|   15:07:40
דלג
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

תחזית התעשיינים: נסיגה בתפוקה ופיטורים

ברבע הראשון של השנה צופים התעשיינים העמקה נוספת בעוצמת הנסיגה בתפוקה ובמכירות לשוק המקומי, צמצום נוסף במצבת העובדים וקיפאון בהשקעות בתעשיה
22/01/2012  |   מירב ארד   |   חדשות   |   תגובות
התאחדות התעשיינים. ירידה בתפוקה, במכירות ובמצבת העובדים [צילום: איתמר לוין]

פסימיות בקרב התעשיינים בציפיותיהם לרבע הראשון של השנה: מניתוח ראשוני של סקר הציפיות בתעשיה, בקרב 150 חברות תעשייתיות, שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, עולה כי התחזיות מצביעות על העמקת עוצמת הנסיגה בתפוקת התעשיה ובמכירות לשוק המקומי, לצד צמצום נוסף במצבת העובדים ונסיגה נוספת במשלוחי הייצוא. בנוסף, צופים התעשיינים קיפאון בהשקעות התעשיה בנכסים קבועים לאחר תשעה רבעונים רצופים של עלייה בהיקף ההשקעות.

ברבע האחרון של 2011 נרשמה נסיגה חדה בתפוקת התעשיה לאחר תשעה רבעונים רצופים של צמיחה מהירה: דיווחי התעשיינים מצביעים על מאזן נטו שלילי של 8%, כאשר 36% דיווחו על ירידה בתפוקתם ורק 27% דיווחו על גידול. זאת לאחר מאזן נטו חיוב של 5% בממוצע ברבע השני והשלישי של 2011. נסיגה זו חדה אף מעבר לציפיות התעשיינים לסוף 2011 מסקר קודם.

יודגש, כי הנסיגה בתפוקה עליה מדווחים התעשיינים בסוף 2011 חדה בהשוואה לנסיגה שנרשמה ברבע הראשון של 2008, ערב המשבר הכלכלי הקודם, אז נרשם מאזן שלילי של 6%.

נסיגה זו לוותה בירידה חדה בניצולת הציוד בתעשיה: מאזן נטו שלילי של 10% נרשם ברבע האחרון של 2011, בהמשך לקיפאון בניצולת הציוד ברבע השלישי אשתקד. נציין, כי הנסיגה המדווחת בניצולת הציוד מהירה אף היא בהשוואה לנסיגה בניצולת שנרשמה ערב המשבר הכלכלי הקודם (ברבע הראשון של 2008 נרשם מאזן נטו שלילי של 7%).

במקביל, מדווחים התעשיינים בסקר על ירידה במלאי חומרי הגלם ברבע האחרון של 2011, לצד נסיגה גם במלאי המוצרים הגמורים, לאחר שנתיים רצופות של גידול. נתונים אלו מתיישבים עם הירידה בפעילות בסוף 2011 ואף מצביעים על צפי לצמצום נוסף בחודשים הבאים.

צפי לנסיגה נוספת בתפוקת התעשיה

לרבע הראשון של 2012 צופים התעשיינים נסיגה נוספת בתפוקתם, תוך העמקת עוצמת הנסיגה: ציפיות התעשיינים מצביעות על מאזן נטו שלילי של 11%, כאשר 43% מהם צופים ירידה בתפוקתם, ו-28% צופים גידול, מרביתם גידול קל בלבד. נציין, כי הנסיגה הצפויה בתפוקת התעשיה חדה בעוצמתה בהשוואה לנסיגה שנרשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008, ערב המשבר הכלכלי האחרון (בממוצע רבעונים אלו נרשם מאזן שלילי של 5%). נתון זה מדאיג ביותר.

הנסיגה החדה הצפויה בתחילת 2012 בתפוקה התעשייתית תיגזר מהעמקת עוצמת הנסיגה במרבית ענפי התעשיה לצד מעבר של ענף האלקטרוניקה מקיפאון לנסיגה. מנגד, צמיחה מהירה צפויה בענף המזון, לצד האצה קלה בקצב צמיחת ענף הכימיה.

מגיוס עובדים לפיטורים בתעשיה

לראשונה, לאחר שמונה רבעונים רצופים של קליטת עובדים לתעשיה, חלה ברבע האחרון של 2011 ירידה במצבת העובדים: 25% מהתעשיינים דיווחו על פיטורי עובדים, אל מול 15% בלבד שרשמו עלייה במצבת העובדים, מרביתם עלייה קלה. כך, נרשם מאזן נטו שלילי של 6%, לאחר מאזן נטו חיובי של 5% ברבע השלישי אשתקד. ירידה זו במצבת העובדים חדה מזו שצפו התעשיינים בסקר לרבעון האחרון של 2011.

