|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

שיווק גרילה ושיתופי פעולה עסקיים

על שיווק גרילה ושיתופי פעולה עסקיים ככלים לייצור תוצאות עסקיות
06/02/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  למכור פרויקט חדש להנהלה
  האמת והמיתוסים של מיון עובדים
  כללי הזהב במתן שירות טלפוני
  לצמוח עם הלקוח

כותרות העיתונים, המבשרות על נפילת הדולר ועל השלכותיה השליליות על תעשיינים ויצואנים, מעלות את השאלה באם אכן "מצבים נואשים דורשים צעדים נואשים" (desperate measures for desperate times). ניסיוננו והניסיון המצטבר בעולם מראים כי ההפך הוא הנכון: דווקא במצבים נואשים ובעתות משבר, הכרחי ואפשרי לנקוט בצעדים מושכלים, חכמים ואפקטיביים ליציאה ממשבר.

לעומת שני מיתוסים הרווחים בתחום העבודה השיווקית, אני טוען כי ניתן לקדם מכירות ולהגיע לשוק ולמודעות הלקוחות ללא תקציבי פרסום כבדים, וכן כי שיתופי פעולה חכמים מאפשרים להגיע ללקוחות נוספים.

כמה דוגמאות

  • באפריל 2001 הוצפו סן-פרנסיסקו ושיקגו בכתובות גרפיטי בהן נכתב " Peace, Love and Linux". כתובת הגרפיטי כללו את סמל השלום, לב ואת הפינגווין המחייך - הלוגו של לינוקס וזאת ללא אזכור כלשהו של IBM (אחד ממרססי הגרפיטי נעצר בשעת מעשה על-ידי משטרת שיקגו).

  • חברת בורגר קינג השיקה באירופה קמפיין חסכוני וממזרי ובו נראה רונלד מקדונלד, הליצן המוכר של רשת "מקדונלד" קונה בבורגר קינג בתוספת הכיתוב "It just tastes better”.

  • האתרים Travelocity ו-Expedia הם מן האתרים הפופולריים ביותר באינטרנט לביצוע מכירות online של כרטיסי טיסה וחבילות תיירות. אתר קטן יותר בשם Orbitz השיק מבצע ממזרי שבו כל גולש הבודק מחירים באתרי החברות הגדולות יקבל מסך pop-up המציג לו את המחירים (הטובים יותר של Orbitz).

דוגמאות אלה ורבות אחרות ממחישות כי בניגוד למיתוס על פיו "תקציבי פרסום כבדים הם תנאי הכרחי להגיע למודעות הלקוחות ולייצור מכירות נוספות", הרי שהשימוש ב"שיווק גרילה" (Guerilla Marketing) מהווה גישה חכמה, חסכונית ואפקטיבית לייצור תוצאות עסקיות.

משמעות המושג "שיווק גרילה", המגיעה מתחום החשיבה הצבאית, היא שימוש במסרים- מילוליים וויזואליים, המאופיינים בהיותם שערורייתיים, חצופים וכיו"ב בדרך לייצור דיון ציבורי, גינויים, מחאה ותשומת לב לנושא העומד במרכז קמפיין הגרילה. באותה צורה, הבטיחה חברה בריטית לשלם את דוחות עבור לקוחות אשר ייתפסו נוסעים מעל המהירות המותרת במידה ויהיו בדרכם לקנות ממוצרי החברה. ניתן להתווכח על מידת המוסריות של המבצע, אך לא על ההדים התקשורתיים והשיפור הדרמטי בהיקף המכירות שהמבצע חולל.

מאמצים שיווקיים המושתתים על פעילות גרילה נותנים דגש על עבודה מקדמית מעמיקה המיועדת לבנות מערכת מסרים המייצרת את תשומת הלב המבוקשת. שתי הערות נוספות שמן הראוי להעיר: הראשונה, מטבע הדברים, רבים ממסעי הפרסום הבנויים בצורה כזו לא מצהירים על עצמם ככאלה.

הערה שנייה: רעיון טוב אחד יכול להניב שפע של כיסוי תקשורתי ודיון ציבורי וזו היא העוצמה הכלכלית האמיתית של שיווק הגרילה: ייצור כותרות החוסכות את הצורך בתקציבי פרסום.

באופן דומה, גם השימוש בשיתופי פעולה עסקיים יכול לשמש ככלי לייצור תוצאות עסקיות מהירות, תוך חריגה מהגישה בנוסח "תפנה אלי לקוח ואפנה אליך חזרה". המושג "שיתוף פעולה", בין חברות עסקיות, מפורש במקרים רבים בהפניית לקוחות הדדית וזאת תוך זיכוי הצד המפנה בעמלה מסוימת עבור הלקוח החדש (יצוין כי לעתים מבוצעות הפניות ללא כל גמול הנלווה אליהן).

