|
הנחטפים ביותר - ספרי הבישול
|
|
|
|
|
נוסעי אוטובוסים בתחבורה הציבורית, שנקלעו לאחרונה לרחובות כפר סבא, חיפה ותל אביב, לא יכלו להתעלם מהאטרקציות החדשות בתחנות האוטובוסים. מדפים ועליהם ספרים הוצבו בכמה וכמה תחנות.
מאחורי החיבור הלא-טבעי הזה של העיר סואנת לעומת ספרייה שקטה עומדים האמן דניאל שושן, מרצה בכיר בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון ועמית מטלון בוגר הפקולטה. הם יצרו למעשה פסל עירוני סביבתי, שיכול למלא לא רק את החלל האורבני אלא גם את חלל הזמן הפנוי שבהמתנה לאוטובוס ובנסיעה עצמה.
את הספר לוקחים הנוסעים המזדמנים לתחנות בתחנת העלייה ומחזירים אותו לכוננית הספרים הנמצאת בתחנת הירידה. ניתן לשאול ספרים ולהשלים את קריאתם בבית, ובלבד שיוחזרו.
את הספרים מספקות הספריות העירוניות, נוסעים בתחבורה הציבורית וסתם עוברי אורח הגרים בקרבת הספריות המאולתרות. רפרטואר הספרות עשיר למדי: החל בספרות יפה וכלה בספרי היסטוריה, ספרי ילדים, נוער ומבוגרים. הנחטפים ביותר הם באופן לא מפתיע דווקא ספרי הבישול. תוכן הספרות מתמזג עם האוכלוסיה המקומית. כך למשל, באזור החרדי של שכונת זיו בכפר סבא שמים אנשים ספרות תורנית וקלטות עם שיעורי תורה.
העיון בספרים בתוך התחנות עצמן חפוז, שכן תשומת לבם של הנוסעים נתונה לאוטובוס שאמור להגיע לתחנה. היסח הדעת מן הדריכות המתחייבת עלול לגרום החמצה של האוטובוס החולף בתחנה.
הרעיון שעומד מאחורי הפרויקט הוא עידוד קריאה ויצירת שיגרה של שאילה והחזרת ספרים נגישה לכל אחד. האמן דניאל שושן מדגיש כי "ספריית תחנות האוטובוס היא פרויקט אמנותי במימון עצמי במטרה לחולל שינוי תודעתי קטן בשימוש בחלל ציבורי ולבחון את השאלה כיצד שותלים במרחב יצירת אמנות שלא 'יתרגלו אליה'. בכוונה תחילה היצירה אינה "חתומה" בידי האמן. היוצרים אינם מזדהים בשמם בפעולת האמנות ולא משאירים עקבות מזהים ולא הוראות הפעלה או הנחיות פדגוגיות מה ואיך לקרוא. לא באנו ללמד את בני יהודה ספר ואנחנו לא מבקשים מאומה מהמשתמשים".
לדבריו, הפרויקט התחיל כפרויקט ניסיוני בסביבה אורבנית. "מנסים לבדוק כיצד המערכות בעיר עובדות. עמית מטלון ואנוכי בנינו עוד מערכת נוספת ונכנסנו לתוך המערכות הקיימות, העירונית, התחבורתית ומערכת האוטובוס. הלבשנו גוף זר מבחינה קונפסטואלית - הספריה, ואנחנו חושבים, מניסיוננו, שהעיר תתפעל את הספריות האלה באופן עצמאי. זאת אומרת, התושבים יתרגלו לקחת ספר להחזיר אותו ואולי להוסיף. בנינו ספרייה בקמפוס של הטכניון ואנשים החלו להניח את עבודת התזה שלהם בספרי עיון ולקחת עבודות תזה של אחרים".
יהיו שיאמרו כי המיזם אינו הולך יד ביד עם האופי הישראלי הדוגל ב"מה שנלקח לא יוחזר". האם יהיה זה יומרני לדרוש מישראלים גם לקבל חינם וגם להחזיר אחר כך? בעיריות דווקא אופטימיים. יהודה בן-חמו, ראש עיריית כפר סבא, מאמין ביושרת של התושבים ומוסיף: "אני מקווה להגיע לשלב, שאנשים יגנבו ספרים ולא דברים אחרים..."