|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
ברק אובמה בעצרת האו"ם [צילום: AP] אבו מאזן מאזין לנאום אובמה [AP]
העצרת הכללית [צילום: AP] אובמה ונתניהו. פגישה חמה [צילום: AP]

נאום פרו-ישראלי תקיף של נשיא ארצות הברית

אובמה: אין קיצורי דרך לשלום

הדגיש במיוחד בנאומו את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל ואת חששותיה של ישראל מפני שכניה קובע: אין תחליף למו"מ בו שני הצדדים יבינו זה את חששותיו ותקוותיו של זה
21/09/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אומר (יום ד', 21.9.11), כי ארה"ב מתנגדת להכרזה על הקמת מדינה פלשתינית, משום שאין היא מאמינה בקיצורי דרך לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני. אובמה דיבר בפתיחת עצרת האו"ם בניו-יורק.

בהגיעו לנושא הפלשתיני, אמר אובמה: "אני יודע שלרבים באולם זה, הסכסוך בין ישראל לפלשתינים הוא מבחן למדיניותנו. האמנתי לפני שנה ואני מאמין גם היום, כי לפלשתינים מגיעה מדינה משלהם. אך אני גם מאמין ששלום יכול להיות מושג רק בין ישראל לפלשתינים. הצדדים עדיין לא הצליחו להגיע לכך.

"הישראלים זכאים לדעת שכל הסדר יבטיח את בטחונם. הפלשתינים זכאים לדעת מה יהיו גבולות מדינתם. רבים מתוסכלים מהעדר ההתקדמות, וכך גם אני. השאלה היא כיצד להגיע למטרה. אין קיצורי דרך לסיומו של סכסוך שנמשך דורות. אי-אפשר לסיים אותו בהחלטות של האו"ם; אם זה היה כך, הוא כבר היה מסתיים מזמן. הישראלים והפלשתינים הם שצריכים להגיע להסכמה בנושאי הגבולות, הפליטים וירושלים. השלום צריך להימשך זמן רב אחרי שהנאומים שלנו יסתיימו.

"הנתיב למדינה פלשתינית הוא מו"מ בין הצדדים. אין ספק, שהחזון של מדינה פלשתינית נדחה זמן רב מדי. לכן ארה"ב השקיעה זמן ומאמצים כה רבים בבניית מדינה פלשתינית ובמו"מ להקמתה. אך יש גם להבין שמחויבותה של ארה"ב לישראל לא השתנתה וידידותנו איתה היא עמוקה, ולכן ההסדר חייב להבטיח את בטחונה.

"ישראל מוקפת במדינות שיצאו שוב ושוב למלחמות נגדה. אזרחי ישראל נתונים להתקפות של טילים בבתיהם. ילדי ישראל יודעים שמעבר לגבול מחנכים את הילדים לשנוא אותם. העם היהודי נושא דורות של סבל ואת הזיכרון הקרוב של רצח 6 מיליון מבניו. העם היהודי הקים מדינה מצליחה במדינת אבותיו. ישראל זכאית לביטחון, וידידי הפלשתינים אינם מסייעים להם בהתעלמות מעובדה זו – כשם שידידי ישראל צריכים להכיר בכך שהפלשתינים זכאים למדינה.

"המבוי הסתום ייפרץ רק כאשר הצדדים ילמדו להסתכל זה בנקודת המבט של זה. לכך צריך לשאוף. הארגון הזה צריך להכיר הן בזכויות הישראלים והן בזכויות הפלשתינים. נצליח בכך רק אם נשכנע את הצדדים לשבת, להאזין זה לזה, ולהבין זה את תקוותיו ופחדיו של זה. אין קיצורי דרך. בכך צריך האו"ם להתמקד בשבועות ובחודשים הבאים".

אובמה הקדיש את נאומו לשמירת השלום ומניעת המלחמה בעולם כולו, והדגיש את יציאתה של ארה"ב מעירק וצמצום מעורבותה באפגניסטן. "אנחנו נמצאים בצומת היסטורי עם האפשרות לנוע בכיוון השלום", אמר. הוא קרא לשוב ליסודות האו"ם, בדבר הבטחת השלום וזכויות שוות לבני האדם, כמדריך ליישום האפשרות לשלום.

