|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הוגש דוח הריכוזיות הסופי:

"ההמלצות יגבירו פעילות משקיעים זרים במשק"

הוועדה להגברת התחרותיות במשק הגישה את הדוח הסופי שלה לראש הממשלה ההמלצות יוגשו לכנסת עם פתיחת מושב הקיץ, כשהמטרה היא לחוקק את ההמלצות עד לסופו רוב חברי הוועדה: "אין מקום לאיסור גורף על החזקה מקבילה של פעילות ריאלית ופיננסית" יו"ר ועדת הכספים: "ניאלץ להחמיר את ההמלצות"
21/03/2012  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   ועדת הריכוזיות   |   תגובות
מסקנות ועדת הריכוזיות הסופיות. "בעל הון לא יוכל להחזיק בנק ומפעל" [צילום: פלאש 90]

הוועדה להגברת התחרותיות במשק, בראשות חיים שני, הגישה (יום ג', 20.3.12) את הדוח הסופי שלה לראש הממשלה בנימין נתניהו. ההמלצות יוגשו לכנסת במהלך חודש מאי 2012 עם פתיחת מושב הקיץ, כשהמטרה היא לחוקק את ההמלצות בקריאה שנייה ושלישית עד סוף יולי 2012. עיקר ההמלצות יידונו בוועדת הכספים, וחלקן בוועדת הכלכלה ובוועדת החוקה.

חברי הוועדה ביקשו להדגיש כי המלצות הוועדה נועדו בראש ובראשונה להסיר חסמים במטרה לקדם יזמות עסקית תחרותית, יוצרת ומובילה במשק הישראלי. זאת ועוד, חברי הוועדה מבקשים להדגיש כי התרשמו במיוחד מדבריהם של משקיעים זרים שבחרו להשקיע את הונם בפעילות עסקית במשק הישראלי ושביקשו להופיע בפני הוועדה. "חברי הוועדה רואים ערך רב מאוד בתרומתם של משקיעים זרים לכלכלתה של מדינת ישראל ומקווים כי המלצות הוועדה יעודדו את המשך ואף הגברת פעילותם של משקיעים אלה במשק", נכתב.

השינויים המרכזיים בהמלצות הוועדה מדו”ח ביניים נוגעים לארבעה נושאים עיקריים:

  • שינוי קריטריונים להגדרת תאגיד ריאלי משמעותי - הוועדה קובעת כי ניגודי העניינים הפוטנציאליים שנובעים מהחזקה משותפת של נכסים ריאליים ופיננסיים על-ידי אותו בעל שליטה נוגעים להעברת מידע בין הגוף הפיננסי והתאגיד הריאלי, מניעת אשראי מהמתחרים של התאגיד הריאלי, מימון צולב בין שני בעלי שליטה של פעילות ריאלית פיננסית ועלולים אף לפגוע ביכולתם של הגופים הפיננסיים למלא כראוי את תפקידם כנציגי ציבור המשקיעים. פוטנציאל הפגיעה במשק כתוצאה מהתממשות של אותם ניגודי עניינים נגזר מהיקף הפעילות הריאלית של אותם תאגידים וכן מהיקף האשראי שהם צורכים במשק. חברי הוועדה סברו כי מכירות מקומיות של התאגידים הריאליים הוא אומדן ראוי לפוטנציאל ניגודי עניינים בין הפעילות הריאלית והפיננסית. לעומת זאת, חברי הוועדה מצאו לנכון לבטל את קריטריון המאזן, שעליו הומלץ בטיוטת הדוח כאומדן להיקף האשראי של התאגיד הריאלי ולקבוע את האשראי המקומי של התאגיד הריאלי כקריטריון במקומו, וזאת מתוך הנחה כי קריטריון זה יצביע באופן מדויק יותר על פוטנציאל לניגודי עניינים בין לווה למלווה שנמצאים תחת אותו בעל שליטה.

