|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
אוטובוס של דן. לפי הסקירה היה כשל מערכתי

"כשלי הרפורמה בגוש-דן טעונים בדיקת מבקר"

כך נטען בסקירה מקיפה שפורסמה בידי "תחבורה בדרך שלנו" ו"הפורום הירוק" עיקר הטענות: סטייה מעקרונות התוכנית, כניעה ללחצים, פגיעה בתדירות ובנגישות, הסברה לקויה ואי-שיתוף הציבור גורם במשרד התחבורה: סקירה בלתי מבוססת
25/10/2011  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
   עידן יוסף
מסתמן: רב-קו - בקרוב גם במוניות שירות

   עידן יוסף
דוברות התחבורה קורסת בעומס, תיעזר ביחצ"ן פרטי

   עידן יוסף
הפעימה הבאה תכלול את שאר חברות האוטובוסים

יישום הפעימה השנייה של הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן נחל הצלחות, אך גם כישלונות שהעיבו על ההתייחסות אליה בדעת הקהל. סקירה חדשה טוענת כי רק מעטים מעקרונות הרפורמה יושמו בצורה המניחה את הדעת.

את הסקירה חיברו דני קומיסר, יושב-ראש ארגון הצרכנים "תחבורה בדרך שלנו" וסטלה אבידן יושב-ראש "הפורום הירוק" לאיכות חיים בת"א-יפו. בסקירה, בת 43 עמודים, נבדק יישום הרפורמה מבחינה מערכתית (תדירות הקווים, נגישות, רפורמת המחירים וכדומה), תכנונית (התאמה של עקרונות התכנון למצב בשטח) ומעשית (מתן מידע לציבור, תפעול המערכת החדשה בשטח). כמו-כן נבחנו פעימות התיקון של ה-5 באוגוסט וה-1 בספטמבר והשפעתן על המערכת.

כותבי הסקירה ממליצים שהנושא ייחקר בידי גופי הביקורת הבכירים ביותר, ובהם משרד מבקר המדינה, לנוכח מה שהגדירו "כישלון מערכתי".

הגופים שאחראים לטענתם לכשלון התוכנית הם:

  • חברת "נתיבי איילון" שהתכנון שלה התעלם מבעיות נגישות פוטנציאליות חמורות, ומהיבטים תפעוליים כגון גודל המסופים;
  • מפעילי התחבורה הציבורית ש"הקטינו ראש" ויצרו אינספור בעיות תפעוליות;
  • העיריות בגוש-דן (ובפרט עיריית תל אביב) שהתעלמו מתהליכי שיתוף ציבור ולעיתים אף הכשילו אותם;
  • משרד האוצר שלא הקצה תשומות מספיקות לייעול תדירות התחבורה הציבורית ואילץ לבחור בחירה קשה בין התמקדות בנגישות לבין התמקדות בתדירות;
  • משרד התחבורה אשר כמאסדר בכיר לא נתן את דעתו על הכשלים התכנוניים והתפעוליים הקשים בתוכנית ולא ביצע פיקוח מספיק על תהליך היישום על-מנת למנוע את הליקויים שנוצרו בשטח על-ידי מפעילי תחבורה ציבורית.

תעריפי המחירים החדשים, שיפור הנגישות לשכונות חדשות ושיפורים מקומיים רבים שהורגשו על-ידי תושבי חלק מהאזורים מצוינים בסקירה לטובה.
סקירה: סיכום שלושת החודשים הראשונים של ביצוע הפעימה השנייה של הארגון-מחדש בתחבורה ציבורית בגוש-דן
לאחר שלושה חודשים של איסוף נתונים, וחודש של עבודת כתיבה, גאים "תחבורה בדרך שלנו" בשיתוף פעולה עם "הפורום הירוק" של תל אביב-יפו להגיש את התוצר המשמעותי ביותר של הפעילות שלנו מאז הקמת הארגון. כמי שליוו את הארגון מחדש בגוש דן באופן צמוד (ורוב הבלוג מוקדש גם היום לכך) הרגשנו צורך לחקור את הנושא לעומק. התוצאה היא דוח מחקר מקיף ומפורט שמנסה לבחון את הנושא מכל צדדיו, ולאורך תקופה החל משלב התכנון ועד פעימות התיקון.

גם הפוליטיקאים המקומיים אשמים

גורמים נוספים אשר פגעו ביישום הארגון-מחדש היו מפעילי התחבורה הציבורית והפוליטיקאים בדרג המוניציפלי. "הפגיעה של מפעילי תחבורה התבטאה באמירות של הנהגים כנגד הרפורמה ובאי-מתן הסברים הולמים לנוסעים. כמו-כן, באי-עמידה בזמני יציאת הקווים, בתדירות נמוכה של קווים מהמוצהר, בחוסר תזמון ביציאת קווים בעלי מסלול משותף (כך ששלושה קווי "מזלג" יוצאים בשעות סמוכות ולאחר מכן יש זמני המתנה ארוכים), שילוט יעד מטעה על אוטובוסים ועוד.

