|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

משרד האוצר נסוג

בלחץ השר: המלצות טרכטנברג לתחבורה שונו

שר התחבורה לחץ - והמלצות ועדת טרכטנברג לתחבורה הציבורית שונו כץ מתנגד למימון המלצות הוועדה מתקציבו - אך במקביל התגלתה חריגה של 3.5 מיליארד שקל בתוכנית "נתיבי ישראל", שתחייב קיצוץ בפרויקטי הרכבת
23/11/2011  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מאת: אבי בר-אלי  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות    תחבורה ציבורית
כ"ץ. פרויקטים ברכבת יקוצצו [צילום: פלאש 90]

כ"ץ פוגע בתחבורה הציבורית
עלות תוכנית הטיפול בתחבורה הציבורית לחומש הקרוב נאמדת ב-2.5 מיליארד שקל, שבהם אמורים לשאת באופן שווה משרדי האוצר והתחבורה. אלא שכ"ץ מתנגד למימון התוכנית מתקציב משרדו, שמשמעותו היא גריעה של 1.25 מיליארד שקל מתקציב הכבישים של המשרד לחומש הקרוב. כ"ץ, עם זאת, סירב נחרצות להסכים לקיצוץ הפרויקטים, גם במחיר קיצוצה של התוכנית לשדרוג התחבורה הציבורית

הסיבוב הראשון במאבק בין שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לבין משרד האוצר, סביב המלצות ועדת טרכטנברג, הוכרע בשבוע שעבר כשידו של כ"ץ על העליונה.

ל-TheMarker נודע כי האוצר נסוג בו מכוונתו להכליל בנוסח ההמלצות שיובאו לאישור הממשלה את סעיפי המחלוקת שעסקו ברשויות התחבורה המטרופוליניות. הסעיפים, כפי שנוסחו בדוח ועדת טרכטנברג, איימו לכאורה להפקיע סמכויות מידי משרד התחבורה לטובת הרשות המטרופולינית שתוקם בגוש דן.

כ"ץ התנגד להכללת סעיפים אלה, והודיע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יסרב לתמוך באישור הדוח בממשלה. הסעיפים קבעו כי סמכויות משרד התחבורה ברישוי התחבורה הציבורית בגוש דן יועברו מיידית לידי רשות תחבורה זמנית, שבראשה יעמדו ראשי עיריות המטרופולין.

רשות זו, כך המליצה הוועדה, תוקם עוד לפני שתושלם החקיקה הכללית שקובעת את מבנה הרשויות המטרופוליניות, את תחומי סמכותן ואת היקף הפיקוח עליהן. המשמעות לפיכך היא הפקעה מיידית של סמכויות משרד התחבורה לטובת ראשי הערים בגוש דן, מבלי שנקבעות סמכויות הפיקוח של שר התחבורה עליהן. ככל הידוע, יושמט סעיף זה מן ההמלצות שיובאו לאישור הממשלה, ורשות התחבורה המטרופולינית בגוש דן תוקם רק לאחר השלמת הליך החקיקה הכולל של הרשויות ברחבי הארץ.

סעיף שני שעמד במחלוקת, קבע כי משרד התחבורה יאציל לטובת הרשויות גם את סמכויותיו לביצוע פרויקטי תשתית לאומית. לכאורה נועד סעיף זה להקנות לראשי ערים את הסמכות לקדם פרויקטים החולשים על שטחי כמה רשויות מקומיות. אלא שכ"ץ ראה בסעיף זה ניסיון "לחטוף" מידיו את ניהול פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, המבוצע כיום בידי חברת נ.ת.ע הכפופה למשרדו.

לפי הערכות, מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, התפטר לפני כחודש לאחר שכ"ץ זעם עליו כשגילה שנתן את הסכמתו להכללת סעיף זה בדוח ועדת טרכטנברג - בניגוד לעמדתו. הסעיף ישונה לפיכך, כך שהסמכות להאציל סמכויות אלה תינתן בידי שר התחבורה בלבד. לפי הנוסח המתגבש, יוכל שר התחבורה להסמיך את משרדו, או כל גוף אחר מטעמו, לביצוע אותם פרויקטים לפי שיקול דעתו.