  • הפחתת ספים להגדרת תאגיד ריאלי משמעותי - חברי הוועדה השתכנעו כי הספים שנקבעו במסגרת טיוטת הדוח אינם עונים בצורה מספקת על החששות והסיכונים עליהם הצביעה הוועדה. לכן, ביקשו חברי הוועדה להגדיר ספים נמוכים יותר להגדרה של תאגיד ריאלי משמעותי ולקבוע כי הסף להיותו של תאגיד ריאלי משמעותי יהיה מכירות בישראל בהיקף שעולה על 6 מיליארדי ש"ח (לעומת סף של 8 מיליארדי ש"ח כפי שנקבע בדוח הביניים) או נטילת אשראי מקומי בהיקף שעולה על 6 מיליארדי ש"ח (לעומת סף של מאזן בסך 21 מיליארדי ש"ח כפי שנקבע בדוח הביניים). לדעת חברי הוועדה הגדרה זאת מהווה אומדן טוב יותר לפוטנציאל לניגודי עניינים משמעותי. המטרה המרכזית שראו לנגד עיניהם חברי הוועדה היא הגברת התחרותיות במשק ולכן במטרה לקדם תחרותיות במשק באמצעות עידוד צמיחה של גופים ריאליים, ביקשו חברי הוועדה לא להחיל את האיסור הנגזר מהספים המצוינים לעיל על תאגידים ריאליים שיהפכו למשמעותיים לאחר קבלת היתר שליטה או החזקה בגוף פיננסי משמעותי, עד אשר יגיעו להיקף מכירות או אשראי מקומיים הגבוהים מ-7.5 מיליארד ש"ח ובתנאי שהגידול בהיקף המכירות ובהיקף האשראי אינם נובעים מרכישה של גופים ריאלים חדשים. זאת ועוד, במטרה לבצע הבחנה בין מבנה המשק הרצוי בטווח הארוך לבין השלכת ההמלצות על הגופים הקיימים, ביקשה הוועדה לקבוע כי גם לגבי תאגידים ריאליים שנשלטים על-ידי מי ששולט בגוף פיננסי משמעותי כיום, תידרש הפרדה בין הפעילויות הריאליות והפיננסיות רק כאשר היקף המכירות של התאגיד הריאלי בישראל יעלה על 7.5 מיליארד ש"ח או שנטילת האשראי המקומי תעלה על 7.5 מיליארד ש"ח.

  • הפחתת הסף להגדרת תאגיד פיננסי משמעותי - בדומה לספים שמגדירים תאגיד ריאלי משמעותי, השתכנעו חברי הוועדה כי יש להפחית את הסף שמגדיר תאגיד פיננסי משמעותי ולקבוע כי הסף יהיה נכסים העולים על 41 מיליארד ש"ח. על-אף ששינוי זה אינו צפוי להשפיע על מבני הבעלות הקיימים, סברה הוועדה כי קביעת רף של 51 מיליארד ש"ח הוא גבוה מדי, וכי יש מקום להקטין את הרף להגדרתו של תאגיד פיננסי משמעותי ל-41 מיליארד ש"ח. לדעת חברי הוועדה רף זה משקף בצורה טובה יותר תאגיד שהוא משמעותי בהיקפו ומשפיע על פעילות בשוק ההון. יצוין כי הוועדה שמעה טיעונים בעד הגדרת ספים שונים לתאגיד בנקאי לעומת גופים פיננסיים המנהלים כספי אחרים, אך למרות ההבדלים בין סוגי הגופים החליטה הוועדה מטעמי אחידות ופשטות להשתמש באותו קריטריון.