חשיבות שיתופי הפעולה

שיטה זו לשיתוף פעולה היא שיטה ראויה בהחלט, אך נראה כי ישנן דרכים נוספות לפרש ולהביא את המושג "שיתוף פעולה" לידי ביטוי: ברוח זו, באמצע 2004 חשפה חברת "פלאפון" הטבה ללקוחותיה העסקיים, שהקלה עליהם את ההתמודדות עם חלק מההשלכות הכספיות של כניסת קידומות הטלפונים הסלולאריים לתוקף, ובפרט עם הצורך להפיק כרטיסי ביקור חדשים. במסגרת ההטבה, דאז, קיבלו לקוחות פלאפון אפשרות להפיק כרטיסי ביקור בהנחה (עד 85% הנחה) באמצעות רשת הדפוס קוויק-קופי וכן להפיק סוגים אחרים של ניירת משרדית באחוזי הנחה מסוימים. סוג זה של שיתוף פעולה מפגיש בין צרכי הלקוחות לבין האג'נדה של חברות עסקיות ממגזרים עסקיים שונים:

  • חברת פלאפון העניקה הטבה משמעותית ללקוחותיה במסגרת המאמצים לתת שרות רחב, איכותי ומלא יותר.

  • רשת קוויק-קופי ניצלה את יכולות הייצור שלה לטובת חשיפה נכונה ללקוחות חדשים.

  • לקוחות פלאפון נהנו בכל מקרה מן האפשרות לנצל את ההטבה לכל מספר עובדים, במחיר נמוך וללא צורך להתחייבות נוספת.

שיתופי פעולה איכותיים ומניבים מייצגים יחסי Win-Win-Win, לכל הצדדים המעורבים ובכך מגבירים את הסיכוי כי יאריכו ימים. כמו כן, חיבור היכולות של הצדדים (סינרגיה, בלעז) מאפשר ליצור ולהציע ללקוחות ערכים מוספים שלא התקיימו לפני כן, שירותים ומוצרים חדשים, מחירים עדיפים ואיכות גבוהה יותר, בהתאם לצורכי הלקוחות.

האמירה המוכרת על פיה עבודת השיווק מאפשרת לחבר בין צרכים (של הלקוח) למענים (המוצעים על-ידי הפירמה) אין בה כדי לחדש. לכאורה, ברור כי ארגון המתמודד עם בעיה כלשהי הוא בהכרח בעל צורך וכי אם מקבלי החלטות יופגשו עם מענה לאותו צורך, גדולים הסיכויים שהמענה המוצע יאומץ. ולסיום, חשוב להבין: ארגונים ואנשים קונים תועלות- ולא תכונות ושואפים לבחור במענים הנותנים להם את התועלת המרבית.

שני התחומים שטופלו במאמר זה מציגים כיצד ניתן להשתמש בניהול נכון של מסרים ובניהול נכון של קשרים עסקיים, בדרך המאפשרת לייצר תוצאות שיווקיות רצויות תוך היחלצות ממגבלות פיננסיות מאילוצים תקציביים.

מנהל מקצועי במכללת Skilliks, בית ההדרכה לתחומי הניהול, המכירות והשירות מבית מטריקס.
תאריך:  06/02/2008   |   עודכן:  06/02/2008
ניר בן לביא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיווק גרילה ושיתופי פעולה עסקיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין כמו ההתבטאות האחרונה של פרופ' יחזקאל דרור להראות שבין כל חמישה אנשים תמיד תמצא אחד טמבל.
06/02/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לאחרונה ניתן בוועדת הערר בחיפה בעניין פסק הדין בעניין שנער וע (חי') 8042/07. פסק דין זה עסק בסוגייה הכאובה של היחס בין ירושות ומיסוי בשיעורי המס המופחתים. המדובר במקרים בהם נכס נרכש במקורו על-ידי המוריש עד שנת המס 1960 (עד 31.3.61). במקרה כזה כאשר היורשים נכנסים לנעלי המוריש - קיימת זכאות לשיעורי מס שבח מופחתים של 12% (רכישה עד 1948) ותוספת של 1% לכל שנה (עד 24% בשנת 1960).
החורף כבר כאן ואין כמו מרק ושמיכת פוך לשרוד את הימים הקרים ומיעוט שעות האור. בחורף יש נטיה לזלול יותר, לעטות שכבות בגדים ולהתחבר אל המקרר ומכאן הדרך לעלייה במשקל קצרה.
06/02/2008  |  ד"ר אסנת רזיאל  |   מאמרים
דוח בלי שיניים, בלי שורה תחתונה. התקשורת הייתה מאוכזת מדוח וינוגרד. במונחים של רייטינג הדוח לא סיפק את הסחורה. ונכון שהמונחים של הרייטינג אינם המונחים הנכונים לבדיקת עבודתה של ועדת וינוגרד, אבל בכל זאת יש משהו בטענותיהם של אנשי התקשורת.
06/02/2008  |  ידידיה ארגמן   |   מאמרים
פיגוע ההתאבדות בדימונה החזיר אותנו למציאות הטרור שרצינו לשכוח. ידענו שהיא עדיין כאן, אבל ככל שהיא ב"שקט", כך אנו מדחיקים. הפעם התעוררנו במכה אחת, ונזכרנו כי מעבר לקסאמים, מערך המתנדבים לפיגועי ההתאבדות - גדול יותר ממערך הנשק החם. הם רק זקוקים להזדמנות, והם כבר יגיעו.
06/02/2008  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il