|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

עדות מפוקפקת של בצלם

ארגון בצלם קובע חד-משמעית: מתנחלים יידו אבנים ופצעו פלשתיני דא עקא, שהעדות עליה מסתמך בצלם הינה עדות מן השמיעה והארגון אינו מציג כל ראיות נוספות שוב ממהר בצלם להאשים את הצד הישראלי ללא בדיקה יסודית של העובדות
27/04/2008  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות

בצלם - שיא חדש של סילוף
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מטיח האשמות חמורות בצה"ל כשהוא מסתמך על "עדות מפי השמועה" * ושוב מוכיח ארגון בצלם, כי אין לקבל את ההודעות שהוא שמפיץ בתקשורת ככתבן וכלשונן, בגלל בעיית המהימנות החוזרת ונישנת בהן
לרשימה המלאה

העדויות הבלתי אמינות של בצלם
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מפרסם עדות פלשתינית שממנה משתמעת האשמה כלפי צה"ל ב"פשע מלחמה" * בדיקתה מגלה אמינות מפוקפקת וסתירה ביחס לעדויות אחרות
לרשימה המלאה

תחקיר: בצלם שוב מתרשל
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מפרסם עדות של פלשתיני ממנה עולה, כי עיכוב חולה במחסום של צה"ל גרם למותו * בדיקה מדוקדקת של העדות מעוררת שאלות על הרמה המקצועית של גובה העדות, ומעלה ממצאים מפתיעים שלא צוינו בדוח
לרשימה המלאה

בצלם והמצלמה שאינה משקרת
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם טוען: מתנחלים תקפו באבנים ילדים פלשתינים * סרטון הוידיאו מוכיח: מבוגר פלשתיני יידה אבנים בקלע לעבר המתנחלים * שאלות נוקבות על פרויקט "חמושים במצלמה" של בצלם
לרשימה המלאה

ושוב - בצלם לוקה בחד-צדדיות
יהונתן דחוח-הלוי
שלוש הערות על דוח "בצלם" האחרון מגלות סתירות ומעלות שאלות לגבי חד-צדדיותו של הארגון ומידת אמינותו
לרשימה המלאה

ארגון בצלם מפרסם באתר האינטרנט שלו עדות של פלשתיני תחת הכותרת "מתנחלים יידו אבנים בכביש חווארה-ג'ית ופצעו את עלי עבאהרה בראשו, מרס 2008". הכותרת מנוסחת כעובדה וההאשמה כלפי המתנחלים הינה חד-משמעית ללא כל ספקות מצד ארגון בצלם.

על מה מסתמך ארגון בצלם ומה הוביל אותו לקביעה זו בביטחון כה מוחלט? בעדותו של עלי עבאהרה, נהג מונית פלשתיני, שגבתה סלמה א-דיבעי מטעם בצלם, ב-4.3.08 בבית החולים רפידיא בשכם, מצוינים הפרטים הבאים:

יום ההתרחשות: 3 במרס 2008

נקודת יציאה: ג'נין

נקודת סיום מתוכננת: הכפר סנג'ל מצפון לרמאללה

תחילת נסיעה: 19:15

מיקום ההתרחשות: 50 מטר לאחר הכניסה להתנחלות יצהר (כארבעים דקות לאחר תחילת הנסיעה)

האירוע: אבן פגעה בפניו של נהג המונית ופצעה אותו. "כחמישים מטרים אחרי הכניסה ליצהר חטפתי מכה חזקה בפנים. בהתחלה חשבתי שחטפתי כדור חי בגלל עוצמת הכאב ובגלל הדם שירד לי. לא יכולתי לראות שום דבר בגלל הכאבים ובגלל שהשמשה הקדמית הייתה מנופצת... לא יכולתי להמשיך לנהוג. הצעיר שישב לידי התניע את המונית ותפס את ההגה. הוא אמר לי לא לפחד ושאם אמשיך ללחוץ על דוושת הגז הכול יהיה בסדר".

