משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה השלימו את ההיערכות להפעלת "פעימת דרום-מערב" (הידועה בשם "פעימת הרצל") - מערך משולב של הרכבת הקלה ו- 22 האוטובוסים המזינים והישירים בכל השכונות מקרית מנחם ועד לקריית משה. הפעימה צפויה להתבצע בעוד כ-8 שבועות ומשרד התחבורה התנה את ביצועה בכך שהזכיינית סיטיפס אכן תצליח לשפר עד אז את רמת השירות ואת התדירות של הרכבת הקלה לכל 10 דקות.
על-פי התכנון, במהלך השבועות הקרובים תמשיך סיטיפס במאמציה להתגבר על תקלות טכניות שנתגלו, תשלים את התקנתם של רמזורים נוספים, תשפר את תדירות הנסיעות ואת רציפות השירות. אומנם הטמעת השינוי תארך זמן אולם השירות ישתפר הודות לרכבת הקלה ולמעבר לשיטת הקווים השלובים – שכונתיים - מזינים - ישירים. בדרך זו ניתן יהיה גם לפרוש את השינוי הגדול במערך התנועה החדש בירושלים ולבצעו בהדרגתיות, בשיטת הפעימות, כפי שבוצע עד היום בשנות ההקמה.
שר התחבורה ישראל כ"ץ קבע כי תעריף הנסיעה בירושלים יישאר 6.40 שקל, והורה להרחיב ל-90 דקות את אפשרות המעבר החופשי בין קווים ובין רכבת קלה ואוטובוסים למשתמשים בכרטיס רב קו. ללמעלה מ-400 אלף תושבי מירושלים וסביבתה הונפק כרטיס.
"ירושלים מצויה בישורת האחרונה של עבודות ההקמה של מערך התנועה הגדול שנבנה בעיר", אמר נדב מרוז, מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה י-ם. "הרכבת הקלה הוקמה, רוב הקווים המהירים פועלים, חניוני 'חנה וסע' נפתחו לציבור, תחנות חדישות ושלטי מידע אלקטרוניים מוצבים בימים אלו בתוואי הקווים המהירים, מוקד המידע פעיל, אתר האינטרנט החדש הושלם וכל שנותר כעת הוא לחבר את חלקי הפאזל לתמונה חכמה ומשולבת. בהנחיית ראש העיר, הצבנו את התושבים במרכז ההחלטות שלנו והיישום יתבצע כך ששירות התחבורה הציבורית החדש רק ישפר את מערך התנועה. בסוף – בירושלים הכל יתחבר, הודות לשיתוף הפעולה המצוין בין העירייה ומשרד התחבורה", סיכם.
"עבודת תכנון של כל מערך הקווים בירושלים, שנמשכה כ-5 שנים, מגיעה כעת לביצוע", אמר דרור גנון סגן בכיר לראש אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה. "בחודשים הקרובים ישודרגו ויתואמו 42 קווים בעיר. יופעלו כל 6 הקווים המהירים, וכמובן הרכבת הקלה", הוסיף. "מדובר במהלך חשוב מאוד לעיר ירושלים ולכל המטרופולין ואנו נבצע אותו בהדרגה, תוך מתן דגש על הכנת הציבור והדרכתו לקראת השינוי". גנון ציין כי הנחיית שר התחבורה להעמיד את מחיר הנסיעה בירושלים על 6.40 שקלים ולהעניק את כל ההנחות הניתנות בתחבורה הציבורית, גם ברכבת הקלה מהווה שיפור דרמטי.
הסברה לציבור והדרכתו
בשבועות הקודמים ל"פעימת הרצל" וגם לאחריה ייחשפו תושבי שכונות דרום-מערב העיר למערך הסברה מקיף על מהות השינויים הצפויים בקווי האזור. עמדות מידע והסברה יאוישו בדיילים בנקודות מרכזיות בעיר ובשכונות, ויופצו חוברות בדיוור ישיר לכל התושבים, מודעות בעיתונות המקומית, דפי מידע באוטובוסים, כרזות בתחנות האוטובוס, מוקד מידע שייזום שיחות טלפון להדרכת אוכלוסיה מבוגרת ואחרים.
כל המידע זמין גם במוקד המידע לתחבורה ציבורית "כל קו" ובאתר האינטרנט החדש של תוכנית אב לתחבורה בירושלים -
jet.org.il
השלב הבא: הפעלה מלאה
כחודשיים לאחר ביצוע "פעימת הרצל" והסתגלות הציבור והמערכת לשינוי, צפוי משרד התחבורה להשלים את יישום מערך התנועה החדש בירושלים ובכל המטרופולין. מצב זה יכלול: הפעלה מלאה של כל הרכבות הקלות, שיפור תדירות הרכבת הקלה - כל 6 ד', התקנת כל הרמזורים החכמים בעיר, הפעלת כל 6 קווי האוטובוסים המהירים, ארגון יתר הקווים בעיר, עידכון המידע בכל 1,600 התחנות בעיר (בציר הרצל יבוצע העידכון מיד אחרי סוכות), פייטלסון גמור הצבת מפות קווים ומפות אזור בכל התחנות, הפעלת מערך כרטוס מלא, הפעלת מרכז המידע לציבור ואת תוכנת ה"מסלולן" וכמובן - פעילות הסברה נרחבת לציבור בכל האמצעים.
חברת מועצת עיריית ירושלים, יעל ענתבי, אמרה כי תוכנית זו תגרום לדעתה לפגיעה בנוחות ובאיכות החיים של אלפי תושבי ירושלים. "לדעתי, יש כשל תכנוני בכך שכל הקווים השכונתיים מזינים את הרכבת ויבוטלו רוב הקווים הבין-שכונתיים המביאים את הנוסעים מנקודה לנקודה, כאילו אין בעיר מספר גדול של מרכזי עסקים ו
לימודים", אמרה.