תחבורה ציבורית או רכבת העמק?

לצד ה"פתרון" שהושג בסוגיית רשויות התחבורה, שוררת בין הצדדים מחלוקת מהותיות בסוגיית המקורות התקציביים לפרק התחבורה הציבורית בדוח. ועדת טרכטנברג המליצה לחייב את משרד התחבורה במימון 50% מרפורמת חיזוק התחבורה הציבורית והגברת נגישותה לפריפריה.

מדובר בתוכנית הכוללת בין היתר את הורדת תעריפי הנסיעה באוטובוסים וברכבות לזכאי ביטוח לאומי ולסטודנטים, הגברת האוטובוסים בקווים האזוריים והמקומיים ב-33%, הגברת תדירות האוטובוסים למכללות, למוסדות דיור מוגן, לישובים כפריים ופריפריאליים, הגברת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, וכן הוספת מערכות מידע אלקטרוני בתחנות האוטובוס ובאינטרנט.

עלות התוכנית לחומש הקרוב נאמדת ב-2.5 מיליארד שקל, שבהם אמורים לשאת באופן שווה משרדי האוצר והתחבורה. אלא שכ"ץ מתנגד למימון התוכנית מתקציב משרדו, שמשמעותו היא גריעה של 1.25 מיליארד שקל מתקציב הכבישים של המשרד לחומש הקרוב.

כ"ץ, עם זאת, סירב נחרצות להסכים לקיצוץ הפרויקטים, גם במחיר קיצוצה של התוכנית לשדרוג התחבורה הציבורית.

כהצעת פשרה, הציע כ"ץ לאוצר לקצץ מחצית מן הרפורמה המתוכננת בתחבורה הציבורית ולתקצב כעת רק את מחציתה - במימון האוצר - ולממן את היתרה מתקציב משרדו לאורך השנים הבאות, "בהתאם לצורך שיתגלה בעתיד". ואולם, האוצר צפוי לסרב להצעה זו, הן משום התועלת החברתית הטמונה בשדרוג התחבורה הציבורית, והן משום התועלות הכלכליות שברפורמה למשק, הנאמדות לפי ועדת טרכטנברג ב-400 מיליון שקל מדי שנה.

הממשלה שכחה לתקצב את מתחמי התחזוקה

אלא שבינתיים, נודע כי קיצוץ זה אינו הגדול שבפניו יעמדו בקרוב תוכניות הפיתוח של משרד התחבורה.

ל-TheMarker נודע כי באחרונה נחשפה חריגה מהותית באומדני תוכנית "נתיבי ישראל", שאישרה הממשלה רק בפברואר 2010. מדובר בתוכנית לרישות הארץ בכבישים ובמסילות רכבת אושרה בפברואר 2010 בעלות כוללת של 27.5 מיליארד שקל, שיתפרשו לאורך העשור הקרוב. ואולם, סכום של 11.2 מיליארד שקל מתוכנית זו יועד עבור רכבת ישראל, לצורך רכש ציוד נייד (רכבות), הקמת מתחמי תחזוקה ולצורך מימון פרויקט החישמול של מסילות הרכבת ברחבי הארץ.

באחרונה מצאה חברת רכבת ישראל כי התקציב שנקבע בהחלטת הממשלה התברר כלא ריאלי, ועומד לפי אומדנים מעודכנים על 14.7 מיליארד שקל. זאת, משום שבהחלטת הממשלה על התקציב לא שוכללה כלל עלות הקמת מתחמי התחזוקה במיליארדי שקלים.

