שיבושים חמורים נגרמו בבוקר יום חמישי (15.9.11) בתנועת הרכבת הקלה בירושלים. לנוסעים נמסר כי עקב הפרעות תגיע הרכבת באיחור של חצי שעה. יצוין, כי שעות הבוקר הן שעות השיא, ורכבת אמורה לצאת בכל 12 דקות.
הרכבות הצפופות ממילא בבקרים הפכו לצפופות יותר. רבים, שהתייאשו מלהמתין להגעת הרכבת הקלה, נאלצו להשתמש באוטובוסים ובמוניות.
סיבת העיכוב לא נמסרה לנוסעים. ההשערות כי מדובר בעיכוב שנגרם בידי חרדים קיצוניים שחסמו את המסילה בגלל ענייני פגיעה בצניעות או בעיכוב שנגרם בגלל בעיה טכנית התבררו כשגויות.
מה הסיבה האמיתית?
News1 חושף כי הסיבה לעיכוב היא מחדל של
משרד התחבורה והתרשלות של מפעילת הרכבת הקלה - חברת סיטיפס. מתברר כי ב-15 בספטמבר בחצות נכנס לתוקפו התיקון לפקודת התעבורה. לתיקון זה, המסדיר את התנהלות הרכבת הקלה, אין השפעה על הנוסעים אך יש לו השפעה על הנהגים.
נהגי הרכבת הקלה קיבלו רישיון זמני שאיפשר להם לנהוג עד 15 בספטמבר. משרד התחבורה אמור היה להנפיק עבורם רשיונות לנהיגה ברכבת קלה שישמשו אותם מתאריך זה, אך לא ביצע את המוטל עליו, ובכך הפר התחייבות בעניין שמסר לוועדת הכלכלה של הכנסת. בחברת סיטיפס הזכירו למשרד התחבורה שעליו להנפיק רשיונות, אך התזכורת נמסרה פחות מיממה קודם שפג תוקפו של הרישיון הזמני.
הנהגים שומרים על החוק, וכדי שלא לנסוע דקה אחת ללא רישיון סיימו ביום רביעי את הנסיעות בשעה 22:00, כדי להספיק ולהגיע ל"דיפו" - מרכז השליטה התפעול והבקרה של הרכבת הקלה שוכן בסמוך לצומת הגבעה הצרפתית. במקום זה קיים חניון הלילה של כל צי הקרונות.
נזכרו להתעורר
משרד התחבורה התעורר, והחל להנפיק במהירות רשיונות. בבוקרו של יום הונפקו רק 12 רשיונות, שחולקו ל-12 נהגים מתוך 64. מאחר שכך, פעלו הרכבות במתכונת חלקית של רכבת בכל חצי שעה בערך. רק בצהריים הונפקו רשיונות ל-30 נהגים, דבר שאיפשר תנועה סדירה של רכבות. שאר הנהגים עדיין ממתינים לרישיון.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר בתגובה: "רק אתמול ביקשה חברת סיטיפס ממשרד התחבורה להנפיק רישיונות נהיגה קבועים לנהגי הרכבת הקלה. חרף האיחור, הנפיק המשרד בו-ביום רישיונות קבועים לכל הנהגים".
דובר הרכבת הקלה, עוזאל ותיק, מסר בתגובה: "החובה להנפיק רשיונות קבועים היא של משרד התחבורה. אנחנו לא אמורים להזכיר להם, ורק כאשר ראינו שהרשיונות לא מגיעים כפי שהתחייבו בגלל עניינים ביורוקרטיים, פנינו. העיכוב במסירת הרשיונות גרם הן פגיעה בשירות לנוסעים והן פגיעה תדמיתית בנו".
תקופת הרצה
מי צודק? אף אחד. על משרד התחבורה היה מוטל לעמוד בהתחייבותו לוועדת הכלכלה ולהנפיק את הרשיונות בזמן, אולם הדבר אינו פוטר את הזכיינית מלפנות אליו. כל נהג הרואה שרשיונו עומד לפוג פונה למשרד התחבורה מבעוד מועד כדי לחדשו. זכיינית פרטית אינה צריכה להתנהל באמות מידה ירודות של רשות ממשלתית.
עם זאת, הרכבת הקלה נמצאת עדיין בתקופת הרצה, ומשרד התחבורה מלווה אותה יד ביד בכל צעד. קשה לעכל כיצד מחדל כזה קורה. אם עדיין יש למשרד התחבורה טענות על התנהלות סיטיפס עליו לקנוס אותה. אם אין לו טענות, עליו למצוא את האחראים במשרד למחדל ולמצות עימם את הדין. מה שבטוח הוא שאלפי נוסעים לא היו צריכים לסבול.
______
בתוך כך, ל-News1 נודע כי טכנאי הרכבת הקלה טרם הצליחו להתגבר על תקלות שידור חוזרות ונשנות של מערכת ה-ADLS. כאשר נתוני השידור אינם נקלטים במרכז הבקרה מופסקת מיד תנועת הרכבות.