  • הפחתת תקופת מעבר לגבי איסור כהונה מקבילה של דירקטורים בתאגידים ריאליים ופיננסיים משמעותיים - כאמור, אחד החששות המרכזיים שנובעים מהחזקה מקבילה של פעילות ריאלית ופיננסית הוא פוטנציאל להעברת מידע וקבלת החלטות מוטה של החברות. לכן, בעקבות שלב השימועים, החליטו חברי הוועדה כי פרק הזמן של 4 שנים שנקבע במסגרת דו”ח הביניים שבמהלכו יתאפשר המשך כהונה של דירקטורים בתאגידים ריאלים ופיננסיים במקביל הינו ארוך מדי ולא מאוזן ביחס לחששות ולפגיעה הפוטנציאלית במשק. לכן, חברי הוועדה ממליצים לקבוע כי תקופת המעבר שבמהלכה תותר כהונה של דירקטורים בתאגיד ריאלי משמעותי ובתאגיד פיננסי משמעותי תקוצר לשנתיים. לדעת חברי הוועדה פרק זמן זה יאפשר החלפה הדרגתית של חברי הדירקטוריון שלא יעמדו בקריטריונים וזאת מבלי לפגוע בפעילות השוטפת של התאגידים הריאליים והפיננסיים. עם זאת, חברי הוועדה מבקשים להותיר את תקופת המעבר על 4 שנים לגבי דירקטורים המכהנים בתאגידים ריאליים ופיננסיים משמעותיים שבבעלות אותו שולט, שלגביהם המליצה הוועדה על הפרדה מוחלטת. זאת מכיוון שהחלפת דירקטוריונים בגופים אלו עשויה להתרחש ממילא עם החלפת השליטה בהם ולכן חשוב שלוחות הזמנים לשני שינויים אלו יהיו מקבילים.
דוח: הוועדה להגברת התחרותיות במשק - המלצות סופיות והשלמה לדו"ח הביניים - מרס 2012
הוועדה להגברת התחרותיות במשק הגישה היום את הדו"ח הסופי לראש הממשלה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל.

דעות המיעוט: "לאפשר לחברת אג"ח להחזיק שתי שכבות"

בדוח מופיעות גם שתי דעות מיעוט חדשות נוספות של הממונה על שוק ההון באוצר פרופ' עודד שריג ושל ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל. השניים, המתנגדים להמלצת הוועדה להכליל חברות אג"ח בספירת השכבות, כתבו כי המלצות הוועדה צפויות להביא למכירה של חלק מקבוצות האחזקה בישראל, ובכללן קבוצות אחזקה בנות שתי שכבות.

"כדי למנוע פגיעה לא מידתית בפעילות חברות, עמדתנו היא כי אין לספור חברת אג"ח המחזיקה בחברות ציבוריות תחתיה כשכבה במבנה פירמידאלי. למצער, יש לאפשר לחברת אג"ח להחזיק שתי שכבות של חברות ציבוריות לפרק זמן מוגבל (הצעתנו - במשך 5 שנים), בדומה להמלצת הוועדה להתיר הנפקת חברה מוחזקת לציבור כשכבה שלישית בפירמידה לפרק זמן קצוב", כתב שריג.

לדעת השניים, "ההמלצה מבחינה ללא סיבה בין מימונים שונים (הון סחיר ללא סחיר) ... ויוצרת העדפה לא מנומקת לדרך מימון מסוימת". כמו-כן, שריג וקנדל מתריעים בפני הסכנה שהמלצת הוועדה כפי שהיא בנושא זה, עלולה להקשות על רכישת ומכירתן של חברות אשר מכירתן נכפו עקב המלצות הוועדה. "ההמלצה ללא השינוי שלנו תפחית משמעותית את הכדאיות לבניית חברות אחזקה ציבוריות בעתיד", סיכמו.

במסמך דעת המיעוט של גל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים, נכתב כי בהשוואה בינלאומית, ישראל יוצאת דופן הן בהיקף השליטה של הקבוצות העסקיות הגדולות במשק, והן בעומק הפירמידה הממוצע. "מבנה האחזקות של המשק הישראלי מביא לקיומן של כמה תופעות בלתי רצויות הנובעות מבעיות של ניגוד עניינים, מבעיות של ריכוזיות כלל־משקית ומבעיות של הקצאת המקורות במשק", כותב הרשקוביץ שמזהיר מפני בעיית הסוכן, שבה מוטה הכף לטובת בעל השליטה על חשבון בעלי מניות המיעוט, כמו גם מתיעול משאבים", כתב.