אובמה הזכיר את עצמאותה של דרום סודן, את נפילת המשטר בתוניסיה, את נפילתו של הנשיא מובארק במצרים, את נפילת משטר קדאפי בלוב והתערבות האו"ם ונאט"ו שם. "זוהי הדרך בה הקהילה הבינלאומית אמורה לפעול", קבע אובמה, "להתייצב לצד אנשים התובעים את זכויותיהם". לדבריו, הרעיון ששינוי ניתן להשגה רק באמצעות אלימות, נקבר יחד עם אוסמה בן-לאדן, ואילו הטכנולוגיה והנוער יחדיו דוחים את הרעיון לפיו יש מי שאינם זכאים לכל הזכויות.

"השלום קשה, ההתקדמות עלולה להתהפך, שגשוג מגיע באיטיות", הזהיר אובמה, ואמר שהמבחן הוא בהמשכיות של ההליך. הוא הזכיר את סירובו של המשטר באירן להכיר ברצון העם ואת הטבח ההמוני בסוריה, שם "אנשים נרצחים ברחובות כאשר הם דורשים את הזכויות שהארגון הזה הוקם בשבילם. השאלה ברורה: האם אנחנו ניצבים לצד העם הסורי או לצד רוצחיו". אובמה קרא לקהילה הבינלאומית לדבר בקול אחד ולתמוך בסנקציות נגד סוריה. הוא גם קרא להביא להעברה שקטה ככל האפשר של השלטון בתימן, ולהמשך הרפורמות בבחריין.

"אם נתניהו יבזבז את האשראי - תהיה זו בכיה לדורות"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ לבני, אמרה בעקבות נאומו של הנשיא האמריקני כי אובמה הציג את עיקרי הסכסוך בצורה מאוזנת.

"הוא צדק באמרו ששלום מושג רק במשא-ומתן ישיר ולא בהחלטות באו"ם. האחריות לעתיד של שלום וביטחון לילדי ישראל מונחת על כתפי ההנהגה הישראלית ולכן נתניהו חייב ליזום עכשיו את חידוש התהליך המדיני ולא כטובה לפלשתינים אלא לטובתנו. הנאומים באום לא ישנו דבר בשטח ועצם חידוש המשא-ומתן המדיני ימנע את ההחלטות באום וימנע את בידוד ישראל", אמרה.

ח"כ ישראל חסון (קדימה) אמר בתגובה לנאום אובמה כי אם ראש הממשלה נתניהו יבזבז את האשראי שנתן לו הנשיא האמריקני - תהיה זו בכיה לדורות.

"על נתניהו לשבת ולנהל משא-ומתן עם אבו מאזן באופו מיידי וללא תנאים, דווקא כדי לתת תשובה לחמאס שמחכך ידו בנאה משום שלתפיסתו הוכח בנאום כי אין דרך אחרת זולת המאבק האלים בישראל. אבו מאזן חיפש דרך להפשיר את הקיפאו במשא-ומתן בעצם הליכתו אל האו"ם ואני מקווה שנתניהו הבין את המסר", אמר.

ח"כ נחמן שי (קדימה) אמר כי נשיא ארה"ב העניק הערב לראש הממשלה הזדמנות נדירה להוכיח אומץ ומנהיגות.

"על גבי שני היסודות של ביטחון ישראל ומשא-ומתן, יכול ראש הממשלה וצריך להציג יוזמת שלום נדיבה ומרחיקת רואי ולשבור את הקיפאון המסוכן במשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים", אמר.

ח"כ אלדד: אובמה שילם לנתניהו שלא איים בסנקציות

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר כי אובמה הגיב בנאומו לביקורת הנשמעת נגדו בציבור האמריקני ולאובדן המושבים בקונגרס כעונש על מדיניותו האנטי ישראלית.

לדבריו, "כנראה שיותר מכל, הנאום הזה הוא בבחינת תשלום לנתניהו שנמנע עד כה אפילו מאיום בסנקציות נגד הרשות הפלשתינית כתגובה על הצעד החד-צדדי שלהם".

נתניהו ואובמה נועדו במטה האו"ם
[צילום: AP]

מייד לאחר נאומו נפגש ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

אובמה אמר כי הקשר בין ישראל לארצות הברית חזק מאי פעם. עוד ציין כי מה שישיג את השלום זה אם הישראלים והפלשתינים יישבו אלו לצד אלו.

"הקשרים בין ארצות הברית לבין ישראל הם בלתי שבירים, והתחייבותה של ארצות הברית לביטחונה של ישראל בלתי שבירה אף היא. אכן, אני סבור שאפשר לומר שכיום שיתוף הפעולה הביטחוני בינינו איתן מתמיד. אני מצפה לשיחה טובה עם ראש הממשלה נתניהו לא רק לגבי האירועים שמתרחשים כאן בעצרת האו"ם, אלא גם לגבי ההתפתחויות האזוריות", אמר.