לפיכך נדרש בימים אלה משרד התחבורה לקצץ מן התוכנית סכום של 3.5 מיליארד שקל. במהלך דיונים שקיימו משרד התחבורה ואגף התקציבים בנוגע לחריגה, הועלו בידי האוצר מספר חלופות אפשריות לקיצוץ הנדרש. בין היתר, באמצעות קיזוז שניים מן הפרויקטים שמקדם המשרד במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל". האחד - פרויקט להארכת כביש חוצה ישראל (כביש 6) דרומה, מצומת מאחז ועד לצומת הנגב (קטע 21). מדובר בשלושה מקטעים באורך כולל של 46 ק"מ, המיועדים לביצוע בתקציב המוערך כיום ב-1.5 מיליארד שקל. המקטע הראשון בקטע 21, בין צומת מאחז ללהבים, כבר אושר סטטוטורית ועומד לפני פרסום מכרזי קבלנות לביצועו.

הפרויקט השני שקיצוצו נדון הוא המקטע האחרון בפרויקט רכבת העמק - מעפולה לבית שאן. מדובר בקטע האחרון של הפרויקט, שהאוצר התנגד נחרצות לתקצובו במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" בטענה להיעדר כדאיות כלכלית. עלות הפרויקט כולו - שישתרע מצומת הצ'ק פוסט בחיפה לאורך 60 ק"מ - מוערכת ב-4.1 מיליארד שקל.

יש לציין כי אין מדובר בפעם הראשונה שבה מתבררת חריגה באומדני הפרויקטים של רכבת ישראל. לפני ארבע שנים חשף TheMarker חריגה של שבעה מיליארד שקל מתקציב החומש של הרכבת - אשר רובה נבעה מאומדנים לא ריאליים שיוחסו לפרויקט הקו המהיר לירושלים.

תאריך:  23/11/2011   |   עודכן:  24/11/2011
אבי בר-אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בלחץ השר: המלצות טרכטנברג לתחבורה שונו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עסקה או ספין? הסדר טיעון צפוי להיחתם בפרשת הסחיטה שבה נאשמת הזמרת מרגלית צנעני. כך דיווח הכתב לענייני משפט גיא פלג. לפי שעה אין אישור לידיעה ממשרד המשפטים.
23/11/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
איזה ערב מחכה לנו. בצד אחד אלופת אירופה ומי שבעיני רבים נחשבת לקבוצה הטובה בעולם ובצד השני, אחד ממעודוני הפאר הגדולים בעולם. מילאן מארחת בסן סירו את ברצלונה בקרב על ראשות בית 8 כשהרבה מאוד יוקרה מונחת על הכף.

הקטלונים מגיעים למפגש מראש הבית עם 10 נקודות כאשר גם תיקו בחוץ למעשה ישאיר אותם במקום הראשון. פפ גווארדיולה יאלץ להסתדר ללא אנדראס אינייסטה הפצוע. גם דני אלבס ייעדר בעקבות הרחקה. כמו תמיד המאמן הקטלוני יבנה על הכוכב שלו, ליונל מסי, שיספק את הסחורה.


שישה חודשי עבודות שירות - זהו העונש שגזר (יום ד', 23.11.11) שופט בית משפט השלום בתל אביב, בני שגיא, על כדורגלן הפועל פתח תקוה, לורן בן-ארי, שהודה בפציעה באמצעות נשק קר.
23/11/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, מחריף (יום ד', 23.11.11) את הטונים נגד חברו למפלגה, ח"כ חיים כץ.
23/11/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ערב היום הבינלאומי לציון המאבק באלימות נגד נשים (יום ו', 25.11.11), עולים נתונים מדאיגים באשר לרמת האלימות והיקפה להן נחשפות הנשים בישראל. מתחילת השנה נרצחו 24 נשים ישראליות על-ידי בני זוגן או על-רקע אלימות בתוך המשפחה. בנוסף לכך, כל שנה מתלוננות יותר מ-10,000 נשים על אלימות בתוך המשפחה, ולפי ההערכה אחת מעשר נשים סובלת מגילויי אלימות על בסיס קבוע.
23/11/2011  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il