קצב פיטורי העובדים מהתעשיה בסוף 2011, אשר צפוי להימשך גם בתחילת השנה, מהיר בעוצמתו מקצב הפיטורים שדווח ערב המשבר הכלכלי האחרון: בשני הרבעונים הראשונים של 2008 (ראשית המשבר) דיווחו התעשיינים בסקר על קיפאון במצבת עובדיהם ורק ברבע השלישי של אותה שנה החלו התעשיינים בסקר לדווח על פיטורי עובדים (מאזן נטו שלילי של 3%).

נסיגה נוספת במכירות התעשיה לשוק המקומי

בהתאם לציפיות, חודשה ברבע האחרון של 2011 גם הנסיגה במכירות התעשיה לשוק המקומי: 34% מהתעשיינים רשמו ירידה, לעומת 27% שדיווחו על עלייה. כך, נרשם מאזן נטו שלילי של 7%, לאחר מאזן חיובי נמוך ביותר, של 1% בממוצע הרבע השני והשלישי של 2011. הנסיגה במכירות המקומיות, עליה מדווחים התעשיינים, דומה בעוצמתה לקצב הירידה המהיר שנרשם ערב המשבר הכלכלי הקודם: ברבע הראשון של 2008 נרשם מאזן נטו שלילי של 7.5%.

בתחילת 2012 צפויה נסיגה נוספת במכירות התעשיה לשוק המקומי, תוך העמקת עוצמת הנסיגה: הציפיות משקפות מאזן נטו שלילי של 11%, כאשר 39% צופים ירידה במכירות המקומיות, מרביתם ירידה קלה, אל מול 24% אשר צופים עלייה, מרביתם עלייה קלה. נדגיש, כי הנסיגה הצפויה במכירות המקומיות חדה בעוצמתה בהשוואה לנסיגה שנרשמה בממוצע בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008, ערב המשבר הכלכלי האחרון (בממוצע הרבעונים נרשם מאזן שלילי של 7.5%).

אינדיקציות נוספות לחודשים הבאים מצביעות אף הן על צפי להמשך הנסיגה במכירות לשוק המקומי: התעשיינים בסקר מדווחים על האצה בקצב ירידת ההזמנות לשוק המקומי ברבע האחרון של 2011 (מאזן נטו שלילי, של 11%, בהמשך למאזן שלילי של 5% ברבע השלישי אשתקד), וצפי לירידה נוספת ברבע הראשון של 2012: צפי למאזן נטו שלילי של 13%.

העמקת הנסיגה במכירות לשוק המקומי תיגזר מהאצה בקצב ירידת המכירות בענפי האלקטרוניקה, הכרייה ומוצרי הבנייה, הטקסטיל וההלבשה, המתכת והחשמל, לצד צפי לירידה במכירות המקומיות גם בענפי הכימיה, הגומי והפלסטיק. לעומתם, היחידים שצופים גידול במכירותיהם בשוק המקומי הם תעשייני ענף המזון, זאת לאחר נסיגה חדה בסוף 2011.

נמשכת השחיקה ברווחיות הייצוא

ברבע האחרון של 2011 העמיקה הנסיגה במשלוחי הייצוא: מאזן נטו שלילי של 8%, בהמשך למאזן שלילי של 4% ברבע השלישי אשתקד. כך, 41% מהיצואנים דיווחו על צמצום משלוחי הייצוא בסוף 2011, אל מול 34% שדיווחו על גידול, מרביתם גידול קל.

במקביל, נמשכה השחיקה ברווחיות הייצוא בעוצמה הדומה לזו שנרשמה ברבע השלישי של 2011: 40% מהיצואנים רשמו ירידה ברווחיות, אל מול 21% שרשמו שיפור קל. כך, נרשם מאזן נטו שלילי של 17% ברבע האחרון אשתקד, בהמשך למאזן שלילי דומה ברבע השלישי (16%) ולאחר מאזן שלילי, נמוך ביותר, של 37% ברבע השני של 2011. נציין, כי ההתמתנות בשחיקה במחצית השנייה של 2011 חלה על-רקע הפיחות בשערו של השקל ביחס לדולר במהלך תקופה זו, בשיעור של כ-10%.

הצפי - המשך ירידת מחירי הייצוא במונחי מט"ח

במקביל, הואץ משמעותית קצב ירידת מחירי הייצוא במונחי מט"ח: מאזן נטו שלילי של 12% נרשם בסוף 2011, לאחר מאזן שלילי של 4% ברבע השלישי אשתקד.