עוד הוסיף כי כפי שציין בנאומו, אי-אפשר לכפות שלום על הצדדים. חייבים לנהל משא-ומתן. "הצהרות חד-צדדיות באו"ם לא ישיגו מעמד של מדינה ולא הגדרה עצמית לפלשתינים. ישראלים ופלשתינים חייבים לשבת ולעבוד ביחד כדי לדון בנושאים הקשים הללו שמפרידים בין הצדדים במשך עשורים רבים. זוהי המטרה המשותפת של כולנו – שתי מדינות, זו לצד זו, החיות בשלום וביטחון אחת עם השנייה. אירועים שהתרחשו באזור לאחרונה ממחישים לנו עד כמה השלום יכול להיות שברירי ומדוע החתירה לשלום במזרח התיכון חשובה היום יותר מאי פעם. עלינו לחתור לשלום הזה. אני יודע שראש הממשלה מודע לכך שמחויבותה של ארצות הברית לישראל בלתי ניתנת לערעור וששאיפתנו לשלום צודק ובר קיימא איננה רק נכונה, אלא גם מציבה את ביטחונה של ישראל בעדיפות העליונה", אמר.

נתניהו הודה לאובמה על שהתייצב לצד ישראל. לדבריו, ישראל והפלשתינים צריכים לשבת יחד למשא-ומתן וזו הדרך היחידה להגיע לשלום יציב.

"לדעתי, הפלשתינים רוצים להשיג מדינה בקהילה הבינלאומית, אולם הם אינם מוכנים להעניק לישראל שלום בתמורה. לכן תקוותי שיהיו מנהיגים אחרים בעולם, כחלק מהאו"ם, שיענו לקריאתך, אדוני הנשיא, ויתנגדו למאמץ זה לקצר את תהליך המשא-ומתן לשלום – למעשה להתחמק ממנו", אמר.

נתניהו הוסיף כי בעיניו, הימנעות ממשא-ומתן מזיקה לישראל, מזיקה לפלשתינים ומזיקה לשלום.

"אני מבין שהמנהיגים הללו נמצאים תחת לחץ כבד ואני מבין שהם גם נמצאים בבית הזה, שמניסיוני האישי אוכל לומר שקיים כאן רוב אוטומטי נגד ישראל. אבל בעיניי עמדתך האיתנה, עמדתך העקרונית – שהיא גם לדעתי העמדה הנכונה כדי להשיג שלום – היא אות של כבוד. ברצוני להודות לך על כך שאתה ענוד אות כבוד זה. ברצוני גם להביע את תקוותי שתשמש דוגמה לאחרים, אדוני הנשיא. לכן ברצוני להודות לך", דברי נתניהו.

תאריך:  21/09/2011   |   עודכן:  21/09/2011
איתמר לוין, איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובמה: אין קיצורי דרך לשלום
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שפו
21/09/11 19:34
2
דודי29
21/09/11 21:02
3
הכלבים הפלסטינים
22/09/11 03:52
4
נחום שחף
22/09/11 14:06
5
פועה
22/09/11 15:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המזכיר הכללי של האו"ם, באן קי מון, פתח את העצרת הכללית השנתית וקרא לישראל ולפלשתינים לשים קץ למבוי הסתום ביחסי העמים.
21/09/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
49% מהאוכלוסיה נמצאים במצב של עודף משקל, השמנה או השמנת יתר. כך עולה (יום ד', 21.9.11) מפרסום הסקר החברתי לשנת 2010 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שעסק בהרחבה בנושאי בריאות ואורח חיים.
21/09/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אין אפשרות לשנות את מספר זהותו של אדם, גם אם זהותו נגנבה והדבר גורם לו נזקים. כך קובע (יום ג', 20.9.11) שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין.
21/09/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
רוסיה קראה לארצות הברית שלא להטיל וטו על החלטה במועצת הביטחון אשר תכיר במדינה פלשתינית.
21/09/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
יש לעקור את המנהג המתפשט של תקיפת עובדי ציבור באופן אישי, כאשר מעשיהם אינם נראים למאן דהוא, ובית המשפט לא יתן את ידו להתקפות כאלו. כך אומרים (יום ד', 21.9.11) שופטי בית המשפט העליון, יצחק עמית ואליקים רובינשטיין. בג"ץ הטיל בצורה חריגה הוצאות של עשרות אלפי שקלים על עותר, שתקף בצורה כזו עובדי מדינה ואשר מטריד שוב ושוב את בתי המשפט בעניינו.
21/09/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il