין בעלות המדינה על הקרקע לבין מצוקת הדיור או קשיים בשיווק הוא הונאה מוחלטת של הציבור וניסיון ציני לרתום מחאה מוצדקת לטובת העצמתה של שיטה כלכלית הרסנית שריסקה את מעמד הביניים. בפועל מציע להעביר את קרקע המדינה לידי יזמים ותאגידים בחינם.

"נסיגתה של הממשלה מאחריותה לדיור והפקרתו לכוחות השוק בלא רסן ובלא רגולציה היא שריכזה דירות בידי מעטים ואינה מונעת את המשך התופעה. נתניהו אינו מציע שום תרופה אלא עוד מאותה מחלה ומתוכניתו עולה כי לכך תתווסף הפקרות תכנונית מוחלטת. על המדינה לא להפריט את מקרקעי ישראל, אלא לנהל אותם באופן חברתי, לבנות דיור ציבורי ועוד".

מדובר מפלגת האופוזיציה קדימה נמסר: "נתניהו שולף מהמותן - פאניקה היא לא מנהיגות. אותו ראש ממשלה שניסה לעבוד אמש על הצעירים בעיניים עם חוק הוד"לים מנסה בציניות מלאכותית לעשות זאת שוב - עם שליפות מהמותן שלא יפתרו דבר. נתניהו העלה מיסים ולא מוריד אותם, הוא ייצר כשל שוק ולא פותר אותו ובמקום לפתור את הבעיה של אזרחי ישראל הוא מנסה לפתור את בעייתו שלו. נתניהו טוען שזיהה את הבעיה אבל הוא כרהמ לא פתר ולא פותר אותה. למדינת ישראל מגיע פתרונות ולא ססמאות, והצעתו היא מעט מדי מאוחר מדי ובעיקר לא משנה את מצוקותם של אזרחי ישראל".

ציפי לבני מסרה כי "נתניהו פועל להוריד אוהלים ולא לבנות בתים. במקום לשנות מדיניות כלכלית ולהתחיל לנהל את הגופים שתחתיו נתניהו מתנער מאחריות, ממשיך לקטר ולהפריח ססמאות שלא יפתרו את הבעיה החברתית ולא מורידות מהנטל של הצעירים ומעמד הביניים בישראל. נתניהו לא מבין שהבעיה אינה טכנית אלא מהותית - צריך להוריד את הנטל ממעמד הביניים, ולשם כך נדרש שינוי המדיניות הלאומית הכוללת ולא להסתפק בפתרונות שוליים מעין אלו".

לעומת זאת, נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אמר היום, לאחר שבחן את רשימת הצעדים עליהם הודיעו ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון במטרה להגדיל את היצע הדיור, כי הוא תומך בצעדים, והוא סבור שבמידה ויבוצעו הם צפויים לסייע בהשגת המטרה. עמדת בנק ישראל גורסת, כי פתרון ארוך טווח לבעיית מחירי הדיור חייב לבוא בעיקר בהגדלת היצע הדירות, והנגיד ציין לטובה את העובדה שהצעדים הם מידתיים וממוקדים בהגדלת היצע הדיור.

הנגיד התייחס גם לכך שבשנה האחרונה חל גידול של 11% בהיקף התחלות הבנייה, ובעקבותיהן עולה בהדרגה גם מספר סיומי הבנייה. עם הזמן, אמר, הדבר צפוי להביא לגידול בהיצע הדירות, ולהתמתנות הן במחירי הדירות והן בשכר הדירה. הנגיד הדגיש שחשוב שהצעדים עליהם הודיע היום ראש הממשלה אכן יצאו אל הפועל. כמו-כן, ציין הנגיד שחשוב להשלים את הרפורמות ושינויי החקיקה שמקדמת הממשלה בתחום ועדות הדיור הלאומיות והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, משום שצעדים אלו יקצרו באופן משמעותי את הזמן שבין ההחלטה לשווק את הקרקע לבין סיום הבניה.

תאריך:  26/07/2011   |   עודכן:  26/07/2011
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"גורל התוכנית - כגורל תוכניות קודמות"
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמאי מקרקעין
26/07/11 15:10
2
גימי-יהודי מיהודה
26/07/11 15:32
3
לא צריך באמת לעשו
26/07/11 15:49
4
ע_הראל
26/07/11 17:31
5
יהוידע
26/07/11 18:13
6
דן ה
26/07/11 18:27
7
ראו תגובת הטיפש
26/07/11 18:34
8
רויות מקומיות
26/07/11 22:02
9
בניהו בן מלט
27/07/11 00:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט לנוער בתל אביב גזר (ג', 26.7.11) עונש של 18 שנות מאסר בפועל על מי שרצח בשנת 2006 את עו"ד ענת פלינר בביתה ברמת השרון. הרוצח היה בן 16 בזמן שביצע את מעשהו, ולפיכך קבע בית המשפט שאין חובה לגזור עליו מאסר עולם.
26/07/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
אמש (ב', 25.7.11) נערך הטקס השנתי להענקת פרסי אונסק"ו-לוריאל "למען נשים במדע" - ישראל 2011, במעמד כלת פרס ישראל פרופ' רות ארנון, חברת הכנסת ויו"ר שדולת הבריאות בכנסת ד"ר רחל אדטו ומכובדים רבים נוספים.
26/07/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
פרקליטות המדינה מבקשת (ג', 26.7.11) מבית המשפט העליון לדון בדלתיים סגורות בערעורו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, על הרשעתו באונס ובעבירות מין נוספות.
26/07/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו עומד להציע "תוכנית חירום לאומית להגדלת הצע הדירות". להלן פירוט חמשת עיקרי התוכנית, שבעיקרה היא 'סחורה משומשת' או לא יעילה:
26/07/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
נציבת מס הכנסה לשעבר, עו"ד טלי ירון-אלדר, תודה בייצוג בפני מי שהיה כפוף למייצג, לא תורשע ותבצע עבודות לשירות הציבור. כך הודיעה (ג', 25.7.11) פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) לבית משפט השלום בתל אביב.
26/07/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il