זיהוי התוקפים: נהג המונית מודה בעדותו שלא ראה את התוקפים שיידו אבנים לעבר המונית ופצעו אותו. הוא אומר מפורשות את הדברים הבאים: "לא ראיתי את המתנחלים התוקפים".

זיהוי התוקפים הינו עדות שמיעה בלבד ולא עדות ממקור ראשון. נהג המונית מציין בעדותו, כי:

  • "הנוסעים צעקו עלי להמשיך לנסוע כי המתנחלים (כך לגרסתם של הנוסעים - י.ד.ה.) רדפו אחרינו והמשיכו ליידות עלינו אבנים".

  • "כשהגענו אליהם (לחיילים - י.ד.ה.) אחד הנוסעים סיפר להם שהמתנחלים זרקו עלינו אבנים".

  • "הנוסעים שהיו אתי אמרו לי מאוחר יותר שהם ראו 6-5 מתנחלים שעמדו על ערימת עפר או סלע גבוה ליד ההתנחלות וזרקו אבנים לכיוון שלנו".

יש לציין, כי באותו יום שקעה השמש בשעה 18:27 וכי הירח היה רק סהר דק. המונית יצאה מג'נין 45 לאחר השקיעה והיא הגיעה למקום האירוע (בסביבות 20:00) בתנאים של חושך בשלהי החורף. על אף תנאי החשיכה והנסיעה המהירה (מדובר בכביש ישר דו סטרי ללא רמזור או שלט עצור והנהג לא דיווח האטה בנסיעתו) טענו הנוסעים, כי ראו 6-5 מתנחלים מיידים אבנים. דא עקא, לא נמסר כיצד הם זיהו שמדובר במתנחלים או בפלשתינים. יש לציין, כי ההתנחלות יצהר נמצאת במרחק אווירי של 1.25 ק"מ ממקום האירוע ובגובה 200 מטר מעליה (Google Maps).

ארגון בצלם אינו מפרסם את עדויות הנוסעים (לא ידוע אם נגבו) ומסתפק בעדות השמיעה בלבד של נהג המונית שכאמור טוען מפורשות שלא ראה מי יידה לעברו אבנים. בידי הנהג ממצא חשוב יותר לזיהוי התוקפים. הוא מציין, כי "האבן הגדולה שנפגעתי ממנה עדיין בתוך המונית". האם האבן הועברה לכוחות הביטחון לשם בדיקת טביעת אצבעות? ארגון בצלם אינו מוסר פרטים.

יש לציין, כי למרות פציעתו החמורה נהג המונית עלי עבאהרה, העיתונות הפלשתינית המסקרת דרך קבע בהרחבה פגיעה בפלשתינים, לא דיווחה כלל על האירוע. גם ארגון זכויות האדם הפלשתיני PCHR המפרסם דוחות שבועיים מפורטים ביותר על פגיעה בתושבים פלשתינים באיו"ש ובאזח"ע אינו מציין כל אירוע דומה.

לעומת זאת, דיווחה העיתונות הפלשתינית על עוצר שהטיל צה"ל מזה מספר ימים על היישוב חווארה (הנמצא כ-1.5 ק"מ ממקום האירוע). בעיתון הפלשתיני אל-איאם (4 במרס 2008) דווח, כי "כוחות הכיבוש הטילו עוצר על תושבי הכפר חווארה בליל שלשום (2 במרס)... הכפרים חווארה וביתא, הנמצאים על ציר שכם ירושלים, נתונים לפעולות של סגר ועוצר קבועות בטענה, כי סיורי הצבא והמתנחלים העוברים בדרך זו נתונים ליידוי אבנים של פלשתינים". במרחק לא גדול ממקום האירוע (רדיוס של כ-600 מטר) נמצאים מספר בתים של פלשתינים.

