שגריר ארצות הברית לשעבר, ג'יימס קאנינגהם, דיווח למחלקת המדינה האמריקנית על הונאה של שירותי ההגירה, על עבודה שלא כחוק מצד ישראלים בתחומי ארצות הברית, על
הלבנת הון ועל ניצול עובדים בתעשיית מוצרי ים המלח.
במסמך שפורסם בסוף השבוע האחרון באתר וויקיליקס ציין קאנינגהם כי "הונאת ים המלח", כלשונו, החלה בהיקף נמוך וצברה תאוצה בשלוש השנים שקדמו לכתיבת המברק.
לדבריו, ישראלים גויסו לתעשיה דרך האינטנרט ותודרכו היטב לקראת ראיונות ההגירה בשגרירות האמריקנית בתל אביב. בין היתר קיבלו הדרכה לאלו שדות תעופה כדאי להם להגיע ומאלו עליהם להישמר מפני שהם עלולים להיתפס שם ביתר קלות ולהיות מגורשים בחזרה לישראל.
קאנינגהם דיווח כי העובדים קיבלו הבטחה לעמלות מתוך מכירות המוצרים של ים המלח, הבטחה לדיור מוזל ולסיוע ברכישת כרטיסי הטיסה אך ישנן ראיות כי הם מנוצלים. בחלק מן המקרים לקחו המעסיקים שלהם את הדרכונים שלהם ולא שילמו להם את משכורותיהם אלא אם מכרו מוצרים. עוד ציין כי העובדים הלא-חוקיים הללו מקבלים שכר מינימום ולעיתים עובדים במשמרות של 12 שעות. "עם הכמות הגדולה של הכסף המזומן שהתעשיה מגלגלת, הלבנת הון עשויה להיות חלק מהסצנה", כתב.
השגריר האמריקני לשעבר ציין במברק מקרה שבו ישראלי נעצר בשדה תעופה בארצות הברית לאחר שלא הצהיר על 23,000 דולר שנשא בכליו בדרכו חזרה לישראל. במקרה אחר עצרו אנשי המכס את שני הוריו של בעל קיוסק בחוף המערבי כשהם מחזיקים ברשותם 17,000 דולר לאחר שהצהירו כי הם נושאים 7,000 דולר בלבד.
קאנינגהם המשיל את הבעיה שגורמת תעשיית מוצרי ים המלח לארצות הברית להידרה, הנחש בעל תשעת הראשים מן המיתולוגיה היוונית. לדבריו, השגרירות האמריקנית בתל אביב משתמשת בשורה של אמצעים על-מנת להיאבק בהונאה. עם זאת המליץ לגורמי אכיפת החוק הבינלאומיים לשלב זרועות ולקיים "ועידת ים המלח"ף כלשונו, על-מנת להחליף מידע ביחס להונאה.
"השגרירות בתל אביב נעשית מודאגת יותר ויותר שמודל מוצרי ים המלח מיושם גם בתעשיות אחרות", ציין.