הפוליטיקאים בדרג המוניציפלי בלטו, על-פי הנכתב בסקירה, בחוסר שיתוף פעולה של הרשויות בתהליך הגישור בין הציבור לבין המתכננים. בשלב מאוחר יותר התבטאו פוליטיקאים רבים באופן שלילי על הרפורמה ודרשו שינויים אשר נבעו מכניעה לקבוצות לחץ שונות בשטח לפי האינטרס האלקטורלי שלהם (לעיתים על-חשבון צרכים דחופים יותר של אוכלוסיות להן לא היו את מנופי הלחץ המתאימים).

תיקונים על-חשבון פגיעה בעקרונות הרפורמה

עוד צוין בסקירה, שבפעימות התיקון נעשו מאמצים לטפל במרבית הבעיות, שחלקן אכן טופל בצורה משביעת רצון, אך לעיתים על חשבון עקרונות הרפורמה באופן שקווים בעלי מסלול ישר במקורם הפכו לקווים ארוכים ומפותלים.

קווי "מזלג" אחרים פורקו למעשה על-מנת לסתום פרצות בנגישות שנוצרו עקב הרפורמה. במקרים אחרים, עקב העומס שנוצר במסופים, כתוצאה מתכנון לקוי, נאלצו המפעילים להעתיק את נקודות המוצא למסופים אחרים על חשבון הפגיעה בנגישות של תושבי השכונות מהן הוצאו הקווים. כמו-כן, בחלק מהקווים בהם הועלתה מלכתחילה התדירות והוארכו שעות הפעילות, נרשמה נסיגה כאשר שעות הפעילות קוצרו ובחלק מהמקרים הורדה גם תדירות. הדבר בלט בקווים מזינים, מה שהוריד את האפקטיביות המוגבלת ממילא שלהם. התוצאה הכללית היא יצירת מערכת כלאיים פחות טובה ביחס למערכת שטרם הארגון מחדש מבחינת נגישות, אך גם פחות טובה מהמערכת המקורית מבחינת תדירות.

מטרת הארגון-מחדש הייתה שגויה

בסיכום הסקירה, נטען כי הסיבה העיקרית לכישלון התוכנית הייתה הגדרת מטרה לא נכונה: הגדרת המטרה כ'בלימת הירידה בכמות הנוסעים בתחבורה הציבורית' במקום 'שיפור המערכת וייעולה לצורך העלאה משמעותית במספר הנוסעים' (העברת משתמשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית), גררה הקצאת סובסידיה נמוכה להעלאת תדירות השירות ושיפורו. זאת בניגוד לרפורמת המחירים בה הושקע סכום גדול וההשקעה הוכיחה את עצמה במבחן התוצאה.

הכותבים ממליצים על תוספת תקציב משמעותית להגברת התדירות של קווים עורקיים או על הגדלה משמעותית של מספר הקווים בהם עובר רכב מפרקי.


  • הסקירה מציגה תמונה מגמתית ומעוותת. חלק גדול מה"כשלונות" המצוינים בה היו בעיות נקודתיות שנבעו השינוי המאסיבי שחל ב-1 ביולי ומרביתן תוקנו כבר בפעימה השנייה של הרפורמה שבוצעה בחודש אוגוסט. כמו-כן, משרד התחבורה צפוי לבצע סדרת עידכונים נוספת לאחר שיתקבלו תוצאות סקרי הנוסעים שבוצעו בחודש ספטמבר. יש לציין כי הרה-ארגון בוצע במספר פעימות כדי להתאים את השינויים לצרכי הנוסעים בצורה הטובה ביותר.

    "הטענה כי תדירות קווים רבים פחתה חסרת כל בסיס. ברוב קווי התחבורה הציבורית בגוש-דן התדירות עלתה ולא ירדה, וזאת בעקבות השקעה של כ-80 מיליון שקלים שהוקצתה לתוספת משאבים במטרופולין, רק בשנה האחרונה. סכום זה מצטרף לכ-120 מיליון שקל בשנה שמשקיע משרד התחבורה במימון הרפורמה בתעריפים.

    "טענות הדוח כי חלה הרעה בנגישות לאזורים שונים במטרופולין דן והדוגמאות המוצגות בו אינן נכונות ולא משקפות את המציאות. בעיות הנגישות שהתגלו בפעימה הראשונה, תוקנו כאמור בתחילת אוגוסט. פעילות התחבורה הציבורית בשעות הערב ובמוצאי שבת תוגברה ביחס למצב הקודם ולא להפך.