עוד כתב הרשקוביץ, כי בהחלטתה לוותר על כלי הממשל התאגידי ככלי המרכזי לטיפול בבעיה, הוועדה בחרה בכלים פשוטים, ברורים וחדים לטיפול בשורש הבעיה שהגדירה. "ההחלטה לחזור ולהשתמש בכל זאת בכלי ממשל תאגידי ובהגדרת 'חברת פער' למניעת התממשות ניגודי העניינים בקבוצות העסקיות עומדת בסתירה להחלטה שנתקבלה לאחר השימועים. בנוסף, ככל הידוע לי, ההגדרה 'חברת פער' אינה קיימת במדינות אחרות ועשויה ליצור קשיים עבור משקיעים זרים, שיעדיפו להימנע מהשקעה בתאגידים שהרגולציה החלה עליהם אינה מוכרת להם".

הח"כים: "נחמיר ההמלצות; קיימת סכנה לדמוקרטיה"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי לא יסתפק בהמלצות שפורסמו וידרוש להחריפן, כך שיכללו בין היתר איסור על אחזקה בנכסים ריאליים, פיננסים וכן אחזקות בתקשורת. "נצטרך להחמיר את ההמלצות כי קיימת סכנה לדמוקרטיה בכך שכלי תקשורת נשלטים על-ידי טייקונים שיש להם אחזקות ריאליות ואו פיננסיות. קיים חשש שבעתיד לא יהיה ניתן למתוח בקורת על אותם טייקונים בכלי התקשורת", אמר.

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' מסרה בתגובה: "שטייניץ ונתניהו נזכרו רק בשלהי הקדנציה שלהם לטפל בסוגיה הקשה של הריכוזיות, המונעת תחרותיות, מנציחה שליטת בעלי הון מעטים ומחוללת אי שוויון. ההצתה המאוחרת הזאת מעידה על כך שאין להם כל כוונה של אמת לטפל בתופעה. לגופו של עניין, המלצותיה של הוועדה חלשות ואין בהן כדי להגן באמת על חסכונות הציבור המושקעים בחברות. הוועדה מציעה כללים חלשים למניעתן של עסקות בעלי עניין, שהן הפעולות הבעייתיות ביותר בשדה הריכוזיות ומאפשרות לבעלי הון לעשוק את הציבור לטובת התעשרות אישית. ראוי היה לקבל את דעת המיעוט של גל הרשקוביץ המבקש לאסור כליל עסקות בעלי עניין, אלא באישור מיוחד של ביהמ"ש הכלכלי. הוועדה לא מטפלת בפועל במשיכת דיבידנדים חריגים שבעלי הון נוטים ליטול גם בלי רווחים של ממש בקופה, וכדי לממן לעצמם את עסקות המינוף באמצעותם הם משתלטים על חברות נוספות. ההמלצות המבורכות על הפרדת נכסים ריאלים מפיננסים ועל הגבלת מספר הקומות בפרמידות יישארו ריקות מתוכן ללא כללים נוקשים שיגבילו את יכולתם של בעלי השליטה לנצל את חסכונות הציבור. חבל שהוועדה נמנעה מלטפל בשורש הבעיה".