לאחרונה, מתרבים הגורמים המהווים מכשול מהותי לצמיחת הייצוא. בראש הרשימה דורגו הפעם ארבעה גורמים: גורם הזמנות הייצוא עם ציון ממוצע של 3.5, לצד גורמי הרווחיות וקשיי החדירה והשיווק לשווקים חדשים (ציון ממוצע של 3.4 כל אחד) וגורם המחירים הבינלאומיים (ציון ממוצע 3.3). במקום השני דירגו היצואנים את קשיי השיווק בשוק קיים (3.0), ובמקום השלישי דורג גורם היעדר תמיכה ממשלתית לעידוד הייצוא (2.8).

לרבע הראשון של 2012 צופים היצואנים נסיגה נוספת בייצוא בקצב דומה לזה שנרשם בסוף 2011: צפוי מאזן נטו שלילי של 7.5%, כאשר 33% מהיצואנים צופים קיטון, אל מול 28% הצופים גידול, מרביתם גידול קל.

יודגש כי על-אף הירידה המתמשכת בייצוא, שצפויה להימשך גם בחודשים הקרובים, עדיין מדובר בנסיגה מתונה יחסית לנסיגה החדה שנרשמה ברבע הראשון של 2008, ערב המשבר הכלכלי הקודם, אז נרשם מאזן נטו שלילי של 11%.

להערכת היצואנים, ברבע הראשון של 2012 תימשך הירידה במחירי הייצוא במונחי מט"ח (צפוי מאזן נטו שלילי של 9%). הדבר משקף את קשיי היצואנים בהתמודדות מול התחרות בשוקי העולם, לרבות קושי רב להעלות את מחירי תפוקתם במונחי מט"ח.

אינדיקציות נוספות לעתיד מצביעות אף הן על צפי להמשך הנסיגה בייצוא התעשייתי: היצואנים בסקר מדווחים על ירידה חדה נוספת בהיקף ההזמנות לייצוא ברבע האחרון של 2011 (מאזן נטו שלילי, של 11%, בהמשך למאזן שלילי של 12% ברבע השלישי אשתקד), אשר צפויה להימשך גם ברבע הראשון של 2012: מאזן נטו שלילי של 7%.

הנסיגה הצפויה בסך הייצוא משקפת צפי להעמקת הנסיגות בייצוא ענפי האלקטרוניקה, הגומי והפלסטיק, המתכת והחשמל ולחידוש הנסיגה בענף הטקסטיל וההלבשה. מנגד, האצה צפויה בקצב התרחבות ייצוא ענף הכימיה, לצד צפי לגידול מחודש בייצוא ענף המזון.

התחזית לרבע הראשון - קיפאון בהשקעות התעשיה

בהתאם לציפיות התעשיינים, ברבע האחרון של 2011 חלה האטה נוספת בקצב גידול השקעות התעשיה בנכסים קבועים: מאזן נטו חיובי של 6%, לאחר מאזן חיובי של 10% ברבע השלישי של 2011.
28% רשמו גידול בהשקעותיהם בסוף 2011, מרביתם גידול קל, לעומת 17% שרשמו ירידה.

יצוין, כי קצב גידול ההשקעות שנרשם בסוף 2011 נמוך במקצת מקצב הגידול שנרשם ערב המשבר הכלכלי הקודם: ברבע הראשון של 2008 נרשם מאזן נטו חיובי של 8%.

תחזיות התעשיינים לרבע הראשון של 2012 מצביעות על קיפאון בהשקעות התעשיה, זאת לאחר תשעה רבעונים רצופים של עלייה בהיקף ההשקעות: מאזן נטו אפס צפוי לתחילת השנה, כאשר 24% מהתעשיינים בסקר צופים גידול בהשקעות, מרביתם גידול קל, ואחוז דומה צופה ירידה (23%).

יודגש כי ההאטה בקצב גידול ההשקעות אשר צפויה להגיע לכדי קיפאון ברבע הראשון של 2012, מזכירה את מצב ההשקעות בתעשיה ערב המשבר הכלכלי הקודם. אז הואט קצב גידול ההשקעות ממאזן נטו חיובי של 14% בממוצע המחצית השנייה של 2007 לכ-8% ברבע הראשון של 2008 - ערב המשבר הכלכלי הקודם, ועד למאזן נטו של 1% בממוצע ברבע השני והשלישי של 2008.

הקיפאון הצפוי לתחילת השנה בהשקעות משקף צפי לירידה בהשקעות ענפי הכימיה, הטקסטיל וההלבשה, לצד האטה בקצב גידול ההשקעות בענפי הכרייה ומוצרי הבנייה, המתכת והחשמל, וקיפאון בהשקעות ענף האלקטרוניקה. מנגד, תעשייני ענפי הגומי והפלסטיק, והמזון, צופים גידול נוסף בהשקעותיהם בקצב הדומה לזה שנרשם ברבע האחרון של 2011.