    "הדרישה של כותבי הדוח להחזיר פעילות של ארבעה קווי אוטובוסים ישנים הינה דרישה מופרכת לחלוטין שכן הרה-ארגון במטרופולין דן מספק פתרונות טובים יותר מהקווים שפעלו שם קודם לרפורמה.

    "יצוין כי במשרד התחבורה התקבלו תגובות חיוביות רבות וברכות על השינויים שנערכו במסגרת הרפורמה והטיבו בצורה משמעותית עם הנוסעים".

דן: עלייה של כ-10% בכמות התשומות

ראש תחום תכנון תנועה בחברת דן, גיל ויטמן, התייחס לפני החגים לנושא הפעימה השנייה במהלך דיון בכנסת בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית: "עברנו תהליך מאוד-מאוד קשה בשנה האחרונה, מאוד-מאוד מורכב, שלא יודע אם נעשה באיזוזהי מטרופולין בעולם בתקופה קצרה של הפעלה. אני לא מדבר על דיונים שהיו לאורך השנים, מן הסתם דברים השתנו לקראת מועד ההפעלה. אבל להרים מיזם שכזה בלב המטרופולין, שמסיעים 'דן', 'אגד' וחברות אחרות, בסביבות 800,000 עד מיליון תושבים ביום, זה דבר מורכב. הנדבך הכבד חל על חברת 'דן'. בסך הכול, אני חושב שההיערכות שלנו הייתה, ככל הניתן, נאותה. מאוד חששתי מהתהליך של היום שאחרי, של היישום. הייתה את הפעימה הראשונה בשנת 2010, שביטאה תוספת קווים. פה עשינו ממש שינויים בכל קווי דן.

"בסך הכול, עם כל המורכבות שבדבר, אני חושב שהיישום נעשה נכון. עברנו את יולי-אוגוסט, נערכנו לתחילת שנת הלימודים ועשינו התאמה מול הרשויות ומשרד התחבורה כדי לוודא שקווי התלמידים יופעלו בהתאם. בסך הכול, אני חושב שבין הציפייה לבין היישום העסק עובד בצורה נאותה. כמובן שיש מקומות שאנחנו עדיין בודקים אותם.

"אנחנו משתדלים להיות קשובים ולתת פתרונות. בשנה האחרונה, בין 2010 ל-2011, חברת דן עלתה בכמות תשומות של כ-10%. אם דן הפעילה 920 ומשהו אוטובוסים לפני הפעימה הראשונה, היום אנחנו כבר מפעילים מעל 1,000 אוטובוסים, כ-1,020 אוטובוסים. זה מהלך דרמטי מבחינתנו, תוך שנה לעשות דבר כזה. דיברתם על תשומות קודם, עם משרד התחבורה ועם המפעילים האחרים. בסך הכול, אנחנו משתדלים לתת את התשובה. אנשים צריכים להטמיע את זה, זה תהליך.

"החבר'ה שלנו, מחברת דן, נמצאים כל הזמן בשטח, חווים את זה כל הזמן. כשאתה מתרגם את כמות הנוסעים שאנחנו מסיעים ברמת היום-יום לכמות התלונות שיש לך, אני חושב שזה פער די מינורי, לגבי אלה שיש להם בעיה. אני רוצה לומר לכם שבתהליך של הטמעה זה עדיין מוקדם (לומר שאנשים מגיעים מהר יותר ליעדם, ע.י.). עברנו את יולי-אוגוסט, ספטמבר זו תקופה שילדים חזרו ללימודים. יש לנו את אוקטובר-נובמבר באופק, כאשר גם הסטודנטים יחזרו למערך הלימודים שלהם. אני יכול לתת לכם דוגמה מערים שהיו בהן בעיות נקודתיות ואנחנו, אתם בשטח, מנסים למצוא פתרונות. לדוגמה, רמת-גן ובת-ים. יש שם תלמידים. אנחנו יום-יום בשטח ועושים התאמות ושינויים במידת הצורך", דברי ויטמן.

הרעה בתדירות ובנגישות

אולם לצד אלה נמצאה בעייתיות בתדירות ובנגישות. על-פי הנטען, בניגוד להצהרות משרד התחבורה, תדירות הקווים לא עלתה. במקרים רבים אף חלה ירידה משמעותית בתדירות, גם בקווים שסבלו קודם לרפורמה מעומסים כבדים. כמו-כן, חלה פגיעה בתדירות הקווים בשעות הערב (למרות שבחלק מהקווים שעות הפעילות הוארכו) ובמיוחד במוצ"ש (ישנם אזורים שנותקו כמעט לגמרי מתחבורה ביום זה).