ח"כ עינת וילף, שיזמה הצעת חוק לצמצום הריכוזיות במשק, מסרה בתגובה: "פרסום המלצות ועדת הריכוזיות מסיים פרק חשוב בתולדות המאבק על פתיחתה של הכלכלה הישראלית לתחרות הוגנת והפיכת המשק הישראלי למשק פתוח המתגמל כשרון וחדשנות. המלצות הוועדה מסיימות את הויכוח על עצם קיום בעיית ריכוזיות חמורה במשק הישראלי והצורך לתת לה מענה ברור וישיר. כעת נפתח הפרק המכריע של הפיכת ההמלצות להחלטת ממשלה ועיגונן בחקיקה. המלצות הוועדה וניתוח המצב הבהיר מבטיחות שתהיה תמיכה ציבורית רחבה לקבלתן ויישומן. לשמחתי, האווירה הציבורית היא כזו שתעמיד קשיים משמעותיים בפני כל ניסיון למסמס את המלצות הוועדה. האחריות על עתיד המשק הישראלי עוברת כעת לממשלה ולכנסת. זוהי אחריות גם על יישום במועל של רעיון הצדק החברתי. המאבק בריכוזיות חייב להיות אחד היסודות המרכזיים של המאבק לצדק חברתי. זו הדרך הנכונה להביא להורדת מחירים ולהעלות את פריון העובדים ואת שכרם. יישום המלצות ועדת הריכוזיות יביא לשיפור משמעותי במרקם החברתי והכלכלי במדינת ישראל. לא פיקוח על מחירים, לא הגנה על מונופולים, ולא מכסים גבוהים יביאו צדק חברתי, רק תחרות מלאה והוגנת תשיג זאת".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מסרה בתגובה: "לצערי ועדת הריכוזיות לא נענתה לדרישה הציבורית המרכזית, לאסור כליל על אחזקות צולבות של נכנסים פיננסיים וריאליים. כדי להפריד בין היד של הטייקונים לכיס של הציבור חייבים לקבוע את ההפרדה הזאת, ואף לאסור על בעלויות צולבות על כלי תקשורת גדולים. פעילות ועדת הריכוזיות מבורכת וחשובה מאין כמוה, אך קיים חשש שהמלצותיה במתכונתן הנוכחית ישרתו דווקא את הגורמים העסקיים הגדולים במשק. חברי ועדת הריכוזיות עשו עבודת קודש, אך פעלו בצילו של משטר אימים של הטייקונים הגדולים במשק - וכנראה שלכן בחלק מהנושאים ההמלצות של הוועדה הן מאופקות מדי. אני מברכת על ההמלצה להגביל את גובהן של פירמידות שליטה אך סבורה שיש להחיל את מגבלת שתי הקומות גם על חברות קיימות. כדי להפחית עוד יותר את המוטיבציה לפעול במינוף ודרך חברות פער, על הוועדה גם היה להמליץ על ביטול הפטור ממיסוי רווחי הון על חלוקת דיבידנדים".

תאריך:  21/03/2012   |   עודכן:  21/03/2012
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ההמלצות יגבירו פעילות משקיעים זרים במשק"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצדעה במועל יד נאצי אינה מהווה עבירה פלילית. כך אומרת (26.2.12) פרקליטות המדינה, בתשובה לפניית הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, בעקבות שימוש במועל היד במצעד זכויות האדם
21/03/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת התעופה אל-על הציגה היום (ד', 21.3.12) את הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2011 ולכל השנה. מהדוחות עולה כי החברה הציגה עלייה של כ-4% בהכנסות ל-2.02 מיליארד דולר, אך רשמה הפסד של 49.4 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 57.1 מיליון דולר בשנת 2010.
21/03/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
פברואר היה החודש הטוב ביותר בתולדותיה של חברת התיווך רימקס-ישראל - כך הודיע יו"ר החברה ובעל השליטה, ד"ר ברנרד רסקין. הוא אמר כי מספר העסקות שנעשו בפברואר באמצעות הרשת היה גדול ב-20% לעומת פברואר אשתקד, וסכום העמלות היה גבוה ב-23%. רסקין לא מסר נתונים מספריים.
21/03/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) אשר מבטלת כליל את קנסות היציאה מחברות הסלולר ואוסרת לחלוטין גביית תשלומים או מניעת הטבות ממנוי שמבקש להתנתק מחברות הסלולר.
21/03/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
משרד הבריאות יפתח מחלקה מיוחדת לילדים נכים - כך הודיע סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן בדיון הוועדה לפניות הציבור בראשות דוד אזולאי שהתקיים אמש (ג', 20.3.12) על סיוע משרד הבריאות לילדים נכים ברכישת עזרים רפואיים.
21/03/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ועדת הריכוזיות  /  מי ומי  
אושרה הורדת דמי הניהול בקופות הגמל  /  עופר וולפסון
שר האוצר נפגש עם ראשי הבנקים הגדולים  /  עופר וולפסון
"הפרדה פיננסית וריאלית נדרשת מהשקל הראשון"  /  עופר וולפסון
גוף פיננסי משמעותי  /  עופר וולפסון
גוף ריאלי משמעותי  /  עופר וולפסון
משק ריכוזי  /  עופר וולפסון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il