יש לציין, כי ב-3 במרס אירעו הפרות סדר רבות ברחבי איו"ש, שכללו עימותים ומקרים רבים של יידויי אבנים לעבר כוחות צה"ל והמתנחלים. הרקע - מבצע צה"ל ברצועת עזה "חורף חם" שהסתיים בבוקר אותו יום. אתר Yeshanews.com דיווח ב-3 במרס בשעה 10:42 כי "חייל נפצע קל בידו מיידוי אבנים באזור הביתות בחווארה" ובשעה 20:19 נמסר, כי "ערבים יידו אבנים לעבר רכב ישראלי כ-200 מטר מזרחית לצומת תפוח (סמוך לישוב חווארה)".

האפשרות שהמונית הפלשתינית נפגעה מיידוי אבנים של פלשתינים (טעות בזיהוי) סבירה בהחלט, בדומה לטענה שמתנחלים אחראים לתקיפה או לאפשרות שנהג המונית "לא דייק" (במתכוון) במקום יידוי האבנים והאירוע התרחש במקום סמוך בציר החוצה את היישוב חווארה.

בכל מקרה, ארגון בצלם אינו מציג כל הוכחה חד-משמעית המצדיקה את הכותרת שבחר לעדותו של עלי עבאהרה. ארגון בצלם חייב לגלות זהירות רבה בעניין זה, שכן לפלשתינים עשוי להיות עניין להציג פגיעה בידי אחיהם כפגיעה בידי מתנחלים או כוחות הביטחון משיקולים כלכליים. פצוע רגיל אינו זוכה לכל הטבה, ואילו פצוע הזוכה לסטאטוס של "פצוע אינתיפאדה" זכאי לפיצוי מטעם הרשות הפלשתינית ולקצבה חודשית של ארגונים מטעם החמאס (המכונים "ועדות צדקה") המקבלים סיוע מסעודיה, ממדינות המפרץ ואגודות באירופה, בצפון אמריקה ועוד.

בסיכומו של דבר, אין זו הפעם הראשונה שארגון מפרסם עדות מן השמיעה וקובע על בסיסה עובדה מוגמרת, ומטיח האשמות חמורות בדבר ניסיון לחבלה חמורה ואף להריגה של פלשתינים. בכך מעיד ארגון בצלם יותר מכל על דפוסי העבודה והאתיקה המקצועית המנחים אותו.

עידכון

ב-27 באפריל 2008 נשלחה השאילתה הבאה לשרית מיכאלי, ראש אגף ההסברה של ארגון בצלם:

מדוע ארגון בצלם, המסתמך על עדות מן השמיעה, מציין כעובדה מוגמרת בכותרת כי "מתנחלים יידו אבנים בכביש חווארה-ג'ית ופצעו את עלי עבאהרה בראשו"?

האם יש בידי ארגון בצלם עדויות ממקור ראשון או עדויות אחרות אודות זהותם של התוקפים?

ארגון בצלם בחר שלא להשיב על שאילתה זו וטעמיו עימו.

תאריך:  27/04/2008   |   עודכן:  27/04/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עדות מפוקפקת של בצלם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארגון של בוגדים
27/04/08 09:02
 