במקביל, מדווחים התעשיינים על האטה ניכרת בקצב עליית הוצאות המימון הריאליות ברבע האחרון של 2011, זאת על-רקע השילוב של האטה בקצב גידול ההשקעות, הצמצום המדווח במלאים, והורדת ריבית בנק ישראל ב-0.5 נקודת האחוז במהלך הרבע האחרון של 2011. כך, נרשם בסוף 2011 מאזן נטו חיובי של 8% בהוצאות המימון (24% דיווחו על עלייה בהוצאות, למול 10% בלבד שדיווחו על ירידה), לאחר מאזן חיובי של 20% ברבע השלישי אשתקד.

לתחילת 2012 צופים התעשיינים עלייה נוספת בהוצאות המימון הריאליות, בקצב דומה לזה שנרשם בסוף 2011: מאזן נטו חיובי צפוי של 7%, כאשר 22% צופים עלייה בהוצאות ו-10% בלבד צופים ירידה.

תאריך:  22/01/2012   |   עודכן:  22/01/2012
מירב ארד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחזית התעשיינים: נסיגה בתפוקה ופיטורים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
22/01/12 11:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מועצת הרשות השנייה רשאית להאריך בשנה את זכיונו של ערוץ 10, למרות אי-עמידתו במחויבויות שנקבעו בזיכיון שניתן לו. כך קובע (יום א', 22.1.12) המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, לקראת הדיון המכריע בגורל הערוץ שתקיים המועצה (יום ב', 23.1.12).
22/01/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות

הרבה זמן לא שמענו על סיפור כזה. רדיבויה גולובוביץ' שנבחן בב"ש שוב נכשל בבדיקות הרפואיות ובקבוצה החליטו לוותר עליו. השחקן שכבר סיכם בקבוצה לפני שבועיים נכשל בבדיקת האקו לב ובקבוצה החליטו לא לקחת סיכונים ולשחרר אותו. רק לפני 11 ימים, הוא אמור היה לפתוח בחצי גמר גביע הטוטו, אך שעות ספורות לפני שריקת הפתיחה הצוות הרפואי לא היה שבע רצון מהבדיקות. כנראה, שבמועדון ממש חשקו בקשר ונתנו לו הזדמנות נוספת. כאמור, הוא נכשל גם באבחנה הנוספת.


22/01/2012  |  זיו אברג'יל  |   חדשות
במערך האוטובוסים שנועד להסיע חיילים אל הצפון וממנו כחלופה לרכבת, פעלו עד לשעה זו כ-150 אוטובוסים. לא נרשמו חריגות כלשהן.
22/01/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בן ברייר, שהדליף תכנים של תוכניות ריאליטי בעקבות חדירות למחשבים, נדון (19.1.12) ל-220 שעות שירות לתועלת הציבור בלא הרשעה. סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב, מרדכי פלד, אימץ את המלצת שירות המבחן ודחה את בקשת המדינה להרשיע את ברייר.
22/01/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות

עם כל הכבוד לשבוע הראשון במלבורן, החל מהלילה (בין שבת לראשון) אליפות אוסטרליה הפתוחה יצאה באמת לדרך. שלבי ההכרעה החלו ומי שכבר הבטיח את מקומו ברבע הגמר הוא רפאל נדאל, שניצח את בן ארצו פליסיאנו לופס ויפגוש את תומאס ברדיץ', ששלח הביתה אל ניקולאס אלמאגרו. בבוקר עלה גם רוג'ר פדרר למגרש המרכזי ואחרי לא הרבה זמן ירד, בתום ניצחון כמובן. הפנומן השווייצרי דרס בשלוש מערכות את האליל המקומי ברנרד טומיץ' בדרך למפגש סופר-מסקרן עם חואן מרטין דל פוטרו ברבע הגמר.


בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עתיד לא ברור [צילום: משה שי/פלאש 90]
גדי חיטמן
לישראל אין תוכנית מדינית ל"יום שאחרי" המלחמה. לפחות לא תוכנית גלויה    מצב כזה של דשדוש תמידי בבוץ של עזה (וגם של יהודה ושומרון) מבלי לנהל את הסכסוך מתוך יתרון מחליש את ישראל עוד יו...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הם יוצאים אט אט מהמאורות האפלות באקדמיה בהן הושמו ומשתפים בתחושות המחנק האקדמי, הפחד מלהתבטא נגד הזרם, החרדה מאימת הפיטורים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il