בתחום הנגישות, חלה לדברי המחברים הרעה משמעותית בנגישות אל האזורים השונים. כך למשל, הורעה הנגישות לבתי החולים איכילוב ושיבא; רוב אזור צפון תל אביב נותק מאזור לב תל אביב שממערב לרחוב אבן גבירול; חולון נותקה מגישה ישירה לתחנה מרכזית תל אביב ומקרים רבים נוספים. הסיבה לניתוק אזורים אלה נעוצה בכוונת הוגי הרפורמה לעודד מעברים בין קווים מטרופוליניים למזינים. עם זאת, התדירות הנמוכה של הקווים המזינים והעובדה שרובם לא פועלים בשעות הערב ובמוצ"ש הפכה את המעברים ללא אפקטיביים.

מחברי הסקירה עומדים על כשלי ההסברה ושיתוף הציבור בשלב תכנון הרפורמה וכן בבעיות תפעוליות וטכניות. בכל אלה דוּבּר רבות והמסמך ממליץ על שיפור תהליך שיתוף הציבור תוך מתן מידע לציבור בדבר השינויים העתידיים.

לקריאת הסקירה במלואה
תאריך:  25/10/2011   |   עודכן:  25/10/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"כשלי הרפורמה בגוש-דן טעונים בדיקת מבקר"
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראל כץ נתן יד.
25/10/11 08:24
 
צודק ב 100%
31/10/11 13:31
2
שמעוני אליעזר
25/10/11 09:06
3
ישע
25/10/11 11:45
4
נוסע אקראי
25/10/11 19:13
 
תהילהלהלהלה
29/10/11 23:53
5
תל אביבי
25/10/11 20:03
6
שרה מילוא
25/10/11 20:54
 
מיכה פורטוגלי
4/11/11 21:17
7
אלעד854
26/10/11 00:41
8
נוסעת
26/10/11 15:41
9
אוטו קניתי
27/10/11 08:45
10
אוטו קניתי
27/10/11 09:07
11
ע_הראל
27/10/11 16:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה גרוניך, ארקדי דוכין, אהוד בנאי, מיכה שטרית, קרולינה, בועז שרעבי, אסף אבידן, אביב גפן, אביתר בנאי, תמר אייזנמן, כנסיית השכל, עברי לידר, אריק ברמן, עינב ג'קסון כהן, רמי קליינשטיין וגם רוני דלומי - אלו הם רק חלק ממשתתפי פסטיבל הפסנתר ה-13, שיערך השנה בין ה-22 ל-27 בנובמבר במרכז סוזן דלל. 38 הופעות, קרוב ל-150 אמנים ושישה ימים, כשהפעם ייצא הפסטיבל גם מגבולות סוזן דלל עם מופעים במרכז ענב לתרבות ובאולם נוגה. בהתאם למזג האוויר, יערכו מדי ערב ברחבת סוזן דלל יתקיימו מופעים פתוחים לקהל הרחב.
25/10/2011  |  טל לוין  |   חדשות
וועדת האיתור לבחירת מועמד למשרת מנכ"ל חדש לרשות הטבע והגנים המליצה (ב', 24.10.11) לשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, על מינויו של ראש המועצה האזורית גוש עציון, שאול גולדשטיין, לתפקיד.
24/10/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
ניר ואירינה נחום ממושב אחוזם ביקשו (יום א', 23.10.11) מבית המשפט המחוזי מרכז לאשר תביעה יצוגית של 99.7 מיליון שקל נגד חברת הביטוח הפניקס. הנימוק: הם שילמו כפל ביטוח בריאות, אך כשראש המשפחה נפגע, הוא קיבל פיצוי רק פעם אחת. הפניקס - הוא אומר - לא הודיעה לו שיש לו ולבני משפחתו כפל ביטוח, והם משלמים פרמיה כפולה. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד טל קדש. לא הוגש עדיין כתב הגנה.
24/10/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות

[קישור]" href_fix="מכבי" Target="_BLANK">[קישור] אשדוד גברה אמש (ראשון) על ברק נתניה 86:90 ורשמה את ניצחונה הראשון העונה, אבל מסתבר שלניצחון הזה יש מחיר. מאיר טפירו הישן והטוב נפגע באצבע בידו השמאלית במהלך המחצית הראשונה, אך המשיך לשחק ואף הצטיין. מאוחר יותר התברר כי הוא סובל משבר.


24/10/2011  |  אסף אפל  |   חדשות
מבוטחי החיים בחברת הביטוח מגדל הפסידו בחודש ספטמבר כמיליארד שקל. תיק ההשקעות שלהם , בקרן י', שהיא הקרן העיקרית, הוא בן 37.8 מיליארד שקל.
24/10/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il