אסרסון
27/04/08 09:57
2
רחמים
27/04/08 13:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' טוינבי, שלא ראה עתיד מזהיר לעם היהודי, לא תיאר לעצמו עד כמה אמרתו הבוטה על גורל ציוויליזציות תהפוך בימים אלה לאזהרה מוחשית לישראל וגם לאמריקה. כאן וגם שם התפתחה שכבת אוכלוסיה - מהצמרת החברתית למעלה ועד ללהקות עיתונאים וקוראיהם המבולבלים למטה - המושכת ציבורים תמימים למסלול התפרקות מערכי היסוד של חזונם הלאומי, תוך התמסרות לשטיפות המוח של כוחות רשע חיצוניים. וכך נוצרת התודעה ההתאבדותית - שיש להשלים עם כל מה שטוב לאויב ולהתנגד לכל מה שטוב לעם המתגונן. באין הנהגה לאומית ראויה לשמה, הופך הציבור לעדר ללא מטרה משותפת מלכדת, ומפקיר, מבלי להרגיש, את גורלו לשעבוד חיצוני. כך מסתיים תהליך ההתאבדות.
26/04/2008  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
כאשר אני דן בצדק החלוקתי בקרקעות המדינה, אני חייב להבהיר בראש ובראשונה באופן חד-משמעי וכדי שלא תהיה טעות: אני בעד שוויון בין יהודים ללא-יהודים. ולא זו בלבד שאני דוגל בשוויון, אלא שבכל התפקידים הציבוריים והממלכתיים שמילאתי בעבר התאמצתי לקדם את השוויון הזה ולהעביר אותו מנתיב תיאורטי לפסים מעשיים. במשרד הכלכלה, למשל, הפעלתי תוכנית לשילוב עובדים ערבים ודרוזים בשירות המדינה בהיקף התחלתי של 330 משרות וזאת, על אף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה והתנגדות היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה. במשרד הדתות הפעלתי תוכנית של שוויון בהקצבות למוסלמים, נוצרים ודרוזים. מלבד שוויון תעסוקתי אני גם בעד שוויון חברתי. כדי לממש את עמדתי זו עמדתי בראש הלובי החברתי בכנסת ובמסגרת פעילותי הממשלתית, פעלתי למציאת פתרון למצוקות חברתיות. אבל יחד עם המאמצים לקידום השוויון אני גם בעד התיישבות, בעד ציונות וגם בעד מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית.
26/04/2008  |  פרופ' שמעון שטרית  |   מאמרים
כבר שנים, רבותיי, שאני שומע את אותה אמרה, אותו משפט. זה כבר הפך לטרנד, לסיסמה השגורה בקרב הפרשנים ושאר הוגי הדעות - אנו, אוהדי מכבי תל אביב בכדורסל, כן כן אנו, שבאים בהמונינו כבר שנים, שנאמנים כבר שנים, שצורחים ומעודדים, אנו ולא אחרים, אנו (כך מסתבר) נקראים "אוהדי הסושי", אוהדים נהנתנים, אוהדים שבאים ליד אליהו/היכל נוקיה במטרה אחת - על-מנת לראות ולהיראות.
26/04/2008  |  אור גל און  |   מאמרים
בשנת תשס"ה, במחלוקת משפטית שגרתית למדי בין איש סגל (ד"ר קיסר) לבין אוניברסיטה (בר-אילן), חויבה אוניברסיטה זו, למרות מחאות נמרצות, חיוב תקדימי לגלות את הפרוטוקולים הפנימיים שניהלה בישיבותיה בעניינו של העותר. בית-הדין הארצי לעבודה, בערעור, הפיק פסק-דין שקיפותי מפואר שהיה אף מפליג מקודמו בליברליות, והוא נקרא כיום "הלכת קיסר". אוניברסיטת בר-אילן, שאליה חברו עוד חמש אוניברסיטאות, עתרה לבג"צ נגד קיסר וביה"ד הארצי לעבודה. תיק זה עדיין(!) עומד בבג"צ ולא הוכרע, ועוד אספר עליו בהמשך. אך בינתיים אנסה לתאר תמונת מצב מה נשתנה מאז ומה קורה בפועל בבתי המשפט בתיקי המשנה לגילוי מסמכים, הנוצרים באופן טבעי לפי דרישת איש-הסגל הפרטי העותר נגד האוניברסיטה.
26/04/2008  |  פרופ' ישראל דויד  |   מאמרים
למרות השנה השחונה - הוזרמו שמונים מיליוני מטרים מעוקבים (מ"ק) של מים, שיכלו לשמש לחקלאות, לים. כך, בוזבזו מים רבים וירדו לטמיון - בגלל חוסר-תבונתה הבוטה של ממשלת ישראל.
26/04/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
בצלם: פגז פלאשט ברצועה - מנוגד לחוק  /  איציק וולף
עצומה: להוציא את בצלם מחוץ לחוק  /  מחלקה ראשונה
בצלם: חיסול המבוקשים מיותר  /  מחלקה ראשונה
השתיקה הרועמת של בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם נגד מנכ"ל בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
אמינות בצלם ואמנסטי במבחן העובדות  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il